Δεν είναι ένας ακόμη βανδαλισμός. Είναι επίθεση κατά της κοινωνίας

O άγριος βιασμός ενός έργου τέχνης στο δημόσιο χώρο είναι μια πράξη πολιτική. Μία πράξη ευρύτερη που ξεπερνά το ίδιο το συμβάν, διότι ευρύτερο είναι και το πλέγμα ανοχής και εκτροφής των δραστών, υποστηρίζει ο Νίκος Βατόπουλος.

 
tositsa1

H «Βόρειος Ήπειρος», το γλυπτό του Κώστα Σεφερλή, έργο του 1951, ακρωτηριάστηκε από «αγνώστους» που είχαν την άνεση χρόνου να πριονίσουν το γλυπτό σε πολλαπλά σημεία. Φωτογραφία: Νίκος Βατόπουλος.

Λίγη σημασία έχει εν προκειμένω αν το γλυπτό που βανδαλίστηκε βιαίως στην οδό Τοσίτσα θα αποκατασταθεί, θα μεταφερθεί ή θα αποσυρθεί. Λίγη σημασία έχει η έκφραση «οδύνης» εκ μέρους του υποκριτικού Υπουργείου Πολιτισμού. Αυτό που δείχνει να προέχει, τουλάχιστον αυτήν την περίοδο, είναι η επίδειξη δύναμης από τα αντικοινωνικά στοιχεία ή η θρασύδειλη, αλλά πάντως ενεργητική, κίνηση προσοχής σε ένα αθηναϊκό σημείο όχι τυχαίο, όχι ξεχασμένο, και ουδέποτε αποφορτισμένο.

H «Βόρειος Ήπειρος», το γλυπτό του Κώστα Σεφερλή, έργο του 1951, ήταν μελετημένος στόχος. Καρατομήθηκε και ακρωτηριάστηκε με μία κίνηση «αγνώστων» που είχαν την άνεση χρόνου να πριονίσουν το γλυπτό σε πολλαπλά σημεία. Η πράξη αυτή συνοψίζει και οδηγεί στην κορύφωση τον επί σειρά ετών συνεχή βανδαλισμό της με μπογιά και σπρέι. Η πρόσφατη αποκατάσταση του γλυπτού από το Δήμο Αθηναίων, προφανώς, ερέθισε τους εχθρούς του αστικού κράτους.

Και οι εχθροί του αστικού κράτους είναι πολλοί. Ορισμένοι εκφράζουν μηδενισμό ή αναρχισμό, άλλοι, όμως, δεν είναι ικανοί να εκφράσουν ιδεολογία, ακόμη και μηδενιστική, γιατί είναι απλώς βουβοί και νωθροί συνεργοί, εκούσιοι ή ακούσιοι. Η δεύτερη κατηγορία είναι ευρύτατη και βρίσκει κάποιος θιασώτες αυτών των αντιλήψεων σε πολλές και διαφορετικές κατηγορίες πολιτών. Και είναι αυτή ακριβώς η παθητική υποστήριξη σε ιδέες ευθέως αντικοινωνικές που συντηρεί και το παρακρατικό πλαίσιο ή ακόμη και τη θεσμική ανοχή απέναντι στον αναρχισμό.

Η διά της βίας κατάργηση της δημόσιας τέχνης και μέσω αυτής της διάχυσης αισθήματος ανασφάλειας και δυσφορίας στους πολίτες είναι ένας από τους στόχους.

Στην Ελλάδα, έχουν διαδοθεί ιδέες κατά του αστικού καθεστώτος που πηγάζουν από πολλές δεξαμενές. Κεντρική ιδέα που συνδέει αυτές τις δεξαμενές είναι ο αντικαπιταλισμός και οι εξ αντανακλάσεως αρνητικές θέσεις απέναντι σε κάθε τι που αποτελεί βάση της δυτικής δημοκρατίας.

Στην περίπτωση των πόλεων και της οργάνωσής τους, οι έννοιες της νομιμότητας, της ευταξίας, του ελέγχου της παραβατικότητας, των κανόνων λειτουργίας της καθημερινότητας, του αισθήματος ασφαλείας των πολιτών, της αξίας του κάλλους των δημοσίων χώρων ακόμη και αυτής της ιδέας της πολιτισμικής παρακαταθήκης, πλήττονται ως αντιδραστικές και επί της ουσίας εχθρικές. Η διά της βίας κατάργηση της δημόσιας τέχνης και μέσω αυτής της διάχυσης αισθήματος ανασφάλειας και δυσφορίας στους πολίτες είναι ένας από τους στόχους.

tositsa2

Επί σειρά ετών το άγαλμα βανδαλίζονταν με σπρέι. Προχθές, το έγκλημα ολοκληρώθηκε. Φωτογραφία: Νίκος Βατόπουλος.

Οι ιδέες αυτές, αν και εξ ορισμού περιθωριακές, έχουν γίνει αποδεκτές όχι μόνον από κοινωνικές νησίδες αλλά και από πολιτικά κόμματα, τα οποία είτε σιωπηρά είτε με χλιαρές αντιδράσεις ανέχονται ή νομιμοποιούν ακραία αντικοινωνικές και εντέλει αποσταθεροποιητικές εκδηλώσεις βίας. Η εμφάνιση της πόλεως των Αθηνών είναι ένα αποτύπωμα αυτής ακριβώς της απαξίας στις βασικές αρχές λειτουργίας της αστικής δημοκρατίας, με την οποία ποτέ δεν είχε καλές σχέσεις ένα μεγάλο τμήμα της κοινωνίας και του πολιτικού κόσμου.

Αρκεί κάποιος να περάσει έξω από το ιστορικό κτίριο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Στους ρυπαρούς τοίχους του με τα κάθε είδους συνθήματα, διαφημίσεις, αφίσες και μουντζούρες, θα δει με απόλυτη ενάργεια και σε καθαρό ανάγλυφο όλη την κουλτούρα ανοχής ή παρότρυνσης της παραβατικότητας που εκφράζουν οι εχθροί του αστικού καθεστώτος.

Με τη διαφορά ότι το ΕΜΠ ανήκει σε όλον τον ελληνικό λαό και όχι στους εκάστοτε διαχειριστές του. Το βανδαλισμένο άγαλμα της Ηπείρου βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο άλλοτε περίλαμπρο κτίριο του αθηναϊκού κλασικισμού. Η κατάσταση είναι πολύ πιο σύνθετη και δυστυχώς πιο σκοτεινή.

 

Διαβάστε ακόμα – Κίμων Φραγκάκης: Φασίστας είναι όποιος διαφωνεί μαζί μας; 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

blog comments powered by Disqus
Πιο δημοφιλή του μήνα
Κίμων Φραγκάκης Συνέντευξη – Αριστείδης Χατζής: «Θέλω να δημιουργήσω ενδιαφέρον για τις φιλελεύθερες ιδέες» 

Μια συζήτηση με τον καθηγητή και συγγραφέα του νέου βιβλίου «Φιλελευθερισμός» για τη δαιμονοποίησή των φιλελεύθερων ιδεών στην χώρα μας αλλά και το ελπιδοφόρο μέλλον τους.

28.02.2017

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Γιάννης Παλιούρης Ζητείται Έλληνας Τζουλιάνι και μηδενική ανοχή στην παραβατικότητα 

Για το τροχαίο που συγκλονίζει την κοινή γνώμη δεν φταίει η Porsche ή ο πλούτος του οδηγού αλλά η γενικευμένη ανομία. Τη λύση θα έδινε ένας εγχώριος Τζουλιάνι επιβάλλοντας το νόμο όπως έγινε στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του ’90 κατ' εφαρμογή της θεωρίας του «σπασμένου παραθύρου», υποστηρίζει ο Γιάννης Παλιούρης.

01.03.2017

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Guest / Ζωή Αλλιώς πήγα στην Κούβα και διαφορετικός επιστρέφω 

Επιστρέφοντας από ένα πολυήμερο ταξίδι στην Κούβα, σε ένα γράμμα προς φίλους και συγγενείς που αναδημοσιεύουμε με την άδεια του, ο Τάσος Καρατάσος - Αβέρωφ γράφει όσα έζησε και τον εξέπληξαν.

10.03.2017

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Σακελλάρης Σκουμπουρδής Πού έφταιξε το (όλοι)-ΠΑΣΟΚ-(είμαστε) 

Ακόμα και σήμερα παραμένει κορυφαίου ενδιαφέροντος η διαφιλονικούμενη αξιολόγηση του πολιτικοκοινωνικού φαινομένου με την γενική επωνυμία ΠΑΣΟΚ. Τελικά τι αποτύπωμα άφησε στη χώρα; Γράφει ο Σακελλάρης Σκουμπουρδής.

16.03.2017

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro