Five-dollar bill (Πεντοδόλλαρο), 1969, μελάνι και γκουάς σε χαρτί 70×100 εκ. © 2019 The Estate of Alexis Akrithakis.

    Μόνο η παιγνιώδης ευφυΐα του Κώστα Ταχτσή θα μπορούσε να φτιάξει έναν ορισμό για την τεχνοτροπία του Αλέξη Ακριθάκη που να είναι τόσο κοντά στον χαρακτήρα και το ύφος του. Ο αδικοχαμένος συγγραφέας ήταν ο «νονός» της φράσης «τσίκι-τσίκι».

    Εξηγούσε ότι ο νεολογισμός προερχόταν από το χαρακτηριστικό τρίξιμο που έκανε το μολύβι ή η πένα του Ακριθάκη όταν έσκαβε το χαρτί. «Αυτόν τον Ακριθάκη βλέπουμε. Όχι τον καλλιτέχνη των δημοπρασιών και του “ποιον πίνακα να βάλω πάνω από τον καναπέ μου”, αλλά εκείνο το άγριο παιδί, με αφέλεια και αλήθεια».

    Με αφορμή την επέτειο συμπλήρωσης 80 χρόνων από τη γέννηση και 25 χρόνων από το θάνατο του σημαντικού Έλληνα ζωγράφου Αλέξη Ακριθάκη, το Μουσείο Μπενάκη πραγματοποιεί έκθεση που φέρει ακριβώς αυτόν τον τίτλο: «Αλέξης Ακριθάκης/τσίκι-τσίκι».

    Το Όνειρο του Πυλάδη, 1967, μελάνι σε χαρτί, 50×80 εκ. © 2019 The Estate of Alexis Akrithakis.

    Τα εγκαίνια είναι προγραμματισμένα για τις 24 Σεπτεμβρίου, ενώ η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 17 Νοεμβρίου 2019.  Στην έκθεση παρουσιάζεται το μεγαλύτερο μέρος των «τσίκι-τσίκι», έργων φτιαγμένων με τη χαρακτηριστική γραφή του καλλιτέχνη με μελάνι σε χαρτί και μερικές φορές με την προσθήκη χρωματιστής τέμπερας και, σπάνια, άλλων υλικών. Πρόκειται για την πρώτη έκθεση αφιερωμένη αποκλειστικά στα έργα αυτά μετά το θάνατο του καλλιτέχνη και συγκεντρώνει περισσότερα από 60 έργα από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού, με πολλά να παρουσιάζονται στην Ελλάδα για πρώτη φορά.

    Ο Αλέξης Ακριθάκης (Αθήνα 1939-1994), δημιούργησε τα «τσίκι-τσίκι» συστηματικά από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 έως τα μέσα της δεκαετίας του ’70 και είναι αυτά τα έργα με τα οποία θα καθιερωθεί ως ένας ανατρεπτικός και αυθεντικός καλλιτέχνης της εποχής του και η ορμητική ζωγραφική του θα αναγνωριστεί ως μια σοβαρή πρόταση της σύγχρονής του ζωγραφικής.

    «Galerie Mirko Keitum Sylt», 1971. Μελάνι και τέμπερα σε χαρτί, 50×65 εκ. © The Estate of Alexis Akrithakis.

    Η επιτυχία των πρώτων του εκθέσεων στην Ελλάδα και το Βερολίνο θα του εξασφαλίσουν την υποτροφία DAAD το 1968, με την οποία εγκαθίσταται μόνιμα στο Βερολίνο όπου και παράγει το μεγαλύτερο μέρος των έργων που παρουσιάζονται στην έκθεση. Ο Αλέξανδρος Ιόλας εξέθεσε στην γκαλερί του στη Γενεύη αποκλειστικά ασπρόμαυρα «τσίκι-τσίκι» το 1971 και στον κατάλογο της έκθεσης το κείμενο υπογράφει ο Κώστας Ταχτσής. Μετά από τα μέσα του ’70, το «τσίκι-τσίκι», ως χαρακτηριστική γραφή και γλωσσικό ιδίωμα, επανεμφανίζεται πολύ εντοπισμένο στα έργα του συχνά μέχρι το τέλος της ζωής του.

    O Aλέξης Ακριθάκης ζωγραφίζοντας.

     Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα του Berliner Künstler Programm και τη DAAD, και πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα. Την επιμέλεια έχουν οι: Χλόη Geitmann – Ακριθάκη και Αλέξιος Παπαζαχαρίας

    Την έκθεση θα συνοδεύσει ομότιτλη δίγλωσση έκδοση (Ελληνικά-Αγγλικά), με κείμενα των: Χλόης Geitmann – Ακριθάκη, Αλέξιου Παπαζαχαρία, Ελεάνας Στόικου, Ντένη Ζαχαρόπουλου.

     

    //ΙΝFO
    Αλέξης Ακριθάκης, τσίκι-τσίκι, από 25/9 έως 17/11, Μουσείο Μπενάκη, Κουμπάρη 1 & Βασ. Σοφίας.

     

    Διαβάστε ακόμα: Γιατί δεν άκουσε κανείς έως σήμερα για τον Νίκο Δραγούμη;

     

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top