H μεσόφωνος Ιωάννα-Βασιλική Κοράκη στο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου «ΑΝΩ» τον Αύγουστο του ’17.

Τη φήμη της ως εστία πολιτισμού επιβεβαιώνει και επεκτείνει η πρωτεύουσα των Κυκλάδων με τα εξαιρετικά φεστιβάλ και τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, που πυκνώνουν το καλοκαίρι, αλλά δεν παύουν και τον υπόλοιπο χρόνο. Ανάμεσά τους το νεοσύστατο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου «ΑΝΩ» με πρωταγωνιστή το εκκλησιαστικό όργανο του καθολικού Καθεδρικού Ναού του Αγίου Γεωργίου στην Άνω Σύρο.

Το συγκεκριμένο όργανο έχει μια πραγματικά ασυνήθιστη ιστορία. Κατασκευάστηκε το 1888 στο Φορλί της Ιταλίας και μέχρι τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο λειτουργούσε στον Καθολικό Καθεδρικό Ναό Αθηνών Άγιο Διονύσιο της οδού Πανεπιστημίου. Μετά τον πόλεμο δωρήθηκε στην Καθολική Επισκοπή Σύρου και μεταφέρθηκε στο νησί. Ανακαινίστηκε χάρις στην πρωτοβουλία του καθολικού επισκόπου π. Πέτρου Στεφάνου και τον Αύγουστο του 2016 εγκαινιάστηκε η εκ νέου λειτουργία του στον Ναό του Αγίου Γεωργίου. Τον Αύγουστο του 2017 πραγματοποιήθηκε το πρώτο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου «ΑΝΩ» σε συνδυασμό με το συνέδριο για τα 400 χρόνια από την οθωμανική επιδρομή και το μαρτύριο του καθολικού επισκόπου Ιωάννη – Ανδρέα Κάργα.

Μια άλλη, εξίσου άγνωστη πτυχή της ιστορίας του οργάνου, είναι ότι σε αυτό μελετούσε ο νέος Κωνσταντίνος Τσάτσος, ο πρώτος πρόεδρος της Γ΄ Ελληνικής Δημοκρατίας.

Από τις τρεις συναυλίες που δόθηκαν τότε παρακολουθήσαμε την τελευταία, στις 26 Αυγούστου, με έργα για μεσόφωνο και όργανο. Το πρόγραμμα είχε τρεις νοερές υποενότητες. Έργα μπαρόκ, όπως το περίφημο Trumpet Volontary του Τζερεμάια Κλαρκ ή την άρια Erbarme Dichτου Ι.Σ. Μπαχ. Έργα του ρομαντισμού: Λιστ, Μέντελσον, Ντβόρζακ κ.α. Και αμερικανικά spirituals, είτε για σόλο φωνή ή σε μεταγραφή για σόλο όργανο. Ο οργανίστας Χρήστος Παρασκευόπουλος ανέδειξε εξαιρετικά τις δυνατότητες του οργάνου και η μεσόφωνος Ιωάννα -Βασιλική Κοράκη, με όμορφη και πλούσια φωνή, πλεονεκτική στην χαμηλή περιοχή, απέδωσε τα διαφορετικού ύφους κομμάτια με την ανεπιτήδευτη κατάνυξη που επέβαλαν οι συνθήκες.

Ειδικά σε ό,τι αφορά το εκκλησιαστικό όργανο καθαυτό, έχει μονό πληκτρολόγιο, οι δε μοχλοί του λειτουργούν χωρίς καμία μηχανική υποστήριξη και χωρίς δυνατότητες προγραμματισμού, οπότε απαιτεί αρκετό φυσικό κόπο από τον ερμηνευτή. Το διαπιστώσαμε άλλωστε και χάρις στην οθόνη που είχε τοποθετηθεί στο μέσον του ναού και στην οποία προβάλλονταν ζωντανά οι καλλιτέχνες που βρίσκονταν στο υπερώο. Αξίζει να ανέβει κανείς εκεί για να το δει από κοντά, καθώς είναι εξαιρετικά όμορφο, με ξυλόγλυπτη όψη. Και ο ήχος του είναι γλυκύτατος.

Μια άλλη, εξίσου άγνωστη πτυχή της ιστορίας αυτού του οργάνου, είναι ότι σε αυτό μελετούσε ο νέος Κωνσταντίνος Τσάτσος, ο πρώτος πρόεδρος της Γ΄ Ελληνικής Δημοκρατίας το 1975-1980 (μετά τον προσωρινό πρώτο πρόεδρο Μιχαήλ Στασινόπουλο το 1974-5). Το ρεπερτόριο που μελετούσε αλλά και η γενικότερη σχέση του διανοούμενου και πολιτικού θα είναι το αντικείμενο της συναυλίας «Η μουσική στη στόχαση του Κωνσταντίνου Τσάτσου» που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 17 Μαρτίου 2017. Η σοπράνο Μαρίνα Θεοδωροπούλου και η μεσόφωνος Ιωάννα-Βασιλική Κοράκη θα εκτελέσουν έργα των Bach, Handel, Dvořák, Saint- Saëns, Faure, Reger και Schumann με την Ελένη Κεβεντσίδου στο εκκλησιαστικό όργανο, ενώ ο Μπάμπης Κουλούρας θα διαβάσει αποσπάσματα από την αυτοβιογραφία του Κωνσταντίνου Τσάτσου.

Η συναυλία αποτελεί την πρώτη εκδήλωση του φετινού φεστιβάλ ΑΝΩ που θα πραγματοποιηθεί και φέτος από τις 20 ως τις 26 Αυγούστου 2018. Εν τω μεταξύ οι φίλοι του εκκλησιαστικού οργάνου και της θρησκευτικής μουσικής μπορούν να ενημερώνονται για τις εκδηλώσεις εδώ.

 

Διαβάστε ακόμα: Στην Κοπεγχάγη για μια βραδιά αφιερωμένη στον Μαρίς Γιάνσονς

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top