Όταν η Μάριαν Φέιθφουλ θύμωσε με τον Φώτη Απέργη: «Δεν δίνω δεκάρα για το ροκ, φίλε. Γιατί μου κάνεις τέτοιες ερωτήσεις;»

Ποιος είναι ο μεγαλύτερος εφιάλτης της Μαντόνα; Ο ορισμός του ερωτισμού από τη Ζιλιέτ Γκρεκό;. Οι φοβίες του Μίκη Θεοδωράκη;  Γιατί τραγούδησε τη «Γερακίνα» ο Λέοναρντ Μπερνστάιν; Πώς κάποιες ιερόδουλες έκρυψαν τον Μάνο Χατζιδάκι μέσα στη δίνη του Εμφυλίου το ’45;

Από τους πλέον έμπειρους Έλληνες μουσικούς συντάκτες, ο Φώτης Απέργης συγκεντρώνει τώρα σε μια έκδοση 400 σελίδων άγνωστες ιστορίες και εξομολογήσεις δεκάδων διάσημων καλλιτεχνών που «φανερώνουν πως η παραγωγή της τέχνης είχε κάποτε μεγαλύτερη σημασία από την τέχνη της παραγωγής».

Όπως αναφέρει ο ίδιος ο συγγραφέας, οι συνεντεύξεις αυτές (στην Ελευθεροτυπία, στο Δεύτερο Πρόγραμμα, στο Kosmos και άλλα μέσα) είναι δύσκολο πλέον να τις συναντήσεις, γεγονός που κάνει την συγκέντρωση τους σε αυτόν τον τόμο, ιδιαίτερα σημαντική. Εμείς επιλέξαμε πέντε χαρακτηριστικά αποσπάσματα που δίνουν τον τόνο του βιβλίου.

Ο Έρικ Μπάρτον για το «The House of The Rising Sun»

Κάποτε μισούσα αυτό το τραγούδι. Κι όμως, σε όλη μου τη ζωή έψαχνα να βρω αυτό το μέρος. Μου έγινε εμμονή (…) Πήγα σε πολλά λάθος μέρη: μπουρδέλα, αντρικές και γυναικείες φυλακές, όπου θέλεις πήγα. Μέχρι που ένας φίλος στη Νέα Ορλεάνη μου είπε: «Ξέρω πού είναι το Σπίτι του Ανατέλλοντος Ηλίου». Δεν τον πίστεψα. Αλλά με οδήγησε σε μια πολύ όμορφη, παλιά ισπανική πανσιόν. Την είχε αναπαλαιώσει μια γυναίκα, που είχε, μάλιστα, τα έγγραφα του δήμου που μαρτυρούσαν την ιστορία του κτιρίου. Αισθάνθηκα πολύ παράξενα, μοναδικά.

Ο Άκης Πάνου για τα λαϊκά μαγαζιά

Είναι υπερβολικό να λένε λαϊκό ένα μαγαζί όπου πάνε και τσιφτετελίζονται. Τους βλέπω και θυμάμαι μια γκόμενα στη Φαντασία. Παίζανε, που λες, χασάπικο, κι αυτή χόρευε ό,τι της κατέβαινε. «Ασ’ τηνε» μου λέει ο Κοσμάς ο Καλογράνης, ο αδελφός του Μενιδιάτη. «Αυτή χορεύει και με τις ειδήσεις». Υπάρχουνε, λοιπόν, κι αυτοί που χορεύουνε με τις ειδήσεις.

Έρικ Μπάρτον: «Κάποτε μισούσα αυτό το τραγούδι. Κι όμως, σε όλη μου τη ζωή έψαχνα να βρω αυτό το μέρος. Μου έγινε εμμονή το House of The Rising Sun».

Στο νέο βιβλίο του, ο Φώτης Απέργης (φωτό) αφηγείται μεταξύ άλλων πως συνάντησε τον Τζέημς Μπράουν λίγο μετά την αποφυλάκισή του, αλλά και τον Άκη Πάνουενώ ήταν υπόδικος, στις φυλακές Κομοτηνής.

Η Μάριαν Φέιθφουλ (θυμωμένη) για τους γερόλυκους του ροκ

Δεν δίνω δεκάρα για το ροκ, φίλε. Γιατί μου κάνεις τέτοιες ερωτήσεις; Εγώ κάνω τους δίσκους μου. Αγαπώ το ροκ εντ ρολ, ο επόμενος δίσκος μου θα είναι ροκ εντ ρολ, αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να ανησυχώ αν οι πρωταγωνιστές του μεγαλώνουν. Σε κανέναν δεν φαίνεται περίεργο που γέρασαν οι πρωταγωνιστές π.χ. του μπλουζ.

Ο Μίκης Θεοδωράκης για τις φοβίες του

Το 1935, όταν ζούσαμε, στη Μιχαήλ Βόδα, είχαμε ένα μπαλκόνι με στενά κάγκελα. Μια μέρα παίζοντας, έστριψα ανάμεσα τους το χέρι μου με τέτοιον τρόπο, που ήταν αδύνατον να βγει. Όταν κατέφθασε η Πυροσβεστική για να πριονίσει το κάγκελο, νόμιζα ότι θα κόψουν τον καρπό μου και σπάραξα στο κλάμα. Από τότε δεν μπορώ να βλέπω δαχτυλίδια. Για κάποιον λόγο μου θυμίζουν το παγιδευμένο χέρι μου.

Ο Σαρλ Αζναβούρ για το ερωτικό τραγούδι

Δεν απομένουν να ειπωθούν πολλά , έπειτα από όσα έχω γράψει. Πήγα, πράγματι, πολύ μακριά. Κανείς δεν είχε το θάρρος να πει «μπαίνω μέσα σου». Μόνο για σεντόνια μιλούσαν. Σκεφτείτε ότι μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες μου από το 1973 αφορά τον ομοφυλοφιλικό έρωτα. Είναι η απόδειξη ότι το κοινό μπορεί να δεχτεί τα πάντα.

 

//Το βιβλίο του Φώτη Απέργη «Γίνεται παρεξήγηση και δίνουν την εξήγηση» (με πρόλογο της Χάρης Αλεξίου) κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγκυρα.

 

Διαβάστε ακόμα, Φώτης Απέργης: «Όχι μόνο η ανάγκη, αλλά κυρίως το ήθος δημιουργεί βαθιές σχέσεις».

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top