Η τωρινή, πρωτόγνωρη όψη της Αψίδας του Θριάμβου.

Πριν από λίγες ημέρες όσοι Παριζιάνοι, αλλά και τουρίστες από διάφορες χώρες, λάτρεις φυσικά της Πόλης του Φωτός, πέρασαν από την Αψίδα του Θριάμβου δοκίμασαν τη σπάνια χαρά να την δουν με εντελώς αλλαγμένη όψη.

Το νεοκλασικό αρχιτεκτόνημα επί της πλατείας Charles de Gaulle, ύψους 50 μέτρων, που ολοκληρώθηκε το 1836 παραμένει ένα από τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά τοπόσημα. Δεν γίνεται να πάει κάποιος στο Παρίσι και να μην θελήσει να δει την Αψίδα από κοντά. Πώς γίνεται, λοιπόν, ένα τέτοιο ιστορικό οικοδόμημα να αλλάξει όψη;

O Κρίστο και η Ζαν Κλοντ συνέλαβαν την εξτρεμιστική ιδέα να «ντύσουν» την Αψίδα πριν από εξήντα χρόνια (1961).

Τι κρύβεται πίσω από το ασημί και μπλε ύφασμα που ενδύθηκε εσχάτως. Τίποτα το κρυφό. Πρόκειται για μια εγκατάσταση, ένα μεταθανάτιο έργο των καλλιτεχνών Κρίστο και Ζαν Κλοντ που συνέλαβαν την εξτρεμιστική ιδέα να «ντύσουν» την Αψίδα πριν από εξήντα χρόνια (1961).

Ο Κρίστο σχεδιάζοντας το όραμά του.

Στο σημείο έχει στηθεί μια έκθεση που θα υποδέχεται τους επισκέπτες για σχεδόν τρεις εβδομάδες, ενώ τα Σαββατοκύριακα θα υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις στην κυκλοφορία, καθώς ο κυκλικός κόμβος της Αψίδας του Θριάμβου θα είναι πλήρως πεζοδρομημένος.

Σε συνέντευξη Τύπου, για την παρουσίαση του σπουδαίου έργου με τίτλο «Arc de Triomphe, Wrapped», η υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας Roselyne Bachelot το χαρακτήρισε ως «ένα τρομερό δώρο που προσφέρεται στους Παριζιάνους, τους Γάλλους και όχι μόνο, σε όλους τους λάτρεις της τέχνης». Με δεδομένο ότι ο Κρίστο και η Ζαν Κλοντ δεν βρίσκονται εν ζωή για να δουν το όραμά τους να παίρνει σάρκα και οστά, η Bachelot έκανε λόγο για «μια μεταθανάτια μαρτυρία καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας».

Τα σχέδια του Κρίστο για την εγκατάσταση.

Ο Κρίστο Βλαντιμίροφ Γιαβάτσεφ, γεννημένος στη Βουλγαρία, γνώρισε την σύζυγό του Ζαν Κλοντ στο Παρίσι το 1958 και αργότερα έγιναν ζευγάρι. Η ιδέα για το έργο τέχνης γεννήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’60, όσο ζούσαν στο Παρίσι. Η Ζαν Κλοντ πέθανε το 2009 και Κρίστο πέρυσι τον Μάιο. Το μνημείο επρόκειτο να τυλιχτεί με το ύφασμα το περασμένο φθινόπωρο, αλλά η πανδημία του κορωνοϊού καθυστέρησε το έργο.

H νυχτερινή όψη της εγκατάστασης.

Η διαδικασία για το ξετύλιγμα του υφάσματος κράτησε σχεδόν 24 ώρες.

Ο Κρίστο «ήθελε να ολοκληρώσει αυτό το έργο. Μας έκανε να του υποσχεθούμε ότι θα το κάνουμε», δήλωσε ο ανιψιός του ζευγαριού, Βλαντιμίρ Γιαβάτσεφ, στο Associated Press. Το έργο των 14 εκατομμυρίων ευρώ χρηματοδοτείται μέσω της πώλησης των προπαρασκευαστικών μελετών, σχεδίων, μοντέλων κλίμακας και άλλων έργων του Κρίστο, είπε ο Γιαβάτσεφ. Οι προετοιμασίες ξεκίνησαν τον Ιούλιο. Οι εργάτες άρχισαν να στήνουν σκαλωσιές που θα κρατούν το ύφασμα μακριά από το μνημείο. Άρχισαν να ξετυλίγουν το ύφασμα λίγο μετά το ξημέρωμα και η διαδικασία κράτησε σχεδόν 24 ώρες.

Ο Κρίστο δεν πρόλαβε να δει το όραμά του να γίνεται πραγματικότητα.

Το συγκεκριμένο project δεν ήταν το μόνο που είχαν οραματιστεί. Ηταν γνωστοί για την επένδυση οικείων δημόσιων χώρων με ύφασμα, συμπεριλαμβανομένου του ιστορικού κτιρίου Reichstag στο Βερολίνο που φιλοξενεί τις συνεδριάσεις της Bundestag και της γέφυρας Pont Neuf στο Παρίσι.

Στο λεύκωμα υπάρχουν φωτογραφίες από τα αρχικά σχέδια, φωτογραφίες των δύο καλλιτεχνών και φυσικά στιγμιότυπα από το ανάπτυγμα της εγκατάστασης σε πραγματικές συνθήκες.

Ο Γιαβάτσεφ είπε ότι σχεδιάζει να ολοκληρώσει ένα άλλο από τα ημιτελή έργα του διάσημου ζευγαριού: μία εγκατάσταση ύψους 150 μέτρων που θα μοιάζει με πυραμίδα στο Αμπού Ντάμπι. «Έχουμε τα σχέδια, απλά πρέπει να το κάνουμε», είπε.

Η στιγμή της… επικάλυψης.

Αυτό το έργο, λοιπόν, αποτυπώνει σε μια εξαίρετη έκδοση ο οίκος Taschen με ένα λεύκωμα που απηχεί το όραμα των δύο καλλιτεχνών. Στο λεύκωμα υπάρχουν φωτογραφίες από τα αρχικά σχέδια, φωτογραφίες των δύο καλλιτεχνών και φυσικά στιγμιότυπα από το ανάπτυγμα της εγκατάστασης σε πραγματικές συνθήκες.

Οι φωτογραφίες ανήκουν στον Wolfgang Volz που είχε συνεργαστεί με τους δύο καλλιτέχνες από το 1971. Δουλειές του έχουν γίνει βιβλία, ενώ έχει κάνει περισσότερες από 300 εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί ανά τον κόσμο.

 

Διαβάστε ακόμα: Her Majesty, η Βασίλισσα Ελισάβετ όπως δεν την έχουμε ξαναδεί.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top