Προσελήνωση σε ένα πρωτοποριακό event: Πως φτάσαμε από την Αργολίδα στο…. φεγγάρι.

    Η γη κυοφορεί το υλικό. Οι άνθρωποι το μετουσιώνουν σε πολιτισμό. Από γενιά σε γενιά οι τεχνίτες, οι αρχιτέκτονες και οι μηχανικοί βρίσκουν νέους τρόπους να το αποθεώσουν, με έμπνευση και μέτρο όλους εμάς που ζούμε μέσα στην ύλη. Μια ύλη που στην περίπτωση του μαρμάρου κουβαλά ένα τεράστιο γεωλογικό, ιστορικό και πολιτισμικό φορτίο.

    Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του ελληνικού μαρμάρου δεν θα μπορούσαν να χωρέσουν σε ένα απλό showroom.

    Ένα μικρό βήμα για τον αρχιτέκτονα, ένα μεγάλο βήμα για την κατασκευή.

    Αρχιτέκτονες στο φεγγάρι

    Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του μαρμάρου δε θα μπορούσαν να χωρέσουν ολοκληρωτικά σε ένα «απλό» showroom. Το showroom για ένα τέτοιο υλικό είναι η ίδια η γη ή μάλλον… το φεγγάρι! Το «Man on the Moon», μια πρωτοβουλία του Βασίλη Μπαρτζώκα (The Design Ambassador) και της MARMYK ILIOPOULOS, ήταν το πρώτο event που ενέταξε τόσο οργανικά και εν τέλει μνημειακά, την εμπειρία του υλικού σε ένα συνολικό βίωμα.

    Από το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου ως το «σεληνιακό» τοπίο του σύγχρονου λατομείου, και από το εργοστάσιο που μεταμορφώνει το μάρμαρο και το στέλνει στα πέρατα της γης, ως το κοντινό οινοποιείο με το οποίο έχει εκλεκτικές συγγένειες, ξεδιπλώθηκε η αρχαία ιστορία και αποκαλύφθηκαν οι σύγχρονες δυνατότητες ενός θαυμαστού υλικού.

    Σαν σεληνιακό τοπίο.

    Ήταν ένα εμπνευσμένο marketing event αλλά στη βάση του δεν είχε τη μαζική προβολή. Είχε την προσωπική επικοινωνία, το βίωμα, την αφή. Γι αυτό και προσέλκυσε κορυφαίους αρχιτέκτονες, τους δημιουργούς δηλαδή που θα οραμαστιστούν τις νέες μορφές ενός υλικού που χρειάστηκε εκατομμύρια χρόνια για να σχηματιστεί.

    Εξωστρεφείς επιχειρηματίες (η MARMYK εξάγει ελληνικό μάρμαρο σε δεκάδες χώρες του εξωτερικού), εμπνευσμένοι αρχιτέκτονες (που υπογράφουν από σημαντικά ξενοδοχεία μέχρι ντηζάιν βίλες), άνθρωποι του κρασιού (στο κορυφαίο κτήμα ΣΚΟΥΡΑ), πρωτοπόροι της επικοινωνίας (η ομάδα της Design ambassador), αρχαιολόγοι (στην Επίδαυρο) έζησαν μαζί ένα σαββατοκύριακο γεμάτο όραμα, εφαρμοσμένη τέχνη και ιστορία. Μαζί τους, αποκλειστικά προσκεκλημένο ΜΜΕ, το Andro.

    Άφιξη στο ορυχείο: Θα μπορούσε να είναι σκηνή από ταινία δράσης.

    Οι επιλεγμένοι αρχιτέκτονες και το Andro επισκέφθηκαν τον τόπο όπου το μάρμαρο γεννιέται. Καταδύθηκαν στη μήτρα της ύλης, μέσα στο λατομείο, διανύοντας με τα μάτια και την αφή τους εκατομμύρια χρόνια και γεωλογικές στιβάδες. Γνώρισαν και άλλα προϊόντα που γεννά η ίδια γη, πάνω από το χώμα, όπως το αμπέλι που μας δίνει το εκλεκτό κρασί. Περιηγήθηκαν στην ιστορία του τόπου από την αρχαιότητα ως σήμερα, εκεί όπου βρίσκονται τα συγγενή μάρμαρα που σμίλευαν οι αρχαίοι πρόγονοι μας.

     

    Ο Πάνος Ηλιόπουλος της MARMYK και ο Δημήτρης Σκούρας του κτήματος ΣΚΟΥΡΑ πάντρεψαν διαφορετικά κρασιά με διαφορετικά μάρμαρα.

    Στο Κτήμα Σκούρα πραγματοποιήθηκε το Wine & Marble Pairing, μια μοναδική εμπειρία συνδυασμού γεύσης, υφής και υλικότητας. Δεξιά, ο CEO της ΜΑΡΜΥΚ Πάνος Ηλιόπουλος.

    Εν αρχή ην ο οίνος

    Οι aficionados του φαιού και λευκού «χρυσού» του τόπου μας έφτασαν την πρώτη μέρα στο Ναύπλιο. Στην πρώτη πρωτεύουσα της σύγχρονης Ελλάδας, εκεί όπου η ιστορία παραμονεύει σε κάθε στενό αλλά και η κλίμακα τόσο της αρχιτεκτονικής όσο και του γύρω φυσικού περιβάλλοντος αποτελούν διαρκή έμπνευση. Από το Ναύπλιο, οι επισκέπτες μετέβησαν στο Κτήμα Σκούρα όπου έχει προγραμματιστεί το Wine & Marble Pairing: Ο Πάνος Ηλιόπουλος της MARMYK και ο Δημήτρης Σκούρας του κτήματος ΣΚΟΥΡΑ συνδύασαν διαφορετικά κρασιά με διαφορετικά μάρμαρα σε ένα παιχνίδι γεύσης, υφής και αντιστίξεων.

    Ο αρχιτέκτων Σωτήρης Τσέργας και η interior designer Κάτια Μαργαρίτογλου στο κελάρι του Κτήματος ΣΚΟΥΡΑ.

    Ποιές είναι οι εκλεκτικές συγγένειες του μαρμάρου και της αμπέλου; Το πέτρωμα σχηματίζεται βαθιά κάτω από τη γη. Το σταφύλι ξεφυτρώνει πάνω από το χώμα. Μάρμαρο και οίνος μετουσιώνονται στα χέρια του ανθρώπου, από την αρχαιότητα ως σήμερα.

    Στο Κτήμα ΣΚΟΥΡΑ συνδυάστηκαν εκλεκτά κρασιά του οινοποιείου με 10 είδη μαρμάρων, ενεργοποιώντας τις 5 αισθήσεις: τη γεύση, την αφή, την όσφρηση, την όραση και την ακοή, μυρίζοντας και δοκιμάζοντας, ακούγοντας διαδοχικά τους παραγωγούς να μας ταξιδεύουν από το υπέδαφος στο ποτήρι. Ήταν και μια ευκαιρία για τους καλεσμένους να στοχαστούν πάνω στην γεωλογία και την γεωργία, το ρευστό και το στέρεο, το παντοτινό και το εφήμερο, την ελληνική γη και τα δημιουργήματα του ανθρώπου.

    Το πέτρωμα σχηματίζεται βαθιά κάτω από τη γη. Το σταφύλι φυτρώνει μέσα από το χώμα. Μάρμαρο και οίνος μετουσιώνονται στα χέρια του ανθρώπου, από την αρχαιότητα ως σήμερα.

    Το χρώμα, οι άγριες ζύμες και η εκρηκτική οξύτητα του λευκού, μαυροφίλερου Salto, αναμετρήθηκαν με τα λευκά μάρμαρα της MARMYK, Volakas, Kasta Arabescato & Parnon. Ακολούθησε το σοφιστικέ Viognier Eclectique -ένα πολύπλοκο και κομψό κρασί από αμπέλι με πετρώδες έδαφος στις Μυκήνες και μακρά επίγευση- πλάι στα Μάρμαρα Karnis & Crème Elysse. Τα ανοικτόχρωμα κρασιά ολοκληρώθηκαν με το Peplo, ένα πολυεπίπεδο ροζέ αποτελούμενο από 3 ποικιλίες (Αγιωργίτικο, Syrah & Μαυροφίλερο) όσες και τα Didima Light / Didima Dark & Olympus Grey, τα μάρμαρα Διδύμων με την χαρακτηριστική διαστρωμάτωση.

    Στο Wine & Marble Pairing,  συνδυάστηκαν εκλεκτά κρασιά του Κτήματος Σκούρα με 10 είδη μαρμάρων ενεργοποιώντας τις 5 αισθήσεις.

    Σειρά είχαν τα κόκκινα κρασιά και το μοναδικό Grande Cuvée, οι αμπελώνες του οποίου βρίσκονται στα 1.040μ στην Νεμέα. Το υπέδαφος εκεί προσδίδει μεταλλικότητα στο κρασί όπως -τηρουμένων των αναλογιών- η μεταλλικότητα του ARGOS BLACK πετρώματος που παράγει η MARMYK στο ίδιο γεωγραφικό μήκος και πλάτος.

    Το επόμενο ερυθρό κρασί, το «Σύνορο», ήταν ένα χαρμάνι τριών ποικιλιών που προέρχονται από το ίδιο Terroir, με χαρακτηριστική φυτικότητα, και συνδυάστηκε με τρεις ποικιλίες μάρμαρων που παράγονται στο ίδιο Terroir του Λυγουριού: τα Corinthian Beige, Lygourio Light & Pocahontas. Μάρμαρα με ανιχνεύσιμη φυτικότητα καθώς αποτελούνται από μικροαπολιθώματα (κυρίως φύκια). Τα μάρμαρα αυτά εκπροσωπούν το πλήρες εύρος του Μεσοζωικού Αιώνα και είναι κυριολεκτικά ιουρασικής – jurassic (!) παλαιότητας. Θα ήταν κλισέ να προσθέσουμε ότι και το «Σύνορο» είναι ένα κρασί που αξίζει να παλαιωθεί;

    Η απτική σχέση με το μάρμαρο.

    Το τέλος της βραδιάς επιφύλασσε ένα γλυκό κλείσιμο με τη γευσιγνωσία του ΤΙΤΑΝΑ, έναν φυσικώς γλυκού οίνου από την σχεδόν εξαφανισμένη ποικιλία Μαυρόστυφο, την οποία δούλεψε το κτήμα ΣΚΟΥΡΑ επί 11 χρόνια και μας παρουσίασε το 2020. Τιτάνια και υπερδεκατεής ήταν και η προσπάθεια της MARMYK να ανακαλύψει και να αδειοδοτήσει ένα λατομείο με κοίτασμα Αλαβάστρου – Όνυχα, το οποίο παρουσίασε για πρώτη φορά την ίδια χρονιά, το 2020. Και τί χρονιά ήταν αυτή…

     

    Μπρος στα εκατομμύρια των χρόνων που χρειάζεται το μάρμαρο για να σχηματιστεί, οι αιώνες που μας χωρίζουν από τις αρχαίες μαρμάρινες κατασκευές, μοιάζουν αμελητέοι.

    Στα πλαίσια του Man On The Moon, έγινε και μια εξαιρετική επίσκεψη στην Επίδαυρο με ξεναγό τον πολιτικό μηχανικό Ευάγγελο Καζολιά που επιμελείται τις εργασίες στον αρχαιολογικό χώρο. Εδώ, με τον Κίμωνα Φραγκάκη.

    Η μαρμάρινη Επίδαυρος

    Η επόμενη μέρα ξεκίνησε με ξενάγηση στην Επίδαυρο. Το Αρχαίο Θέατρο, το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Ιερό του Ασκληπιού, οι Ξενώνες, τα Λουτρά, το Τελετουργικό εστιατόριο, το Ωδείο, το Στάδιο και το Άβατον αποτέλεσαν επιπλέον σταθμούς της περιήγησης στον κόσμο του μαρμάρου, με ξεναγό τον πολιτικό μηχανικό Ευάγγελο Καζολιά που επιμελείται τις εργασίες στον αρχαιολογικό χώρο.

    Η ομάδα των αρχιτεκτόνων στο θέατρο της Επιδαύρου.

    Λαμβάνοντας υπόψη τα δεκάδες εκατομμύρια χρόνια που απαιτούνται ώστε ένα πέτρωμα σαν το εκλεκτό μάρμαρο να σχηματιστεί, αντιλαμβάνεται κανείς ότι τα περίπου 2350 χρόνια που μας χωρίζουν από τη θεμελίωση του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου μπορεί να είναι ιστορικά ένα πολύ μεγάλο διάστημα, αλλά γεωλογικά είναι αμελητέο. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι τα μάρμαρα της Επιδαύρου είναι πρώτα ξαδέρφια με το μάρμαρο που μπορούμε να εξορύξουμε για να ντύσουμε το σπίτι μας σήμερα, εν έτει 2021.

