Η εποχή μας επιβάλλει και μια επιπλέον διάσταση: αυτήν της φιλικότητας προς το περιβάλλον. Έτσι, κάθε μοντέλο της DS προσφέρεται και σε εξηλεκτρισμένη έκδοση. Άλλωστε, η γαλλική φίρμα κατέχει όλη την απαραίτητη τεχνογνωσία, έχοντας κατακτήσει δύο φορές το διεθνές πρωτάθλημα ηλεκτροκίνητων μονοθεσίων Formula E.
Αν δείτε DS με την επιγραφή E-Tense, να ξέρετε ότι μπαίνει στην πρίζα. Ενώ όμως η μικρότερη DS 3 Crossback E-Tense είναι 100% ηλεκτρική, η μεγάλη DS 7 Crossback E-Tense είναι υβριδική, δηλαδή και ηλεκτροκίνητη, για τις καθημερινές μετακινήσεις, και βενζινοκίνητη, για ταξίδια χωρίς άγχος αν θα σου φτάσει η μπαταρία. The best of both worlds, που λένε και στην ελληνική επαρχία.
Υβριδική «plug-in», λοιπόν, η DS 7 Crossback E-Tense. Που σημαίνει επί λέξει ότι τη βάζεις στην πρίζα για να επαναφορτίζεις την μπαταρία της. Και δεν υπάρχει μόνο μία έκδοση του μοντέλου, αλλά δύο: προηγήθηκε το 2020 η τετρακίνητη E-Tense 300 4×4 και ακολούθησε το περασμένο καλοκαίρι η εν λόγω, προσθιοκίνητη E-Tense 225, ως μια οικονομικότερη επιλογή για όσους δεν περνούν τα χειμωνιάτικα σαββατοκύριακά τους στα χιονοδρομικά και δεν θέλουν να λερώνουν και να ταλαιπωρούν το πολυτελές SUV τους σε χώματα και λάσπες.
Η βενζινοκίνητη πλευρά της Ε-Tense 225 είναι ο γνωστός 4κύλινδρος 1.6 ΤΗΡ turbo της PSΑ. Αποδίδει εδώ 180 ίππους και 300 Nm ροπής που μεταδίδονται στους εμπρός τροχούς μέσω του επίσης γνωστού αυτόματου κιβωτίου ΕΑΤ8 με τις 8 σχέσεις. Μέσα στο κιβώτιο όμως είναι ενσωματωμένος ένας ηλεκτροκινητήρας 110 ίππων (81 kW) και 320 Nm, που συνδράμει τον βενζινοκινητήρα στις επιταχύνσεις, αλλά μπορεί και να κινεί μόνος του το αυτοκίνητο μέχρι μια ταχύτητα 135 km/h. H συνδυαστική ισχύς των δύο κινητήρων φτάνει τους 225 ίππους και η ροπή τα 360 Nm.
Ως εδώ, από μηχανολογικής πλευράς, η DS 7 Crossback E-Tense 225 είναι ουσιαστικά ίδια με την E-Tense 300 4×4. Η διαφορά βρίσκεται στο ότι στη δεύτερη ο 1.6 THP αποδίδει 200 ίππους, αλλά κυρίως στο ότι υπάρχει κι ένα δεύτερο ηλεκτρομοτέρ 110 ίππων που κινεί τους πίσω τροχούς ανεβάζοντας τη συνδυαστική απόδοση των τριών πηγών ισχύος στους 300 ίππους και τα 520 Nm.
Σημαντική διαφορά, θα πείτε, όμως λάβετε υπόψη ότι η E-Tense 225 είναι κατά 70 κιλά ελαφρύτερη από την E-Tense 300 4×4, κάτι που επηρεάζει θετικά την οικονομία καυσίμου και ρεύματος. Κι εν πάση περιπτώσει, τα 8,9” που χρειάζεται η E-Tense 225 για την επιτάχυνση 0-100 km/h και τα 225 km/h της τελικής της ταχύτητας είναι επιδόσεις εφάμιλλες με εκείνες ενός μικρού “GTi’’.
Η μπαταρία ιόντων λιθίου του υβριδικού συστήματος έχει χωρητικότητα 13,2 kWh και ο on-board φορτιστής του αυτοκινήτου μπορεί να δεχτεί ισχύ έως 7,4 kW. Πράγμα που σημαίνει ότι η πλήρης φόρτιση σε wallbox των 7,4 kW ή σε αντίστοιχο δημόσιο φορτιστή δεν απαιτεί πάνω από 1 ώρα και 45 λεπτά, ενώ σε κοινή οικιακή πρίζα ο χρόνος πλησιάζει τις 8 ώρες. Με γεμάτη δε μπαταρία, μπορούν να διανυθούν έως και 55 km, σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις WLTP, αλλά η ηλεκτρική αυτονομία σε πραγματικές συνθήκες εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως θα δούμε.
Η πρίζα φόρτισης βρίσκεται πίσω από ένα πορτάκι ίδιο με εκείνο της βενζίνης, αλλά στο αριστερό αντί για το δεξί πίσω φτερό. Το δεύτερο πορτάκι, μαζί με την επιγραφή E-Tense στο πίσω μέρος, είναι και οι μόνες οπτικές διαφορές της υβριδικής DS 7 Crossback από τις συμβατικές, βενζινοκίνητες και ντίζελ, αδελφές της. Το αμάξωμα έχει τις ίδιες μυώδεις καμπύλες και τις ίδιες εντυπωσιακές λεπτομέρειες.
Και καθώς η υβριδική μπαταρία είναι έξυπνα τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα, δεν έχουν επηρεαστεί καθόλου οι άνετοι χώροι για τους επιβάτες ούτε η κορυφαία χωρητικότητα 555 λίτρων του πορτ-μπαγκάζ. Η μόνη χωρητικότητα που έχει μειωθεί είναι αυτή του ρεζερβουάρ βενζίνης, από τα 62 στα 43 λίτρα.
Στον δρόμο
Μπαίνεις στο μοντέρνο, στιλάτο και ποιοτικό εσωτερικό και κάθεσαι στο μεγάλο, άνετο κάθισμα. Μπροστά σου έχεις ένα εντυπωσιακό ταμπλό όπου κυριαρχούν δύο μεγάλες οθόνες: μία 12,3 ιντσών για τα όργανα ελέγχου και μία αφής 12 ιντσών στο κέντρο για το σύστημα infotainment/πλοήγησης. Όλες οι εντολές, ακόμη και για τη ρύθμιση του κλιματισμού, δίνονται μέσα από μενού, πράγμα που απαιτεί μια περίοδο εξοικείωσης. Το ίδιο ισχύει και για τους διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων, που βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα, εκατέρωθεν του επιλογέα ταχυτήτων.
Στο ίδιο μέρος βρίσκεται και ο διακόπτης επιλογής των τεσσάρων προγραμμάτων οδήγησης: Electric, Hybrid, Comfort και Sport. Όταν πατήσεις το μπουτόν εκκίνησης, δεν ακούς απολύτως τίποτε αφού το αυτοκίνητο ξεκινά πάντα στο πρόγραμμα Electric. Πατάς το γκάζι, νιώθεις την άμεση ώθηση του ηλεκτροκινητήρα και κινείσαι αθόρυβα και οικολογικά, με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Για πόσο;
Αν έχεις «ξεχειλίσει» την μπαταρία σε φορτιστή 7,4 kW, έχεις ενεργοποιήσει την ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση και είσαι προσεκτικός στην οδήγηση, μπορείς να αγγίξεις τα 55 km του WLTP. Αν έχεις φορτίσει στην πρίζα του σπιτιού σου, το ταμπλό του αυτοκινήτου θα δείξει εμβέλεια γύρω στα 40 km – κι αυτό προϋποθέτει ότι δεν θα κάνει κρύο, διότι με την πτώση της θερμοκρασίας μειώνεται αισθητά και η ηλεκτρική αυτονομία (πράγμα που ισχύει για όλες τις μπαταρίες).
Πάντως, αν έχεις έναν φορτιστή στο σπίτι κι έναν κοντά στη δουλειά σου, μπορείς να καλύψεις ηλεκτρικά 80 km με άνεση και να ξεχάσεις τα βενζινάδικα. Αλλά κι αν φορτίζεις μόνο αποβραδίς στο σπίτι, σκέψου ότι όσα ηλεκτρικά χιλιόμετρα κι αν κάνεις είναι πάντα κέρδος αφού κοστίζουν ελάχιστα ακόμη και με τις σημερινές τιμές της κιλοβατώρας.
Όταν εξαντληθεί η μπαταρία, το αυτοκίνητο περνά αυτόματα στο πρόγραμμα Hybrid, όπου ο βενζινοκινητήρας κι ο ηλεκτροκινητήρας χρησιμοποιούνται με τρόπο που να εξασφαλίζει τη μέγιστη οικονομία. Πόση είναι αυτή; Εξαρτάται από τη φόρτιση της μπαταρίας.
Αν ξεκινήσεις με γεμάτη μπαταρία και κάνεις μικρές διαδρομές, μπορεί και να πλησιάσεις την κατανάλωση βενζίνης των 1,6 lt/100km που δίνει ο κύκλος WLTP. Σε μεικτές διαδρομές, εμείς είδαμε 4-4,5 lt/100km, ενώ σε ταξίδι με «άδεια» μπαταρία η κατανάλωση κυμαίνεται από 6 έως και πάνω από 8 lt/100km, ανάλογα με τον δρόμο και τον τρόπο οδήγησης. Όμως ακόμη και τα 8 lt/100km είναι μια πολύ χαμηλή τιμή για ένα μεγάλο C-SUV βάρους 1.760 κιλών.
Στο πρόγραμμα Hybrid, αν οδηγείς συγκρατημένα, σχεδόν δεν καταλαβαίνεις τη διαφορά από το Electric. Ο βενζινοκινητήρας είναι πολύ καλά ηχομονωμένος και οι αλλαγές του αυτόματου κιβωτίου είναι σχεδόν ανεπαίσθητες. Όταν πατήσεις τέρμα το γκάζι, η άμεση ροπή του ηλεκτρομοτέρ γεφυρώνει το κενό μέχρι το κιβώτιο να κάνει kickdown και οι ρεπρίζ είναι εντυπωσιακές, δίνοντας αστραπιαία προσπεράσματα. Ακόμα πιο πολύ όμως χαίρεσαι τον τρόπο που η DS ταξιδεύει, καταπίνοντας τα χιλιόμετρα με ελάχιστο θόρυβο ανέμου και κύλισης και με μια άνεση ανάρτησης που θυμίζει τη θρυλική ομώνυμη Citroën του παρελθόντος.
Για να νιώσεις αυτή την άνεση στο μάξιμουμ πρέπει να επιλέξεις το πρόγραμμα Comfort όπου γίνεται πιο αισθητή η επίδραση του προηγμένου συστήματος DS Active Scan Suspension. Μια κάμερα στο επάνω μέρος του παρμπρίζ σκανάρει το ανάγλυφο του δρόμου έως 25 μέτρα μπροστά από το αυτοκίνητο και ρυθμίζει ανάλογα την απόσβεση των αναρτήσεων ώστε να είναι έτοιμες να απορροφήσουν τις ανωμαλίες με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο. Ακόμη κι ο Αλαντίν θα έμενε ικανοποιημένος.
Το ότι η DS 7 Crossback E-Tense είναι εστιασμένη στην άνεση δεν σημαίνει ότι δεν κάνει για γρήγορη οδήγηση σε στροφές. Γι’ αυτό υπάρχει το πρόγραμμα Sport. Το επιλέγεις, το τιμόνι βαραίνει για καλύτερη αίσθηση, η απόκριση στο γκάζι γίνεται πιο άμεση, το κιβώτιο κρατάει περισσότερο τις σχέσεις, έχεις στη διάθεσή σου την πλήρη ισχύ και είσαι έτοιμος να επιτεθείς σε ορεινά στροφιλίκια.
Όχι βέβαια όπως θα το κάνεις με ένα GTi, αλλά για ψηλό SUV 1,8 τόνων η DS γέρνει πολύ λιγότερο απ’ όσο περιμένεις στις στροφές, δεν βουτάει πολύ στο φρενάρισμα και δύσκολα υποστρέφει. Ακόμη και για να κάνεις τα λάστιχα 235/50-19 να σφυρίξουν χρειάζεται προσπάθεια.
Μπορείς να αλλάζεις ταχύτητες με τα paddles πίσω από το τιμόνι και να εμπιστευτείς τα φρένα που είναι πολύ δυνατά. Πρώτα όμως πρέπει να συνηθίσεις τη μη γραμμική απόκρισή τους στο πεντάλ, που οφείλεται στο σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Όσο για το τιμόνι, μπορεί να μην έχει σπορ αίσθηση, αλλά κόβει απρόσμενα πολύ (κύκλος στροφής μόλις 10,4 m) χαρίζοντας στην DS εκπληκτική ευελιξία για τις διαστάσεις της.
Στο ταμείο
Η DS 7 Crossback E-Tense 225 διατίθεται σε δύο εκδόσεις με πλούσιο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας: τη συγκεκριμένη πολυτελή So Chic και την πιο σπορ Performance Line. Η πρώτη κοστίζει €47.250 και η δεύτερη €47.900, με το όφελος του προγράμματος Eco-Bonus και τα εξατομικευμένα χρηματοδοτικά προγράμματα της DS Automobiles.
Και στις δύο εκδόσεις η λιανική τιμή προ φόρων είναι κάτω από €40.000, κάτι που σε συνδυασμό με τα μόλις 31 g/km εκπομπής CO2, καθιστά την DS 7 Crossback E-Tense 225 κατάλληλη και για εταιρική χρήση. Κι όλοι ξέρουμε πόσο σημαντικό είναι αυτό στις σημερινές συνθήκες της αγοράς.
Πάντως, ανεξάρτητα από το πώς θα αποκτήσει κανείς τη «μικρή» υβριδική DS 7, ως ιδιωτικό ή ως εταιρικό αυτοκίνητο, γεγονός είναι ότι θα οδηγεί ένα πολυτελές crossover/SUV, στιλάτο, ιδιαίτερα άνετο, σαφώς πιο οικονομικό από τα αντίστοιχα συμβατικά και με το οικολογικό προφίλ που απαιτούν οι καιροί.
Τα βασικά
Μοντέλο: DS 7 Crossback E-Tense 225 HP
Κινητήρας: 4κύλινδρος βενζίνης με turbo, 1598 κ.ε.
Ισχύς: 225 HP @ 6000 rpm
Ροπή: 360 Nm
Μετάδοση/Κιβώτιο: FWD/αυτόματο 8 σχέσεων
Κατανάλωση: 1,4 lt/100 km (επίσημη/WLTP) – 5,5 lt/100 km (πραγματική)
Κατανάλωση ενέργειας: 16,40 kWh/100 km
0-100: 8,9”
Τελική ταχύτητα: 225 km/h
Τιμή: €47.250
// O Κλεάνθης Τριανταφυλλίδης έχει περάσει από τα μεγαλύτερα αυτοκινητικά Μέσα της χώρας (4 Τροχοί, Auto Motor und Sport, Drive, Autocar) είτε ως δημοσιογράφος/αρθρογράφος είτε ως Διευθυντής/Σύμβουλος Έκδοσης.
Διαβάστε ακόμα: 10+1 τρόποι για χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου.