Ο Θάνατος του Εμποράκου ή η Νέα Λιανική

Είτε σε κατάστημα είτε στο Internet, θα αγοράζουμε μόνο τα πραγματικά ενδιαφέροντα προϊόντα, αυτά που έχουν μια ιστορία, που είναι μια εμπειρία.

 
httpconvergecom.com.br

Η ιστορία του marketing χτίστηκε από μάρκες που ήταν, έδειχναν και άξιζαν το ενδιαφέρον, τραβούσαν την προσοχή και πρόσφεραν στους καταναλωτές. Δεν φτιάχτηκε από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που μεταπωλούσαν με καπέλο φτηνά προϊοντα και έκαναν διαρκώς προσφορές.(Photo credit: http//convergecom.com.br)

Συχνά αναρωτιέμαι κατά πόσον οι εκπρόσωποι του εμπορίου που εμφανίζονται στην τηλεόραση έχουν αντιληφθεί τι πραγματικά συμβαίνει στη λιανική αγορά. Μιλούν μονότονα για παροχή κινήτρων, μείωση φόρων (όχι ότι δεν έχουν δίκιο), ενώ το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι έχει αλλάξει εντελώς ο ρόλος της λιανικής. Ο μετασχηματισμός της βιομηχανίας εμπειριών και κατανάλωσης ξεκίνησε το 2007 και αφήνει αμήχανους παραδοσιακούς εμπόρους, καταναλωτές και μεγάλες βιομηχανίες.

Στο σημερινό κόσμο του άπειρου ψηφιακά μοιραζόμενου περιεχομένου και των πολλαπλών μηνυμάτων, οι άνθρωποι εξακολουθούν να αναζητούν κάτι που έχει ενδιαφέρον. Γιατί αυτό που έχει ενδιαφέρον προσελκύει την προσοχή. Το λες και παραπέρα σε φίλους, το μοιράζεσαι περισσότερο και, πάνω απ’όλα, είναι αυτό που τελικά πουλάει!

Είναι άραγε ενδιαφέρουσα η σημερινή λιανική αγορά για τον καταναλωτή ή απλώς προσπαθεί να επιβιώσει με την τεχνική «μεροδούλι-μεροφάι»; Σας φαίνεται ενδιαφέρον ότι πήξαμε στα καταστήματα εστίασης, ότι όλα τα ξενοδοχειακά καταλύμματα ανταγωνίζονται ως προς το πρωϊνό και το δωρεάν WiFi; Είδατε και θυμάστε πρόσφατα ενδιαφέροντα καταστήματα, φυσικά και ηλεκτρονικά, ή μήπως νιώθετε ότι πάνω-κάτω όλα περίπου ίδια είναι;

Πού είναι η προστιθέμενη αξία που παίρνουμε ως καταναλωτές; Ναι, μη σας φαίνεται περίεργο, εμπειρία, εξυπηρέτηση, νέες ιδέες είναι που χρειάζεται σήμερα η Νέα Λιανική, ιδιαίτερα σε αυτές τις ζοφερές οικονομικές συνθήκες: διπλή αξία πίσω σε κάθε ευρώ που δίνεις! Η ιστορία του marketing χτίστηκε από μάρκες που ήταν, έδειχναν και άξιζαν το ενδιαφέρον, τραβούσαν την προσοχή και πρόσφεραν στους καταναλωτές. Δεν φτιάχτηκε από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που μεταπωλούσαν με καπέλο φτηνά προϊοντα και έκαναν διαρκώς προσφορές.

Η Νέα Λιανική είναι ήδη εδώ και ξεπερνά με ταχύτητα φωτός σχεδόν κάθε φυσικό κατάστημα ή εμπορική ιδέα που βλέπετε γύρω σας, ρισκάροντας την επιβίωσή τους, τους εργαζόμενους, την εθνική Οικονομία (ας μην πιάσουμε σε αυτό το άρθρο το «ταμπού» των μικρομεσαίων της χώρας). Τις παλιές καλές μέρες ήταν όλα πανεύκολα και άνοιγε μαγαζί ο καθένας: έτοιμο merchandise, μαζικές παραγγελίες, φορτωμένοι διάδρομοι, διάφορα κουπόνια προσφοράς από την εταιρεία ή τον χονδρέμπορο, μια ζουμπουρλούδικη πολυλογού πωλήτρια, εκπτώσεις σε συγκεκριμένες σεζόν, σταθερά αυξανόμενες πωλήσεις.

Τα Starbucks επένδυσαν σε ένα crossover wallet app, για να μειώσουν την αναμονή του πελάτη στην ουρά, να αυξήσουν το χρόνο για ριλάξ, να μαζέψουν στοιχεία, να αναπτύξουν προγράμματα loyalty.

Η Νέα Λιανική παρουσιάζει τα εξής (μόνιμα;) φαινόμενα και προβληματισμούς:

• Περιορισμός της σημασίας του πωλητή καταστήματος. Οι υποψήφιοι πελάτες ξέρουν και έχουν ψάξει πολύ προτού μπουν στο κατάστημα – αν τελικά μπουν στο μαγαζί και δεν αγοράσουν ηλεκτρονικά. Μήπως οι νέοι πωλητές θα είναι πολύ εξειδικευμένοι, ειδικά εκπαιδευμένοι ή, τελικά, θα είναι οθόνες εξυπηρέτησης και παραλαβής προϊόντος;

• Σύγκριση τιμών online ή μέσω word-of-mouth. Ηλεκτρονικά καταστήματα παρέχουν σύγκριση τιμών προϊόντων, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό και την προστασία του καταναλωτή. Η εύρεση τιμών από τα Amazon, NextTag, PriceGrabber είναι φαινόμενο που θα ενταθεί, υποχρεώνοντας τον έμπορο να έχει πραγματικά καλό/διαφορετικό προϊόν και καλές τιμές.

• H δύναμη των smartphones και η αυξανόμενη δύναμη του mobile. To 89% των mobile subscriptions της Ευρώπης ψάχνει, αγοράζει, κάνει συναλλαγές στη συσκευή του. Το 76% χρησιμοποιεί social media, κρίνει, αφήνει σχόλια, κάνει check-ins σε κάθε προορισμό. Είναι το μαγαζί έτοιμο να ανοιχτεί και να επιβιώσει στον κόσμο ή θα συνεχίζει να ελπίζει στη γειτονιά; Βρείτε γρήγορα e-commerce specialist εξωτερικού, για να ενημερωθείτε.

Διαβάστε ακόμα: Αυτοί είναι οι διεθνείς «μαχητές» του Internet!

• Mobile money, online συναλλαγές με ασφάλεια. Η αρχή έγινε με το Lending Club (δες προηγούμενα άρθρα), PayPal και Venmo. Η συνέχεια θα είναι περισσότερες συνεργασίες μεταξύ τραπεζών και εταιρειών, περισσότερα web payments με ασφαλείς οικονομικές πλατφόρμες. Όχι, το αίτιο δεν είναι τα capital controls της χώρας, αλλά το παγκόσμιο ζητούμενο περί εύχρηστης, γρήγορης, διασυνδεδεμένης και διαφανούς εξυπηρέτησης κάθε πελάτη. Η κατανάλωση είναι 100% παγκόσμια.

• Ταμεία, ουρές, check-out μεταφέρονται «εκτός». Μικρότερα καταστήματα, ηλεκτρονικές πληρωμές, πέρασμα chip-card, αυτόματες συναλλαγές, Apple Play. Πού δίνει σημασία ο έμπορος; Μήπως στο μύθο των προϊόντων, στις μυρωδιές, στην εμπειρία περιήγησης, στα ιδιαίτερα concepts, στη χαμηλή τιμή; Παράδειγμα, τα Starbucks επένδυσαν σε ένα crossover wallet app, για να μειώσουν την αναμονή του πελάτη στην ουρά, να αυξήσουν το χρόνο για ριλάξ, να μαζέψουν στοιχεία, να αναπτύξουν προγράμματα loyalty.

Ας σκεφτεί λίγο η ελληνική Πολιτεία μήπως πρέπει να μειώσει τους φόρους στη μεταφορά προϊόντων. Κι όλα αυτά προτού τα Amazon drones αρχίζουν να παραδίδουν προΪοντα σε λίγα λεπτά.
httpwww.seemoreinteractive.com

Στο παρελθόν, αρκούσε μια ωραία βιτρίνα, μια εκπτωτική περίοδος. Τώρα, τι πρόκειται να κάνει ο έμπορος, όταν ο απόλυτος έλεγχος είναι στα χέρια, τα κλίκς, τις κοινότητες, τα comments του καταναλωτών και αυτό ολοένα εντείνεται σε κάθε είδος λιανικής αγοράς; (Photo credit: http//www.seemoreinteractive.com)

• Παράδοση κατ’ οίκον. Παλιά ήταν κάποιος λουλουδάς ή καθαριστήριο που έφερνε στο σπίτι τα πράγματα. Μετά «παχύναμε», πήραμε αυτοκίνητα κ.λπ. Σήμερα οι Amazon, Uber, Ikea, Instacart και χιλιάδες διεθνείς επιχειρήσεις δοκιμάζουν ξανά το μοντέλο, για καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών. Ας σκεφτούν λίγο οι έμποροι τι θα κάνουν, μήπως πρέπει να συνασπιστούν σε εταιρείες διανομής. Ας σκεφτεί λίγο η ελληνική Πολιτεία μήπως πρέπει να μειώσει τους φόρους στη μεταφορά προϊόντων. Κι όλα αυτά προτού τα Amazon drones αρχίζουν να παραδίδουν προΪοντα σε λίγα λεπτά (τότε θα είναι πολύ αργά);

• Διαφάνεια 100% σε όλα. Ο καταναλωτής που ψάχνει, συγκρίνει, κρίνει στη ψηφιακή Οικονομία θα θέλει να γνωρίζει τα πάντα για το προϊόν που ίσως αγοράσει. Προέλευση, συστατικά, υλικά, παραγωγός, περίοδος παραγωγής -σχεδόν θα ρωτάει ποιος το έφτιαξε (μιας και θα έχει ψηφιακό προφίλ). Η τάση είναι ήδη εδώ με το σκανάρισμα barcodes σε καταναλωτικά αγαθά.

• 3D-print. Φθηνότερη παραγωγή από όλους, με υλικά για όλους. Θα δούμε περισσότερα προσωποποιημένα προϊόντα, μικρές οικοτεχνικές παραγωγές προϊόντων αξίας και προέλευσης, μικρές βιοτεχνίες να ανοίγονται στη λιανική αγορά του Internet και να φτάνουν σ’ όλον τον κόσμο. Ο λιανέμπορος που σώθηκε, προσωρινά, από τα κινέζικα πώς θα αποκτήσει συνεργασίες, διανομή και νέα εμπορική αξία;

• Αλλάζουν τα καταναλωτικά πρότυπα της κοινωνίας. Δεν πουλάς πια μαζικά, γενικά, σε όλους. Πάει αυτό, τελείωσε! Ειδικά κοινά, γούστα, περιοχές, συνήθειες επηρεάζουν την αγορά. Μεγάλες κοινωνικές αλλαγές και μετασχηματισμός κάθε αγοράς που ξέραμε. Φανταστείτε ότι σύντομα τα προϊόντα χωρίς γλουτένη ίσως είναι κατάστημα μέσα στο κατάστημα….

• Ευχάριστες, άνετες, και αξέχαστες εμπειρίες αγορών. Θα κερδίσουν όσοι δώσουν στον πελάτη όμορφη και καλά οργανωμένη εμπειρία από τη στιγμή που μπαίνει στο φυσικό ή το ψηφιακό κατάστημα. Μέχρι σήμερα έλεγες «άντε να φτιάξουμε site». Σήμερα μάλλον πρέπει να αναζητηθούν brand UX specialists (ψάξτε και λίγο μόνοι σας).

Στο παρελθόν, το κατάστημα, ο έμπορος, (πείτε το φωναχτά) το «αφεντικό» βρε παιδί μου είχαν τον απόλυτο έλεγχο! Αρκούσε μια ωραία βιτρίνα, μια γιορτινή στιγμή, μια εκπτωτική περίοδος. Όποτε ήθελε έριχνε τις τιμές, έδινε δωράκι ή τό ’κλεινε. Τώρα, τι πρόκειται να κάνει το μεγάλο «αφεντικό» όταν ο απόλυτος έλεγχος είναι στα χέρια, τα κλίκς, τις κοινότητες, τα comments των καταναλωτών και αυτό ολοένα εντείνεται σε κάθε είδος λιανικής αγοράς; Ή θα ενωθεί με άλλους, για να σώσει κόστη και να ξαναμάθει, ή θα πρέπει να αλλάξει εντελώς ότι έκανε ρουτινιάρικα.

Διαβάστε ακόμα: Με τον τρόπο του Sun Tzu – Η τέχνη του πολέμου στο επιχειρείν.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Οι Έλληνες μάνατζερς μοιράζονται τους κανόνες, τις αρχές και τα μικρά μυστικά τους.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Το Μουσείο Ψευδαισθήσεων άνοιξε το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου. Πήγαμε, το είδαμε, το ζήσαμε και αναμεταδίδουμε την ψευδαισθησιακή αλλά άκρως αισθητηριακή εμπειρία του να βλέπεις τον κόσμο από άλλο πρίσμα.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Η Samsung Electronics Hellas και η Vodafone Ελλάδας δίνουν για πρώτη φορά στους καταναλωτές τη δυνατότητα να ζήσουν τη μοναδική εμπειρία ενός καταστήματος σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro