Τα παιδιά παίζουν και δημιουργούν με την καθοδήγηση ειδικών εκπαιδευτών και το τελικό αποτέλεσμα είναι απτό και αποτελεί την επιβράβευσή τους.

    Τα παιδιά παίζουν και δημιουργούν με την καθοδήγηση ειδικών εκπαιδευτών και το τελικό αποτέλεσμα είναι απτό και αποτελεί την επιβράβευσή τους.

    Τόπο στη φαντασία μέσω αρχιτεκτονικής! Με πρωταγωνιστές παιδιά από 6 έως 13 ετών και με όχημα παιχνίδια και κατασκευές. Αποτέλεσμα: δημιουργίες μοναδικές, σαν παραμύθια. Μιλάμε για την ουσία του «Arkki» (School of Architecture for Children and Youth), ενός καινοτομικού εκπαιδευτικού προγράμματος, το οποίο ήρθε στην Ελλάδα από την εταιρία DESIGNEMBASSADOR.COM, ενώ αναπτύσσεται από κοινού με τη στρατηγική συνεργασία της ΑΚΤΟ.

    Αν φαντάζει πολυτέλεια ένα τέτοιο πρόγραμμα στην Ελλάδα της λιτότητας, ο Βασίλης Μπαρτζώκας, επιχειρηματίας και Partner του «Arkki School of Architecture for Kids & Youth Greece & Cyprus», έχει τη δική του απάντηση: «Το Arkki ξεκίνησε στη Φινλανδία πριν από 20 χρόνια, όταν αντιμετώπισαν τη δική τους κρίση. Τότε αποφάσισαν να καινοτομήσουν στην εκπαίδευση και να στραφούν σε εκπαιδευτικά προγράμματα που ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα, τη διερεύνηση και την αλληλεπίδραση.

    Όταν μεγαλώσουν θα γίνουν κτήρια! Μερικά από τα έργα που έφτιαξαν οι πιτσιρικάδες της παρέας του Arkki.

    Όταν μεγαλώσουν, θα γίνουν κτίρια! Μερικά από τα έργα που έφτιαξαν οι πιτσιρικάδες της παρέας του Arkki.

    Τα αποτελέσματα, αυτήν τη στιγμή, έχουν γίνει σημείο αναφοράς για ολόκληρο τον κόσμο. Το Arkki λοιπόν έχει θέση σε μια κοινωνία που χρειάζεται αυριανούς ενεργούς και δημιουργικούς πολίτες, γιατί είναι κάτι παραπάνω από δημιουργική απασχόληση».

    Αυτό σημαίνει παιχνίδι –μπόλικο!- με έναυσμα αρχιτεκτονικές κατασκευές-μοντέλα άλλοτε υπό κλίμακα, άλλοτε σε φυσικό μέγεθος. Σημειωτέον, το πρόγραμμα αυτό δεν απευθύνεται σε παιδιά-δυνάμει αρχιτέκτονες. Το αντίθετο: «Στο Arkki τα παιδιά πειραματίζονται, εξερευνούν τη σχέση τους με το περιβάλλον, αναλύουν και επανασυνθέτουν τον κόσμο» διευκρινίζει ο Βασίλης Μπαρτζώκας.

    Το δημιουργικό παιχνίδι είναι η απαρχή της εκπαιδευτικής φιλοσοφίας του εκπαιδευτικού αυτού προγράμματος.

    Το δημιουργικό παιχνίδι είναι η απαρχή της φιλοσοφίας του εκπαιδευτικού αυτού προγράμματος.

    «Γνώσεις που ήδη έχουν από το σχολείο -τα Μαθηματικά, τις Φυσικές Επιστήμες ακόμα και την Ιστορία- αποκτούν νόημα, παίρνουν μορφή και σχήμα. Τα παιδιά ξαναβρίσκουν τη χαρά της μάθησης, μαθαίνουν να «βλέπουν» κριτικά ό,τι υπάρχει γύρω τους και αρχίζουν να ανακαλύπτουν τη δύναμη που έχουν να αλλάξουν τον κόσμο».

    Φέτος, είναι μια πιλοτική χρονιά για το Arkki, καθώς λειτουργεί μόνο στην Αθήνα. Του χρόνου θα επεκταθεί και στην υπόλοιπη Ελλάδα, πιθανότατα και στην Κύπρο, ενώ το πρόγραμμα θα εμπλουτίζεται διαρκώς.

    Το Arkki, στην ελληνική του εκδοχή, αποτελείται από μια ομάδα καταρτισμένων ειδικών με επικεφαλής τον αρχιτέκτονα και ιστορικό της Αρχιτεκτονικής Σταύρο Μαρτίνο, ο οποίος τελεί χρέη Ακαδημαϊκού Διευθυντή. Μάλιστα, μαζί τη Χριστίνα Μουδαρά, Ακαδημαϊκή Συνεργάτη, έλαβαν ειδική εκπαίδευση στη Φινλανδία. Επίσης, συμμετέχει η Εύη Τρούκη, Διδάκτωρ Επιστημών Αγωγής, Ερευνήτρια ΥΠΟΠΑΙΘ, ως ειδική επιστημονική σύμβουλος, με εμπειρία στην εισαγωγή καινοτομιών στην ελληνική εκπαίδευση. Την ομάδα πλαισιώνουν επίσης η Γεωργία Φούντα, απόφοιτος του τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςτου Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, και η δημοσιογράφος Ελευθερία Γεώργακαινα, ως υπεύθυνη επικοινωνίας.

    Το Arkki ξεκίνησε στη Φιλανδία της κρίσης, όταν οι Φιλανδοί αποφάσισαν να υπερβούν την ύφεση κεντράροντας στην εκπαίδευση και την καινοτομία.

    Το Arkki ξεκίνησε στη Φινλανδία της κρίσης, όταν οι Φινλανδοί αποφάσισαν να υπερβούν την ύφεση, ρίχνοντας το βάρος στην εκπαίδευση και την καινοτομία.

    Φέτος, πάντως, είναι μια πιλοτική χρονιά για το Arkki, καθώς λειτουργεί μόνο στην Αθήνα. Του χρόνου θα επεκταθεί και στην υπόλοιπη Ελλάδα, πιθανότατα και στην Κύπρο, ενώ το πρόγραμμα θα εμπλουτίζεται διαρκώς. «Στόχος είναι σε ένα σύντομο βάθος χρόνου να λειτουργεί ακριβώς όπως στη Φινλανδία», λέει ο Βασίλης Μπαρτζώκας.

    Διαβάστε ακόμα: Γιάννης Γιαννακόπουλος – Στην Ουγκάντα με τους Γιατρούς του Κόσμου. 

    Προς το παρόν το Arkki -εκτός από τα μουσεία – εντάσσεται στο πρόγραμμα απογευματινών δραστηριοτήτων ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων. Όμως, υπάρχουν ήδη συζητήσεις με εκπαιδευτικούς και στελέχη της εκπαίδευσης για μια ευρύτερη συνεργασία, δεδομένου ότι θα μπορούσε, σύμφωνα με τους εμπνευστές του, να αποτελέσει πρότυπο εφαρμογής καινοτόμων πρακτικών και πηγή έμπνευσης για τους εκπαιδευτικούς.

    Δοκιμάζοντας σχήματα, εικόνες, φόρμες στην πράξη.

    Δοκιμάζοντας σχήματα, εικόνες, φόρμες στην πράξη.

    Οι άνθρωποι του Arkki εν Ελλάδι, πάντως, φιλοδοξούν να εντάξουν και ελληνικά προγράμματα στον εκπαιδευτικό κορμό: «Είναι κάτι το οποίο έχουμε συζητήσει με τους Φινλανδούς από την αρχή και ήταν πολύ θετικοί», διευκρινίζει ο Βασίλης Μπαρτζώκας. «Εμπιστοσύνη ήδη υπάρχει και θα θέλαμε πολύ να στείλουμε πίσω στους Φινλανδούς κάτι πρωτότυπο και δημιουργικό από τη μεριά μας, ώστε να συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα.

    Όλοι δείχνουν να αποδέχονται ότι η κατάσταση είναι “λιγάκι δράμα”. Αυτό το κενό ερχόμαστε να καλύψουμε, εφόσον στο Arkki δίνουμε στα παιδιά τα εργαλεία να δουν κριτικά τον κόσμο και να τον επανασχεδιάσουν.

    Ήδη έχουμε συζητήσει μαζί τους μικρές βελτιώσεις ή μετατροπές σε κάποια εργαστήρια και τις είδαν με πολύ ενδιαφέρον. Δεδομένου μάλιστα ότι είμαστε η πρώτη τους συνεργασία διεθνώς, είναι ιδιαίτερα σημαντική η ανατροφοδότηση που τους δίνουμε τόσο σε επίπεδο περιεχομένου όσο και σε μαθησιακά θέματα. Γι’ αυτό, άλλωστε, κάθε εργαστήριο του Arkki αποτελεί πεδίο διαρκούς συζήτησης μεταξύ των επιστημονικών συμβούλων σε θέματα παιδαγωγικής των δύο χωρών».

    Φέτος είναι μια πιλοτική χρονιά αλλά από του χρόνου το Arkki προβλέπεται να έχει μια δυναμική παρουσία.

    Φέτος είναι μια πιλοτική χρονιά, αλλά από του χρόνου το Arkki προβλέπεται να έχει μια πολύ δυναμική παρουσία.

    Τι μπορεί να προσφέρει τελικά η αρχιτεκτονική παιδεία σε μια χώρα που οι πόλεις της αισθητικώς τουλάχιστον είναι δράμα; Εδώ ο Βασίλης Μπαρτζώκας εκφέρει τις αντιρρήσεις του με νότα αισιοδοξίας: «Στην Ελλάδα υπάρχουν εξαιρετικοί αρχιτέκτονες και στις ελληνικές πόλεις υπάρχει εξαιρετική αρχιτεκτονική. Λίγοι, όμως, καταφέρνουν να διακρίνουν το πόσο ενδιαφέροντα παραδείγματα υπάρχουν δίπλα μας, μπροστά στα μάτια μας, καθώς και πόσες συνθήκες και αφορμές παρέχει αυτό το περιβάλλον για πραγματική καινοτομία.

    070_ARKKI_IMG_0531

    Για πληροφορίες σχετικά με τον τόπο και τις ώρες διεξαγωγής των εργαστηρίων δείτε το arkki.gr

    Ο λόγος είναι ότι λείπουν τα αντιληπτικά εργαλεία: Όλοι δείχνουν να αποδέχονται ως αυταπόδεικτο ότι η κατάσταση είναι “λιγάκι δράμα”. Αυτό το κενό ερχόμαστε να καλύψουμε, εφόσον στο Arkki δίνουμε στα παιδιά τα εργαλεία να δουν κριτικά τον κόσμο και να τον επανασχεδιάσουν, βάζοντας τη σφραγίδα ενός πολίτη που έχει ευαισθησία και υπευθυνότητα. Σύντομα μπορεί ο ίδιος ο χαρακτηρισμός “δράμα” για τις ελληνικές πόλεις να φαίνεται εντελώς παράδοξος!»

     

    //Το πρόγραμμα υλοποιείται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη κάθε Σάββατο και Κυριακή. Στο Μουσείο Ηρακλειδών κάθε Κυριακή. Στο International School of Athens κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο. Και στο International School of Piraeus κάθε Σάββατο και Κυριακή. Για πληροφορίες σχετικά με τον τόπο και τις ώρες διεξαγωγής των εργαστηρίων δείτε το arkki.gr

    Φωτογραφίες:  Λουίζα Νικολαΐδουwww.zooom.gr

     

    Διαβάστε ακόμα: Η πρωτοποριακή ρητορική εταιρεία «Debating.gr» που έφτιαξαν νέοι Έλληνες που δεν αντέχουν να παραμιλάνε.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top