Αριστερά: Ο Richard Avedon φωτογραφίζοντας τον εαυτό του και τον James Baldwin! Δεξιά: Το minimal εξώφυλλο του Nothing Personal.

Το ημερολόγιο έγραφε 1964. Ο ένας ήταν ένας από τους πλέον διάσημους φωτογράφους στις ΗΠΑ, έχοντας «συλλάβει» με τον φακό του τα μεγαλύτερα ονόματα του κινηματογράφου και της μόδας. Ο άλλος, ο πιο επιτυχημένος Αφροαμερικός συγγραφέας της εποχής του, με εκατομμύρια πωλήσεις και από τους γνωστότερους ακτιβιστές για τα δικαιώματα των μαύρων στην Αμερική.

Θεωρητικά, τον Richard Avedon και τον James Baldwin δεν τους ένωναν πολλά πράγματα – πέρα από μια μεγάλη φιλία που είχε αναπτυχθεί από τα σχολικά τους χρόνια. Αυτή η φιλία τους έφερνε κοντά συχνά-πυκνά και αυτές οι συζητήσεις γέννησαν και μια ιδέα: τη δημιουργία ενός βιβλίου, που θα μιλήσουμε για τις αντιθέσεις, τις πολυπλοκότητες και την καθημερινή ζωή στις ΗΠΑ.

Αριστερά: Ο πιλότος Claude Eatherly, που συμμετείχε το 1945 στη ρίψη της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα. Δεξιά: Ο γυμνός Allen Ginsberg.

Ο Avendon θα «έπιανε» τη στιγμή με την κάμερά του, ενώ ο Baldwin θα γέμιζε το βιβλίο με λέξεις που θα «γεννιόντουσαν» από τη μαγική του πένα. Το Nothing Personal βγήκε το 1964 -με το minimal design να το έχει αναλάβει ο Marvin Israel- ένα και παρά το γεγονός ότι ο στόχος του ήταν να αφήσει το δικό του σημάδι στο μέγα πρόβλημα της Αμερικής (δηλαδή, τα δικαιώματα των μαύρων στις ΗΠΑ) η κυκλοφορία του έφερε αντίθετα αποτελέσματα. Πολλοί το κατηγόρησαν για ένα ελιτίστικο βιβλίο, που δεν είχε τίποτα να πει.

Η αλήθεια είναι ότι το Nothing Personal δεν ήταν ένα εύκολο βιβλίο. Ο Avendon, που είχε χαρακτηρίσει τις φωτογραφίες αυτού του project «μια από τις καλύτερες δουλειές μου», λειτούργησε ελεύθερα, καταγράφοντας από την καθημερινότητα στο δρόμο μέχρι φωτογραφίζοντας τον Allen Ginsberg γυμνό. Από την άλλη ο Baldwin έγραψε τις πιο βαθιές και προσωπικές του σκέψεις – για την Αμερική της ευκολίας, των μύθων, τις βίας, της αδιαφορίας, της μοναξιάς.

Η φοιτητική μη βίαιη συντονιστική επιτροπή στην Ατλάντα με επικεφαλής τον Julian Bond.

Έπρεπε να περάσουν αρκετά χρόνια, ώστε το Nothing Personal να κερδίσει τη θέση που του άξιζε – δηλαδή να καθιερωθεί ως ένα βιβλίο που είδε μακριά, που κοίταξε τα προβλήματα σε βάθος, που ήταν μπροστά από την εποχή του. Και τώρα σε μια Αμερική, με τον Donald Trump στην Προεδρεία, τους φόβους, της βία, αλλά και την άνοδο του φασισμού, το έργο των Richard Avedon και James Baldwin μοιάζει πιο επίκαιρο από ποτέ.

Για αυτό και οι εκδόσεις Taschen αποφάσισαν να το επαναφέρουν στα ράφια των βιβλιοπωλείων. Παράλληλα με την κυκλοφορία του βιβλίου, η Pace Gallery στη Νέα Υόρκη θα πραγματοποιήσει μια έκθεση (έως τις 13 Ιανουαρίου 2018) παρουσιάζοντας μερικές από τις πιο εμβληματικές φωτογραφίες του Avedon.

Στα αριστερά η συγγραφέας Dorothy Parker και στα δεξιά η Marilyn Monroe.

[Περισσότερες πληροφορίες για το Nothing Personal θα βρείτε εδώ]

Ο Richard Avedon φωτογραφίζοντας διαδηλώσεις το 1963.

 

Διαβάστε ακόμα: Ισχύς μου η αγάπη του λαού. Το σοφιστικέ πενάκι του Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top