Το 1999 οι εκδόσεις Taschen παρουσίασαν το μεγαλύτερο και πιο δαπανηρό από πλευράς παραγωγής βιβλίο του 20ου αιώνα: το SUMO του γερμανού φωτογράφου Helmut Newton, ένα λεύκωμα διαστάσεων 50×70 εκατοστών, που ζύγιζε περίπου 30 κιλά και κυκλοφόρησε σε 10.000 αριθμημένα αντίτυπα, καθένα από τα οποία συνοδευόταν από ειδική μεταλλική βάση σχεδιασμένη από τον Philippe Starck. Μια 15ετία αργότερα, ανάλογη «τιμή» επιφυλάσσεται στην αμερικανίδα φωτογράφο Annie Leibovitz, με το δικό της «επικό» λεύκωμα να κυκλοφορεί επίσης σε 10.000 αριθμημένα και υπογεγραμμένα αντίτυπα, με ειδική βάση σχεδιασμένη από τον Marc Newson.
«Η δημιουργία του βιβλίου απαίτησε περίπου τέσσερα χρόνια», δήλωσε η Leibovitz στην πρώτη επίσημη παρουσίασή του, στο ξενοδοχείο Chateau Marmont. «Κάποια στιγμή κόλλησε λίγο. Και άλλαζα γνώμες. Είναι πάρα πολύ μεγάλο. Δεν έχω κάνει ποτέ τίποτα παρόμοιο. Αρχίζεις να το ξεφυλλίζεις και ξεχνάς τι είχες δει στην αρχή. Είναι η πρώτη φορά που μια έκδοσή μου δεν ακολουθεί χρονολογική σειρά».
Η Leibovitz επέλεξε να ανοίξει και να κλείσει το λεύκωμα με δυο σημαδιακές φωτογραφίες: Η πρώτη απεικονίζει σε άσπρο-μαύρο την απογείωση του ελικοπτέρου με το οποίο ο άρτι παραιτηθείς από Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ρίτσαρντ Νίξον, εγκατέλειψε τον Λευκό Οίκο, το 1974. Η τελευταία, τη Βασίλισσα Ελισάβετ Β΄φωτογραφημένη στα Ανάκτορα του Μπάκιγχαμ, το 2007.
Η τιμή μιας τέτοιας έκδοσης δεν θα μπορούσε να είναι ευκαταφρόνητη. Τα αντίτυπα υπ’ αριθμόν 1.001–10.000, της λεγόμενης «Collector’s Edition», συνοδεύονται από το τρίποδο του Newson και ένα από τα τέσσερα διαθέσιμα καλύμματα (με τον David Byrne, τον Keith Haring, την Patti Smith ή τη Whoopi Goldberg), έναντι 2.000 ευρώ. Τα αντίτυπα υπ’ αριθμόν 1–1.000, που συνιστούν την «Art Edition», είναι δερματόδετα και –εκτός από το τρίποδο– συνοδεύονται επίσης από τα τέσσερα καλύμματα και από μια συλλεκτική φωτογραφία υπογεγραμμένη από τη Leibovitz, προς 4.000 ευρώ. Μπορεί το κόστος να είναι υψηλό, όπως όμως απέδειξε στο πέρασμα των χρόνων το SUMO του Helmut Newton, δεν πρόκειται απλώς για μια αγορά, αλλά για μια επένδυση.
Διαβάστε ακόμα: Πλάτων Ριβέλλης: «Όσα έμαθα διδάσκοντας φωτογραφία»