O οδηγός της Formula E, Edoardo Mortara ήταν κριτής του διαγωνισμού eliτ Martini Masters.

    Λίγο πριν από την διεξαγωγή του elit Martini Masters, συναντήθηκα με τον οδηγό της Formula E, Edoardo Mortara, ο οποίος ήταν και κριτής του διαγωνισμού. Ένας πολύ ανταγωνιστικός οδηγός, με πολλές νίκες στο ενεργητικό του και παρελθόν στο street racing, πριν από πέντε περίπου χρόνια συμφώνησε με το ανερχόμενο πρωτάθλημα της Formula E, θέλοντας να συμβάλλει στην άνοδο της ηλεκτροκίνησης. Μαζί μας ήταν η Laurie Clog, Sponsorship Manager της ROKiT Venturi, της ομάδας στην οποία αγωνίζεται ο Edoardo, και η Κατερίνα Παπαγεωργιάδη από την Dudette PR. Διαβάστε πώς η ανταγωνιστικότητα και το υψηλό θέαμα μπορεί να συμβαδίσει με ένα μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

    «Η Formula E προσπαθεί να αναπτύξει το καλύτερο και πιο αποδοτικό αυτοκίνητο, αλλά επιπλέον, ως ομάδα προσπαθούμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο βιώσιμοι.

    Γιατί επιλέξατε να αγωνιστείτε στη Formula E;

    Συμμετείχα ήδη από την τέταρτη σεζόν και τώρα, μόλις ολοκληρώσαμε την 8η σεζόν. Ο λόγος που την επέλεξα ως επαγγελματίας οδηγός αγώνων είναι ότι το πρωτάθλημα αναπτυσσόταν και εξακολουθεί να αναπτύσσεται πολύ όμορφα, αλλά επιπλέον υπάρχει και ένας σκοπός. Πριν από μερικά χρόνια, έγινα πατέρας και αποφάσισα ότι ήταν καιρός να κάνω κάτι και για τις επόμενες γενιές. Το πρωτάθλημά μας προσπαθεί να αναπτύξει το καλύτερο και πιο αποδοτικό αυτοκίνητο, αλλά επιπλέον, ως ομάδα προσπαθούμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο βιώσιμοι.

    «Ο λόγος που επέλεξα την Formula E ως επαγγελματίας οδηγός αγώνων είναι ότι το πρωτάθλημα αναπτυσσόταν και εξακολουθεί να αναπτύσσεται πολύ όμορφα» (φωτογραφία: eurosport.com).

    – Πώς αισθάνεστε για την elit ως χορηγό της ομάδας σας;

    Ως ομάδα, η Maserati, είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι που έχουμε σπουδαίους συνεργάτες όπως η elit vodka και ο όμιλος Stoli, επειδή μοιραζόμαστε κάποιες κοινές αξίες, όπως η βιωσιμότητα. Το σπουδαίο είναι ότι όταν μοιράζεσαι τις ίδιες ιδέες και αξίες με τους συνεργάτες σου, μπορείς επίσης να έχεις εκδηλώσεις όπου διασκεδάζεις, επειδή νιώθεις σαν να είσαι στο σπίτι σου, όπως το elit Martini Masters.

    «Ως ομάδα, η Maserati, είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι που έχουμε σπουδαίους συνεργάτες όπως η elit vodka και ο όμιλος Stoli».

    «Μπορώ να ταυτιστώ με το Martini Masters, ως άτομο που αγωνίζεται συνεχώς σε υψηλό επίπεδο, αφού κάλεσαν τους καλύτερους μπάρμαν σε όλο τον κόσμο».

    – Πώς θα κρίνετε στο elit Martini Masters;

    Είναι το πρώτο μου ως κριτής, αλλά μου αρέσει πολύ η ιδέα. Μπορώ να ταυτιστώ με αυτό, ως άτομο που αγωνίζεται συνεχώς σε υψηλό επίπεδο, αφού κάλεσαν τους καλύτερους μπάρμαν σε όλο τον κόσμο, ειδικούς, λίγο σαν κι εμένα ως οδηγό, και υπάρχει το σημαντικό θέμα της βιωσιμότητας και της εξάλειψης των απορριμμάτων του μπαρ. Μου είπαν ότι πρέπει να επικεντρωθώ σε τέσσερις κύριες πτυχές, η παρουσίαση είναι η μία, η γεύση και η ισορροπία, η εμπειρία και η τέταρτη είναι μπόνους.

