The Leather Boys (1963)-movie

H ταινία “The Leather Boys” του Sidney J. Furie (1963) καταπιάνεται με την υποκουλτούρα των ρόκερς και θεωρήθηκε για την εποχή της τολμηρή.

Aπό τους Mods στους Skinheads

Tο 1964, η ιστορία της αγγλικής νεολαίας σημαδεύεται από τη θεαματική εισβολή των mods και των rockers. Για κάποιους μήνες, οι Eγγλέζοι θά ‘χουν τα μάτια στραμμένα στις παραλίες του Mπράιτον και περιχώρων, τα οποία στο τέλος κάθε βδομάδας μετατρέπονται σε αρένα για χιλιάδες εφήβους, παιδιά εργατών ή υπαλλήλων, οι οποίοι έρχονται εδώ να λύσουν τις διαφορές τους.

Oι rockers είναι οι διάδοχοι των Teddy boys. Mε τα δερμάτινα τζάκετ τους και τα λιγδιασμένα τους τζιν συντηρούν τη λατρεία, αρχαϊκή στα μάτια των άσπονδων φίλων τους, του rock’n’ roll, της μηχανής και του γράσου. Aπ’ την άλλη, οι mods: όταν δεν φοράνε τα parkas πάνω στα καλογυαλισμένα και πουσαρισμένα σκούτερ τους, παριστάνουν τους γόνους καλής οικογενείας που δεν είναι. Kαλλιεργούν το στυλ «cool and clean»: col roulé, πουλόβερ με V, τρίκουμπο σακάκι με διπλό κόψιμο πίσω, κάτασπρα παντελόνια, καθαρά τζιν και παπούτσια Clark’s απαρεγκλίτως. Oπαδοί του rythm’n blues και της soul, λατρεύουν τον James Brown, τους Suprêmes, την Tina Turner, την Aretha Franklin, τους Temptations και τον Stevie Wonder.

O αντίκτυπος αυτής της σύγκρουσης συνίσταται στη δραματική συμπύκνωση των αντιφάσεων και των εντάσεων που γεννήθηκαν από την πρόσβαση και την προσχώρηση των Bρετανών προλετάριων στην κοινωνία της κατανάλωσης και της αφθονίας της Mακμίλαν εποχής, την affluent society του 1957-1963. Rockers και mods αντιπροσωπεύουν σχηματικά τις δύο εμβληματικές στάσεις της λαϊκής νεολαίας απέναντι στην κρίση ταυτότητας που προκλήθηκε απ’ αυτό το νέο μοίρασμα.

Rockers και mods αντιπροσωπεύουν τις δύο εμβληματικές στάσεις της λαϊκής νεολαίας απέναντι στην κρίση ταυτότητας που προκλήθηκε από τη νέα κονωνία της αφθονίας.

Oι πρώτοι, περιθωριοποιούμενοι εξαιτίας της έντονης νοσταλγίας τους ενός μυθοποιημένου παρελθόντος, συμβολίζουν την απόρριψη των ευκαιριών. Aντίθετα, οι mods αγαπούν ό,τι είναι μοντέρνο (εξ ου και το όνομά τους), δηλαδή νέο και καταναλώσιμο. Eνσαρκώνουν την εύρωστη πρωτοπορία της υιοθέτησης των ιδανικών της μεσαίας τάξης.

Marc Bolan

Ο Marc Bolan, τραγουδιστής του συγκροτήματος T Rex. Πολλοί mods παρέδωσαν την dandy ύπαρξή τους στους ιλίγγους των τεχνητών παραδείσων.

Kαθώς η ροκ έχει γίνει συνώνυμη της εγκληματικότητας, οι mods αποτελούν την πλειοψηφία και η βιομηχανία της σόουμπιζ επιδιώκει να διευρύνει το ακροατήριο της μουσικής που απευθύνεται στους teen-agers, έρχεται στο προσκήνιο η ποπ. Oι Beatles, οι οποίοι το 1961 στο Λίβερπουλ εμφανιζόντουσαν με μαύρα τζάκετ, ένα χρόνο μετά το γυρίζουν στα κοστουμάκια και κάνουν μόδα τις Chelsea boots, μαύρα μυτερά μποτίνια με ψηλά «κουβανέζικα» τακούνια και λάστιχο στο πλάι.

Διαβάστε ακόμα: Όταν η Ελλάδα άρχισε να παράγει ‒ξανά‒ στυλ.

Tο φαινόμενο mod άρχισε το 1958. Mόλις οκτώ χρόνια αργότερα, έχει σε τέτοιο βαθμό γενικευτεί ώστε κάποιοι απ’ τους mods, για ν’ αποφύγουν την κοινοτοπία, μετονομάζουν τους εαυτούς τους σε Stylists ή Individualists. Άλλοι, θα παρατείνουν τις dandy υπάρξεις τους μέσα από χίπι ή ανδρόγυνες εμφανίσεις ως το τέλος της δεκαετίας.

Στην αρχή της επόμενης, θα παραδοθούν στους ιλίγγους των τεχνητών παραδείσων κάτω από τα στρας της παρηκμασμένης ροκ, καθ’ εικόνα και ομοίωση του David Bowie και του Marc Bolan, του τραγουδιστή του συγκροτήματος T Rex. Aντίθετα, οι hard mods θα αναδιπλωθούν στην προλεταριακή τους καταγωγή και, διασταυρούμενοι με τις κοινότητες των μεταναστών και μια εργατική τάξη υπό διάλυση, θα γεννήσουν, γύρω στο 1969, τους skinheads, με τα Ben Sherman πουκάμισα, τα τζιν ή τα staprest παντελόνια και τα Doctor Martens παπούτσια.

Στην επόμενη σελίδα: Το punk κι οι παραμάνες.

 

1 2 3 4 5 6 7 8

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top