10 συμβουλές για οδήγηση σε χιόνι και πάγο

Χιόνια στο καμπαναριό. Και παγετός, και χαμηλές θερμοκρασίες. Αφού να, τό ‘πε και η τηλεόραση. Και όσοι, λέει, είναι να οδηγήσουν θα πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για τον καιρό.

 
driving-on-snow-and-ice-1

Οδηγώντας σε χιόνι και πάγο αφήνουμε περισσότερο χώρο και χρόνο για οτιδήποτε με διαφορετικό στιλ οδήγησης, άγνωστο στους περισσότερους, μιας και ο χειμώνας, ειδικά στην Αθήνα, διαρκεί συνήθως μια Τρίτη απόγευμα. (photo credit shutterstock)

Τι θα δουν πάλι τα ματάκια μας… Ρυθμούς Επιταφίου, θολωμένα τζάμια, γκρίζους, θλιβερούς, πυγμαίους χιονάνθρωπους στα καπό, αλυσίδες στους λάθος τροχούς, ανεύθυνους «επαγγελματίες», στραπατσαρισμένα μέταλλα, κολλήματα σε δυο πόντους χιόνι…

Και γκρίνια βέβαια για την «ολιγωρία της κρατικής μηχανής που εμφανίστηκε και πάλι ανέτοιμη» να ανταπεξέλθει στις δοκιμασίες που επιμένει να την υποβάλει ο ανυπόμονος, ανυπότακτος, ανόητος Νεοέλληνας.

Και επειδή στη χώρα της υπερβολής είναι ο χειμώνας είδηση, μπρέικινγκ νιους που λένε, να 10 συμβουλές για να μη βρει εμάς ανέτοιμους η «επέλαση του χιονιά-φονιά» χειμωνιάτικα.

Διότι, η οδήγηση σε χιόνι και πάγο δεν απαιτεί απλώς να προβλέπουμε, αφήνοντας περισσότερο χώρο και χρόνο για οτιδήποτε, αλλά ένα διαφορετικό στιλ οδήγησης, άγνωστο στους περισσότερους εντός των τειχών, μιας και ο χειμώνας, ειδικά στην Αθήνα, διαρκεί συνήθως μια Τρίτη απόγευμα.

Έτσι…

1. Ανάβουμε φώτα

Τα κανονικά, τα πορείας (που ΔΕΝ είναι τα θέσεως). Ξεχνάμε τους μικρούς προβολείς, γνωστούς και ως «ομίχλης» που, όντας συνήθως αρρύθμιστοι, στραβώνουν τον απέναντι, ειδικά όταν καθρεφτίζονται σε βρεγμένο οδόστρωμα. Εκτός κι αν έχει βέβαια πυκνή ομίχλη, οπότε ανάβουμε ΜΟΝΟΝ αυτούς. Όχι και αυτούς και τη μεγάλη σκάλα – έλεος κάπου.
Ανάβουμε δε το πίσω φως (ή φώτα) ομίχλης όταν δεν μπορούμε να διακρίνουμε τα φώτα του αυτοκινήτου μπροστά. Εκτός κι αν πάντα ακολουθούμε στα δυο μέτρα. Ό,τι καιρό κι αν κάνει.

2. Επιταχύνουμε ομαλά

Διότι ο συντελεστής τριβής ανάμεσα σε τροχούς και χιονισμένο ή παγωμένο οδόστρωμα δεν είναι ο ίδιος με εκείνον του Δεκαπενταύγουστου. Ένα απότομο πάτημα γκαζιού μπορεί να σημαίνει απώλεια ελέγχου, κατάσταση δύσκολα αναστρέψιμη όταν ο δρόμος γλιστράει.

3. Ελέγχουμε την πρόσφυση

Αν αντιληφθούμε το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, το οποίο διαθέτει πλέον η πλειονότητα των σύγχρονων αυτοκινήτων, να πασχίζει να φέρει τα πράγματα σε λογαριασμό ή, ελλείψει τέτοιου traction control, τους κινητήριους τροχούς να σπινάρουν, σηκώνουμε –μαλακά, όχι απότομα– το πόδι απ’ το γκάζι και το ξαναπατάμε – μαλακά, λέμε!

4. Κινούμαστε με όσο το δυνατόν υψηλότερη σχέση στο κιβώτιο

Διατηρώντας έτσι τις στροφές του κινητήρα χαμηλά, για να μην είναι απότομο το πάτα-άσε του γκαζιού. Επιταχύνοντας, αλλάζουμε ταχύτητα ομαλά και έγκαιρα, για να αποφύγουμε σπινάρισμα των τροχών, ειδικά σε ανηφόρες με προσθιοκίνητο αυτοκίνητο. Επιβραδύνοντας, κατεβάζουμε ταχύτητα, πάλι ομαλά και όσο αργότερα μπορούμε για να αποφύγουμε τυχόν μπλοκάρισμα, έστω και στιγμιαίο.

stopping-distances

Οι αποστάσεις φρεναρίσματος σε χιόνι και πάγο μειώνονται δραματικά. Εκεί το ABS βρίσκεται στο φόρτε του. (photo credit gov.uk, AA)

5. Κάνουμε τα πάντα μαλακά

Είπαμε: ο συντελεστής τριβής είναι τώρα πολύ μειωμένος και οποιαδήποτε ξαφνική φόρτιση των τροχών τον μειώνει ακόμη περισσότερο. Και πρέπει επιτέλους να μάθουμε να εκμεταλλευόμαστε πλήρως το ABS (το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών) που σε ολισθηρό οδόστρωμα βρίσκεται στο φόρτε του, μειώνοντας σημαντικά τις αποστάσεις φρεναρίσματος.

Έτσι, σε φρενάρισμα πανικού πατάμε δυνατά το πεντάλ (και το συμπλέκτη ταυτόχρονα), προσπαθώντας ταυτόχρονα να αποφύγουμε το εμπόδιο με το τιμόνι – δεν μένουμε άπραγοι, τρομοκρατημένοι επιβάτες/παρατηρητές.

Μια καλή ιδέα είναι να δοκιμάζουμε πού και πού το επίπεδο της πρόσφυσης, με τα φρένα και το τιμόνι. Μια ακόμη καλύτερη είναι να το κάνουμε όταν δεν ακολουθεί άλλο αυτοκίνητο. Ειδικά στα δύο μέτρα…

Σημείωση: το ABS μπορεί να κάνει τα πράγματα χειρότερα σε παχύ, φρέσκο χιόνι. Κι αυτό διότι, σε αντίθεση μ’ έναν τροχό που μπλοκάροντας (χωρίς ABS) σφηνώνει το φρέσκο χιόνι μπροστά του και ακινητοποιείται, ένας που συνεχίζει να περιστρέφεται (με ABS) αργεί να σταματήσει.

Προσοχή όταν ξαφνικά όλα ησυχάσουν. Τέτοιες ησυχίες είναι ανησυχητικές.

6. Σηκώνουμε το πόδι από το γκάζι έγκαιρα

Σηκώνοντας (μαλακά!) το πόδι από το γκάζι μεταφέρουμε λίγο περισσότερο βάρος στους μπροστινούς τροχούς, αυξάνοντας έτσι την πρόσφυσή τους και διατηρώντας κατευθυντικότητα. Αν το κάνουμε αυτό απότομα, πάμε γυρεύοντας για καινούργιους φίλους στη χλωρίδα της περιοχής.

7. Με φόρα στον ανήφορο

Αυτά που ζητάμε από τους τροχούς αυξάνονται σημαντικά στις γλιστερές ανηφόρες. Χρειάζεται λοιπόν να έχουμε την απαιτούμενη φόρα, προτού αρχίσει ο ανήφορος, και την κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο, για να φτάσουμε στην κορυφή χωρίς να χρειαστεί στην πορεία να επιταχύνουμε ή να κατεβάσουμε ταχύτητα.

Πλησιάζοντας στην κορυφή, σηκώνουμε το πόδι από το γκάζι, για να μη μας παρασύρει ο κατήφορος από την άλλη πλευρά. Εκτός αν δεν έχει μετά κατήφορο. Ή μένουμε στην κορυφή.

8. Με προσοχή στον κατήφορο

Επιλέγουμε από πριν τη σχέση που, σε συνδυασμό μ’ ένα ήπιο, σταθερό φρενάρισμα, θα μας φέρει με ασφάλεια στο τέλος του κατήφορου. Δεν βιαζόμαστε. Καλύτερα αργά παρά ανεξέλεγκτα.

driving-on-snow-and-ice-3

H οδήγηση σε χιονισμένο δρόμο είναι θορυβώδης, σε παγωμένο όχι. Προσοχή όταν ξαφνικά όλα ησυχάσουν. (photo credit shutterstock)

9. Χαμηλώνουμε τη μουσική

Μετά τα οπίσθιά μας, που χρειάζεται να εξοικειωθούν στο να αντιλαμβάνονται αυτά πρώτα τυχόν απώλεια πρόσφυσης (“through the seat of our pants”, το λένε αυτό οι Αγγλοσάξονες), ακολουθούν τα αφτιά. Τα μάτια έρχονται τρίτα.

Διότι η οδήγηση σε χιονισμένο δρόμο ακούγεται, σε παγωμένο όχι. Δεν είναι μόνο ο θόρυβος που κάνουν οι τροχοί κυλώντας στο χιόνι, αλλά και αυτός που προκαλείται από το χιόνι που εκτοξεύεται στους θόλους των τροχών. Προσοχή, λοιπόν, όταν ξαφνικά όλα ησυχάσουν. Τέτοιες ησυχίες είναι ανησυχητικές.

10. Δεν ξεχνάμε τη Φυσική

Η τεχνολογία δεν καταργεί τους νόμους της Φυσικής. Σε τέτοιες δύσκολες συνθήκες, οδηγούμε σαν να μην υπάρχει. Η τεχνολογία, όχι η Φυσική. Η Φυσική πάντα θα υπάρχει και είναι αμείλικτη.

Τέλος, μαθαίνουμε να προβλέπουμε. Όσο αστέρια κι αν είμαστε στο τιμόνι, προβλέπουμε τα πάντα και μαθαίνουμε να περιμένουμε ό,τι δεν φανταζόμαστε. Ειδικά σε δρόμους (και με οδηγούς) όπως οι δικοί μας.

Με την ευκαιρία, δείτε αυτό το video – από το 1957!

 

Διαβάστε ακόμα: MINI John Cooper Works. Πουλήστε τα παιδιά σας.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Ποια είναι η μυρωδιά του ιδανικού καλοκαιριού; Ο Δημήτρης Παπαδόπουλος την βρήκε σε πέντε αρώματα και σας τα προτείνει.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Το διάσημο αρχιτεκτονικό γραφείο Zaha-Hadid Architects κατέθεσε πρόταση, ανάμεσα στις πολλές, για τη δημιουργία του νέου μουσείου της περιοχής.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Το αρχιτεκτονικό γραφείο Urban Soul Project oλοκλήρωσε το σχεδιασμό της μπουτίκ του Δικεφάλου του Βορρά και δημιούργησε ένα χώρο με τόσο ιδιαίτερο στυλ που ξεπερνάει την έννοια της οπαδικής ταυτότητας και του ποδοσφαίρου.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Είστε αγχωμένος με το τσαλακωμένο σας πουκάμισο ή σκοπεύετε να κάνετε έμβλημα την ατημελησία σας; Υπάρχουν τρόποι για να ξεφύγετε από το δίλημμα. Ο Γιώργος Κωνσταντινίδης προτείνει κάποιους.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro