Ο Errazuriz από μικρός αγαπούσε τα αρχαία αγάλματα. Γι’ αυτό και έφτιαξε πρόπλασμα από τα Ελγίνεια Μάρμαρα και τα ενέταξε σε μια βιβλιοθήκη που κατασκεύασε.

    Θα έρθουν; Δεν θα έρθουν; Πού θα καταλήξει η πολιτιστική διπλωματία σε σχέση με τα Γλυπτά του Παρθενώνα ουδείς μπορεί να το γνωρίζει. Αυτή τη στιγμή δεν διαφαίνεται μια λύση στον ορίζοντα, αν και οι καλά γνωρίζοντες σημειώνουν πως δεν έχουν κοπεί οι γέφυρες ανάμεσα στοπ υπουργείο Πολιτισμού και το Βρετανικό Μουσείο.

    Κι αν μπορούσαμε με άλλο τρόπο να τα έχουμε σπίτι μας; Ακούγεται παράτολμο, ίσως και στα όρια του κιτς, και μόνο να το σκεφτεί κανείς, αλλά η τέχνη μπορεί να κάνει πολλά πράγματα. Ακόμη και να δημιουργήσει αντικείμενα καθημερινής χρηστικής αξίας που πάνω τους να φέρουν αυτούσια (πλην, βεβαίως, όχι αυθεντική) την αρχαιοελληνική πατίνα.

    Σύγχρονα αντικείμενα με την πατίνα της αρχαίας γλυπτικής.

    Φυσικά, δεν μιλάμε για τα πρωτότυπα αγάλματα, αλλά για γλυπτά που είναι σαρωμένα από 3D εκτυπωτές.

    Αυτό ακριβώς πράττει ο Sebastian Errazuriz, ένας από τους πλέον καταξιωμένους και παραγωγικούς καλλιτέχνες και σχεδιαστές της γενιάς του. Οι Aρχαιότητες, όπως ονομάζει ένα από τα πολλαπλά project που αναπτύσσει στο εργαστήριό του, είναι μια σειρά από έργα που συνδυάζουν το design με την τέχνη και τα οποία «οικειοποιούνται» ελληνικά και ρωμαϊκά αριστουργήματα από διάσημα μουσεία.

    Φυσικά, δεν μιλάμε για τα πρωτότυπα (πώς θα μπορούσε άλλωστε;), αλλά για γλυπτά που είναι σαρωμένα από 3D εκτυπωτές, άρα είναι ψηφιακά αποτυπώματα, τα οποία στη συνέχεια ο Errazuriz ξαναχυτεύει σε μάρμαρο έτσι ώστε να πάρουν το σχήμα λειτουργικών γλυπτών.

    Η Νίκη της Σαμοθράκης σε μορφή… τραπεζιού.

    «Χρησιμοποιώ την τεχνολογία για να ”κλέψω” κλασικά γλυπτά που λατρεύω από την παιδική μου ηλικία. Διεκδικώ τα σχήματά τους ως πρώτη ύλη για να φτιάξω τα δικά μου νέα έργα. Είναι μια πράξη λαιμαργίας και λαγνείας να οικειοποιηθείς αυτό που ανήκει στον ιερό κόσμο των τεχνών και να το χρησιμοποιήσεις ελεύθερα σε μια εξερεύνηση των ορίων του μέσα στη σφαίρα του λειτουργικού και του εγκόσμιου».

    Οι πειραματισμοί της Errazuriz με καινοτόμες διαδικασίες στο σχεδιασμό και την τέχνη περιλαμβάνουν την επαυξημένη και την εικονική πραγματικότητα.

    Βέβαια, αυτή η «κλοπή» έχει κάποιες αισθητικές παρωνυχίδες που δεν γίνεται να μην τις επισημάνει κανείς. Αλλο πράγμα η αρχαιολατρία κι άλλο η μεταφορά της σε μια καθημερινότητα -όπως αυτή των διαμερισμάτων- που ουδεμία σχέση έχει με το παρελθόν.

    H σειρά «Antiquity» ξεκίνησε το 2014 οπότε και δημιούργησε μια νέα σειρά έργων περιορισμένης έκδοσης αποτίνοντας φόρο τιμής στην αρχαία γλυπτική θολώνοντας τα όρια μεταξύ τέχνης και σχεδίου. Το 2017 δημιούργησε τη βιβλιοθήκη «Antiquity Shelves Nike», ένα αντίγραφο της ακέφαλης Νίκης της Σαμοθράκης  που είναι τυλιγμένο σε ένα ξύλινο «ικρίωμα» που λειτουργεί ως ράφι. Οι πειραματισμοί της Errazuriz με καινοτόμες διαδικασίες στο σχεδιασμό και την τέχνη περιλαμβάνουν την επαυξημένη και την εικονική πραγματικότητα.

    Βάζοντας τα αρχαία αγάλματα στην καθημερινότητα.

    «Θα ήταν τόσο μυστηριώδη και συναρπαστικά για εμάς τα αγάλματα αν μπορούσαμε να τα δούμε στην παρθένα αρχική τους εμφάνιση;»

    Παράλληλα με τη διερεύνηση μεταξύ τέχνης και σχεδίου, ο Errazuriz βυθίζεται με αποφασιστικότητα στο ζήτημα της θραύσης ως ζωτικής σημασίας αισθητική πηγή, είτε είναι ιστορικό και τυχαίο, είτε καλλιτεχνικό και σκόπιμο. Εξηγεί: «Πολλά από τα γλυπτά που έχουμε μάθει να αγαπάμε και να σεβόμαστε είναι σπασμένα, κατακερματισμένα. Θα ήταν τόσο μυστηριώδη και συναρπαστικά για εμάς αν μπορούσαμε να τα δούμε στην παρθένα αρχική τους εμφάνιση;»

    H σειρά «Antiquity» ξεκίνησε το 2014.

    Ο Errazuriz αντιμετωπίζει διάφορα θέματα και διανοητικά ερωτήματα σε αυτή τη σειρά έργων, διατηρώντας την επισφαλή ισορροπία έντασης και απελευθέρωσης, ευλάβειας και ιεροσυλίας, λεπτότητας και ωμότητας.

    Μετά το «Ράφι της Αρχαιότητας» στο οποίο ο Errazuriz μεταμόρφωσε την ιστορική εικόνα της Αφροδίτης της Αρλ (Αγαλμα του Φρανσουά Ζιραρντόν) σε ένα λειτουργικό ράφι, αυτή η νέα σειρά έργων περιορισμένης έκδοσης αποτίει φόρο τιμής στην αρχαία γλυπτική.

     

    Διαβάστε ακόμα: Ανακαίνιση 80 τ.μ. στο Κολωνάκι. Πάρτε ιδέες για το πώς ένα διαμέρισμα θα φανεί μεγαλύτερο.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top