    Ο Πάνος Ηλιόπουλος και ο Βασίλης Μπαρτζώκας αντιπαραβάλλουν ένα σύγχρονο δείγμα μαρμάρου με τα μάρμαρα που χρησιμοποιήθηκαν στο Στάδιο της Επιδαύρου.

    Επίσκεψη στη ΜΑRMYK

    Από την Επίδαυρο, οι αρχιτέκτονς μετέβησαν στο εργοστάσιο της MARMYK. Εκεί, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας παρουσίασε τη διαδικασία κοπής και επεξεργασίας του μαρμάρου. Και εξήγησε πως ο ακατέργαστος όγκος του πετρώματος γίνεται τελικό προϊόν με δεκάδες διαφορετικά φινιρίσματα, και πως παραμετροποιείται η γραμμή παραγωγής για να εξυπηρετήσει τις διεθνείς παραγγελίες που συχνά αποτελούν και μια πρόκληση όχι μόνο για την αρχιτεκτονική αλλά και για την μηχανική.

    Στην ξενάγηση παρουσιάστηκαν και οι μέθοδοι που χρησιμοποιεί ένα σύγχρονο εργοστάσιο ώστε να παράγει εξειδικευμένες λύσεις για κάθε πελάτη.

    Διαφορετικές custom λύσεις παρουσιάστηκαν σε αρκετά μεγάλο εύρος για τα εκπαιδευμένα μάτια και αυτιά των αρχιτεκτόνων, ενώ παράλληλα αναλύθηκε ο τρόπος που η ψηφιακή τεχνολογία αξιοποιείται στην παραγωγή μαρμάρου. Όχι μόνο για την κοπή και το φινίρισμα αλλά κυρίως για την υποβοήθηση αρχιτεκτονικών σχεδίων που θα αξιοποιούν τα «νερά» του πετρώματος και θα ελαχιστοποιούν τη φύρα.

    Η Ελλάδα είναι η τέταρτη χώρα διεθνώς στην παραγωγή μαρμάρων.

    Η ονομασία MARMYK προέρχεται από τις πρώτες συλλαβές των λέξεων Μάρμαρα & Μυκηνών, καθώς στην αρχαία πόλη της Αργολίδας τις Μυκήνες, βρίσκονταν το πρώτο μάρμαρο που εξόρυξε η οικογένεια Ηλιοπούλου, το 1979. Στις μέρες μας, η συλλογή των μαρμάρων της MARMYK περιλαμβάνει περισσότερα από 26 είδη, τα οποία προέρχονται από τα 10 ιδιόκτητα λατομεία της σε όλη την Ελλάδα.

    Οι σύγχρονοι μηχανικοί της εξόρυξης κάνουν λοξές τομές για να εξασφαλίζεται η συνέχεια στις «φλέβες» του πετρώματος. Το πέτρωμα μοιάζει να βρίσκεται υπό κλίση καθώς έχει «σηκωθεί» μαζί με το βουνό μέσα από εκατομμύρια χρόνια.

    Η Μαρία Κάλλας στο ορυχείο

    Μετά την αναχώρηση από το εργοστάσιο, έφτασε η ώρα της επίσκεψης στο περίφημο λατομείο: Σε ένα σεληνιακό τοπίο ψηλά στην Ερμιονίδα με θέα ως την Ύδρα, ανάμεσα σε τεράστιους κάθετους «τοίχους» από μάρμαρο αλλά και λοξές τομές παράλληλα προς τις «φλέβες» του πετρώματος, ικανές να κάνει τσουλήθρα ένα… μαμούθ, κορυφώθηκε η εμπειρία του σαββατοκύριακου.

    Η «προσελήνωση» των αρχιτεκτόνων και του Andro πραγματοποιήθηκε την ώρα που έδυε ο ήλιος ώστε οι επισκέπτες να ζήσουν ένα υπερθέαμα που εξασφάλισαν από κοινού η φύση μαζί με την ανθρώπινη μηχανική: Το τοπίο με τη θάλασσα στον ορίζοντα, το ύψος της πλαγιάς και το βάθος του ορύγματος, το χρώμα του ηλιοβασιλέματος και ο καμβάς του μαρμάρου, συνέθεσαν εικόνες που ήταν ταυτόχρονα ονειρικές, ποιητικές, αλλά και ιλιγγιώδεις, τζεημσμποντικές!

    Όταν έπεσε το σκοτάδι, η MARMYK και η Design Ambassador φώτισαν το εξωπλανητικό αυτό σκηνικό με δέσμες πολύχρωμων φώτων, προσκάλεσαν τους επισκέπτες σε ένα επιβλητικό μπαρ από μασίφ μάρμαρο για το απεριτίφ, και πλημμύρισαν όλο το λατομείο με άριες της Μαρία Κάλλας. Το σκηνικό είχε στηθεί για μια αξέχαστη παρουσίαση, «σκαλισμένη στο μάρμαρο».

    Βασίλης και Πέρη Μπαρτζώκα.

    Οι προτζέκτορες ζωντάνεψαν τους απόκρημνους λευκούς «τοίχους» με προβολές που αφορούσαν στις πρακτικές βιώσιμης εξόρυξης, τη σημασία της αποκατάστασης του περιβάλλοντος, τον κύκλο ζωής ενός λατομείου και τις δυνατότητες εκμετάλλευσης του σαν χώρο εκδηλώσεων, μουσείο ή ακόμα και ντιζάιν ξενοδοχείο, οινοποιείο κ.α. Ίσως ακούγονται απλησίαστες αυτές οι δυνατότες. Κι όμως, εάν υπάρχει όραμα και θέληση, με τις κατάλληλες παρεμβάσεις, ένα λατομείο μπορεί να μετατραπεί σε σύγχρονο αρχιτεκτονικό μνημείο που θα μαγνητίσει επισκέπτες και από το εξωτερικό.

     

    Διαθέτουμε υψηλή τεχνογνωσία και αξεπέραστη παράδοση από την αρχαιότητα, στην αξιοποίηση και ενίοτε στην αποθέωση του μαρμάρου.

    Οι αρχιτέκτονες Χαρά Τριανταφύλλου και Αριστείδης Κόρδας στο λατομείο.

    Παράλληλα με την αξιοποίηση παλιών λατομείων, υπάρχει η δυνατότητα να αδειοδοτηθούν αρκετά ακόμα νέα λατομεία, με τις κατάλληλες προδιαγραφές. Η Ελλάδα είναι ήδη η τέταρτη χώρα παγκοσμίως στην εξόρυξη μαρμάρου και με βάση το γεωλογικό της απόθεμα, οι δυνατότητες ανάπτυξης του τομέα της εξόρυξης αξιόλογων πετρωμάτων για κατασκευές, μπορεί να είναι κυριολεκτικά ανεξάντλητες για αιώνες. Να ένας τομέας για τον οποίο δεν ακούμε καθόλου από τους πολιτικούς σε αντίθεση με τα ζητήματα άλλων εξορύξεων για ενεργειακούς σκοπούς, ή άλλων εξαγωγών όπως τα τρόφιμα.

    Ηλιοβασίλεμα πάνω από την Ερμιονίδα, με θέα ως το άπειρο.

    Ας μην ξεχνάμε ότι ως χώρα διαθέτουμε υψηλή τεχνογνωσία και αξεπέραστη παράδοση στην αξιοποίηση και ενίοτε στην αποθέωση ενός φυσικού υλικού που χρειάζεται δεκάδες εκατομμύρια χρόνια για να σχηματιστεί.

    Εν τέλει, όπως όλα τα πράγματα έτσι και το μάρμαρο έχει τα μυστικά του, από την τεχνική της υψηλής λατόμευσης ως την τέχνη και την τεχνική της επεξεργασίας του για εμπορική χρήση. Και όπως μας θύμησε με τον πιο συναρπαστικό τρόπο το Man On The Moon, εμείς οι Έλληνες κατέχουμε αυτά τα μυστικά, από αρχαιοτάτων χρόνων.

    Αριστερά, το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Δεξιά, ο εκδότης του Andro, Κίμων Φραγκάκης και η δημιουργός του οίκου Kimalé, Irène Mamfredos, στο ορυχείο της MARMYK.

     

    //Φωτογραφίες: Spyros Hound.

     

    ⇒ Man on the Moon: Δείτε το video του πρωτοποριακού event.

     

    Διαβάστε ακόμα: 10+1 «φουτουριστικά» αρχιτεκτονικά πρότζεκτ του 2021, όπως τα επέλεξε το Archisearch.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top