archiloveCOVID-19

    Ora Ito: «Η ζωή μας δεν θα είναι ποτέ πια ίδια μετά τον κορονοϊό»

    Ο σούπερ σταρ του design μιλάει αποκλειστικά στο Andro για τον πρώτο διεθνή διαγωνισμό αρχιτεκτονικής και interior design «Pandemic Architecture» που λανσάρει το site Archisearch και ο φορέας Design Ambassador, για τον τρόπο που επηρεάζει τις ζωές μας ο ιός και για τη φιλία του με τον Πρόεδρο της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν.

     

    «Οι άνθρωποι είναι ήδη σπίτι τους και φαντάζονται, προσπαθούν να βρουν λύσεις στα προβλήματα τους. Κι αυτό θα ενεργοποιήσει τη δημιουργικότητα του καθενός» (Marie Claire.fr).

    Pandemic Architecture. Αυτός είναι ο τίτλος του πρώτου διεθνούς διαγωνισμού αρχιτεκτονικής και interior design που λανσάρει το site Archisearch και ο φορέας Design Ambassador, γνωστός για τη διοργάνωση εκδηλώσεων και συνεδρίων με κύρος, με το θέμα που απασχολεί και θα απασχολήσει ολόκληρο τον πλανήτη: Πώς πρέπει να οργανωθούν σχεδιαστικά οι κατοικίες και οι πόλεις σε μια εποχή πανδημίας;

    Συμμετοχή θα έχουν αρχιτέκτονες, designers, συγγραφείς και γενικότερα δημιουργικοί άνθρωποι από ολόκληρο τον πλανήτη. Στην κριτική επιτροπή μαζί με τον Roberto Palomba, την Λυδία Καλλιπολίτη, τη Σοφία Βυζοβίτη,τον Tom Linblom(Gensler), τη Μαριάνθη Τατάρη(UN studio), την Μάρθα Τσιγκαρη (Foster and Partners) και τον Κυριάκο Χατζηπαρασκευά(Heatherwick studio) θα είναι και ο σύγχρονος star του design Ora Ito. Ήταν το «τρομερό παιδί του design» τώρα έχει γίνει κορυφαίος επαγγελματίας του είδους του για τη Γαλλία και τον κόσμο. Και όλα αυτά, χωρίς πτυχίο, αλλά με ένα σφαιρικό τρόπο αντιμετώπισης του κάθε εγχειρήματος.

    – Γιατί υποστηρίζεις αυτόν το διαγωνισμό;
    Έμαθα για το εγχείρημα σε μια εκπληκτική στιγμή της ζωής μου. Ήμουν στη Μασσαλία, ήταν το ξεκίνημα της καραντίνας, κατάστασης που ζούμε σήμερα και θεωρώ ότι ήταν ενδιαφέρον μέσα σε αυτό το καινούργιο πλαίσιο του τρόπου ζωής μας και ότι προσέφερε διέξοδο σχετικά με το πώς ζούμε αυτό για να μπορέσουμε να φανταστούμε, πως θα μπορέσουμε να τα καταφέρουμε και να ζήσουμε αυτήν την πανδημία διαφορετικά. Γιατί ξέρουμε πολύ καλά σήμερα ότι η ζωή μας πλέον δε θα είναι ποτέ ξανά ή ίδια. Θα υπάρχει πλέον η περίοδος πριν και μετά τον κορονοϊό και είναι καλύτερο να οραματιστούμε το μετά τώρα που ζούμε πολιορκημένοι από τον ιό. Να δούμε τι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, τι καινοτομία έχουμε κάνει και πως μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε.

    «Σκέφτομαι τι μπορεί να συμβαίνει όταν είναι είκοσι άτομα στοιβαγμένα σε πέντε τετραγωνικά μέτρα».

    Γιατί είναι τώρα η κατάλληλη στιγμή για έναν τέτοιο διαγωνισμό;
    Γιατί οι άνθρωποι είναι ήδη σπίτι τους και φαντάζονται, προσπαθούν να βρουν λύσεις στα προβλήματα τους. Κι αυτό θα ενεργοποιήσει τη δημιουργικότητα του καθενός μέσα από αυτόν το διαγωνισμό, γιατί καθένας ζει διαφορετικά ή με ταυτόσημο τρόπο αυτήν την κατάσταση. Αυτό είναι που κάνει το συγκεκριμένο διαγωνισμό να τονώνει τους ανθρώπους!

    Η σκάλα του τμήματος media των HQsτης LMVH.

    – Ποια είναι η εμπειρία που ζεις στη Γαλλία εξαιτίας του κορονοϊού;
    Έχω την τύχη να ζω σε ένα απίστευτο μέρος με χώρο. Σκέφτομαι τι μπορεί να συμβαίνει όταν είναι είκοσι άτομα στοιβαγμένα σε πέντε τετραγωνικά μέτρα. Τώρα πάντως που σου μιλάω, περνάει μια περιπολία του στρατού έξω από το σπίτι.

    Tι περιμένεις από τις συμμετοχές στο διαγωνισμό;
    Περιμένω από τους συμμετέχοντες έξυπνες λύσεις, πραγματοποιήσιμες, απλές, αποτελεσματικές, που να εντάσσονται εύκολα στο περιβάλλον τους και προσαρμοσμένες σε διάφορες καταστάσεις, όπως σεισμούς, επιδημίες… Αυτό που είναι ενδιαφέρον μέσα σε όλα αυτά είναι ότι θα πρέπει να επινοήσουμε ξανά τον δημόσιο χώρο.

    – Ποια είναι η γνώμη σου αναφορικά με αυτήν την πραγματικότητα της πανδημίας που ζούμε σήμερα;
    Δεν ξέρω αν αυτό που ζούμε είναι η καλύτερη λύση αλλά το να κάνουμε τεστ στον καθένα και να απομονώνουμε  αυτούς που βγαίνουν θετικοί είναι πιο ενδιαφέρουσα. Θεωρώ ότι υπάρχει μια υπερβολή μέσα σε όλο αυτό…

    Μετά τη Νίκαια ο Ίτο σε συνεργασία με την Alstom φτιάχνει το μετρό της Μασσαλίας.

    – Θεωρείς ότι αυτή η κατάσταση θα δώσει το πρόσχημα να ελέγχονται περισσότερο οι άνθρωποι μέσα από τις εφαρμογές των κινητών τους όπως συνέβη στην Κίνα και το Ισραήλ;
    Βεβαίως. Οι δημόσιες αρχές οφείλουν να εγγυηθούν, από τη στιγμή που μας κλείνουν στα σπίτια μας, την υγεία και την ασφάλεια μας. Για να το κάνουν αυτό παίρνουν μέτρα που θυμίζουν παλιές ταινίες επιστημονικής φαντασίας, μέτρα που παραπέμπουν στο φασισμό αλλά δυστυχώς αν δεν αλλάξουμε τρόπο σκέψης σε σχέση με πριν θα φτάσουμε να μας επιτηρούν μέσα από τα κινητά μας.

    To ηλεκτρικό ποδήλατο που φιλοδοξεί να γίνει το iphone του τομέα του.

    – Υπάρχει κάτι που θέλεις να υπογραμμίσεις σχετικά με τα κριτήρια του διαγωνισμού;
    Για εμένα τα κριτήρια πρέπει να τοποθετούν τους συμμετέχοντες σε υπάρχουσες συνθήκες και όχι μέσα στην ουτοπία. Υπάρχει ήδη πολύ ουτοπία στο Instargam. Εδώ πρέπει να σκεφτούμε πράγματα που θα χρησιμεύσουν. Όχι να κάνουμε απαραίτητα μια κίνηση αρχιτεκτονική. Αλλά να κυκλοφορήσουμε ιδέες που θα μπορέσουν να μας βοηθήσουν. Θα μπορούσε να είναι το kit ενός κτιρίου που θα άνοιγε και θα χρησιμοποιούσαμε τις οδηγίες του σε περίπτωση επιδημίας.

    – Συνεχίζεις τα projects σου τώρα; Και αν ναι ποια;
    Αυτή η περίοδος της καραντίνας με έκανε να σκεφτώ. Χρειάζεται να συνεχίσω αυτά που έκανα ή να συγκεντρωθώ σε ένα πρότζεκτ πιο χρήσιμο για όλους; Για αυτό αποφάσισα να συγκεντρωθώ στο project Marsa(μια τεράστια έκταση ιδιοκτησίας του Ora Ito στο νησί Ρατονό δίπλα στη Μασσαλία και την οποία σκοπεύει να κάνει κέντρο καλλιτεχνικής δημιουργίας αλλά και ξενοδοχείο πολυτελείας) που είναι ακόμα και πολιτικό αλλά τώρα σκοπεύω να επιταγχύνω τα πράγματα. Δούλεψα για δέκα χρόνια στο Mamo της Μασσαλίας και τώρα θέλω να συγκεντρωθώ στο Marsa.

    Flyingnest λέγονται τα επιπλωμένα container σχεδιασμένα από τον Ora Ito σε συνεργασία με τα ξενοδοχεία Accor.

    – Μιλώντας για πολιτική πώς νιώθεις που ο Εμμανουέλ Μακρόν δέχεται τους προσκεκλημένους του βάζοντας τους να καθίσουν στις καρέκλες σου;
    Μ’ευχαριστεί πολύ. Και σε αυτό προστίθεται το γεγονός ότι ο Πρόεδρος Μακρόν είναι ένας φίλος. Αλλά αυτό που με ευχαριστεί περισσότερο είναι ότι δεν ήξερε ότι αυτές οι καρέκλες έχουν σχεδιαστεί από εμένα. Οπότε δεν μπορείς να πεις ότι είχα βύσμα!

    «Ο Μακρόν είναι ένας άνθρωπος με μεγάλη κουλτούρα και με βαθιά γνώση των θεμάτων που χειρίζεται».

    Μια εσωτερική άποψη του Flying Nest.

    – Ποια φράση του δεν θα ξεχάσεις;
    Είναι ένας άνθρωπος με μεγάλη κουλτούρα και με βαθιά γνώση των θεμάτων που χειρίζεται. Είναι επίσης πραγματιστής. Και αυτό που με κάνει να ταυτίζομαι μαζί του είναι ότι βρίσκει στα πάντα μία λύση. Μία όμως όχι τριάντα! Σε αυτήν την κατάσταση πρέπει να πάρει κι αυτός όπως και όλοι μας μαθήματα για να μην είναι χειρότερα τα πράγματα την επόμενη φορά που θα μας συμβεί μια πανδημία.

    – Τελικά κάθε μεγάλος Γάλλος designer πρέπει να είναι ο αγαπημένος του Προέδρου, αν κρίνουμε από τη σχέση μεταξύ Φίλιπ Σταρκ και Μιτεράν και τώρα εσένα με τον Μακρόν;
    Έχω την εντύπωση ότι το όνομα μου σημαίνει να χτίζω τη συλλογική φαντασία. Από μικρός όταν ξεκίνησα να κάνω πειρατεία σε brands ονειρευόμουν, όχι να βρίσκομαι στο γραφείο του Προέδρου της Γαλλίας αλλά να εντάσσομαι σε αυτή τη σειρά των μεγάλων Γάλλων σχεδιαστών όπως ο Φίλιπ Σταρκ, ο Πιερ Πολίν άνθρωποι που ο καθένας με διαφορετικό τρόπο σημάδεψε την εποχή του.


    Toεσωτερικό του εστιατόριου Marxito με σεφ τον Τιερί Μαρξ.

    Λίγα λόγια για το διαγωνισμό ιδεών “Pandemic Architecture”

    Ο διαγωνισμός δίνει την ευκαιρία να γίνει μια interactive συζήτηση ανάμεσα στα πιο δημιουργικά μυαλά του πλανήτη για το πώς θα διατηρηθεί το πολυπόθητο ευ ζην στην καθημερινότητα των κατοίκων μιας οποιασδήποτε περιοχής στον κόσμο όταν αυτή απειλείται από μια πανδημία όπως αυτή που προκλήθηκε από τον κορονοϊό ή αλλιώς COVID-19. Ο καθένας από τους συμμετέχοντες μπορεί να στείλει την πρότασή του μέσω 3 εως 10 εικόνων, collages, renders, σχέδια ή animation, ενώ εν συνεχεία σε ένα ασπρόμαυρο βίντεο θα μιλάει για το κονσεπτ της πρότασής του στο κινητό του. Τα θέματα του διαγωνισμού θα κινούνται στους εξής βασικούς άξονες:

    Κατά τη διαχείριση οποιασδήποτε κρίσης στη δημόσια υγεία, ο σχεδιασμός μιας πόλης θα έχει δύο γενικά καθήκοντα:
    1) αντιμετώπιση ενός μεγάλου αριθμού ασθενών πολιτών
    2) διατήρηση της καθημερινής ζωής της πόλης σε όσο το δυνατόν πιο φυσιολογική για όλους τους υπόλοιπους.

    Σε αυτούς τους άξονες οι συμμετέχοντες καλούνται να εφεύρουν στρατηγικές σχεδιασμού τόσο στην αστική κλίμακα όσο και στην κλίμακα σχεδιασμού κτηρίου/ κατοικίας. Οι ομάδες που θα συμμετέχουν θα πρέπει να στείλουν τα στοιχεία του και ένα 8ψήφιο κωδικό που θα επιλέξουν στο [email protected] μέχρι τις 20 Μαϊου και μέχρι τις 30 Μαϊου να στείλουν στην ίδια διεύθυνση τα παραδοτέα ανώνυμα με την αναγραφή του κωδικού μόνο στα αρχεία.Μαζί με τα παραδοτέα θα πρέπει να στείλουν και ένα ασπρόμαυρο βίντεο, όπου σε διάρκεια 2 και 30 δευτερολέπτων maximum θα εξηγούν το project που προτείνουν στα πλαίσια του διαγωνισμού. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στην έννοια των πόλεων και των κατοικιών συμπεριλαμβάνουμε και τις ξενοδοχειακές μονάδες όλων των μεγεθών όπως και τους οποιουσδήποτε χώρους εργασίας. Κάθε μορφής δημιουργία που εντάσσεται σε αυτά τα πλαίσια του διαγωνισμού είναι αποδεκτή.

     

    Διαβάστε ακόμα: Η Αρχιτεκτονική του 20ου αιώνα: μια λαμπρή ανθρώπινη ιστορία.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close