DS 3 Crossback E-Tense: avant-garde, εκλεπτυσμένο design, πολυτέλεια και –ο όρος της εποχής– ηλεκτροκίνηση (photo DS Automobiles).

«Haute Couture Electric», έγραφαν τα αυτοκόλλητα στις πόρτες του αυτοκινήτου της δοκιμής μας. Και με τρεις λέξεις, τα έλεγαν (σχεδόν) όλα για την DS 3 Crossback E-Tense: avant-garde, εκλεπτυσμένο design, πολυτέλεια και –ο όρος της εποχής– ηλεκτροκίνηση.

Κι όταν λέμε ηλεκτροκίνηση εδώ το εννοούμε με την πλήρη και αμιγή έννοια της λέξης. Όχι δηλαδή κάποιο μικρο-υβριδικό, ή έστω υβριδικό, σύστημα με συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης και βοηθητικό ηλεκτροκινητήρα, αλλά κίνηση αποκλειστικά με ένα μεγάλο ηλεκτρομοτέρ που παίρνει ενέργεια από μια μεγάλη μπαταρία.

Κατά γενική παραδοχή αυτή είναι η συνταγή που θα επικρατήσει στο προσεχές μέλλον. Και η DS Automobiles, η premium μάρκα του γιγαντιαίου ομίλου Stellantis, μπορεί να υπερηφανεύεται πως είναι η πρώτη που την εφάρμοσε στην κατηγορία των μικρών, πολυτελών SUV – με τη συγκεκριμένη DS 3 Crossback E-Tense. Κάτι φυσικό, άλλωστε, αφού η γαλλική φίρμα κατείχε όλη τη σχετική τεχνολογία αιχμής, έχοντας κερδίσει τέσσερα διεθνή πρωταθλήματα ηλεκτρικών μονοθεσίων Formula E τα τελευταία επτά χρόνια.

Πολύ δύσκολα θα ξεχωρίσει, ακόμα κι ένα εξασκημένο μάτι, την ηλεκτρική DS 3 από τις συμβατικές.

Εδώ έχουμε μια μπαταρία χωρητικότητας 50 kWh. Αυτή τροφοδοτεί με ρεύμα έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 136 ίππων (100 kW) που με τη σειρά του κινεί τους εμπρός τροχούς μέσω ενός κιβωτίου μίας σχέσης. Με άλλα λόγια, δεν υπάρχουν «ταχύτητες», κάτι που δίνει αδιάκοπη παροχή δύναμης και βέβαια απλουστεύει την οδήγηση.

Καμία μηχανολογική σχέση, λοιπόν, ανάμεσα στην E-Tense και τις άλλες DS 3, βενζινοκίνητες και πετρελαιοκίνητες, πέρα από το ότι έχει και αυτή την κίνηση μπροστά. Αντίθετα, πολύ δύσκολα θα ξεχωρίσει, ακόμα κι ένα εξασκημένο μάτι, την ηλεκτρική DS 3 από τις συμβατικές. Θα πρέπει να προσέξει την επιγραφή πίσω, την απουσία εξάτμισης και κάποια ιδιαίτερα χρώματα και ζάντες.

Κατά τα άλλα, το αμάξωμα έχει τις ίδιες δυναμικές γραμμές και καμπύλες και τις ίδιες, προσεγμένες και ξεχωριστές λεπτομέρειες, όπως το «φτερό καρχαρία» στη μεσαία κολόνα της σκεπής, το οποίο παραπέμπει στις παλιότερες DS 3. Οι λεπτομέρειες αυτές είναι που δίνουν στη DS 3 τον πολυτελή, “haute couture” αέρα της.

Στο κομψό εσωτερικό με τα ρομβοειδή, «διαμαντένια» μοτίβα, τους μεταλλικούς διακόπτες, τα ποιοτικά πλαστικά και τη γεροδεμένη κατασκευή δεσπόζουν ο προηγμένος ψηφιακός πίνακας οργάνων των 7” και η οθόνη αφής 10,3” του infotainment (photo DS Automobiles).

Και το ίδιο ισχύει για το εσωτερικό της, με τα ρομβοειδή, «διαμαντένια» μοτίβα σε πλήκτρα και αεραγωγούς, τους μεταλλικούς διακόπτες, τα ποιοτικά πλαστικά και τη γεροδεμένη κατασκευή. Δεσπόζουν ο προηγμένος ψηφιακός πίνακας οργάνων των 7” και η οθόνη αφής 10,3” του συστήματος infotainment, μέσω της οποίας ελέγχονται οι περισσότερες λειτουργίες του αυτοκινήτου. Αυτό απαιτεί μια περίοδο προσαρμογής, καθώς δεν υπάρχουν π.χ. φυσικά χειριστήρια για τον κλιματισμό, όμως αν είναι δικό σου το αυτοκίνητο, το συνηθίζεις.

