Top 5 Κώστας Μαυρουδής: «Πέντε θέσεις για τον εστέτ»

Από το έξοχο βιβλίο «Στενογραφία» του ποιητή και εκδότη του περιοδικού «Το Δέντρο». Δέκα χρόνια φέτος από όταν εκδόθηκε, το φυλλομετρώ συχνά, για τη διεισδυτικότητα, τη λεπτή ειρωνεία και το χιούμορ του.

 
61

«Τον αποκαρδιώνει να μοιράζονται στους ανίδεους – με την αγορά των εφημερίδων – κινηματογραφικά αριστουργήματα ή μουσικές συμφωνίες που μπορεί να γίνονται κοινό ακρόαμα και, σε κάποια σπάνια περίπτωση, να αρέσουν». (Στη φωτογραφία ο Μπαρτ Λάνκαστερ στην ταινία του Λουκίνο Βισκόντι «Ο Γατόπαρδος», 1963).

1.

Ο σύγχρονος εστέτ, διαβάζοντας παλιούς εστέτ συγγραφείς, ανακαλύπτει κοινότητα αντιδράσεων σε ό,τι αφορά τη μαζική απόλαυση της Τέχνης. Τον αποκαρδιώνει να μοιράζονται στους ανίδεους – με την αγορά των εφημερίδων – κινηματογραφικά αριστουργήματα ή μουσικές συμφωνίες που μπορεί να γίνονται κοινό ακρόαμα και, σε κάποια σπάνια περίπτωση, να αρέσουν. Αν άκουγε κάποιον περαστικό να σφυρίζει κάτι από το Vespro Della Beata Vergine του Μοντεβέρντι, θα αναθεωρούσε αυτοστιγμεί την αγάπη του για το συγκεκριμένο έργο ή θα αρνιόταν χωρίς δισταγμούς τη σημασία του. «Η χύδην αποδοχή με λυπούσε», έγραφε ο παλιός εστέτ συγγραφέας. «Μπροστά στην επιδοκιμασία των μαζών άρχιζα να βρίσκω μειονεκτήματα στα έργα και να σκέπτομαι μήπως είχα υπερβάλει, μήπως τα είχα εκτιμήσει εσφαλμένα, καθώς το έργο που ενδιαφέρει τους ατάλαντους, που δεν περιορίζεται στον ενθουσιασμό των ελαχίστων, γίνεται κοινότοπο και απωθητικό για τους μυημένους.»

Ακούστε εδώ ένα μέρος από το «Vespo Della Beata Vergine» του Μοντεβέρντι:

Στην επόμενη σελίδα: «Για τον αυθεντικό εστέτ η ύπαιθρος είναι συνθήκη αδιάφορη έως ακατανόητη».

1 2 3 4 5

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Ο καθηγητής πανεπιστημίου, συγγραφέας και βέρος Βολιώτης μιλάει στο Andro για τη μέθεξη που προσφέρει το «άγιο» τσίπουρο, την ιδιαιτερότητα του να το πίνεις στην περιοχή του και εξηγεί γιατί έγραψε ένα εγχειρίδιο «χρήσης» για τους επίδοξους πότες.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Το έγραψε στο αγαπημένο του Καρλόβασι της Σάμου, στις 3 Σεπτεμβρίου 1989, με τη «σκοτεινή υποψία πως αυτό το καλοκαίρι θα ’ναι το τελευταίο». Έφυγε από τη ζωή στις 11 Νοεμβρίου 1990.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας Γιώργος Σκαμπαρδώνης αναπολεί τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης της παιδικής του ηλικίας: τα εκθέματα, τα άγρια ζώα, τις ατραξιόν της... Όλα αυτά τα «θαυμαστά και αδιανόητα σε μια εποχή φτώχειας, αθωότητας και ονείρων», που σημάδεψαν ανεξίτηλα τη φαντασία του.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Μόλις στα 61 του, τούτος ο ωραίος αναρχικός του ελληνικού κινηματογράφου, ένας κόμη του αυθεντικά λαϊκού κινήματος, αποχωρεί από σκηνή. Και τώρα που σβήνουν ένα ένα τα φώτα, μένουμε εμείς ολοένα πιο σκοτεινοί.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro