fastcompany.net

Ο νέος κόσμος κτίζεται μέρα με τη μέρα, μέσα από παγκοσμιοποιημένα δίκτυα online υπηρεσιών. (photo credit: fastcompany.net)

Το να είσαι ο μόνος στον κόσμο που έχει μια μεγαλοφυή ιδέα είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να σας τύχει!

Αν είστε ο μόνος που έχει μια ιδέα σημαίνει είτε ότι είσαστε τρελός είτε ότι είσαστε τόσο μπροστά σε σχέση με την υπόλοιπη κοινωνία που δεν θα καταφέρετε ποτέ να σας κατανοήσουν. Πρόκειται λοιπόν για πολύ κακιά φάση το να έχετε μια ιδέα που κανείς δεν μπορεί να μοιραστεί.

Στην πραγματικότητα, αυτό δεν συμβαίνει (σχεδόν) ποτέ, διότι υπάρχουν πάντα ευφυείς άνθρωποι που έχουν παρόμοιες ιδέες με τις δικές σας. Το Amazon ήταν το 14ο site e-commerce, ενώ υπήρξαν αμέτρητα τα projects car-sharing που αναπτύχθηκαν πριν από το Uber ή το BlablaCar στη Γαλλία.

Οι καλές ιδέες είναι συχνά αυτές που «κλέψαμε»

Οι περισσότερες καλές ιδέες είναι προϊόν κλοπής. Κλοπής; Δεν εννοώ, φυσικά, με την έννοια της πλαστογράφησης, έξω από κάθε σεβασμό προς την πνευματική ιδιοκτησία, αλλά υπό την έννοια της ιδιοποίησης: με αφετηρία μια προϋπάρχουσα ιδέα ή project, δημιουργείτε το δικό σας βάζοντας ξανά στο μίξερ όλα τα συστατικά.

Το Babyloan, η ευρωπαϊκή πλατφόρμα αλληλέγγυας μικροπίστωσης, είναι μια υπεξαίρεση της αμερικανικής Kiva. Το Microdon, ένα ηλεκτρονικό σύστημα για μικροδωρεές, είναι εμπνευσμένο από ένα project που υφίστατο ήδη στο Μεξικό και το PandaCraft, μια δημιουργική εφαρμογή για παιδιά, είναι μια καινούργια φόρμουλα ενός project ήδη σε λειτουργία στις ΗΠΑ.

Το αρχικό concept λίγη σημασία έχει. Αυτό που μετράει είναι η υλοποίησή του, γιατί η προσαρμογή του μοντέλου γίνεται κατά τη διάρκεια της εφαρμογής.

Σε όλα αυτά τα παραδείγματα, δεν έχουμε να κάνουμε μ’ ένα χυδαίο copy-paste, γιατί όλοι οι επιχειρηματίες που έβαλαν μπροστά αυτά τα projects έριξαν πρώτα φοβερή δουλειά μέχρι να προσαρμόσουν το concept και να το δουν να μεγαλώνει στο πλαίσιο ενός τελείως διαφορετικού οικοσυστήματος.

Με άλλα λόγια, το αρχικό concept λίγη σημασία έχει. Αυτό που μετράει είναι η υλοποίησή του, γιατί η προσαρμογή του μοντέλου γίνεται κατά τη διάρκεια της εφαρμογής. Το να «κλέβεις» τις ιδέες των άλλων, πιστώνοντας τις πηγές σου (και στα τρία προαναφερθέντα παραδείγματα, οι επιχειρηματίες ποτέ δεν έκρυψαν την προέλευση της ιδέας τους), για να δημιουργήσεις νέες, δεν έχει σε τίποτα να κάνει με πλαστογράφηση. Μόνο με την πραγματικότητα των επιχειρηματικών πρακτικών.

Διαβάστε ακόμα: Η επαγγελματική ικανοποίησή σας είναι ευθύνη του αφεντικού.

Μη φοβάστε ότι θα σας κλέψουν την ιδέα

Η ιδέα να κρατήσετε μυστική την ιδέα σας είναι μια πολύ κακή ιδέα! Αν δεν πείτε κουβέντα για την ιδέα σας, θεωρώντας ότι έτσι την προστατεύετε, στερήστε τόσο συμβουλών όσο και νέων παρτενέρ για την ευώδοση της προσπάθειάς σας.

Χώρια ότι μια μέρα θα υποχρεωθείτε να την αποκαλύψετε. Εκείνη την ώρα, αν συμβεί να σας αντιγράψει και να σας υπερκεράσει εντός λίγων εβδομάδων κάποιος ανταγωνιστής πιο γρήγορος και ισχυρός από εσάς, αυτό σημαίνει ότι δεν είχατε συγκεντρώσει τις αναγκαίες πηγές χρηματοδότησης.

Ο Νοτιοαφρικανός μεγιστάνας Elon Musk της Tesla Motors, ακριβώς επειδή ανήγγειλε ότι σκόπευε να αναπτύξει νέα επαναστατικά μοντέλα εκτόξευσης πυραύλων με την SpaceX, κατάφερε να προσελκύσει επενδύσεις και ταλέντα.

Αν συμβεί να σας αντιγράψει και να σας υπερκεράσει κάποιος ανταγωνιστής, αυτό σημαίνει ότι δεν είχατε συγκεντρώσει τις αναγκαίες πηγές χρηματοδότησης.

Φυσικά, οι παρατηρήσεις αυτές αφορούν στο concept του project σας και όχι βέβαια στις τεχνικές λύσεις ή το επιχειρηματικό μοντέλο. Αυτά, ασφαλώς και δεν πρέπει να τα αποκαλύψετε στις λεπτομέρειές τους στον πάσα ένα.

Όπως και νά ‘χει, οι καλές ιδέες δεν είναι ποτέ αυτές που είχαμε αρχικά

Οι ιδέες που μας κόλλησαν στην αρχή δεν είναι ποτέ εκείνες που θα οδηγήσουν την επιχείρηση στην επιτυχία. Η καλή ιδέα δεν υπάρχει, η αρχική ιδέα είναι πάντα ολίγον κουκουρούκου.

Ο Mark Zuckerberg ποτέ δεν σκέφτηκε να λανσάρει το Facebook. Έφτιαξε για πλάκα, με τους συγκατοίκους του στο Χάρβαρντ, το Facemash, ώστε να μπορεί κάποιος να ψηφίσει διαδικτυακά το πιο σέξι άτομο στην πανεπιστημιούπολη. Ανακαλύπτει έτσι τη δυναμική ενός δικτύου που συνδέεται με ατομικά πορτρέτα. Τρεις μήνες μετά, θα λανσάρει το Thefacebook.com, που θα γίνει σκέτο Facebook.

Η ιστορία αυτή δεν είναι ασυνήθιστη. Μη σας κόφτει, λοιπόν, ιδιαίτερα η αρχική σας ιδέα. Υπάρχει το ενδεχόμενο να σκαρφιστείτε πράγματα που, εκ πρώτης όψεως, είναι άσχετα με το επιχειρείν (μια φάρσα, κάποια παροχή υπηρεσίας για τους φίλους ή τους συναδέλφους, ένα πάθος) που, από τον ένα στον άλλο, θα σας κάνουν να συνειδητοποιήσετε τις δυνατότητες της πρωτοβουλίας σας και έτσι να μετατραπείτε σε επιχειρηματία χωρίς καν να το έχετε πάρει χαμπάρι.

Μην ψαχνόσατε, λοιπόν, για τη μεγαλοφυή ιδέα. Απλώς εστέ δραστήριος: κάντε όλα εκείνα τα πράγματα που σας φτιάχνουν, βρείτε λύσεις απλές και συγκεκριμένες εδώ και τώρα, για να λύσετε τα προβλήματα που σας ταλανίζουν. Θα δείτε ότι οι ιδέες θα έρθουν μόνες τους. Στο κάτω-κάτω, αυτό μας χαρακτηρίζει.

 

Διαβάστε ακόμα: Πώς η τρισδιάστατη εκτύπωση αλλάζει τις αγορές.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top