Το φετινό 10ο ΕΣΩ φιλοξενήθηκε στη στη Στέγη του ιδρύματος Ωνάση (Φωτογραφία: Aphroditi Houlaki).

    Η ημερίδα ΕΣΩ εγκαινιάστηκε το 2012 στο πλαίσιο ανάδειξης της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής, και γενικότερα του ευρύτερου χώρου του design, και της δημιουργίας ενός συνεχούς, ανοιχτού διαλόγου. Η διοργάνωση και προβολή καινοτόμων ιδεών και θεμάτων που απασχολούν τον συγκεκριμένο χώρο, επί σειρά ετών μέσω του ΕΣΩ έχει “αφήσει” ένα χρονολογικό και θεματικό “ίχνος” που διαπραγματεύεται την σχέση/αλληλεπίδραση της αρχιτεκτονικής και του design, παράλληλα με τις διεθνείς πολιτισμικές και όχι μόνον εξελίξεις.

    Οι ωραίες παρουσίες δεν έλειψαν (Φωτογραφία: Aphroditi Houlaki).

    Το ΕΣΩ υπερβαίνει την απλή προβολή σημαντικών νεωτερικών έργων, κάνοντας focus στο αρχιτεκτονικό “όραμα”, αλλά και στις κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές του προεκτάσεις.

    Σε μια προσπάθεια να προσφέρει ένα “snapshot” της σχέσης/θέσης/πεδίου δράσης τους, την συγκεκριμένη εποχή/χρονική στιγμή ως “δημιουργικό αντίβαρο” όλων αυτών που συμβαίνουν. Όμως το ΕΣΩ υπερβαίνει την απλή προβολή σημαντικών νεωτερικών έργων, κάνοντας focus στο αρχιτεκτονικό “όραμα”, αλλά και στις κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές του προεκτάσεις.

    Η Τaf επί των επάλξεων για ένα coffee break (Φωτογραφία: Aphroditi Houlaki).

    Διευρύνοντας έτσι τον διάλογο, μέσω συζητήσεων, προβληματισμών και προοπτικών, σε πιο ερευνητικό επίπεδο θεωρητικής προσέγγισης και κριτικής σκέψης, “θολώνοντας” το όριο μεταξύ ημερίδας και symposium ή και συνεδρίου.

    Το stand του Archisearch.gr (Φωτογραφία: Aphroditi Houlaki).

    Η φετινή θεματολογία, σχετικά με το πώς καταλαβαίνουμε και βιώνουμε τον “χώρο”, απασχολεί σταθερά τον αρχιτεκτονικό κόσμο.

    Θεματολογικά έχει κινηθεί σε μεγάλο φάσμα και ποικιλία ενοτήτων, που έχουν απασχολήσει και απασχολούν τη δημιουργική κοινότητα. Οι πιο σημαντικές από αυτές περιλαμβάνουν: Το “Internet Sensation”, αναφορικά με την σχέση ψηφιακού και πραγματικού χώρου, “The Incidental Building” και την δημιουργία χώρου που “πληροφορείται” από εμπειρίες, περιστατικά και “αρχιτεκτονικά επεισόδια”, το Αρχιτεκτονικό Branding, την σχέση Αρχιτεκτονικής και Πόλης, τη θέση της χώρας μας στην παγκόσμια αγορά τουρισμού, πιο πρόσφατα το “Crossing Territories”, κ.α.

    Κατά τη διάρκεια του 10ου ΕΣΩ βραβεύτηκαν για το σύνολο του έργου τους τρεις σημαντικές γυναίκες της αρχιτεκτονικής. Η η Σέβα Καρακώστα, η Μάρω Καρδαμίτση – Αδάμη και η Νέλλα Γκόλαντα (Φωτογραφία: Aphroditi Houlaki).

    Το 2022 σηματοδοτεί την 10η συνεχή χρονιά διοργάνωσης και διεξαγωγής της ημερίδας, η οποία έχει πλέον καθιερωθεί ως σημαντικός θεσμός στην Ελλάδα, και σε συνεργασία για πρώτη φορά με το Fundacio Mies Van Der Rohe.

    Το 10ο ΕΣΩ διαπραγματεύεται τους κοινωνικούς, πολιτικούς, πολιτισμικούς και οικονομικούς μετασχηματισμούς (Φωτογραφία: Aphroditi Houlaki).

    Η τελευταία θεματολογία, σχετικά με το πως καταλαβαίνουμε και βιώνουμε τον “χώρο”, απασχολεί σταθερά τον αρχιτεκτονικό κόσμο τόσο θεωρητικά, σημειολογικά όσο και πραγματολογικά. Η 10η ΕΣΩ διαπραγματεύεται τους κοινωνικούς, πολιτικούς, πολιτισμικούς και οικονομικούς μετασχηματισμούς που αναδιαμορφώνουν την εμπειρία του χώρου με τρόπους “παρεμβατικούς” προκαλώντας την απόρριψη προκαταλήψεων και στερεοτύπων, με παρόμοιο τρόπο όπως διατυπώνεται στο “Architecture from the Outside” της Elisabeth Grosz.

    Ολοι οι ομιλητές επί σκηνής (Φωτογραφία: Aphroditi Houlaki).

    “Προκύπτει η ανάγκη να σκεφτούμε το «αδιανόητο»”, είχε πει η Grosz, “να φανταστούμε μια αρχιτεκτονική «εκτός» του μέχρι τώρα”. Το “Οutside” προσφέρει μια φρέσκια ματιά στο “Ιnside”, όπου διερευνάται το πως διαφορετικές επιστήμες που είναι “έξω” η μια από την άλλη -πχ αρχιτεκτονική και φιλοσοφία- μπορούν να συνυπάρξουν σε ένα “τρίτο” χώρο (crossing territories) και να ελευθερωθούν από τους δικούς τους, “υποκειμενικούς” σε ένα βαθμό, περιορισμούς.

    Η ψυχή του ΕΣΩ, ο Βασίλης Μπαρτζώκας (Φωτογραφία: Aphroditi Houlaki).

    Το “Outside” επίσης αναφέρεται και στις φωνές που συνήθως δεν “ακούγονται” στην αρχιτεκτονική συζήτηση αλλά βιώνουν τους αρχιτεκτονικούς και δημόσιους αστικούς τόπους, δηλαδή στις μειονότητες και στο LGBTQ community. Όπου ο Joel Sanders επιχειρηματολογεί για έναν σχεδιασμό χωρίς διακρίσεις συγκεκριμένων τύπων χώρων/κτιρίων, όπως δημόσιοι χώροι υγιεινής, μουσεία και πανεπιστημιακά campuses, για ανθρώπους όλων των ηλικιών, φύλλων, κοινωνικών ταυτοτήτων, θρησκειών κλπ.

    Η προσέλευση κι αυτή τη χρονιά ήταν αθρόα (Φωτογραφία: Aphroditi Houlaki).

    Το ΕΣΩ αποτελεί πλέον έναν καθιερωμένο «πόλο» «δυναμικής» ενημέρωσης και ανταλλαγής απόψεων.

    Έχοντας αναδείξει σε βάθος δέκα ετών μια μεγάλη γκάμα θεμάτων που ενδιαφέρουν τον χώρο της αρχιτεκτονικής και του design, το ΕΣΩ αποτελεί πλέον έναν καθιερωμένο “πόλο” “δυναμικής” ενημέρωσης και ανταλλαγής απόψεων με έντονο διαδραστικό χαρακτήρα, επικοινωνώντας τον αδιάκοπο επαναπροσδιορισμό στο πεδίο του δημιουργικού σχεδιασμού, προβάλλοντας νέα projects και παράλληλα δημιουργώντας καινούργιες σχέσεις/συνδέσεις.

    Μεταξύ αρχιτεκτονικής και design industry, με στόχο την ενημέρωση σχετικά με νέα concepts, μεθόδους κατασκευής, υλικά κ.ο.κ., μαζί με ένα διαρκές εποικοδομητικό networking ανάμεσα σε επαγγελματίες του χώρου. Το στοίχημα τώρα είναι με ποιόν τρόπο θα “επαναπροσδιοριστεί” το ΕΣΩ, from the ground up, για τα επόμενα δέκα χρόνια.

     

    Διαβάστε ακόμα: Αρχιτεκτονική. Γιατί οι γυναίκες στην Ελλάδα δεν πιάνουν κορυφή;

     

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top