Χώρος υπάρχει αρκετός και το πορτ-μπαγκάζ έχει μια πολύ καλή χωρητικότητα 350 λίτρων.

Θα πρέπει να συνηθίσεις και τα εμπόδια στην ορατότητα που δημιουργούν οι φαρδιές κολόνες του παρμπρίζ και τα στενά πλαϊνά και πίσω παράθυρα. Εδώ πάντως θα σε βοηθήσουν τα ηλεκτρονικά «παρκοραντάρ» γύρω-γύρω. Τα στενά παράθυρα, που δίνουν το ιδιαίτερο στιλ στην εξωτερική εμφάνιση, ίσως κάνουν από την άλλη το πίσω κάθισμα λίγο κλειστοφοβικό, όμως τα παιδιά μπορεί να νιώσουν και πιο προστατευμένα. Χώρος πάντως υπάρχει αρκετός και το πορτ-μπαγκάζ έχει μια πολύ καλή χωρητικότητα 350 λίτρων, αν και το ψηλό «κατώφλι» θα δυσκολέψει λίγο τη φόρτωση βαριών αποσκευών.

Όλα αυτά πάντως ισχύουν για όλες τις DS 3 και το πολύ σημαντικό είναι ότι χάρη στην έξυπνη πλατφόρμα CMP “multi-energy”, πάνω στην οποία είναι χτισμένο το μοντέλο, η μεγάλη μπαταρία είναι τοποθετημένη χαμηλά και κεντρικά, κάτω από την καμπίνα των επιβατών, με αποτέλεσμα οι ωφέλιμοι χώροι για επιβάτες και αποσκευές της E-Tense να είναι ακριβώς οι ίδιοι με των άλλων εκδόσεων.

Ως οδηγική εμπειρία, όμως, η ηλεκτρική DS 3 είναι εντελώς διαφορετική. Ποια είναι τα κύρια πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών; Πέρα από το οικολογικό προφίλ και την οικονομία κίνησης, είναι η αθόρυβη λειτουργία και η ευκολία οδήγησης. Εδώ είναι που έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή.

Μέσα και γύρω από την πόλη, η E-Tense είναι αναμενόμενα στο στοιχείο της, εύκολη, ζωηρή κι ευέλικτη (photo DS Automobiles).

Δεν φτάνει που ο ηλεκτροκινητήρας είναι από μόνος του αθόρυβος, οι Γάλλοι έχουν φροντίσει και τη γενική ηχομόνωση της καμπίνας περισσότερο από ό,τι στις άλλες DS με ειδικό, «ακουστικό» κρύσταλλο στο παρμπρίζ, παχύτερα πλαϊνά τζάμια και μονωτικά πάνελ στις πόρτες, μεταξύ άλλων.

Το αποτέλεσμα είναι πραγματικά εντυπωσιακό, για να μην πούμε μαγικό. Μερικές φορές δεν ακούς τίποτε και άλλες μόνο ένα θρόισμα του ανέμου γύρω από τους εξωτερικούς καθρέφτες κι ένα μακρινό βούισμα από τα λάστιχα στην τραχιά άσφαλτο. Αν σου έκλειναν τα μάτια, θα νόμιζες ότι βρισκόσουν σε λιμουζίνα.

Πατάς το γκάζι και το αυτοκίνητο επιταχύνει με μιας, δυνατά και χωρίς δισταγμούς.

Και την ψευδαίσθηση αυτή δεν θα τη χαλούσε η ανάρτηση, που είναι άνετη, παρότι έχει να αντιμετωπίσει 300 κιλά παραπάνω απ’ ό,τι στην αντίστοιχη συμβατική DS 3. Μόνο οι 18άρηδες τροχοί αντιδρούν κάποιες φορές αισθητά στις απότομες ανωμαλίες του δρόμου.

Όσον αφορά στην ευκολία οδήγησης, για την έλλειψη συμπλέκτη και «ταχυτήτων» μιλήσαμε ήδη, ενώ σε αυτή συμβάλλει σημαντικά και η άμεση ροπή από τον ηλεκτροκινητήρα. Πατάς το γκάζι και το αυτοκίνητο επιταχύνει με μιας, δυνατά και χωρίς δισταγμούς. Όχι όμως απότομα, ειδικά στο (default) οδηγικό πρόγραμμα Normal, καθώς οι Γάλλοι ήθελαν να μην ξενίζει σε τίποτε η E-Tense όσους έχουν συνηθίσει να οδηγούν συμβατικά αυτοκίνητα.

Στο πρόγραμμα Sport, η απόκριση στο γκάζι γίνεται αισθητά αμεσότερη, το τιμόνι λίγο βαρύτερο, για περισσότερη αίσθηση, κι έχεις στη διάθεσή σου τη μέγιστη ισχύ, 136 ίππους (109 στο Normal, 82 στο Eco). Ειδικά στις χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες, το αυτοκίνητο είναι ζωηρό σαν μικρό GTi, επιταχύνοντας από στάση μέχρι τα 50 km/h σε μόλις 3,5” και φτάνοντας τα 100 km/h σε 8,7”.

Πιο ψηλά ο ρυθμός επιτάχυνσης μειώνεται σταδιακά, όμως ποτέ δεν σου λείπει δύναμη για ένα γρήγορο προσπέρασμα σε επαρχιακό δρόμο. Η τελική ταχύτητα είναι 150 km/h – καθόλου μικρή αν σκεφτείτε τα όρια ταχύτητας και κυρίως την κατανάλωση ρεύματος στον αυτοκινητόδρομο, όπως θα δούμε.

Μέσα και γύρω από την πόλη, η E-Tense είναι αναμενόμενα στο στοιχείο της, εύκολη, ζωηρή κι ευέλικτη.

Μέσα και γύρω από την πόλη, η E-Tense είναι αναμενόμενα στο στοιχείο της, εύκολη, ζωηρή κι ευέλικτη. Αλλά και σε επαρχιακούς δρόμους με στροφές, δεν δείχνει έξω από τα νερά της. Παρότι είναι SUV και κάθεσαι σχετικά ψηλά, δεν τη νιώθεις να γέρνει, καθώς λόγω της μπαταρίας το κέντρο βάρους βρίσκεται χαμηλά.

Τα λάστιχα 215/55-18 δύσκολα γλιστρούν, κι αν αυτό συμβεί, τα ηλεκτρονικά επεμβαίνουν άμεσα και δραστικά –αλλά όχι άγαρμπα– για να κρατήσουν το αυτοκίνητο στη σωστή πορεία. Τα φρένα είναι δυνατά, αν και πρέπει να συνηθίσεις την απόκριση στο πεντάλ που παρουσιάζει διακυμάνσεις λόγω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας.

Επιλέγοντας “B” και το πρόγραμμα Eco κάνεις αρκετά εύκολα 300 km καθημερινών μετακινήσεων με μία μόνο φόρτιση – με λίγη προσοχή πας κι ακόμα παραπάνω.   Σε φορτιστή AC των 11 ή 22kW, μια πλήρης φόρτιση μπορεί να γίνει σε περίπου 5 ώρες. Κάθε kWh κοστίζει €0,50, ενώ υπάρχουν και δωρεάν φορτιστές (photo DS Automobiles).

Μπορείς να αυξήσεις την ανάκτηση ενέργειας (μέχρι και στο 20%) αν βάλεις τον επιλογέα «ταχυτήτων» στη θέση B (Brake) όπου νιώθεις το αυτοκίνητο να φρενάρει αρκετά δυνατά όταν αφήνεις το γκάζι. Δεν σταματάει όμως, όπως άλλα ηλεκτρικά, ώστε να μπορείς να οδηγείς «με ένα πεντάλ», αφού, όπως είπαμε, η E-Tense δεν έπρεπε να ξενίζει στην οδήγηση.

Επιλέγοντας “B” και το πρόγραμμα Eco κάνεις αρκετά εύκολα 300 km καθημερινών μετακινήσεων με μία μόνο φόρτιση. Με ιδιαίτερη προσοχή στην οδήγηση μπορεί να πας κι ακόμα παραπάνω, ίσως να πλησιάσεις και τα 341 km που δίνουν οι επίσημες νόρμες WLTP, αν οι συνθήκες κίνησης και θερμοκρασίας είναι ιδανικές.

Αρκεί μία ώρα σε φορτιστή DC 50kW για να φορτίσεις τη μπαταρία από το 0 στο 80% της χωρητικότητάς της και να κάνεις 150-250 km.

Με τα προγράμματα Normal και Sport και με πιο ζωηρή οδήγηση, αναμενόμενα η αυτονομία μειώνεται. Πιο δραστικά μειώνεται στον αυτοκινητόδρομο, όπου εύκολα πέφτει κάτω από τα 200 ή και τα 150 km αν πηγαίνεις συνεχώς πάνω από τα όρια ταχύτητας. Όπως σε κάθε ηλεκτρικό, ακόμα και 10 km/h κάνουν αισθητή διαφορά.

Και φτάνουμε στην «ταμπακέρα»: μπορεί ένα μικρό ηλεκτρικό, όπως η DS 3 Crossback E-Tense, να είναι το μόνο σου αυτοκίνητο; Η απάντηση είναι ναι. Φτάνει να μην κινείσαι για πολύ εκτός των βασικών οδικών αξόνων. Το δίκτυο ταχυφορτιστών στην Ελλάδα, παρότι ακόμη στα σπάργανα, σου επιτρέπει να φτάσεις παντού, από τη Μεθώνη μέχρι την Αλεξανδρούπολη.

Πολύ δύσκολα ξεχωρίζεις την ηλεκτρική DS 3 από τις συμβατικές. Θα πρέπει να προσέξεις την επιγραφή πίσω, την απουσία εξάτμισης και κάποια ιδιαίτερα χρώματα και ζάντες. Κατά τα άλλα, το αμάξωμα έχει τις ίδιες δυναμικές γραμμές και καμπύλες και τις ίδιες, προσεγμένες και ξεχωριστές λεπτομέρειες που δίνουν στη DS 3 τον πολυτελή, “haute couture” αέρα της (photo DS Automobiles).

Αρκεί μία ώρα σε φορτιστή DC 50kW για να φορτίσεις τη μπαταρία από το 0 στο 80% της χωρητικότητάς της και να κάνεις 150-250 km. Όταν μάλιστα εγκατασταθούν και ταχυφορτιστές των 100kW, δεν θα χρειάζεται να περιμένεις πάνω από μισή ώρα. Και το κόστος; Με τις σημερινές τιμές, 0,60-0,62 ευρώ/kWh, δηλαδή κάπου 25 ευρώ για τη φόρτιση στο 80%.

Η DS 3 Crossback E-Tense ξεκινά από τα €43.850, με πλούσιο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας.

Στην πόλη, τα πράγματα είναι ακόμη πιο εύκολα και φθηνά. Σε φορτιστή AC των 11 ή 22kW, μια πλήρης φόρτιση μπορεί να γίνει σε περίπου 5 ώρες. Και κάθε kWh κοστίζει €0,50, ενώ υπάρχουν και δωρεάν φορτιστές. Αν έχεις εγκατεστημένο wallbox, έστω και μονοφασικό των 7,4kW, στο σπίτι ή στο γραφείο, μια πλήρης φόρτιση απαιτεί λιγότερο από 8 ώρες και αν εκμεταλλεύεσαι και το νυκτερινό τιμολόγιο, κοστίζει ψίχουλα (τηρουμένων των αναλογιών…)

Εμείς το πήγαμε και ακόμη πιο πέρα, κρεμώντας μια μπαλαντέζα από το σπίτι στην πιλοτή. Φορτίζοντας έτσι από πρίζα των 10A, κάθε βράδυ, καταφέραμε να κάνουμε άνετα όλες μας τις δουλειές και τις βόλτες στο Λεκανοπέδιο και τα Μεσόγεια, επί μία εβδομάδα, χωρίς να χρειαστούμε φορτιστή. Θέλετε κι άλλη απόδειξη ότι η ζωή με ένα ηλεκτρικό σαν την E-Tense είναι εφικτή;

Η DS 3 Crossback E-Tense ξεκινά από τα €43.850, με πλούσιο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας, και από το παραπάνω ποσό θα πάρετε πίσω τα €5.300 περίπου, ως κρατική επιχορήγηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Δείτε περισσότερα για την DS 3 Crossback E-Tense, εδώ 

Τα βασικά

Μοντέλο: DS 3 Crossback E-Tense
Κινητήρας: ηλεκτρικός
Ισχύς: 136 HP
@ 3.673-10.000 rpm
Ροπή: 260 Nm
@ 300-3.673 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: FWD
/αυτόματο μιας σχέσης
Μπαταρία: Li
-ion 50 kWh
Κατανάλωση: 16,4 kWh/100 km (μέση)
Αυτονομία: 341 km (WLTP)
0-100 km/h: 8,7”
Τελική ταχύτητα: 150 km/h
Τιμή: από €43.850 (με ΦΠΑ, χωρίς την επιδότηση)

// O Κλεάνθης Τριανταφυλλίδης έχει περάσει από τα μεγαλύτερα αυτοκινητικά Μέσα της χώρας (4 Τροχοί, Auto Motor und Sport, Drive, Autocar) είτε ως δημοσιογράφος/αρθρογράφος είτε ως Διευθυντής/Σύμβουλος Έκδοσης.

 

Διαβάστε ακόμα: Νέα DS 4, high tech και Παριζιάνα.

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top