Μια βουτιά στα απόνερα του πλοίου στη Σίκινο, ένα “κλεμμένο” σύκο στο Ρέθυμνο. (Φωτογραφίες: Κίμων Φραγκάκης).

Θα το έχετε μυριστεί: όλα πλέον πρέπει να συνιστούν μια «εμπειρία», ένα εξπίριενς, το οποίο θα κορυφώνεται -και θα πιστοποιείται- από την ανάλογη ανάρτηση στο Instagram. Για το σύγχρονο μάρκετινγκ δεν υπάρχει απλώς ένα προϊόν, δεν μιλάμε μόνο για μια υπηρεσία, αλλά έχουμε την «εμπειρία» της κατανάλωσης του προϊόντος ή της υπηρεσίας.

Έτσι, η εμπειρία (χωρίς εισαγωγικά), από εκεί που ήταν κάτι πρωτίστως βιωμένο, που προέκυπτε εν τη ρύμη της ζωής -ευχάριστα ή και δυσάρεστα- αφήνοντας ένα κάποιο χνάρι στην ψυχή, τείνει να γίνει κάτι αγορασμένο, κατά παραγγελία. Κάτι που θεωρούμε, αφού το πληρώνουμε, ότι πρέπει να εχει μια ελάχιστη εγγυημένη απόδοση, μια ορισμένη συγκίνηση, που μετριέται σε likes.

H εμπειρία ήταν κάτι πρωτίστως βιωμένο, που προέκυπτε εν τη ρύμη της ζωής αφήνοντας ένα χνάρι στην ψυχή. Τώρα τείνει να γίνει κάτι αγορασμένο, κατά παραγγελία.

Η «εμπειρία» ως νέα αυταξία διαβρώνει σταδιακά ακόμα και ιερά τελετουργικά της ζωής μας. Έτσι, η Ανάσταση το Πάσχα γίνεται ένα προϊόν, ένα εξπίριενς που πρέπει να καταναλωθεί προτού περάσουμε στο επόμενο εξπίριενς που είναι η μαγειρίτσα την οποια έχουμε κάνει ρεζερβέ από πριν και την οποία θα αναρτήσουμε στο Ίνσταγκραμ πριν τη φάμε (χωρίς απαραίτητα να μας αρέσει), και ούτω καθεξής.

Όπως η τούρτα που πρέπει να κόψουν οι νεόνυμφοι υπο τις οδηγίες του σκηνοθέτη – φωτογράφου, πάνω σε ένα ψεύτικο γκαζόν, δίπλα σε μια φωτισμένη πισίνα, με τα πρόσωπα τους να γυαλίζουν από τον ιδρώτα, μια στιγμή -μια εμπειρία- αρκετά ταπεινωτική θα λέγαμε για τους νέους αυτούς ανθρώπους που δεν προλαβαίνουν να ονειρευτούν και απλά να αγαπηθούν, αφού πρέπει να «ζήσουν την εμπειρία».

Μια επίσκεψη από ένα γαϊδουράκι στην Άνδρο, κερασμένη κηρύθρα και ρακή στα ορεινά του Ηρακλείου. (Φωτογραφίες: Κίμων Φραγκάκης).

Τελευταίο προπύργιο της παλιάς αυθεντικής εμπειρίας (χωρίς εισαγωγικά), του εφηβικού μεθυσιού, της πρώτης βόλτας με το μηχανάκι, του ύπνου στο κατάστρωμα που μας έβγαλε τελικά σε άλλο λιμάνι, ήταν βέβαια οι καλοκαιρινές διακοπές. Πόσες και πόσες αυθεντικές και ανεκτίμητες εμπειρίες ζήσαμε -όσοι προλάβαμε- τα καλοκαίρια που δεν υπήρχαν smartphones, ποσταρίσματα και likes;

Σήμερα λοιπόν, που το ελληνικό καλοκαίρι τείνει να εμπορευματοποιηθεί πλήρως, και έχει πακεταριστεί σε εκατομμύρια «εμπειρίες» (ρεζερβέ ξαπλώστρα, μενού Αθηναίου σεφ, ηλιοβασίλεμα με DJ, αβοκάντο τοστ στο καφενείο κ.ο.κ.), χάνεται και το τελευταίο λιβάδι που φύτρωναν σαν αγριολούλουδα οι αυθεντικές εμπειρίες. Οι διακοπές γίνονται από παύση, δράση. Από επαφή με τη φύση και την παράδοση, ένα κυνήγι νέων τάσεων. Από έρωτας και ανεμελιά, ανταγωνισμός και άγχος επίδοσης.

