Η Κατερίνα Διονυσοπούλου και ο Billy Μαυρόπουλος είναι η ψυχή και η καρδιά του αρχιτεκτονικού γραφείου Bureau de Change.

Πίσω από το αρχιτεκτονικό γραφείο «Bureau de Change» βρίσκεται ένα άκρως ενεργητικό και δημιουργικό δίδυμο. Η Κατερίνα Διονυσοπούλου και ο Billy Μαυρόπουλος είναι η ψυχή και η καρδιά του γραφείου και των δημιουργιών του. Δύο Έλληνες που αποφάσισαν να δημιουργήσουν στο Λονδίνο.

Πρόσφατα κέρδισαν την ανώτατη τιμητική διάκριση «Architect of the Year» στα βραβεία των Sunday Times, ενώ αμφότεροι διακρίθηκαν επίσης στην κατηγορία «Best New Development» κερδίζοντας το βραβείο για το Interlock – ένα κτίριο που βρίσκεται στην καρδιά της βρετανικής πρωτεύουσας και έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές παγκοσμίως.

Να σημειωθεί πως το γραφείο είχε δημιουργήσει επαρκή «θόρυβο» στον διεθνή αρχιτεκτονικό χώρο τα τελευταία χρόνια έχοντας αποσπάσει σημαντικά βραβεία και διακρίσεις και υπογράφοντας έργα που αλλάζουν όσα θεωρούνταν μέχρι σήμερα δεδομένα στον χώρο του design. Δεν είναι τυχαίο που τον περασμένο χρόνο συμπεριλήφθηκαν στη λίστα του περιοδικού Wallpaper με τα καλύτερα αρχιτεκτονικά γραφεία σε όλο τον κόσμο: με πρότζεκτ στις ΗΠΑ, στη Μεγάλη Βρετανία και στην Ελλάδα, οι Bureau de Change πρωτοπορούν δημιουργώντας  σύνθετα κτίρια και περίτεχνους χώρους.

Τα έργα τους ποικίλουν από νεόδμητες ιδιωτικές κατοικίες στο Λονδίνο και αυτόνομα κτίρια στην αγγλική επαρχία και τη Βόρεια Καρολίνα μέχρι τη δημιουργία πολυσύνθετων επίπλων, επιβλητικών εγκαταστάσεων, πλοίων και εμπορικών κτιρίων αλλά και το σχεδιασμό θεάτρων στη Νέα Υόρκη και ξενοδοχείων στην Ελλάδα. Δουλειά τους έχει επιλεγεί και έχει εκτεθεί στο 250o Royal Academy Summer Show, το London Design Festival και το London Craft Week.

Το κτίριο Interlock, του οποίου η πρόσοψη αποτελείται από 5000 μοναδικά τούβλα, σχεδιασμένα και φτιαγμένα ειδικά για αυτό το project.

Το 2016, κατάφεραν να επαναπροσδιορίσουν τον κόσμο του λιανικού εμπορίου με τη  δημιουργία  του αμφιλεγόμενου made.com, ενός flagship  καταστήματος  που συνέστησε έναν καινοτόμο τρόπο συγχώνευσης των online brands με την εμπειρία του φυσικού καταστήματος. Το αποτέλεσμα ήταν το εν λόγω κατάστημα να χρησιμοποιηθεί σαν παράδειγμα από διεθνή εμπορικά σήματα όπως η Nike και το Ikea και το αρχιτεκτονικό γραφείο να κερδίσει το βραβείο Breakthrough Act of the Year στα βραβεία FX και το βραβείο Καλύτερου Εμπορικού Χώρου στα World Interior Awards.

Το επιτυχημένο δίδυμο μίλησε στο Andro για τη φιλοσοφία που διέπει το γραφείο τους, τη ζωή στο Λονδίνο, τις αρχιτεκτονικές τάσεις σήμερα, αλλά και τη θέση της Ελλάδας στον αρχιτεκτονικό «κόσμο».

«Θα ήταν ενδιαφέρον να αναπτυχθούν διαφορετικά αρχιτεκτονικά στιλ στην Ελλάδα και να υλοποιούνται project από νεότερους, ταξιδεμένους ανθρώπους».

– Ποιο είναι με δύο λόγια το USP της εταιρείας σας;
Πιέζουμε τα όρια των υλικών και των τρόπων κατασκευής με αποτέλεσμα να δημιουργούμε μη αναμενόμενους χώρους και κτίρια με αναφορές στην ιστορία της τοποθεσίας ή/και της χρήσης τους.

Τα έργα τους ποικίλουν από νεόδμητες ιδιωτικές κατοικίες μέχρι τη δημιουργία πολυσύνθετων επίπλων.

– Ποιο είναι το βασικό γνώρισμα του δικού σας αρχιτεκτονικού στιλ;
Δεν έχουμε κάποιο συγκεκριμένο στιλ – αυτό που παραμένει σταθερό σε όλα τα project μας είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τις συνθήκες κάθε project: ασχολούμαστε με την τοποθεσία, τον πελάτη, τον τρόπο που βιώνει ο χρήστης τον εκάστοτε χώρο ή κτίριο, τα υλικά κλπ και πώς όλα αυτά μπορούν να δεθούν μεταξύ τους με αβίαστο τρόπο.

Κατοικία στην Βόρεια Καρολίνα.

– Πρόσφατα ανακηρυχτήκατε Αρχιτέκτονες της Χρονιάς στα βραβεία Sunday Times. Ποια πρότζεκτ σας εκτόξευσαν στην κορυφή;
Σίγουρα το Interlock, του οποίου η πρόσοψη αποτελείται από 5000 μοναδικά τούβλα, σχεδιασμένα και φτιαγμένα ειδικά για αυτό το project καθώς και το Long House στα Cotswolds στο οποίο έχουμε χρησιμοποιήσει την αρχαία γιαπωνέζικη τεχνική shou sugi ban ώστε να δημιουργήσουμε μία αίσθηση κίνησης στις ξύλινες όψεις του κτιρίου.

– Αληθεύει ότι φτιάχνετε μακέτες 1 προς 1; Είναι συνήθης πρακτική; Εκτοξεύει το κόστος; Τι υλικά χρησιμοποιείτε;
Δουλεύουμε πολύ στην 1:1 κλίμακα. Πρόσφατα ολοκληρώσαμε ένα κτίριο γραφείων στο κεντρικό Λονδίνο και σαν κομμάτι του design σχεδιάσαμε ένα κλιμακοστάσιο με ένα τρισδιάστατο μπρούτζινο ασανσέρ στη μέση. Κατασκευάσαμε σε κλίμακα 1:1 ένα κομμάτι της όψης του ασανσέρ και τρία σκαλιά που ήταν ενωμένα πάνω του. Αυτή η μακέτα δεν ήταν φθηνή αλλά μας βοήθησε να αντιληφθούμε και να βελτιώσουμε πολλές λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα να γλιτώσουμε μεγάλο κόστος από τις εργασίες που επρόκειτο να γίνουν. Επίσης, επιλέχθηκε από το Royal Academy of Arts σαν κομμάτι που εξετέθηκε στο επετειακό show των 250 χρόνων του.

Για την κατασκευή του Long House στα Cotswolds χρησιμοποιήθηκε η αρχαία γιαπωνέζικη τεχνική shou sugi ban.

– Τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε περισσότερο να συνεχίσετε παρά τις όποιες αντιξοότητες συναντήσατε στο εξωτερικό;
Έχουμε μεγάλη αγάπη για την αρχιτεκτονική και μάς δόθηκαν πολύ ωραίες ευκαιρίες στο Λονδίνο. Όχι μόνο όσον αφορά στα projects αλλά και στο επίπεδο πελατών, υπαλλήλων, κατασκευαστών κλπ. Βέβαια το περιβάλλον στο Λονδίνο είναι τρομερά ανταγωνιστικό και σκληρό αλλά μάθαμε να μεγαλώνουμε μέσα σε αυτό.

– Ποια είναι η εικόνα που επικρατεί διεθνώς για την αρχιτεκτονική στη χώρα μας;
Δυστυχώς η αλήθεια είναι ότι η αρχιτεκτονική στην Ελλάδα δεν παίρνει μεγάλη προβολή και δεν αναγνωρίζεται. Τουλάχιστον όχι με τον ίδιο τρόπο που αναγνωρίζεται η αρχιτεκτονική σε άλλες χώρες. Αυτό είναι όμως κάτι που παρατηρούμε να αλλάζει σιγά σιγά, πράγμα που μας χαροποιεί πολύ.

«Το Λονδίνο είναι ακριβό αλλά και οι αμοιβές είναι αντίστοιχα υψηλές».

– Γιατί, κατά τη γνώμη σας, η αρχιτεκτονική είχε παραμεριστεί στη χώρα μας;
Είναι θέμα συνθηκών – ιστορικών και μη – καθώς και ζήτημα νοοτροπίας. Ειλικρινά όμως παρατηρούμε ότι αυτό αλλάζει και μάλιστα με σχετικά γρήγορους ρυθμούς οπότε ελπίζουμε για το καλύτερο.

– Ποιο θα έπρεπε να είναι κατά τη γνώμη σας ένα διακριτό/σύγχρονο ελληνικό ύφος στην αρχιτεκτονική;
Ίσως δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα διακριτό ύφος αλλά περισσότερο να υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία στο αρχιτεκτονικό ύφος. Θα ήταν ενδιαφέρον να αναπτυχθούν διαφορετικά στιλ και να υλοποιούνται project από νεότερους ανθρώπους, που είναι περισσότερο μέσα στα πράγματα, που έχουν ταξιδέψει, έχουν ζήσει στο εξωτερικό και που έχουν όρεξη να κάνουν κάτι διαφορετικό.

Το 2016, κατάφεραν να επαναπροσδιορίσουν τον κόσμο του λιανικού εμπορίου με τη  δημιουργία  του αμφιλεγόμενου made.com.

– Έχετε Έλληνες πελάτες στο Λονδίνο; Εξακολουθεί να είναι ακμάζουσα η Ελληνική και Ελληνοκυπριακή παροικία εκεί;
Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν είχαμε τη τύχη να δουλέψουμε με Έλληνες πελάτες στο Λονδίνο. Η Ελληνική και Ελληνοκυπριακή παροικία παραμένει ακμάζουσα παρ΄όλα αυτά.

– Πώς προετοιμάζεστε για το Brexit; Τι έχει αλλάξει στη δουλειά σας;
Το Brexit έχει επηρεάσει αρκετά τον τομέα των κατασκευών στην Αγγλία. Παρ’ όλα αυτά είμαστε τυχεροί και τα projects μας αφορούν πελάτες και επενδυτές από όλο τον κόσμο και τα περισσότερα συνέχισαν και συνεχίζουν ανεξαρτήτως. Όσο για το τι θα συμβεί μετά το Brexit, η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει.

Ένα κτίριο γραφείων στο κεντρικό Λονδίνο, στο οποίο σαν κομμάτι του design σχεδίασαν ένα κλιμακοστάσιο με ένα τρισδιάστατο μπρούτζινο ασανσέρ στη μέση.

– Η ζωή στο Λονδίνο είναι ακριβή. Η αναγνώριση έχει αυξήσει τις αμοιβές σας; Τα χρήματα που έχετε κερδίσει έχουν βελτιώσει την ποιότητα ζωής σας;
Το Λονδίνο είναι πράγματι ακριβό αλλά και οι αμοιβές είναι αντίστοιχα πιο υψηλές. Στη δική μας περίπτωση υπάρχει ευτυχώς μια καλή ισορροπία.

– Τι ώρα ξυπνάτε το πρωί και ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνετε;
Ξυπνάμε στις 07:30 και το πρώτο πράγμα που κάνουμε είναι να βρεθούμε για πρωινό πριν πάμε στο γραφείο. Στο πρωινό φτιάχνουμε πάντα ένα πλάνο της ημέρας, συζητάμε το design των projects, τσεκάρουμε τι meeting έχουμε, τις παρουσιάσεις και οργανώνουμε τα tasks των ομάδων του γραφείου ώστε μόλις φτάσουμε εκεί να γνωρίζουμε ήδη τι πρέπει να γίνει. Αυτή η συνήθεια έχει εξελιχθεί ίσως και στο πιο σημαντικό κομμάτι της ημέρας.

«Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει χρόνος για την προσωπική ζωή, ειδικά αν εξασκείς ένα επάγγελμα που είναι δημιουργικό και σε απασχολεί αδιάκοπα».

– Μιλάτε στο τηλέφωνο στο εστιατόριο; Τσεκάρετε τα email σας τη νύχτα; Πηγαίνετε στο γραφείο το Σαββατοκύριακο; Παίρνετε δουλειά μαζί σας στις διακοπές;
Οι συνήθειες που αναφέρετε ήταν μέρος της πραγματικότητάς μας στο παρελθόν, όμως έχουμε καταφέρει να τις περιορίσουμε τον τελευταίο χρόνο. Έχουμε καταφέρει να επαναφέρουμε την ισορροπία ανάμεσα στο χρόνο που αφιερώνουμε στη δουλειά και στο χρόνο που αφιερώνουμε στην προσωπική μας ζωή ενώ προσπαθούμε να μη δουλεύουμε μέχρι αργά ή τα Σαββατοκύριακα. Τα email και τα τηλεφωνήματα περιορίζονται στις εργάσιμες ώρες πλην εξαιρετικών συνθηκών όπως projects σε χώρα με διαφορετικό time zone ή κάτι αντίστοιχο. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει χρόνος για την προσωπική ζωή, ειδικά αν εξασκείς ένα επάγγελμα που είναι δημιουργικό και αν ζεις σε μια πόλη όπως το Λονδίνο όπου τα ερεθίσματα είναι ατελείωτα.

«Δεν έχουμε κάποιο συγκεκριμένο στιλ – αυτό που παραμένει σταθερό σε όλα τα project μας είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τις συνθήκες κάθε project».

– Τι εκτιμάτε περισσότερο στους ανταγωνιστές σας;
Την υπομονή τους, την επιμονή τους και την ευρηματικότητά τους.

– Ποιος αρχιτέκτονας σας έχει εμπνεύσει με το έργο του;
Από τους εν ζωή θα λέγαμε τον Norman Foster για τον οποίο έχουμε δουλέψει στο παρελθόν, οι Herzon de Meuron, o Neil McLaughlin και οι MVRDV με τις πιο πρόσφατες δουλειές τους.

– Πώς μοιάζει το γραφείο σας εσωτερικά;
Τα γραφείο μας βρίσκεται σε ένα μικρό βικτωριανό κτίριο στο Ανατολικό Λονδίνο. Παλιά ήταν κατοικία και στη συνέχεια στούντιο ηχογράφησης. Ο κεντρικός χώρος έχει ακόμα τα ιστορικά κεραμικά πλακάκια στο κάτω μέρος του τοίχου και το ιστορικό ξύλινο πάτωμα. Οι υπόλοιποι χώροι είναι μοντέρνοι και πολύ φωτεινοί. Υπάρχουν παντού μακέτες, υλικά και αρκετά φυτά τα οποία πληθαίνουν όσο περνάει ο καιρός! Μας άρεσε πολύ το κτίριο αυτό γιατί η διαρρύθμισή του θυμίζει σπίτι και λιγότερο γραφείο και αυτό είναι κάτι που κρατήσαμε στο ύφος του design.

 

Διαβάστε ακόμα: Μια διαφορετική «πρεμιέρα» για τα νέα φωτιστικά του D.MOD στην Αθήνα, με αρχιτεκτονικό -και όχι μόνο- crowd.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top