Ρέκβιεμ για ένα περίπτερο

Προχθές στο Θησείο ξηλώθηκε ένα από τα τελευταία κλασικά περίπτερα του κέντρου της πόλης για να αντικατασταθεί από ένα «executive kiosk». Και το παραδοσιακό περίπτερο που θα μπορούσε να αποτελεί σύμβολο της Αθήνας, όπως π.χ. οι κόκκινες τηλεφωνικές καμπίνες του Λονδίνου, χάνεται εν μέσω γενικής αδιαφορίας. Θα κάνει κάτι ο Δήμαρχος για να σώσει όσα απέμειναν;

 

30 Απριλίου του 2018, ώρα 11:00, στον πεζόδρομο της Αποστόλου Παύλου. Φωτό: Andro.gr.

Τη Δευτέρα το πρωί στο Θησείο, ένα από τα τελευταία ξύλινα περίπτερα των Αθηνών εξεμέτρησε τον βίο του. Στην Αποστόλου Παύλου, ένας γερανός σήκωσε τον παραδοσιακό, «σιωπηλό μάρτυρα» της πόλης και άφησε στη θέση του ένα μοντέρνο διαφημιστικό κιόσκι – περίπτερο.

Τα παραδοσιακά περίπτερα της Αθήνας είναι από τα βουβά θύματα, όχι της κρίσης, αλλά της δήθεν ανάπτυξης των περασμένων ετών αφού άρχισαν να αντικαθίστανται εδώ και πολλά χρόνια από νέα «κυριλέ» μοντέλα.

Τα περίπτερα που αρχικά δόθηκαν στους τραυματίες πολέμου, έγιναν σύμβολο της Αθήνας στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, όπως ήταν τηρουμένων των αναλογιών οι κόκκινοι τηλεφωνικοί θάλαμοι του Λονδίνου. Δεν υπάρχει Αθηναίος ή τουρίστας που να μην έχει ψωνίσει από αυτά. Έχουν πρωταγωνιστήσει σε ταινίες, έχουν γίνει στίχοι σε τραγούδια («Ένα Λεπτό Περιπτερά…») και είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας της πόλης. Σημεία αναφοράς στο ταμπλό βιβάν της Αθήνας.

Αν είχαν διατηρηθεί -και η Αθήνα γενικότερα είχε συντηρήσει και αναδείξει  την ταυτότητα της- μια όμορφη διαφήμιση στη μετώπη ενός περιπτέρου θα κόστιζε αρκετά χρήματα. Τόσα ώστε να μη χρειάζεται να αντικατασταθεί από ένα λεγόμενο «executive kiosk» γνωστής μάρκας τσιγάρων, που μοιάζει με ενυδρείο.

Ένα περίπτερο δεν χρειάζεται να είναι «executive», αρκεί να είναι popular. Και βέβαια Athenian, με αναγνωρίσιμη ταυτότητα.

Άλλωστε τι σημαίνει «executive kiosk»; Είναι το περίπτερο του κοφτερού στελέχους επιχειρήσεων που προμηθεύεται εκεί τα πολυτελή του τσιγάρα – σύμβολα της επιτυχίας του; Το σκεπτικό μας φαίνεται κάπως αστείο. Βεβαίως τα περίπτερα πωλούν τσιγάρα αλλά είναι τα κατεξοχήν λαϊκά ή μάλλον δημοκρατικά μαγαζιά όπου «αι γεναιαί πάσαι» θα σταματήσουν για τσιγάρα, εφημερίδες (όλων των πολιτικών αποχρώσεων), τσίχλες και παγωτά για τα παιδιά, παγωμένα νερά ή απλώς για οδηγίες πλοήγησης στους γύρω δρόμους. Δεν χρειάζεται να είναι executive, αρκεί να είναι popular. Και Athenian, με αναγνωρίσιμη ταυτότητα.

Δεν γνωρίζουμε πόσα ακριβώς είναι τα εναπομείναντα κλασικά, κίτρινα περίπτερα της Αθήνας. Ξέρουμε δυστυχώς ότι δεν στέκει κανένα από τα αρχικά περίπτερα με τον κομψό σκελετό και το σιδερένιο ρολό. Στις κεντρικότερες γειτονιές έχουν «ξεβλαχέψει» κι αυτά και αντικαθίστανται από διαφημιστικά κουβούκλια όπως της Αποστόλου Παύλου. Ενώ δεν είναι λίγα και τα περίπτερα που έχουν κλείσει και ξηλωθεί οριστικά λόγω αναδουλειάς.

Θεωρούμε υποχρέωση του Δημάρχου της Αθήνας να πράξει τα δέοντα ώστε να κηρυχθούν διατηρητέα τα τελευταία παραδοσιακά περίπτερα της Αθήνας, τουλάχιστον στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Εάν θέλουμε η πρωτεύουσα να διατηρήσει κάτι από την καταταλαιπωρημένη προσωπικότητα της.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή
Γιώργος Κωνσταντινίδης Γυναίκες και σπέρμα: It’s complicated 

Αν το καλοσκεφτείς, το πού θα τελειώσεις είναι ένα θέμα. Πρώτον διότι κάπου πρέπει να γίνει και δεύτερον διότι οι αντιδράσεις της παρτενέρ σου δεν είναι δεδομένες. Σε κάποιους λοιπόν μπορεί μπορεί να φαίνεται χυδαίο να διαπραγματευόμαστε ένα τέτοιο θέμα δημόσια, αλλά δεν είναι. Συμπερικλείει αγάπη, φροντίδα, ενδιαφέρον και τρυφερότητα. Και ηδονή.

30.09.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Δημήτρης Ποτηρόπουλος Γιατί δεν έχουμε ουρανοξύστες στην Αθήνα; 

Γιατί η πρωτεύουσα δεν έχει αποκτήσει ψηλότερο κτίριο από τον Πύργο Αθηνών εδώ και 50 χρόνια; Αληθεύει ότι τα κτίρια δεν πρέπει να περνούν σε ύψος την Ακρόπολη; Φταίει η καχυποψία απέναντι στη Χούντα που είχε αυξήσει τους συντελεστές δόμησης; Γράφει ο βραβευμένος αρχιτέκτων Δημήτρης Ποτηρόπουλος.

30.09.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Κίμων Φραγκάκης Παρακαλούμε το Πολυτεχνείο να βανδαλιστεί ξανά, με άποψη 

Μπροστά στην τριτοκοσμική εικόνα βρομιάς και ευτέλειας που παρουσιάζει ο ναός αυτός της γνώσης, θα ήταν προτιμότερο να αποκτήσει εκ νέου το μαύρο του «καμουφλάζ» απέναντι στα γκράφιτι.

01.10.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro