«Το Venezuelan Brass Ensemble γεννήθηκε από την ανάγκη να παίζουμε μουσική δωματίου με το τμήμα χάλκινων πνευστών της ορχήστρας, προκειμένου να βοηθήσουμε την ανάπτυξή του» (Φωτογραφία: elsistema.org.ve).

Τη Δευτέρα 18 Οκτωβρίου στις 20.30 στο πλαίσιο της σειράς συναυλιών Cosmos, η Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) θα φιλοξενήσει το Venezuelan Brass Ensemble, το Σύνολο Χάλκινων Πνευστών της Βενεζουέλας.

Το πολυμελές σύνολο που δημιουργήθηκε το 2004 είναι γέννημα-θρέμμα του περίφημου El Sistema και αποτελείται από τους πιο χαρισματικούς νέους εκτελεστές χάλκινων πνευστών της Βενεζουέλας. Με μέντορα τον μαέστρο Thomas Clamor έχει πραγματοποιήσει επιτυχημένες συναυλίες σε όλον τον κόσμο και τώρα έρχεται στην Αθήνα κατόπιν πρόσκλησης του εκπαιδευτικού μουσικού προγράμματος κοινωνικής ένταξης El Sistema Greece για μία εβδομάδα εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δράσεων.

Το πολυμελές σύνολο Venezuelan Brass Ensemble (Φωτογραφία: ΚΠΙΣΝ).

Τη συναυλία θα διευθύνει ο τρομπετίστας και αρχιμουσικός Andrés David Ascanio Abreu, Διευθυντής του Ακαδημαϊκού Ορχηστρικού Προγράμματος και Μουσικός Ακαδημαϊκός Διευθυντής του El Sistema στη Βενεζουέλα. Ήταν μια ευκαιρία να μιλήσουμε μαζί του.

«Στην Αθήνα θα παρουσιάσουμε ένα εξαιρετικά ποικίλο ρεπερτόριο, που θα μας επιτρέψει να δείξουμε πόσο ευέλικτο είναι το Σύνολο».

– Μάεστρο, μιλήστε μας για το σύνολο και τη συναυλία που θα δώσετε.

Το Venezuelan Brass Ensemble, το Σύνολο Χάλκινων Πνευστών της Βενεζουέλας, αποτελείται από τους καλύτερους μουσικούς χάλκινων πνευστών των επαγγελματικών ορχηστρών και συνόλων του El Sistema, μουσικοί που έχουν όλοι μεγαλώσει μέσα σε αυτόν το θεσμό από τότε που ήταν παιδιά. Θα παρουσιάσουμε ένα εξαιρετικά ποικίλο ρεπερτόριο, που θα μας επιτρέψει να δείξουμε πόσο ευέλικτο είναι το Σύνολο, ξεκινώντας από την ύστερη Αναγέννηση και φτάνοντας μέχρι πρωτότυπα έργα γραμμένα από πρώην μέλη του.

«Το Venezuelan Brass Ensemble, το Σύνολο Χάλκινων Πνευστών της Βενεζουέλας, αποτελείται από τους καλύτερους μουσικούς χάλκινων πνευστών των επαγγελματικών ορχηστρών και συνόλων του El Sistema» (Φωτογραφία: Gerardo Gómez, VBE Press).

– Πώς δημιουργήθηκε το σύνολο; 

Το Venezuelan Brass Ensemble γεννήθηκε από την ανάγκη να παίζουμε μουσική δωματίου με το τμήμα χάλκινων πνευστών της ορχήστρας, προκειμένου να βοηθήσουμε την ανάπτυξή του. Η ύπαρξη πολλών διαφορετικών οργάνων, ακόμη και εντός της ίδιας οικογένειας, μαζί με τη συμβολή των κρουστών, έχει ως αποτέλεσμα τη μεγάλη ευελιξία και ένα θαυμάσιο ηχοχρωματικό φάσμα, και μας δίνει τη δυνατότητα να εκτελέσουμε έργα κάθε ύφους και κάθε περιόδου. Αν και δεν έχω καταφέρει να επισκεφθώ ακόμα την νέα Όπερα και την Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος όπου θα παίξουμε, είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι για τη συναυλία μας σε αυτήν, γιατί έχουμε ακούσει καταπληκτικά σχόλια από συναδέλφους μας που έχουν παίξει εκεί στο παρελθόν.

– Το El Sistema είναι βέβαια πλέον διάσημο, αλλά σας παρακαλώ να μας θυμίσετε τι είναι, πώς δημιουργήθηκε, την εθνική και διεθνή του διάσταση και την παρουσία του στην Ελλάδα;

Το El Sistema ιδρύθηκε πριν από 46 χρόνια από τον μαέστρο José Antonio Abreu και είναι ένα κρατικό ίδρυμα με αποστολή την κοινωνική διάσωση, παρέχοντας σε παιδιά και νέους την ευκαιρία να αναπτυχθούν ως καλοί πολίτες μέσω της μουσικής. Κύρια μέθοδος είναι η συλλογική εξάσκηση της μουσικής, που εφαρμόζεται μέσα από 12 Ακαδημαϊκά Προγράμματα, με στόχο πάντα την καλλιτεχνική αριστεία και πάντοτε δωρεάν. Σήμερα, το El Sistema διαθέτει 443 πυρήνες (Núcleos) και 1704 ενότητες που εξυπηρετούν πάνω από 1.012.000 παιδιά και νέους μουσικούς. Επιπλέον, υπάρχουν μοντέλα και προγράμματα εμπνευσμένα από το El Sistema σε περισσότερες από 70 χώρες, όπως το El Sistema Greece, το οποίο είναι ένας θεσμός που έχει γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, όχι μόνο ποσοτικά, αλλά και ποιοτικά, και συγκροτείται από μια διεπιστημονική ομάδα καθηγητών και εργαζομένων, με μεγάλο επαγγελματισμό και αφοσίωση, που έχει ήδη συγκεντρώσει παγκόσμια αναγνώριση για την αριστεία του.

«Στη Βενεζουέλα έχουμε την καταπληκτική ευκαιρία να μάθουμε πώς να διευθύνουμε διευθύνοντας μια ορχήστρα, όπως ακριβώς μαθαίνουμε πώς να παίζουμε ένα όργανο παίζοντας στην ορχήστρα» (Φωτογραφία: Gerardo Gómez, VBE Press).

«Από την πρώτη φορά που ήρθα στην Αθήνα, εντυπωσιάστηκα λόγω της ευγένειας και της φιλοξενίας των ανθρώπων της, για να μην αναφέρω φυσικά το καταπληκτικό φαγητό!».

– Είστε λοιπόν εδώ και για να διδάξετε και να κάνετε εργαστήρια. Ποια ήταν η εντύπωσή σας από τα μαθήματα και από την Ελλάδα, αν είχατε χρόνο να επισκεφθείτε τη χώρα, τώρα ή στο παρελθόν;

Αυτή είναι η 3η φορά που είχα τη χαρά να επισκεφθώ την Ελλάδα. Η πρώτη φορά ήταν ως μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας Simón Bolívar με τον μαέστρο Gustavo Dudamel το 2010. Στη συνέχεια, το 2017, είχα την ευκαιρία να επιστρέψω με το Simón Bolívar Trumpet Ensemble. Τότε, εκτός από το να παίξουμε, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε, να διδάξουμε και να μοιραστούμε με τους μαθητές του El Sistema Greece.

Αυτή τη φορά, όχι μόνο θα μοιραστούμε μαζί τους διάφορες ακαδημαϊκές δραστηριότητες, αλλά και θα συμμετέχουμε σε διάφορα φόρουμ και, φυσικά, θα εμφανιστούμε στη νέα Όπερα. Η Αθήνα είναι μια συναρπαστική πόλη, γεμάτη ιστορία και τέχνη, και είναι προνόμιο για εμάς να μπορούμε να βρισκόμαστε εδώ. Από την πρώτη φορά που ήρθα εδώ, εντυπωσιάστηκα, όχι μόνο λόγω της ιστορίας της πόλης, αλλά και λόγω της ευγένειας και της φιλοξενίας των ανθρώπων της, για να μην αναφέρω φυσικά το καταπληκτικό φαγητό!

– Σπουδάσατε διεύθυνση ορχήστρας με τον ιδρυτή του El Sistema, José Antonio Abreu. Τι μαθήματα λάβατε από αυτόν;

Στη Βενεζουέλα έχουμε την καταπληκτική ευκαιρία να μάθουμε πώς να διευθύνουμε διευθύνοντας μια ορχήστρα, όπως ακριβώς μαθαίνουμε πώς να παίζουμε ένα όργανο παίζοντας στην ορχήστρα ή να τραγουδάμε τραγουδώντας σε μια χορωδία. Αυτό, από μόνο του, είναι ένα καταπληκτικό προνόμιο! Επιπλέον είχα την τιμή να λάβω μαθήματα από τον μαέστρο Abreu. Ήταν πολύ απαιτητικά, ξεκινώντας με έναν πολύ δομημένο τρόπο από την τεχνική βάση της χειρονομίας της διεύθυνσης και στη συνέχεια προχωρώντας στην ανάλυση της παρτιτούρας, έτσι ώστε να μπορέσω να αξιοποιήσω πλήρως τις δυνατότητές της, με μια πολύ παραστατική μέθοδο για τα ιδιαίτερα μαθήματα όσο και για τις δοκιμές με την ορχήστρα.

«Ο μαέστρος Abreu συνήθιζε να λέει ότι η ορχήστρα και η χορωδία είναι μια κοινότητα, πράγμα που σημαίνει ότι όλα τα μέλη της πρέπει να εργάζονται ως ομάδα για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, που είναι η μουσική» (Φωτογραφία: Gerardo Gómez, VBE Press).

«Κάθε μέλος της ορχήστρας ή της χορωδίας είναι εξίσου σημαντικό, ανεξάρτητα από την καταγωγή του, το χρώμα του δέρματός του, τη θρησκεία του, τις πεποιθήσεις του ή την οικονομική του κατάσταση».

– Τι σας έχει μείνει απ’ αυτόν; 

Πάνω απ’ όλα, μας μιλούσε πάντα για τη μουσική και για το πόσο ζωντανή και παθιασμένη πρέπει να είναι – έλεγε πάντα: «Η μουσική είναι η πιο υψηλή από τις τέχνες» και μας έλεγε ότι πρέπει να μεταφέρουμε αυτό το μήνυμα τόσο στο κοινό όσο και στους συναδέλφους μας στην ορχήστρα, ειδικά όταν διευθύνουμε νεανικές ή παιδικές ορχήστρες. Δεν αρκούνταν στο να διδάξει απλώς διεύθυνση ορχήστρας, αλλά μας παρείχε επίσης έναν καταπληκτικό πλούτο εργαλείων σχετικά με το πώς να δουλέψουμε με μια ορχήστρα και πώς να την αναπτύξουμε στα διάφορα στάδια εξέλιξής της· για παράδειγμα, πώς να επιλύουμε τεχνικά και μουσικά ζητήματα των επιμέρους ομάδων σε νεανικές ή παιδικές ορχήστρες.

– Το El Sistema βοηθάει μη προνομιούχα παιδιά και νέους να αναπτυχθούν κοινωνικά και πνευματικά μέσω της μουσικής. Ποια είναι η αξία της μουσικής παιδείας για νέους που προέρχονται από περιβάλλοντα μεσαία ή και προνομιούχα;

Ο μαέστρος Abreu συνήθιζε να λέει ότι η ορχήστρα και η χορωδία είναι μια κοινότητα, πράγμα που σημαίνει ότι όλα τα μέλη της πρέπει να εργάζονται ως ομάδα για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, που είναι η μουσική. Αυτό καθιστά κάθε μέλος της ορχήστρας ή της χορωδίας εξίσου σημαντικό, ανεξάρτητα από την καταγωγή του, το χρώμα του δέρματός του, τη θρησκεία του, τις πεποιθήσεις του ή την οικονομική του κατάσταση: αυτή είναι η πραγματική έννοια της κοινότητας.

 

Διαβάστε ακόμα: Καλλιόπη Τσουπάκη. «Ο Καποδίστριας έζησε μια από τις τραγικότερες ιστορίες αγάπης».

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top