Tα MG ZS (αριστερά) και MG HS/EHS (δεξιά) της αναγεννημένης MG πλαισιώνουν εδώ το ηλεκτρικό MG4. Απουσιάζει (ευλόγως) το, επίσης ηλεκτρικό, στέισον MG5. (photo MG Motor)

«Όχι! Δεν είναι δυνατόν! Πάλι αυτοί;» Ήταν μια κρύα, μουσκεμένη νύχτα του χειμώνα του 1924 όταν ο William Morris ξύπνησε κάθιδρος και αλαφιασμένος στο υπνοδωμάτιό του, κάπου στην Οξφόρδη. «Ο ίδιος εφιάλτης, Will;» ρώτησε η Lill, σύζυγός του τα τελευταία 20 χρόνια.

«Ναι, ο ίδιος. Με αυτούς τους Κινέζους που έρχονται τα βράδια και τριγυρίζουν σαν βρικόλακες γύρω από το κρεβάτι μου για να μου πάρουν τη μάρκα. Αλλά, όχι, δεν θα τους περάσει! Εδώ δεν την πούλησα στους Αμερικάνους της GM, θα τη δώσω σε Κινέζους; Ποτέ όσο ζω!»

«Αυτό ήταν. Δεν του ξαναφτιάχνω steak and kidney pie για βραδινό», είπε από μέσα της η Lill. «Καλά, άστα τώρα αυτά και κοιμήσου», είπε απέξω της. «Α, δες και τον Cecil αύριο που σε θέλει, λέει, για κάτι ενδιαφέρον».

«Ποιον;» ρώτησε, ζαβλακωμένος ο Morris. «Τον Cecil, ντε. Τον Cecil Kimber; Τον καινούργιο σου διευθυντή πωλήσεων; Αυτόν που μαστορεύει τα αυτοκίνητά σου τα βράδια στο πίσω υπόστεγο. [Η Lillian ήταν μέσα στα πράγματα]. Άκου “θα μου πάρουν τη μάρκα Κινέζοι…” Ησύχασε, δεν γίνονται αυτά τα πράγματα». Στα αγγλικά, βέβαια, όλα αυτά.

Το μεσαίο crossover/SUV MG ZS βγαίνει με βενζινοκινητήρες 1.5 και 1.0Τ με ισχύ 106 και 111 άλογα. Οι τιμές του ξεκινούν από €18.950. (photo MG Motor)

Να όμως που γίνονται. Και να πώς. Με τις 10.000 λίρες που δανείστηκε από τον William Morris –τα διπλά τελικά απ’ όσο κόστισε το εγχείρημα–, ο Cecil Kimber άρχισε, δειλά το 1924, να μετονομάζει τα μετασκευασμένα στις ελεύθερες ώρες του “Kimber Specials” Morris 14/28 και 14/40 σε MG – από τα αρχικά της Morris Garages.

Η MG Car Company, θυγατρική της Morris Garages, ιδρύθηκε επίσημα τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1928 (κατ’ άλλους το 1930), ενώ το γνωστό οκτάγωνο σήμα είχε πρωτοεμφανιστεί σε εφημερίδα της Οξφόρδης τον Νοέμβριο του 1923 και καταχωρηθεί ως εμπορικό σήμα τον Μάιο του 1924. Το 1927, πάντως, κάθε μετασκευασμένο σε MG Morris έφερε το MG Octagon.

Πριν και μετά τον Β’ Μεγάλο Πόλεμο, η MG συνέχισε να κατασκευάζει αυτοκίνητα, ενώ το 1952 (o Kimber είχε χάσει τη ζωή του σε σιδηροδρομικό δυστύχημα το 1945), αποτέλεσε και αυτή κομμάτι της BMC (British Motor Corporation), εταιρείας που δημιουργήθηκε με την συνένωση, αρχικά, της Morris Garages, που είχε πλέον μετονομαστεί σε Morris Motors, [δεν ξέρω αν με παρακολουθείτε] και της Austin Motor Company.

Το πλήρως ηλεκτρικό hatchback MG4, ανάλογα με την έκδοση, έχει ισχύ από 160 έως 201 άλογα και προσφέρει αυτονομία από 350 έως 450 χιλιόμετρα. (photo MG Motor)

Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ‘60, η MG συνέχισε να παρουσιάζει διθέσια ανοιχτά αυτοκίνητα, όπως το MG TF του ’53, το MGA του ’56, το MG Midget του ‘61 (που έμεινε στη ζωή μέχρι το 1979) και το MGB του ’62 (που επέζησε ζωσμένο αμερικάνικους λαστιχένιους προφυλακτήρες έως το 1980), αλλά και πιο συμβατικά μοντέλα, ουσιαστικά Morris και Austin με το σήμα MG.

Η συμβίωση όμως με εκείνα τα κατ’ όνομα σπορ και κατά κανόνα αναξιόπιστα αυτοκίνητα ήταν τόσο περιπετειώδης και απρόβλεπτη που οι εταιρείες οδικής βοήθειας δέχονταν τους κατόχους τους με ανοιχτές αγκάλες. Αυτοί δε οι τελευταίοι είχαν και το δικό τους motto: “Home Before Dark”.

Τα χρόνια που ακολούθησαν, η MG, ανεξήγητα παραμελημένη από τα κύματα των εξοργιστικά ανίκανων διοικήσεων που έλεγχαν τις τύχες τής κάποτε κραταιάς βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στο λυκόφως της, παράπαιε μεταξύ φθοράς, στην κυριολεξία, και αφθαρσίας.

Το 1982, η BL (τέως BLMC, το γένος BMC) δημιούργησε τον όμιλο Austin Rover και η MG αναγεννήθηκε με την παρουσίαση, το 1983, του MG Metro, νεανικότερης έκδοσης του λατρεμένου κάθε Βρετανίδας συνταξιούχου Austin Metro, του MG Metro Turbo και των MG Maestro και Montego, μοντέλων που, στις turbo εκδόσεις τους, ήταν ιδιαίτερα σβέλτα και ό,τι χρειαζόταν η μάρκα για να θυμίσει τη σπορ εικόνα του παρελθόντος.

Το βενζινοκίνητο HS 1.5 είναι το μεγαλύτερο SUV της MG. Βγαίνει και σε plug-in hybrid έκδοση ως EHS. (photo MG Motor)

Το 1988, η MG κατέληξε, ως κομμάτι του νεοσύστατου Rover Group, στη British Aerospace η οποία επιχείρησε μια αναβίωση της εικόνας τής πολύπαθης μάρκας με το παλαβό MGB RV8: ένα MGB με τον σεβάσμιο, passe-partout 4λιτρο V8 της Rover στρυμωγμένο κάτω απ’ το καπό του.

Δυο χρόνια αργότερα, η British Aerospace κατάφερε να πουλήσει το Rover Group στη BMW. Κίνηση που έδωσε ένα ακόμα φιλί ζωής στην MG μιας και, με γερμανικά πλέον χρήματα, γεννήθηκε το MG F: ένα διθέσιο, οδηγικά… ενδιαφέρον, ειδικά στην έκδοση MG TF, μικρό αυτοκίνητο με κινητήρα τοποθετημένο στη μέση.

Από το 2011, που εμφανίστηκε το κινεζικό MG6 στο εργοστάσιο του Longbridge, παρουσία μάλιστα του Κινέζου Προέδρου, μετά από ένα κάπως νωχελικό ξεκίνημα, η αναγεννημένη MG πάει σφαίρα

Το 2000, η BMW πούλησε το Rover Group (κρατώντας σοφά το brand Mini για να το λανσάρει ως ΜΙΝΙ έναν χρόνο μετά) στο διαβόητο Phoenix Consortium, ένα fund τεσσάρων αμφιλεγόμενων Βρετανών, προς £10 (ολογράφως, 10 λίρες).

Οι οποίοι, βέβαια, είχαν νωρίτερα εξασφαλίσει από τους Γερμανούς καμιά 500αριά εκατομμύρια λίρες ως «προικιά» για να διατηρήσουν, υποτίθεται, εν ζωή, για τρία τουλάχιστον χρόνια, όπως προέβλεπε η βρετανική νομοθεσία, την MG Rover και για να καλύψουν και τις αποζημιώσεις όταν τη φουντάριζαν, όπως σκόπευαν – και για να βάλουν και κάτι στη μπάντα, βέβαια, για τον κόπο τους.

Το MG Octagon εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε εφημερίδα της Οξφόρδης, όπου και η έδρα των Morris Garages, το 1923 και καταχωρήθηκε ως εμπορικό σήμα το 1924. Πρώτο MG θεωρείται το «πειραγμένο», το 1925 από τον Cecil Kimber (στο τιμόνι), Morris 14/28 με το όνομα “Old Number One”. Όπως και να ‘χει, σήμερα-αύριο, η MG, γίνεται 100. (photos mgcc.co.uk, MG Motor, oxfordshireblueplaques.org.uk)

Έτσι, μετά από τρία μετονομασμένα σε MG μοντέλα της Rover (ZR, ZS, ZT) και το σχεδιασμένο από τον Marcello Gandini, πανάκριβο SV (θνησιγενές De Tomaso Biguá που έγινε μετά Qvale Mangusta) με τα 320 άλογα (380 στην έκδοση SVR), τον Απρίλιο του 2005 η MG Rover κατέβασε ρολά και έβαλε λουκέτο στο εργοστάσιο του Longbridge.

Τα απομεινάρια της –ίνα πληρωθεί και το ρηθέν δια William Morris, του προφήτου– κατέληξαν στους Κινέζους της Nanjing Automotive Company που τα ονόμασαν NAC MG UK Ltd. Τη δε Rover τη μετονόμασαν σε Roewe μιας και η BMW είχε πουλήσει το brand στη Ford πριν αυτό «επιστρέψει» στη (Jaguar) Land Rover.

Όλα τα MG συνοδεύονται από εργοστασιακή εγγύηση επτά (7) ετών, ή 150.000 χιλιομέτρων, τη μεγαλύτερη σε διάρκεια που προσφέρεται σε καινούργιο αυτοκίνητο σήμερα.

Το 2007, η Nanjing Automotive Company συγχωνεύθηκε με τη Shanghai Automotive Industry Corporation, που είχε νωρίτερα εκδηλώσει και αυτή ενδιαφέρον για τις δύο ιστορικές μάρκες. Έτσι, δημιουργήθηκε o αυτοκινητικός μεγάλιθος SAIC και αναγεννήθηκε, το 2009, η MG ως MG Motor, ενικός.

Η δε SAIC Motor είναι η 6η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο με ετήσιες πωλήσεις πάνω από 7 εκατ. οχήματα, κατασκευάζει, μεταξύ πολλών άλλων, μοντέλα της Volkswagen για την Κίνα και, το 2024, στοχεύει να εξάγει στον υπόλοιπο κόσμο 1.000.000 MG, με τα 30% από αυτά να είναι αμιγώς ηλεκτρικά.

Από το 2011, που εμφανίστηκε το κινεζικό MG6 –πρώτο MG για 16 χρόνια, αν και (ψιθυριστά) μακρινός συγγενής του Rover 75– στο εργοστάσιο του Longbridge, παρουσία μάλιστα του Κινέζου Προέδρου, μετά από ένα κάπως νωχελικό ξεκίνημα, η αναγεννημένη MG πάει σφαίρα, που λένε.

Το ηλεκτροκίνητο (πιθανότατα και τετρακίνητο) MG Cyberster με τα φημολογούμενα 530 άλογα στοχεύει στο να αναβιώσει το τυπικό σπορ MG του παρελθόντος – στο πιο μεγάλο και δίχως τα προβλήματα αξιοπιστίας. Αναμένεται το επόμενο καλοκαίρι. Υπομονή. (photo MG Motor)

«Ναι, αλλά τελείωνε με την ιστορία, Χαρίτο». Μάλιστα, ολοκληρώνω. Το 2013 παρουσιάστηκε το MG3 που, συνοδεία σινικής επένδυσης £450 εκατ., βοήθησε την εταιρεία να γιορτάσει, το 2014, τα 90 της χρόνια ως ταχύτερα αναπτυσσόμενη αυτοκινητική μάρκα στο Ηνωμένο Βασίλειο – βοήθησε και η κατάκτηση, την ίδια χρονιά μ’ ένα MG6, του τίτλου του BTCC (British Touring Car Championship).

Και να λοιπόν που η αναγεννημένη από τις στάχτες (της κοινοπραξίας) του Φοίνικα MG (επίσημο όνομα MG Motor) επιστρέφει στην Ελλάδα, «υπό νέαν διεύθυνσιν/ο χώρος κλιματίζεται», μέσω του Ομίλου Συγγελίδη, 18 περίπου χρόνια, αν δεν κάνω λάθος, μετά την τελευταία της επίσημη εκπροσώπηση στη χώρα.

Η γκάμα της περιλαμβάνει, σε διάφορες εκδόσεις εξοπλισμού, το ανταγωνιστικό των Peugeot 2008, Opel Crossland ή Mazda CX-3 του ομίλου μεσαίο crossover/SUV ZS, με κινητήρες βενζίνης 1.0 με turbo και 1.5 χωρίς, το μεγαλύτερο crossover/SUV HS, με τον ίδιο ατμοσφαιρικό 1.5, αλλά και ως plug-in hybrid EHS, και τα αμιγώς ηλεκτρικά hatchback MG4, στέισον MG5 και SUV ZSEV, αιχμή αυτά τα τρία του εμπορικού της δόρατος.

Χρειάζεται να ξεπεράσετε, κάποιοι, αυτή την, ας πούμε, επιφύλαξη, αν όχι απέχθεια, για τα «κινέζικα». Η ίδια υπήρχε κάποτε για τα ιαπωνικά και μετά για τα κορεάτικα.

Ένα θεματάκι με την ονοματοδοσία το έχει, πάντως, η MG. Για παράδειγμα, σε κάποια μοντέλα κολλάει μπροστά το MG (MG4, MG5), ενώ σε άλλα όχι (MG ZS, MG HS κ.λπ.). Καταλαβαίνω δε πως οι σημερινοί ιδιοκτήτες θέλουν, στο πλαίσιο της παράδοσης, και τα σημερινά μοντέλα να φέρουν αρχικά και ψηφία αντί για ονόματα, και μπράβο τους, αλλά λίγη περισσότερη δουλίτσα θα μπορούσε να έχει γίνει στον τομέα της ονοματολογίας. Ας είναι, θα τα συνηθίσουμε. Ή και όχι.

Όσο για τους βενζινοκινητήρες που, αν δεν κάνω λάθος, βασίζονται σε κινητήρες της GM, μπορεί οι ιπποδυνάμεις τους να μη βάζουν ακριβώς φωτιά στον δρόμο, φωτιά όμως δεν θα βάλουν ούτε στην τσέπη σας οι τιμές του entry-level MG ZS [να, εδώ το ZS έχει ξεκολλήσει από το MG] που ξεκινούν από μόλις €18.950.

Και τι παίρνεις, κύριε, με σκάρτα 20 χιλιάρικα τη σήμερον ημέρα; Σίγουρα όχι ένα μεσαίο, καλά εξοπλισμένο SUVοειδές hatchback. Κι είναι και το άλλο: όλα τα MG συνοδεύονται από εργοστασιακή εγγύηση επτά (7) ετών, ή 150.000 χιλιομέτρων, τη μεγαλύτερη σε διάρκεια, διαβάζω, που προσφέρεται σε καινούργιο αυτοκίνητο σήμερα.

Και κάτι τελευταίο: χρειάζεται να ξεπεράσετε, κάποια άτομα, αυτή την, ας πούμε, επιφύλαξη, αν όχι απέχθεια, για τα «κινέζικα». Την ίδια είχατε [εντάξει, όχι εσείς] για τα ιαπωνικά, και όχι μόνο για τα αυτοκίνητα [τώρα που δεν σπάνε, δεν χαλάνε είναι καλά όμως, ε;] τη δεκαετία του ’70 και μετά για τα κορεάτικα –που επίσης δεν σπάνε, δεν χαλάνε– στις αρχές του αιώνα.

Άλλωστε, ποιες από τις συσκευές που αγοράζετε σήμερα δεν είναι κινεζικής «κατασκευής και προελεύσεως», που έλεγε κι ο συνταγματάρχης Κατσάμπελας στο «Λούφα και Παραλλαγή»; Ε, λοιπόν, δεν θα το πιστέψετε, μη κοιτάτε εσείς, αλλά και τα αυτοκίνητα, για τους περισσότερους εκεί έξω, συσκευές είναι. Με ρόδες, έστω.

Δείτε περισσότερα για τα μοντέλα της αναγεννημένης MG εδώ https://mgmotor.gr/

 

Διαβάστε ακόμα: Οδηγήσαμε το νέο ηλεκτρικό «Mazda CX-60»: τα «περίεργα» κόλπα των Ιαπώνων

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top