Δεν είναι ένας ακόμη βανδαλισμός. Είναι επίθεση κατά της κοινωνίας

O άγριος βιασμός ενός έργου τέχνης στο δημόσιο χώρο είναι μια πράξη πολιτική. Μία πράξη ευρύτερη που ξεπερνά το ίδιο το συμβάν, διότι ευρύτερο είναι και το πλέγμα ανοχής και εκτροφής των δραστών, υποστηρίζει ο Νίκος Βατόπουλος.

 
tositsa1

H «Βόρειος Ήπειρος», το γλυπτό του Κώστα Σεφερλή, έργο του 1951, ακρωτηριάστηκε από «αγνώστους» που είχαν την άνεση χρόνου να πριονίσουν το γλυπτό σε πολλαπλά σημεία. Φωτογραφία: Νίκος Βατόπουλος.

Λίγη σημασία έχει εν προκειμένω αν το γλυπτό που βανδαλίστηκε βιαίως στην οδό Τοσίτσα θα αποκατασταθεί, θα μεταφερθεί ή θα αποσυρθεί. Λίγη σημασία έχει η έκφραση «οδύνης» εκ μέρους του υποκριτικού Υπουργείου Πολιτισμού. Αυτό που δείχνει να προέχει, τουλάχιστον αυτήν την περίοδο, είναι η επίδειξη δύναμης από τα αντικοινωνικά στοιχεία ή η θρασύδειλη, αλλά πάντως ενεργητική, κίνηση προσοχής σε ένα αθηναϊκό σημείο όχι τυχαίο, όχι ξεχασμένο, και ουδέποτε αποφορτισμένο.

H «Βόρειος Ήπειρος», το γλυπτό του Κώστα Σεφερλή, έργο του 1951, ήταν μελετημένος στόχος. Καρατομήθηκε και ακρωτηριάστηκε με μία κίνηση «αγνώστων» που είχαν την άνεση χρόνου να πριονίσουν το γλυπτό σε πολλαπλά σημεία. Η πράξη αυτή συνοψίζει και οδηγεί στην κορύφωση τον επί σειρά ετών συνεχή βανδαλισμό της με μπογιά και σπρέι. Η πρόσφατη αποκατάσταση του γλυπτού από το Δήμο Αθηναίων, προφανώς, ερέθισε τους εχθρούς του αστικού κράτους.

Και οι εχθροί του αστικού κράτους είναι πολλοί. Ορισμένοι εκφράζουν μηδενισμό ή αναρχισμό, άλλοι, όμως, δεν είναι ικανοί να εκφράσουν ιδεολογία, ακόμη και μηδενιστική, γιατί είναι απλώς βουβοί και νωθροί συνεργοί, εκούσιοι ή ακούσιοι. Η δεύτερη κατηγορία είναι ευρύτατη και βρίσκει κάποιος θιασώτες αυτών των αντιλήψεων σε πολλές και διαφορετικές κατηγορίες πολιτών. Και είναι αυτή ακριβώς η παθητική υποστήριξη σε ιδέες ευθέως αντικοινωνικές που συντηρεί και το παρακρατικό πλαίσιο ή ακόμη και τη θεσμική ανοχή απέναντι στον αναρχισμό.

Η διά της βίας κατάργηση της δημόσιας τέχνης και μέσω αυτής της διάχυσης αισθήματος ανασφάλειας και δυσφορίας στους πολίτες είναι ένας από τους στόχους.

Στην Ελλάδα, έχουν διαδοθεί ιδέες κατά του αστικού καθεστώτος που πηγάζουν από πολλές δεξαμενές. Κεντρική ιδέα που συνδέει αυτές τις δεξαμενές είναι ο αντικαπιταλισμός και οι εξ αντανακλάσεως αρνητικές θέσεις απέναντι σε κάθε τι που αποτελεί βάση της δυτικής δημοκρατίας.

Στην περίπτωση των πόλεων και της οργάνωσής τους, οι έννοιες της νομιμότητας, της ευταξίας, του ελέγχου της παραβατικότητας, των κανόνων λειτουργίας της καθημερινότητας, του αισθήματος ασφαλείας των πολιτών, της αξίας του κάλλους των δημοσίων χώρων ακόμη και αυτής της ιδέας της πολιτισμικής παρακαταθήκης, πλήττονται ως αντιδραστικές και επί της ουσίας εχθρικές. Η διά της βίας κατάργηση της δημόσιας τέχνης και μέσω αυτής της διάχυσης αισθήματος ανασφάλειας και δυσφορίας στους πολίτες είναι ένας από τους στόχους.

tositsa2

Επί σειρά ετών το άγαλμα βανδαλίζονταν με σπρέι. Προχθές, το έγκλημα ολοκληρώθηκε. Φωτογραφία: Νίκος Βατόπουλος.

Οι ιδέες αυτές, αν και εξ ορισμού περιθωριακές, έχουν γίνει αποδεκτές όχι μόνον από κοινωνικές νησίδες αλλά και από πολιτικά κόμματα, τα οποία είτε σιωπηρά είτε με χλιαρές αντιδράσεις ανέχονται ή νομιμοποιούν ακραία αντικοινωνικές και εντέλει αποσταθεροποιητικές εκδηλώσεις βίας. Η εμφάνιση της πόλεως των Αθηνών είναι ένα αποτύπωμα αυτής ακριβώς της απαξίας στις βασικές αρχές λειτουργίας της αστικής δημοκρατίας, με την οποία ποτέ δεν είχε καλές σχέσεις ένα μεγάλο τμήμα της κοινωνίας και του πολιτικού κόσμου.

Αρκεί κάποιος να περάσει έξω από το ιστορικό κτίριο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Στους ρυπαρούς τοίχους του με τα κάθε είδους συνθήματα, διαφημίσεις, αφίσες και μουντζούρες, θα δει με απόλυτη ενάργεια και σε καθαρό ανάγλυφο όλη την κουλτούρα ανοχής ή παρότρυνσης της παραβατικότητας που εκφράζουν οι εχθροί του αστικού καθεστώτος.

Με τη διαφορά ότι το ΕΜΠ ανήκει σε όλον τον ελληνικό λαό και όχι στους εκάστοτε διαχειριστές του. Το βανδαλισμένο άγαλμα της Ηπείρου βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο άλλοτε περίλαμπρο κτίριο του αθηναϊκού κλασικισμού. Η κατάσταση είναι πολύ πιο σύνθετη και δυστυχώς πιο σκοτεινή.

 

Διαβάστε ακόμα – Κίμων Φραγκάκης: Φασίστας είναι όποιος διαφωνεί μαζί μας; 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή του μήνα
Νίκος Σταθούλης «Κατοικούμε» μια γλώσσα. Όχι μια χώρα… 

Η γλώσσα ενος Έθνους, είναι ο,τι το μάρμαρο για τον γλύπτη. Πως τολμήσατε και δώσατε την Μακεδονική γλώσσα στους Σκοπιανούς; Γράφει ο Νίκος Σταθούλης.

21.06.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Σακελλάρης Σκουμπουρδής Μνημειώδης Μακεδονική γκάφα Άδωνι-Κυριάκου 

Ο Σακελλάρης Σκουμπουρδής αποκωδικοποιεί τον Μακεδονικό Γρίφο με τις εκλογικές ουρές του, υποστηρίζοντας ότι ο Τσίπρας πετάει για δόλωμα τον Μακεδονικό Μουντζούρη και ο Κυριάκος του Άδωνι τσιμπάει πανευτυχής. Διακινδυνεύοντας την πολιτική του κυριαρχία.

13.06.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Σακελλάρης Σκουμπουρδής Γιατί δεν γίνεται καλύτερη Μακεδονική Συμφωνία 

Ο Σακελλάρης Σκουμπουρδής αναλύει την συμφωνία και ξεκαθαρίζει: είναι ψέματα ότι μπορούσαμε κάτι καλύτερο, καθώς το μόνο μας διαπραγματευτικό ατού ήταν ο οίκτος της Μέρκελ.

14.06.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Γιώργος Κωνσταντινίδης Γιατί μου αρέσει ο γυμνισμός 

Ο Γιώργος Κωνσταντινίδης ξεκίνησε να κάνει γυμνισμό στα τέλη της δεκαετίας του '70 στην Αντίπαρο. Από τότε άλλαξαν πολλά, αλλά όχι τα πιο σημαντικά. Σήμερα μοιράζεται μαζί μας τη φιλοσοφία του. Περί ελευθερίας, απόλαυσης, έρωτα αλλά και πολιτικής, γυμνός στον ήλιο.

22.06.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro