COVID-19Γυναικα

Σόφη Δελούδη: «Ο κορωνοϊός θα μας αλλάξει. Ο κόσμος θα προτιμήσει τα εγχώρια είδη από τα εισαγόμενα»

Η γνωστή σχεδιάστρια μαγιό παρουσιάζει τη νέα της κολεξιόν για το φετινό καλοκαίρι και στοχάζεται πάνω στις επιπτώσεις που θα έχει ο ιός στο χώρο της μόδας. Μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη στην Μία Κόλλια.

 

«Όσοι δουλεύουν κυρίως με το εξωτερικό έχουν πάθει ακόμη μεγαλύτερη ζημιά αυτή την περίοδο».

Η Σόφη Δελούδη είναι ταυτισμένη με την ευρύτερη έννοια της αισθητικής εδώ και πολλά χρόνια. Oταν έκανε τη μεγάλη στροφή στη ζωή της, αποχαιρετώντας τον χώρο του design για να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα, που ήταν να σχεδιάζει μαγιό, ήταν σίγουρο πως θα πρότεινε δημιουργίες υψηλής αισθητικής και ποιότητας. Οι συλλογές της είναι πιστές σε ένα συγκεκριμένο ύφος με παραλλαγές σε υφάσματα και κοψίματα, με ιδιαίτερη μαεστρία, κάθε χρόνο. Γεωμετρία και θηλυκότητα συναντιούνται μαγευτικά την ώρα που τα χρώματα παραμένουν φίνα και σε ιδιαίτερους τόνους και τα patterns εκπέμπουν πάντα διακριτική πρωτοτυπία.

Η φετινή κολεξιόν, πιο πλουραλιστική από τις προηγούμενες, απαρτίζεται από τους «τίτλους»  Ibsicus, Passion Fruit, Polaroid, Monochrome και Woodstock Festival  με τον καθένα να φέρνει κάτι χαρακτηριστικό της έννοιας του διατηρώντας την κομψότητα του βλέμματος της Σόφης αγγίζοντας διαφορετικές συναισθηματικά γυναίκες ή συναισθηματικές στιγμές.

Η φετινή κολεξιόν της Σόφης Δελούδη είναι πιο πλουραλιστική από τις προηγούμενες (photos: Nikos Papadopoulos).

Στην εποχή του εγκλεισμού, συναντηθήκαμε σε δύο οθόνες για να συζητήσουμε πού θα πάει η μόδα μΚ (μετά Κορωνοϊού) και τι ενδέχεται να κερδίσει από αυτή την ιστορία μια κατ’ αρχάς χαμένη βιομηχανία.

– Πώς έχει επηρεάσει εσένα συγκεκριμένα αυτή η κρίση;
Με ακυρώσεις παραγγελιών κυρίως από το εξωτερικό και μειώσεις κάποιων στο εσωτερικό. Ξέρεις, όταν δουλεύεις στον χώρο της εποχικής μόδας, δηλαδή της μίας σεζόν του χρόνου, η υπόθεση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη. Όσοι δουλεύουν κυρίως με το εξωτερικό έχουν πάθει ακόμη μεγαλύτερη ζημιά.

– Ποιος να το φανταζόταν ότι θα ερχόταν η ημέρα που θα ευχόσουν να έχεις περισσότερες συνεργασίες στην Ελλάδα παρά στο εξωτερικό…
Πραγματικά! Νομίζω πως αυτή θα και η μεγαλύτερη αλλαγή που θα επιφέρει αυτή η κρίση. Όταν θα ξανανοίξουν οι αγορές οι άνθρωποι θα προτιμήσουν τα εγχώρια είδη για να στηρίξουν τις οικονομίες τους, παρά τα εισαγόμενα. Και λογικό είναι. Σε αυτή την περίπτωση, ειδικά όσον αφορά τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν, πιστεύω ότι στην Ελλάδα δεν θα τη χάσουμε τελείως. Το ελπίζω τουλάχιστον.

Γεωμετρία και θηλυκότητα συναντιούνται μαγευτικά την ώρα που τα χρώματα παραμένουν φίνα και σε ιδιαίτερους τόνους (photos: Nikos Papadopoulos).

«Πρέπει να καταλάβουμε ότι η κινεζική αγορά είναι δυνατή και σχετικά νέα, με τέτοια φόρα και δίψα που θα ορίζει κατά πολύ τα πράγματα και για καιρό».

– Διάβασα πως κάποιες μεγάλες εταιρείες ξεκινούν και να ράβουν πια στη χώρα τους.
Ναι, ράβουν στις χώρες τους με χαμηλότερες τιμές αλλά δίνουν περισσότερη δουλειά σε κόσμο. Υποθέτω όμως ότι αυτό δεν θα διαρκέσει πολύ. Είναι τόσο μεγάλη η βιομηχανία της μόδας και τόσο τεράστιες οι παραγωγές που θα επανέλθουν όλοι στο φθηνό εργατικό δυναμικό σύντομα.

– Αρα, και η οποιαδήποτε άλλη αλλαγή βλέπεις, δεν θα διαρκέσει πολύ…
Ένα πράγμα που διαβάζω είναι πως ακούγονται όλο και περισσότερες φωνές που λένε να επανέλθει η μόδα στους κανονικούς της ρυθμούς, σε συλλογές Καλοκαίρι και Χειμώνα και όχι ενδιάμεσες και pre-collections και resort κλπ. Αυτό θα ήταν ιδανικό για να επανέλθουμε σε μια κανονικότητα δημιουργική. Επειδή όμως η αγοραστική δύναμη είναι οι Κινέζοι, οι Ρώσοι, οι Αραβες και οι Ιάπωνες, οι τελευταίοι κάπως λιγότερο, και αυτοί δεν έχουν μέτρο, και πάλι οι λιγότερες κολεξιόν δεν θα αντέξουν. Ξέρετε πρέπει να καταλάβουμε ότι η κινεζική αγορά είναι τόσο δυνατή και σχετικά νέα (με την έννοια της απολύτως ελεύθερης διακίνησης σε σχέση με την Ευρώπη και την Αμερική) με τέτοια φόρα και «δίψα» που θα ορίζει κατά πολύ τα πράγματα και για καιρό.

Τα patterns εκπέμπουν πάντα διακριτική πρωτοτυπία (photos: Nikos Papadopoulos).

– Τα ίδια ισχύουν και για την «ηθική» παραγωγή;
Οι μεγάλες εταιρείες δύσκολα θα αλλάξουν τον όγκο και την ταχύτητα παραγωγής τους μετά την κρίση. Mόνο μικρές εταιρείες μπορούν με μικρή παραγωγή. Και πάλι, στέκομαι και λίγο καχύποπτη απέναντι στο «ηθικό», μου μοιάζει σε ένα κομμάτι του ότι είναι και λίγο εμπορικό τρικάκι μόδας. Είναι και αυτό ένα νέο trend που πουλάει – λίγο όπως λειτουργούν στην ιατρική τα συμπληρώματα διατροφής.

– Πιστεύεις πως θα αλλάξουν χέρια και τα χρήματα της μόδας;
Σε όλους τους πολέμους, γιατί για πόλεμο μιλάμε, γίνεται αυτό. Αναδεικνύονται νέοι ισχυροί που για διαφορετικούς λόγους – σήμερα ειδικά αυτοί σχετίζονται κατά κύριο λόγο με την τεχνολογία –  θα κατευθύνουν τη νέα τάξη πραγμάτων.

Σε παλαιότερη συνάντηση με τον διάσημο φωτογράφο Πίτερ Λίντμπεργκ.

– Που θα αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο ως επί το πλείστον;
Σίγουρα! Ακόμη και εκείνοι που δεν χρησιμοποιούσαν το Ιντερνετ για αγορές, τώρα έμαθαν υποχρεωτικά να το κάνουν. Και η πλειονότητα αυτών θα εξακολουθήσει να το κάνει μετά. Εχω την αίσθηση ότι μια μέρα τα καταστήματα θα γίνουν σαν show rooms όπου θα πηγαίνεις να βλέπεις τις κολεξιόν, να δοκιμάζεις και να συζητάς για να ψωνίσεις μετά από το eshop. Αυτό δεν είναι κάτι που μου ταιριάζει ιδιαιτέρως διότι θέλω να μπορώ να ακουμπήσω το ύφασμα και να το νιώσω. Η «πραγματική» και «ζωντανή» επαφή με το ρούχο είναι πολύ σημαντική για μένα. Ισως γιατί είμαι μίας γενιάς που δεν έμαθε έτσι όπως οι νεότεροι που είναι ιδιαιτέρως εξοικειωμένοι και σε κάθε επίπεδο και σίγουρα γιατί είμαι και δημιουργός που μάλιστα εμπνέομαι ιδιαιτέρως από το ύφασμα. Όμως, η ανάπτυξη χιλίων δυο διαφορετικών δυνατοτήτων στο Ιντερνετ είναι ένα εκπληκτικό όφελος: η διαδικτυακή εκπαίδευση κάθε μορφής – και ενηλίκων – και η προσφορά παραστάσεων online, ειδικά για ανθρώπους που δεν έχουν τη δυνατότητα να τις δουν είτε γιατί ζουν μακριά είτε γιατί δεν έχουν χρήματα, είναι μεγάλο κέρδος και ελπίζω να παραμείνει.

«Κόπασε ο τρόπος που χρησιμοποιούν τα social media κάποιοι influencers και κάποιες bloggers».

– Και ως προς το design αυτό καθ’ αυτό;
Ισως να δούμε μία επιβράδυνση στη δημιουργικότητα, ένα φρένο στις υπερβολές. Θεωρώ ότι τον επόμενο χρόνο τα νέα σχέδια θα είναι πιο basic, έτσι όπως γίνεται άλλωστε πάντα μετά από μεγάλες παγκόσμιες κρίσιες, όπως πολέμους. Μην ξεχνάμε ότι αν του χρόνου τον χειμώνα δεν έχει βρεθεί ακόμη εμβόλιο, ο κόσμος δεν θα μαζεύεται ο ένας πάνω στον άλλον σε καμία εκδήλωση. Επίσης, ενδεχομένως να περιοριστούν και τα ταξίδια.

Eν αναμονή του καλοκαιριού… (photos: Nikos Papadopoulos)

– Τέλος, η επικοινωνία όλων αυτών μέσω social media, πόσο νιώθεις ότι αλλάζει;
Κόπασε ο τρόπος που χρησιμοποιούν τα μέσα αυτά κάποιοι influencers και κάποιες bloggers. Ο τόσος θόρυβος και η φασαρία στα social θα είναι πια ένα ξεπερασμένο φαινόμενο – για τώρα και για καιρό. Η ανάπτυξη του φαινομένου σχετιζόταν με την προβολή και την υπερέκθεση που ήταν της μόδας και με πολύ κόσμο που έλεγε «Και εγώ θα ήθελα να το έχω αυτό» ή «Πώς θα ήθελα να ζω έτσι!». Η κρίση αυτή και το σοκ που έχουμε υποστεί παγκοσμίως, κάπως γειώνει τα πράγματα. Μου αρέσει η ησυχία που υπάρχει αυτή την περίοδο στο λεγόμενο lifestyle – δεν ξέρω αν αυτή η σύνεση θα διαρκέσει πολύ αλλά ας είναι και λίγο πιο αληθινό το πράγμα! Πόσες τεχνητές εικόνες τελειότητας, πόση υπερέκθεση;

 

Διαβάστε ακόμα: Ora Ito – «Η ζωή μας δεν θα είναι ποτέ πια ίδια μετά τον κορονοϊό».

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top