Το Γκραν Παλέ, ένα από τα πιο εμβληματικά κτίρια του Παρισίου, ήρθε ο καιρός να ανανεωθεί. (Φωτογραφία: thenonparisian.com)

    Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κτίρια του Παρισιού, το Γκραν Παλέ συνδέεται με τη σύγχρονη πορεία της πόλης. Δημιουργήθηκε ως αρ νουβό συγκρότημα στο τέλος του 19ου αιώνα συμβολίζοντας το πέρασμα της γαλλικής πρωτεύουσας στη μοντέρνα της όψη, σε μια περίοδο που ο ενθουσιασμός και η αναζήτηση ενός πολλά υποσχόμενου μέλλοντος ήταν διάχυτος, κάτι που εκφράστηκε στις τέχνες και τα γράμματα. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν το ότι Γκραν Παλέ φιλοξένησε τη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1900 μέσα στη στιβαρή, μεγάλης κλίμακας κατασκευή του, που συνδυάζει υλικά σαν το μέταλλο και το γυαλί. Αποκορύφωμα ο γυάλινος θόλος στο κέντρο που είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη.

    Το 1990 το Γκραν Παλέ φιλοξένησε τη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού. (Φωτογραφία: Wikipedia)

    Μετά από 118 χρόνια, το Γκραν Παλέ θα ανακαινιστεί πλήρως με τις εργασίες να ξεκινούν το 2020, κάτι που σημαίνει ότι θα κλείσει για περίπου δύο χρόνια, για να ανοίξει τμηματικά από το 2023. Το έργο ανέλαβε το αρχιτεκτονικό γραφείο LAN (Local Architecture Network) και στόχος είναι να προλάβουν οι Γάλλοι τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι, καθώς το Μεγάλο Παλάτι θα φιλοξενήσει τα αθλήματα του τάεκ βο ντο και της ξιφασκίας. Η χρήση του ως σπορ αρένα σπορ είναι κατ’ εξαίρεση, δεδομένης της ιστορίας του που συνδέεται με εκθέσεις και γενικότερα πολιτιστικές δράσεις.

     

    Αριστερά: Την ανακαίνιση του Γκραν Παλέ έχει αναλάβει το αρχιτεκτονικό γραφείο LAN. (Φωτογραφία: LAN) Δεξιά: Το τεράστιο αντίγραφο του πύργου του Άιφελ μέσα στο Γκραν Παλέ, από τον οίκο Chanel. (Φωτογραφία: Chanel)

    Το έργο θα κοστίσει περίπου 440 εκατομμύρια ευρώ και το κόστος του θα αναλάβει το γαλλικό δημόσιο. Στο πλαίσιο σύμπραξης ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, ο γνωστός οίκος Chanel γίνεται αποκλειστικός χορηγός στο εγχείρημα προσφέροντας 25 εκατομμύρια ευρώ. Η κίνηση δεν είναι τυχαία –ο Ντιέγκο ντε λα Βάλε της Tod’s έχει χρηματοδοτήσει τις εργασίας προστασίας του Κολοσσαίου στη Ρώμη- και εντάσσεται στο γονιδίωμα ιστορικών οίκων που χρηματοδοτούν πολιτιστικά έργα για να συνδέσουν το δικό τους παρελθόν με τη λάμψη σπουδαίων μνημείων.

    Από το 2005, άλλωστε, η Chanel είχε αρχίσει μέσω του Καρλ Λάγκερφελντ, του καλλιτεχνικού διευθυντή, να παρουσιάζει τις συλλογές στο θόλο του Γκραν Παλέ. Κι έτσι δημιουργήθηκαν μια σειρά από εικαστικές παρεμβάσεις-γεγονότα, όπως τα μνημειακά γλυπτά με το εικονικό τουήντ σακάκι, το τεράστιο αντίγραφο του πύργου του Άιφελ, ο αρχαίος ελληνικός ναός και το θέατρο, συμπτωματικά λίγο μετά την άρνηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να δώσει την Ακρόπολη για επίδειξη του Gucci. Η φαντασία του Λάγκερφελντ βρίσκει πεδίο έκφρασης στο Γκραν Παλέ, καθώς φαίνεται, είτε μεταμορφώνει το χώρο σε αεροδρόμιο, είτε σε κήπο των Βερσαλλιών.

    Παράλληλα, αναμένεται η άφιξη ενός άλλου μουσείου, εκείνου της μόδας και ενδύματος στο Παλέ Γκαγιερά, που ανακαινίζεται πλήρως, το οποίο θα ανοίξει το 2019 και πάλι με τον οίκο Chanel να είναι αποκλειστικός χορηγός. Προς το παρόν θα φιλοξενήσει έκθεση για τον Μαρζελά.

    Το γλυπτό με το εικονικό τουήντ σακάκι από τον οίκο Chanel. (Φωτογραφία: Chanel)

    Και μια είδηση ελληνικού ενδιαφέροντος: στο Γκραν Παλέ δέκα σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες εκθέτουν στο Σαλόνι των Ανεξαρτήτων. Είναι οι Ελένη Βαρουξάκη, Παλίντα Γεωργουλάκου, Στάθης Θεοδωρόπουλος, Εβίτα Κανέλλου Δουφεξή, Μαρικίτα Μανωλοπούλου, Νίκη Μιχαηλίδου, Παναγιώτης Μπελντέκος, Κατερίνα Πολυζωίδου Μαυρολέων, Ειρήνη Πετροπούλου και Μαρία Φιλοπούλου (έως 18 Φεβρουαρίου).

     

    Διαβάστε ακόμα: Αυτό είναι το μέλλον στο ελληνικό package design

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top