Οι διακοπές γίνονται από παύση, δράση. Από επαφή με τη φύση και την παράδοση, ένα κυνήγι νέων τάσεων. Από έρωτας και ανεμελιά, ανταγωνισμός και άγχος επίδοσης.

Τα πράγματα στενεύουν, δυσκολεύουν, διότι το χρήμα κάνει τους ίδιους τους κατοίκους των τουριστικών περιοχών να αφήνουν το νησιωτικό βίωμα και να πουλάνε «εμπειρία». Η δωρεάν φύση, ο ήλιος, η θάλασσα, το ηλιοβασίλεμα γίνονται κι αυτά προϊόντα. Τα απλά και γενναιόδωρα πράγματα, φαγάκια, μονοπάτια, πανηγύρια, κινδυνεύουν να γίνουν κι αυτά «εμπειρίες».

Ένα φιλί στο κατάστρωμα του πλοίου στα Κουφονήσια, λίγοι στίχοι του Γκάτσου στην Αμοργό. (Φωτογραφίες: Κίμων Φραγκάκης).

Η κατάσταση δεν αναμένεται να αλλάξει αφού η «ανάπτυξη» δημιουργεί τετελεσμένα στο φυσικό περιβάλλον και στις σχέσεις των ανθρώπων. Άλλωστε όλος ο πλανήτης είναι προσανατολισμένος στο κοντόφθαλμο «κέρδος» (που είναι μακροπρόθεσμα χασούρα) και όσοι εκφράζουν αντίθετες φωνές θεωρούνται «ταγάρια» (ποσο μπανάλ και αμόρφωτο να χαρακτηρίζεις κάποιον έτσι).

Και εμείς οι ίδιοι οι Έλληνες, ντόπιοι και τουρίστες, δεν σκεφτόμαστε ότι μπορεί να πάρουμε εκατό και πεντακόσια χιλιάρικα για ένα χωράφι αλλά τα παιδιά μας μεθαύριο θα βρίσκουν μόνο σούσι και μπάο μπανς, και θα πληρώνουν εισιτήριο για την ίδια παραλία που εμείς απολαμβάναμε δωρεάν.

Νησιώτες, ήσασταν πλούσιοι και δεν το ξέρατε! Τώρα κινδυνέουν τα εγγόνια σας να μείνουν «ξένοι» και συγκριτικά «φτωχοί» στον ίδιο τους τον τόπο…

Άρα, στο μέλλον, ποιος θα είναι ο κερδισμένος και ποιος ο χαμένος; Νησιώτες, ήσασταν πλούσιοι και δεν το ξέρατε! Τώρα κινδυνέουν τα εγγόνια σας να μείνουν «ξένοι» και συγκριτικά «φτωχοί» στον ίδιο τους τον τόπο…

Σκεφτείτε το, επισκέπτες, ντόπιοι, ελληνόπουλα: Όπου μπορείτε φέτος το καλοκαίρι ζήστε αυθεντικές εμπειρίες, χωρίς εισαγωγικά, και ας μην έχουν πακεταριστεί ως «unforgettable» και «once in a lifetime» experiences. Μπορεί να μην σας μείνει ένα ζηλευτό post στο Instagram, αλλά θα σας μείνουν οι καλύτερες -αληθινές- αναμνήσεις στην καρδιά και στο μυαλό.

 

Διαβάστε ακόμα, Μάκης Κουσαθανάς: «Οι Έλληνες πρέπει να πληρώνουν άλλες τιμές στη Μύκονο»

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top