    – Πώς εφαρμόζετε τις αρχές της βιωσιμότητας στο άθλημά σας;

    Κατά τη γνώμη μου, δεν χρειάζεται να κάνεις κάτι ιδιαίτερο, τα μικρά πράγματα είναι που κάνουν τη διαφορά. Για παράδειγμα, στην ομάδα μου έχουμε τα δικά μας ποτήρια και δεν χρησιμοποιούμε πλαστικά. Αν το έκαναν όλοι, αυτή η απλή ενέργεια θα έκανε τεράστια διαφορά. Αν το κάνετε στη δουλειά, το μεταφέρετε και στο σπίτι. Και κάπως έτσι, τελικά, ζητάς ένα βιώσιμο κοκτέιλ.

    – Πώς το αξιολογείτε από άποψη ανταγωνιστικότητας;

    Είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό. Από άποψη οδήγησης και τεχνολογίας επίσης.

    – Ποιος είναι ο αγαπημένος σας αγώνας;

    Αυτός που κερδίζω πιο συχνά, στο Μεξικό.

    – Τι λέτε για τον ήχο; Είναι πολύ ήσυχα κατά τη διάρκεια των αγώνων;

    Ο ήχος είναι θόρυβος υψηλής συχνότητας, λόγω της τεχνολογίας. Δεν είναι όπως ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης, αλλά είναι επίσης πολύ θορυβώδης και μπορώ να σας εγγυηθώ ότι αν δεν είστε ενήμεροι, μπορεί να έχετε κάποιο πρόβλημα. Στην πόλη, πολύς κόσμος μπορεί να συμμετάσχει και να παρακολουθήσει.

    «Είναι το πρώτο μου Martini Masters ως κριτής, αλλά μου αρέσει πολύ η ιδέα».

    – Υπάρχουν “δράματα” κατά τη διάρκεια των αγώνων;

    Υπάρχουν οδηγοί από το πρωτάθλημα με τους οποίους μπορούμε να κάτσουμε και να τα πούμε χαλαρά και παραμένουμε σε επαφή. Κατά τη διάρκεια των αγωνιστικών Σαββατοκύριακων είναι πολύ περίπλοκο, γιατί πρώτον, έχουμε λίγο χρόνο και δεύτερον, πρέπει να είσαι πολύ συγκεντρωμένος. Αλλά, ναι, μιλώντας για σχέσεις, είσαι πιο φιλικός με κάποιους οδηγούς, αλλά όχι τόσο πολύ με άλλους. Για παράδειγμα, φέτος έχω ένα νέο άτομο στην ομάδα μου.

    «Έχω δοκιμάσει άλλα αθλήματα που είναι πιο απαιτητικά σωματικά. Έπαιζα ποδόσφαιρο όταν ήμουν νεότερος, προσπαθούσα να γίνω επαγγελματίας παίκτης».

    – Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούσες να πας για ένα ποτό με τον παλιό σου ομόσταυλο;

    Υπάρχουν λίγες διαθέσιμες θέσεις, οπότε όλοι παλεύουν για να έχουν μια τέτοια θέση. Είναι ένας ισχυρός ανταγωνισμός, είναι εξαιρετικά σπάνιο να έχεις καλή φιλία με έναν συμπαίκτη σου.

    – Υπάρχει ανταγωνισμός μέσα σε μια ομάδα για τον νούμερο ένα οδηγό;

    Σχετίζεται με τα αποτελέσματα και τις επιδόσεις που έχεις. Αν αποδίδεις καλύτερα από τον συναθλητή σου, τότε έχεις προφανώς περισσότερες πιθανότητες να έχεις ελαφρώς καλύτερα εξαρτήματα, επειδή υπάρχει και ομαδικό πρωτάθλημα. Ποτέ δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των δύο αυτοκινήτων, καθώς η ομάδα θέλει να κερδίσει. Μπορεί να ήταν έτσι στο παρελθόν, πριν από 20 ή 30 χρόνια, επειδή δεν είχαν την τεχνογνωσία για να φτιάξουν δύο ισάξια μονοθέσια.

    – Πρέπει να προπονείσαι σκληρά στο γυμναστήριο για να παραμείνεις σε φόρμα;

    Έχω δοκιμάσει άλλα αθλήματα που είναι πιο απαιτητικά σωματικά. Έπαιζα ποδόσφαιρο όταν ήμουν νεότερος, προσπαθούσα να γίνω επαγγελματίας παίκτης, αλλά σταμάτησα όταν ήμουν 15-16 ετών, και έχω δοκιμάσει αγωνιστικά αθλήματα. Αυτό που είναι δύσκολο στο άθλημά μας, είναι ότι διανοητικά είναι εξαιρετικά κουραστικό, χρειάζεσαι όλη τη δυνατή συγκέντρωση. Όταν οδηγείς, πρέπει να σκέφτεσαι ένα εκατομμύριο πράγματα. Πρέπει να σκεφτείς τη στρατηγική, τι συμβαίνει με το αυτοκίνητο, πώς να αντιμετωπίσεις συγκεκριμένα προβλήματα, τη διαχείριση της ενέργειας. Είναι πολυδιάστατο. Σας εγγυώμαι ότι όταν τελειώνει ο αγώνας, νιώθουμε εξαντλημένοι.

    L. Clog: Από εξωτερική άποψη, πρέπει να είσαι και λίγο μηχανικός όταν οδηγείς ένα ηλεκτρικό μονοθέσιο, πρέπει να σκεφτείς μια νέα στρατηγική και να προσαρμοστείς. Είναι ένα εξαιρετικά πολύπλοκο άθλημα. Το πόσα δεδομένα έχεις στην οθόνη, είναι απλά τρελό.

    «Αυτό που είναι δύσκολο στο άθλημά μας, είναι ότι διανοητικά είναι εξαιρετικά κουραστικό, χρειάζεσαι όλη τη δυνατή συγκέντρωση» (φωτογραφία: formularapida.net).

    – Ίσως είναι πιο εύκολο να πιλοτάρεις ένα αεροπλάνο.

    Είναι αστείο που το λέτε αυτό, επειδή έχω επίσης άδεια να πετάω αεροπλάνα. Ωστόσο, η πτήση είναι πολύ διαφορετική, επειδή δεν έχεις ανταγωνισμό. Πρέπει να είσαι εξαιρετικά αυστηρός και να σέβεσαι όλες τις διαδικασίες, αλλιώς τελείωσες. Παλιά, έβλεπα ντοκιμαντέρ για τους αστροναύτες και πάντα επέλεγαν τους καλύτερους πιλότους που ήταν επίσης μηχανικοί και μπορούσαν να σκέφτονται εξαιρετικά γρήγορα. Αυτό είναι πολύ κοντά σε αυτό που κάνουμε εμείς. Δεν συγκρίνω πραγματικά τον εαυτό μου με έναν αστροναύτη, αλλά σε άλλες κατηγορίες είναι μόνο η οδήγηση, ενώ στη Formula E, πρέπει να σκέφτεσαι και να ενεργείς πολύ, επειδή είμαστε οι μόνοι που επιτρέπεται να αλλάζουμε τις ρυθμίσεις στο μονοθέσιο.

    «Τα αυτοκίνητά μας στη Formula E είναι πιο δυνατά από τη Φόρμουλα 1».

    – Σε τι διαφέρει η οδήγηση ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου EV από τα αυτοκίνητα της Φόρμουλα 1; Είναι πιο επικίνδυνο;

    Νομίζω ότι είναι μάλλον λιγότερο επικίνδυνο, στην πραγματικότητα τα αυτοκίνητά μας είναι πιο δυνατά από τη Φόρμουλα 1. Πρέπει να περιορίσουμε την ισχύ που χρησιμοποιούμε για να κάνουμε τους αγώνες, είναι περίπου 45 λεπτά αγώνας. Επιτρέπεται να χρησιμοποιούμε μόνο 500 ίππους – 250kw. Στη Formula 1, επιτρέπεται να χρησιμοποιούν πάνω από 1000 ίππους και επιτρέπεται να αναπτύσσουν αεροδυναμική και κομψά ελαστικά. Αυτές οι δύο πτυχές δίνουν τεράστια ώθηση στην απόδοση του αυτοκινήτου.

    – Mιλάμε, δηλαδή, για κάτι διαφορετικό; 

    Θα έλεγα ότι η όλη ιδέα είναι εντελώς διαφορετική. Η Formula E αφορά την πράσινη τεχνολογία, είμαστε εκεί για να προωθήσουμε την ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων και να είμαστε φιλικοί προς το περιβάλλον. Για παράδειγμα, χρησιμοποιούμε μόνο δύο σετ ελαστικών κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, ενώ εκείνοι χρησιμοποιούν 20-25 σετ ελαστικών. Προσπαθούμε να δώσουμε ένα σόου στο κοινό, αλλά να το κάνουμε με οικολογικό τρόπο. Η Formula 1 υπάρχει εδώ και 100 χρόνια- η Formula E υπάρχει εδώ και 8 χρόνια και αναπτύσσεται συνεχώς. Πιστεύω ότι το άθλημά μας θα αναπτυχθεί, τα δύο πρωταθλήματα θα συνυπάρξουν και μετά θα δούμε τι θα συμβεί.

    «Η Formula E αφορά την πράσινη τεχνολογία, είμαστε εκεί για να προωθήσουμε την ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων και να είμαστε φιλικοί προς το περιβάλλον».

    – Ακολουθείς πράσινες πρακτικές στην καθημερινή σου ζωή;

    Κάνω κρύα ντους, εξοικονομείται πολλή ενέργεια με το να μην θερμαίνεται το νερό. Πίνω μόνο νερό βρύσης. Ως πατέρας, το καλύτερο πράγμα που μπορώ να κάνω είναι να εκπαιδεύσω τα παιδιά μου, όχι επίσης εκπαιδεύοντας αλλά οδηγώντας με το παράδειγμά σας. Στο σπίτι, έχουμε ξεχωριστούς κάδους για τα απορρίμματα. Φέτος, άρχισα να καλλιεργώ και τα δικά μου λαχανικά. Είναι ωραίο να επανασυνδέεις τον εαυτό σου με αυτό που πιστεύω ότι είναι η ζωή που πρέπει να έχουμε. Βοηθάει να ζεις στην Ελβετία, επειδή οι περισσότεροι άνθρωποι μοιράζονται αυτή τη νοοτροπία, για παράδειγμα έβαλα και έναν ηλιακό θερμοσίφωνα στο σπίτι μου. Η ενέργεια για εμάς είναι ένα πραγματικά ευρύ θέμα. Το 85% της ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από υδροηλεκτρικά εργοστάσια. Έχω ακόμη πολλά να βελτιώσω. Αλλά, αυτό που με βοηθάει είναι ότι η κόρη μου είναι πολύ επικριτική όταν πρόκειται για λάθη. Αυτό είναι υπέροχο, έτσι αλλάζεις τον κόσμο.

    «Στην ομάδα μας έχουμε 1/3 γυναίκες, σε όλα τα πόστα, από το μάρκετινγκ μέχρι τους μηχανικούς.H διευθύντρια της ομάδας μας είναι γυναίκα».

    – Κ. Παπαγεωργιάδη: Θα θέλατε να τη δείτε ως οδηγό;

    Θα ήθελα να τη δω να είναι ευτυχισμένη. Αν αποφασίσει να γίνει οδηγός, τότε θα έχω καλές συμβουλές να της δώσω.

    – Κ. Παπαγεωργιάδη: Οι ανταγωνιστικοί αγώνες συνδέονται ως επί το πλείστον με άνδρες οδηγούς.

    Θα αλλάξει και αυτό. Πρώτον, πιστεύω ότι μεταξύ μιας γυναίκας και ενός άνδρα δεν υπάρχουν διαφορές. Δεν βλέπω κανέναν λόγο για τον οποίο μια γυναίκα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί έναν άνδρα. Στην ομάδα μας έχουμε 1/3 γυναίκες, σε όλα τα πόστα, από το μάρκετινγκ μέχρι τους μηχανικούς, η διευθύντρια της ομάδας μας είναι γυναίκα. Δεν είναι επειδή θέλουμε ποσοστώσεις, πραγματικά επιλέγουμε τους κατάλληλους ανθρώπους για κάθε θέση. Θέλουμε να κερδίσουμε.

    «Δεν βλέπω κανέναν λόγο για τον οποίο μια γυναίκα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί έναν άνδρα» (φωτογραφία: evoindia.com).

    «Ορισμένες χώρες είναι σχεδόν έτοιμες να γίνουν πλήρως ηλεκτρικές, ενώ υπάρχουν άλλες όπου είναι δύσκολο ακόμη και να φορτίσεις το e-scooter ή το ηλεκτρικό σου αυτοκίνητο».

    – Τι πιστεύεις για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης; 

    Είναι δύσκολο να απαντήσω, επειδή κάθε χώρα είναι διαφορετική. Βλέπω πολλές διαφορές στις υποδομές. Ορισμένες χώρες είναι σχεδόν έτοιμες να γίνουν πλήρως ηλεκτρικές, ενώ υπάρχουν άλλες όπου είναι δύσκολο ακόμη και να φορτίσεις το e-scooter ή το ηλεκτρικό σου αυτοκίνητο. Άρχισα να χρησιμοποιώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2019 και δεν υπήρχαν πολλά μέρη στην Ελβετία για να φορτίσετε το όχημά σας, ελπίζω να ήμουν αρκετά τυχερός ώστε να αγοράσω ένα σημείο φόρτισης, διαφορετικά είναι δύσκολο. Στο Μονακό, για παράδειγμα, η φόρτιση είναι δωρεάν. Θέλω να πω, είναι μια πολύ μικρή χώρα, αλλά οι άνθρωποι έχουν κίνητρα. Αυτό που είναι φανταστικό στη Formula E είναι ότι έχουμε πρόσβαση στην καλύτερη τεχνολογία EV, είμαστε ένα είδος εργαστηρίου.

    – Μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα; 

    Έχουμε κάποιους κανόνες από τη FIA και τη Formula E, οπότε υπάρχουν πράγματα που δεν μπορούμε να αλλάξουμε και έχουμε κάποια εξαρτήματα που είναι κοινά. Στα εξαρτήματα που μπορούμε να αλλάξουμε, έχουμε πρόσβαση στα καλύτερα, επειδή συνεργαζόμαστε με τους μεγαλύτερους κατασκευαστές. Έχουμε πρόσβαση σε μερικές όμορφες τεχνολογίες αιχμής όσον αφορά το λογισμικό και το υλικό, τα αυτοκίνητά μας είναι εξαιρετικά αποδοτικά. Και ξέρουμε ότι τα επόμενα χρόνια, η τεχνολογία που διαθέτουμε στη Formula E θα περάσει στην υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό είναι κάτι που από έξω οι άνθρωποι μπορεί να μην μπορούν να το δουν, αλλά έχουμε σταθερά μηχανικούς που προσπαθούν να αναπτύξουν την καλύτερη τεχνολογία.

    – Πιστεύεις ότι θα μπορούσαμε να δούμε ακόμη και ένα πρωτάθλημα με αυτόνομα οχήματα; Οι άνθρωποι έχουν συνδέσει τα ηλεκτρικά οχήματα με την αυτόνομη οδήγηση. Πιστεύετε ότι μπορεί να χάσετε τη δουλειά σας ως οδηγός αγώνων;

    Στην πραγματικότητα ανυπομονώ για τα αυτοκίνητα που θα με οδηγούν, επειδή θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε διαφορετικά τον χρόνο μας. Όσον αφορά τον ανταγωνισμό, θα πρέπει ακόμα να υπάρχουν οδηγοί που ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον. Χρειάζεσαι την ανθρώπινη πλευρά για ψυχαγωγία. Αυτή τη στιγμή, πρέπει να επιλέξεις ανάμεσα στο ποτό και την οδήγηση, ίσως στο μέλλον να μπορείς να μπεις στο αυτοκίνητο.

    L. Clog: Η Stoli Group είναι συνεργάτης της Venturi racing & Maserati από πέρυσι. Για την 8η σεζόν η elit vodka διοργάνωσε αξέχαστες εκδηλώσεις φιλοξενίας με την ultra-premium μάρκα βότκας ELIT με εμπειρίες κοκτέιλ και ειδικά μπαρ κατά τη διάρκεια των αγωνιστικών Σαββατοκύριακων.

    «Χρειάζεσαι την ανθρώπινη πλευρά για ψυχαγωγία. Αυτή τη στιγμή, πρέπει να επιλέξεις ανάμεσα στο ποτό και την οδήγηση, ίσως στο μέλλον να μπορείς να μπεις στο αυτοκίνητο».

    – Έτσι, μπορείτε να απολαύσετε και εσείς τον αγώνα.

    Ναι, μετά τον αγώνα.

    – Τι θα γίνει την επόμενη σεζόν;

    Θα έχουμε ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο, καθώς όλοι ξεκινούν ξανά από το μηδέν. Τα αυτοκίνητα θα είναι ελαφρύτερα, πιο ισχυρά, πιο αποδοτικά. Πολλά πράγματα έρχονται, οπότε δεν ξέρεις αν θα είσαι ακόμα ανταγωνιστικός, αλλά το ελπίζω.

     

    Διαβάστε ακόμα: Οι χορηγοί της Formula 1. Iδού ποιος πληρώνει τα «γκάζια».

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top