Marc Newson: «Θέλω η δουλειά μου να αντέχει στο τεστ του χρόνου και να κάνει γκελ»

    Ο επιδραστικότερος designer της εποχής μας, ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από τον σχεδιασμό του Apple Watch, μιλάει στο Andro για το πώς αντλεί έμπνευση, τις δουλειές που αγάπησε και τον ξεχωριστό κόσμο του design. Γράφει ο senior editor του Archisearch Θανάσης Διαμαντόπουλος.

     

    H κόκκινη καρέκλα που έφτιαξε ο Newson το 1993 για την εταιρεία Cappelini (massmoderndesign.com/Getty Images/Idealimage).

    Το γεγονός που έφερε το όνομα του Marc Newson πάλι στην επικαιρότητα, ήταν η αποχώρηση του επικεφαλής σχεδιασμού Jonathan Ive από την Apple και η ίδρυση από κοινού με τον Newson της εταιρείας «LoveFrom».

    Πρώτος τους και βασικός πελάτης θα είναι πάλι η εταιρεία των Mac και των iphones, αλλά αυτή τη φορά θα υπηρετούν τον «πελάτη» τους ως επιχειρηματίες και όχι σαν υπάλληλοι. Εδώ να θυμίσουμε ότι ο Newson ήταν το «κόσμημα» του δυναμικού της Apple υπεύθυνος για το σχεδιασμό του Apple watch, ενώ οι φήμες τον ήθελαν να πειραματίζεται για design αυτοκινήτου για την ίδια εταιρεία.

    Παράλληλα, ο Newson είναι ο πρώτος designer που συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των 100 πιο επιδραστικών ανθρώπων της εποχής μας. Είναι ο μοναδικός designer που εκπροσωπείται από την gallery Gagosian, ενώ έχει κάνει αναδρομικές εκθέσεις αφιερωμένες στον ίδιο σε ολόκληρο τον κόσμο.

    Γεννήθηκε στο Σίδνεϊ το 1963 κι έζησε δουλεύοντας στο Τόκιο και το Παρίσι, ενώ σήμερα ζει στο Λονδίνο. Κάτι που μας έκανε να σκεφτούμε τη φράση που χρησιμοποιούν Έλληνες και Γάλλοι «ουδείς προφήτης στον τόπο του».

    To κονιάκ Hennessy διά χειρός Marc Newson (marc-newson.com).

    Ο ίδιος, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε είπε: «Πρέπει να πω ότι το να είμαι Αυστραλός είναι μεγάλο πλεονέκτημα. Όπως είμαστε πολύ μακριά από τον υπόλοιπο κόσμο είμαστε συνηθισμένοι να κάνουμε μεγάλα ταξίδια-χωρίς να βρισκόμαστε σε διαφορετική φάση από τους ντόπιους. Νιώθω πολίτης του κόσμου και πάντα τo design δεν έχει σύνορα. Ο κόσμος είναι η αγορά και είναι μικρός».

    «Ήμουν αρκετά τυχερός να δουλέψω σε πολλές διαφορετικές βιομηχανίες, από την ωρολογοποιία μέχρι την αεροναυπηγική».

    Ο Newson, βασισμένος στο Λονδίνο, πλέον, συνεργάστηκε με τα μεγαλύτερα brands του πλανήτη όπως:  AppleLouis VuittonMontblanc,  HermèsNikeHennessyDom PérignonJaeger-LeCoultre και Beretta – για να ονομάσουμε μερικά από αυτά. Κάτι που μας έκανε να αναρωτηθούμε: «Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός πετυχημένου brand;»

    Μας απαντά: «Δεν έχω ιδέα. Κάνω αυτό που κάνω και για εμένα σαν designer (και όχι ως brand) θα έλεγα ότι είναι απίστευτα σημαντικό να κάνω τη δουλειά μου να έχει διάρκεια-να αντέχει στο τεστ του χρόνου- που κάνει «γκελ» στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση και περνάει από γενιά σε γενιά, φτάνει από τους παππούδες στα εγγόνια».

    Αριστερά: Ο Marc Newson. Δεξιά: ο καναπές Lockheed που πουλήθηκε 2,4 εκατομμύρια λίρες, τον Απρίλιο του 2015 (marc-newson.com).

    Ο ίδιος θεωρώντας ότι αυτό που τον έκανε πιο επιδραστικό designer της γενιάς του μας εξήγησε «Ήμουν αρκετά τυχερός να δουλέψω σε πολλές διαφορετικές βιομηχανίες, από την ωρολογοποιία μέχρι την αεροναυπηγική. Επομένως ότι επιρροή έχω οφείλεται στην ευρεία απασχόληση μου σε διαφορετικούς τομείς. Και γίνεται ορατή σε όλους αυτούς τους τομείς.

    «Η δουλειά μου για την Qantas, ο σχεδιασμός των εσωτερικών χώρων ενός Α380, με δυσκόλεψε» (marc-newson.com).

    Ο Marc Newson εργάστηκε, ανάμεσα σε άλλα στην αεροπορική εταιρία Qantas ως creative director για δέκα χρόνια. Εκεί αντιμετώπισε μια από τις πιο δύσκολες στιγμές ως σχεδιαστής: «Η δουλειά μου για την Qantas, ο σχεδιασμός των εσωτερικών χώρων ενός Α380, με δυσκόλεψε γιατί πρέπει να βγάλεις δημιουργικό αποτέλεσμα κάτω από τις ‘οικουμενικούς’ περιορισμούς που επιβάλλει η βιομηχανία της αεροναυπηγικής.

     »Το σχεδιαστικό κομμάτι είναι εύκολο, αλλά μετά οι περιορισμοί της βιομηχανίας αναφορικά με την υγεία και την ασφάλεια, διάφορα είδη crash-test, κανονισμοί πυρκαγιάς, μια μυριάδα από παραμέτρους με τις οποίες πρέπει να δουλέψεις και οι οποίες ζήτημα να σου αφήνουν περιθώριο για 5% δημιουργικότητας. Κατά κάποιον τρόπο είναι σαν να ενώνεις τελείες και να προσπαθείς να εκφράζεις τον εαυτό σου κάνοντάς το. Αλλά αυτό είναι το design, αυτή είναι η φύση αυτού που κάνω σε όλα μου τα projects για όλους τους πελάτες».

    Όπως κάθε δημιουργικός άνθρωπος έτσι κι αυτός, αγαπά και αισθάνεται υπερήφανος για το πλέον πρόσφατο project του. Αλλά το προϊόν του δίπλα στο οποίο θα έβαζε το χαρακτηρισμό του “iconic” είναι σύμφωνα με αυτά που είπε στη συνέντευξη μας «ο καναπές Lockheed τον οποίο σχεδίασα (σε 10 αντίτυπα) το 1986. Κατάφερε να πωληθεί στη μεγαλύτερη τιμή που έχει ποτέ πουληθεί έργο εν ζωή designer (2,4 εκατομμύρια λίρες, τον Απρίλιο του 2015). Δεν έχω ιδέα γιατί, ήταν θέμα τύχης μου!»

     

    //Ο Θανάσης Διαμαντόπουλος είναι δημοσιογράφος, senior editor στο Archisearch.gr/Design Ambassador

    Αν αγαπάτε την αρχιτεκτονική και το design μπορείτε να επισκεφθείτε το Archisearch και να ενημερώνεστε για όλες τις τελευταίες εξελίξεις και τάσεις στην Ελλάδα και τον κόσμο. 

     

    Διαβάστε ακόμα: Μια διαφορετική «πρεμιέρα» για τα νέα φωτιστικά του D.MOD.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close