Η καλλιτέχνις και ο πρόξενος πριν ξεσπάσει η μπόρα.

Η σημαία είναι ροζ. Είναι φτιαγμένη από τα δεκάδες σεντόνια όπου ξάπλωσαν φοβισμένες και κακοποιημένες γυναίκες. Δεν αποτελεί μία προκλητική χειρονομία απέναντι στον πατριωτισμό των Ελλήνων. Είναι μία καταγγελία κατά της βίας των γυναικών στη χώρα μας που τα τελευταία χρόνια έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις.

Αυτήν ακριβώς τη σημαία που εκτίθεται, στα πλαίσια της έκθεσης της καλλιτέχνιδος Τζόρτζια Λάλε, στο Γενικό Προξενείο της Νέας Υόρκης, απαίτησε να κατέβει ο Υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης, όπως έγινε γνωστό χθες.

Γιατί όμως ο Υπουργός αποφάσισε εν θερμώ την αποκαθήλωση ενός έργου; Πιθανόν διότι την Κυριακή το βράδυ στη Βουλή, ο επικεφαλής του υπερσυντηρητικού ακροδεξιού κόμματος με τον υπερφίαλο τίτλο «Νίκη», ο κύριος Νάτσιος, επεσήμανε ότι στο ελληνικό Προξενείο παρουσιάστηκε «αυτό το κουρέλι ως σημαία μας!». Αποσιωπώντας φυσικά την ουσία της έκθεσης που αφορά το φαινόμενο της οικογενειακής βίας και των εγκλημάτων με θύματα γυναίκες. Ενώ πρόσθεσε γλαφυρά πως «το μόνο χρώμα που δέχεται η γαλανόλευκη είναι το κόκκινο από το αίμα των ηρώων μας».

Η πομπώδης τοποθέτηση του κ. Νάτσιου ήταν αυτή που αρμόζει σε γυμνασιάρχη της δεκαετίας του εξήντα. Όμως ο Υπουργός φαίνεται να την πήρε σοβαρά. Όπως δείχνει δεν γνωρίζει τίποτα για την εικαστική έκθεση στο Προξενείο. Δεν γνωρίζει την καλλιτέχνιδα, ούτε πως ολοκλήρωσε αυτό το έργο με τα σεντόνια που την έστειλαν κακοποιημένες γυναίκες από όλη την Ελλάδα, όπως γράφει η ίδια στο Instagram. Ούτε ξέρει πως είναι ένα έργο διαμαρτυρίας κι όχι μία προβοκατόρικη δήλωση.

Ο Υπουργός δεν γνωρίζει την καλλιτέχνιδα, ούτε πως ολοκλήρωσε αυτό το έργο με τα σεντόνια που της έστειλαν κακοποιημένες γυναίκες από όλη την Ελλάδα.

Η παραλλαγή της αμερικάνικης σημαίας του Γουίλιαμ Κόπλει (Whitney Museum) και η αφροαμερικάνικη σημαία του Ντέιβιντ Χάμονς (μουσείο MoMa).

Η προσβολή και παραποίηση του εθνικού συμβόλου είναι μία βολική κατηγορία. Εδώ καταδικάστηκε κάποτε ο Τζίμης Πανούσης επειδή σε ένα εξώφυλλο δίσκου του είχε καρφώσει ένα σημαιάκι σ΄ένα ρολό χαρτιού υγείας. Πιό πρόσφατα ακροδεξιοίπροσπάθησαν να μηνύσουν την ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα όταν έντυσε με τα χρώματα του ουράνιου τόξου την ελληνική σημαία. Αλλά ποτέ μέχρι τώρα δεν υπήρξε υπουργική παρέμβαση για… «υποστολή» ενός έργου τέχνης που θίγει τη σημαία. Παρέμενε σε κάθε περίπτωση, υπόθεση των δικαστικών αρχών.

Από την άλλη, η Νέα Υόρκη όπου παρουσιάστηκε η έκθεση προβάλλει με περηφάνια αντίστοιχα έργα τέχνης: Στο ΜΟΜΑ εκτιθεται μία παραλλαγή της αμερικάνικης σημαίας όπου τα χρώματα έχουν αντικατασταθεί με το μαύρο, το πράσινο και το κόκκινο. Είναι η «αφροαμερικάνικη σημαία» του καλλιτέχνη Ντέιβιντ Χάμονς που αντανακλά την πολυφυλετικότητα της αμερικάνικης κοινωνίας. Ενώ στο μουσείο Whitney εκτίθεται η μαυρόασπρη σημαία του Γουίλιαμ Κόπλει όπου τα αστέρια της σημαίας των ΗΠΑ έχουν αντικατασταθεί με την προτροπή «THINK». Προέρχεται από τα χρόνια του Πολέμου του Βιετνάμ και ήταν μία διαμαρτυρία κατά της ανώφελης σφαγής.

Οπότε γιατί ένας υπουργός να λογοκρίνει ένα έργο τέχνης το οποίο μάλιστα στηλιτεύει την έμφυλη βία; Αν είναι από άγνοια, όφειλε να είχε ενημερωθεί. Αν όμως είναι από μικροπολιτική σκοπιμότητα τότε οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι το κυβερνών κόμμα λειτουργεί καιροσκοπικά, υπακούοντας στις προτροπές κάποιων ακροδεξιών. Μίας δράκας φανατικών και μισαλλόδοξων, οι οποίοι μπορεί να μιλούν για ήρωες και σημαίες αλλά δεν δίνουν καμία σημασία στις κραυγές των κακοποιημένων γυναικών. Για να μην αναφέρουμε ότι τέτοιες παρεμβάσεις ενθαρρύνουν τους δράστες.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top