Top 20 νέα βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας για τις διακοπές

Επιλέγουμε 20 βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας από την πρόσφατη βιβλιοπαραγωγή για τις ήσυχες ημέρες του επερχόμενου Αυγούστου. Γράφει ο Διονύσης Μαρίνος.

 

Επιλέγουμε για εσάς 20 από τα καλύτερα βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής.

Η Θάλασσα – Μιχάλης Μαρκόπουλος (Εκδόσεις Κίχλη)

Μια δυστοπία που ταιριάζει στο σήμερα.

Στην καινούργια του νουβέλα (μετρ του είδους) ο Μιχάλης Μακρόπουλος βουτάει στα σκοτεινά νερά της δυστοπίας και μάλιστα με θέμα άκρως επίκαιρο. Η ανθρωπότητα δέχεται επίθεση από έναν ιό άγνωστης προέλευσης (μπορεί από ατύχημα, μπορεί από ανθρώπινη αβελτηρία) και μόνο ελάχιστοι καταφέρνουν να σωθούν. Δύο κορίτσια, έχοντας χάσει τα πάντα, χωμένες στα έγκατα της γης για να σωθούν, ανασύρονται από τα βάθη για να αντικρίσουν το υδάτινο μέλλον του κόσμου: τη θάλασσα. Μεταξύ επιστημονικής φαντασίας και στοχασμού, ο Μακρόπουλος συνθέτει μια ιστορία που μας αφορά άμεσα.

 

 

 


 

 

Φλλσστ, φλλσστ, φλλλσσστ – Άρης Μαραγκόπουλος (Εκδόσεις Τόπος)

Το τέλος των βεβαιοτήτων.

Κερδίζει επάξια το «βραβείο» του πιο περίεργου τίτλου για βιβλίο. Το καινούργιο μυθιστόρημα του Άρη Μαραγκόπουλου ακολουθώντας το ρυθμό των κυμάτων (άλλοτε γαλήνιων και άλλοτε ανταριασμένων από τη μάνητα των καιρών) είναι τόσο πολιτικό όσο και υπαρξιακό. Η ήσυχη θαλασσινή παρέα τριών ενηλίκων διαλύει η έλευση ενός ιστιοφόρου που μεταφέρει τρεις παράξενους ταξιδιώτες. Οι βεβαιότητες χάνονται, η αδιαφορία για τα δεινά της χώρας αποδεικνύεται εγκληματική. Ένα μυθιστόρημα που σε ρουφάει σαν τον ρόχθο των κυμάτων.

 

 

 

 


 

 

Θηριόμορφοι – Έλενα Μαρούτσου (Εκδόσεις Πόλις)

Μεταξύ θηρίου και σεξουαλικότητας.

Από τα πλέον ιδιαίτερα μυθιστορήματα των τελευταίων ετών. Η πλοκή συνδιαλέγεται με τις φωτογραφίες της πολωνής εικαστικού Laura Makabresku. Έχουμε μια ιστορία έρωτα ή θεραπεία από τα τραύματά του; Για το θηρίο που κρύβει ο καθένας μέσα του; Ολα ξεκινούν από ένα ξενοδοχείο στην Κρακοβία και την τυχαία συνάντηση ενός άντρα και μιας γυναίκας για να ξεκινήσει η σπείρα του χρόνου να μας μεταφέρει στο παρελθόν της ιστορίας, του χρόνου, των ανθρώπινων σωμάτων. Ο ερωτισμός και η σεξουαλικότητα γραμμένα με έναν παράτολμο και καθόλα επιδέξιο τρόπο.

 

 

 


 

 

Είμαστε πλασμένοι από χώμα – Πάνος Καρνέζης (Εκδόσεις Πατάκη)

Αναζητώντας μιαν άλλη γη.

Όταν ένα υπερβολικά φορτωµένο µε πρόσφυγες σκάφος αναποδογυρίζει, ένας άνδρας πέφτει στη θάλασσα µαζί µε άλλους. Στον πανικό που ακολουθεί, σώζει µια ζωή και καταδικάζει µια άλλη. Ο άνδρας και το αγόρι που έσωσε -ο µόνος µάρτυρας του εγκλήµατος που προηγήθηκε- φτάνουν τελικά σε ένα µικρό νησί της Μεσογείου. Τι συναισθηματικό κόστος πληρώνει κάποιος που φεύγει από την πατρίδα του αναζητώντας τη σωτηρία; Ο Καρνέζης μιλάει για τους ανθρώπους που αναζητούν την ταυτότητά τους, τις ανθρώπινες σχέσεις και την προσδοκία μιας άλλης ζωής.

 

 

 

 

 


 

Η σπίθα – Νίκος Ζ. Κομνηνός (Εκδόσεις Καστανιώτη)

Η επέλαση του ιού.

Μεταφερόμαστε στον Σεπτέμβριο του 2022 όπου έχει ξεσπάσει επιδημία. Από τη ραγδαία εξάπλωση και τον αριθμό των θυμάτων, γίνεται ολοφάνερο ότι πρόκειται για ύπουλο, θανατηφόρο ιό, αργής επώασης αλλά ταχύτατης μετάδοσης. Αμέσως σημαίνει συναγερμός στον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ο οποίος, μετά τον κορωνοϊό, πρέπει πάση θυσία να αποφύγει μια νέα πανδημία. Άλλο ένα μυθιστόρημα που ταιριάζει με την εποχή μας που αναζητεί όχι μόνο τους τρόπους απόκρουσης του ιού, αλλά και τα ηθικά διλήμματα που γεννιούνται στην παγκόσμια κοινότητα.

 

 

 

 


 

Τζάμπα η παράσταση – Κώστας Καβανόζης (Εκδόσεις Πατάκη)

Η ονειρική διάσταση της πραγματικότητας.

Ασκημένος στην εκλεκτή τέχνη της αφαίρεσης και της επιδέξιας λιτότητας, ο Κώστας Καβανόζης επανέρχεται με μια συλλογή είκοσι διηγημάτων που συνομιλούν με το σήμερα και το χθες των ηρώων του. Είναι το βίωμα, η μυθοπλαστική ικανότητα που έχουμε όλοι να αλλάζουμε όσα ζήσαμε, ή μήπως η ονειρική διάσταση που υφέρπει στην πραγματικότητα; Η παράσταση του βίου είναι γεμάτη από εφήμερα ψήγματα που όσο κι αν δεν το παραδεχόμαστε, διαρκούν μια ολόκληρη ζωή. Θα σας θέλξει ο ακριβής και απέριττος λόγος του Καβανόζη.

 

 

 

 

 


 

Φλόγα και άνεμος – Στέφανος Δάνδολος (Εκδόσεις Ψυχογιός)

Ο παθιασμένος έρωτας του Γεωργίου Παπανδρέου και της Κυβέλης.

Έπειτα από το επιτυχημένο «Ιστορία χωρίς όνομα» (εκδ. Ψυχογιός), ο Στέφανος Δάνδολος βουτάει ξανά στο παρελθόν γνωστών ανθρώπων μεταφέροντας, όμως, τη μυθιστορηματική αίσθηση των ζωών τους. Αυτή τη φορά εστιάζει στη φλογερή σχέση του Γεωργίου Παπανδρέου και της Κυβέλης. Πέραν της φλόγας του πάθους, μας δίνει και μια ολόκληρη τοιχογραφία της εποχής με τον άνεμο της Ιστορίας να πνέει δυνατά. Αθέατες πτυχές του παθιασμένου ζεύγους, αλλά και της εποχής διατρέχουν το μυθιστόρημα με επιδέξιο τρόπο. Ένα διαφορετικό μάθημα ιστορίας.

 

 

 

 

 


 

 

Ενάμισι δευτερόλεπτο φως – Γιάννης Μακριδάκης (Εκδόσεις Εστία)

Μια αναπόδραστη ενηλικίωση.

Αψηφώντας την πατρική κατάρα, ο δημοφιλής μετεωρολόγος Μάριος Τσόχος, γιος φαροφύλακα, επιστρέφει στη γενέτειρά του κινημένος από ερωτική ελπίδα. Έρχεται αντιμέτωπος με ένα άγνωστο, μιαρό παρελθόν και με την τοπική κοινωνία, που τον θεωρεί στιγματισμένο. Οι αναλαμπές του φάρου, στα έγκατα του οποίου περνάει μια κρίσιμη νύχτα, φωτίζουν διακεκομμένα την έως τώρα ύπαρξή του και τον αναγεννούν. Ο Γιάννης Μακριδάκης στο νέου του βιβλίο μας μιλάει για επιστροφή αναπόδραστης ενηλικίωσης. Κάτι που σημαίνει ότι ο ήρωας, όπως όλοι μας, έρχεται αντιμέτωπος με σκληρές αλήθειες, καχύποπτα βλέμματα, έντονα αισθήματα και μιαν αδήριτη ανάγκη για λύτρωση.

 

 

 

 


 

Πυθαγόρας – Γιώργος Περαντωνάκης (Εκδόσεις Καστανιώτη)

Ποιος είναι ο Πυθαγόρας της σημερινής Ελλάδας;

Το βάπτισμα του πυρός για τον γνωστό κριτικό λογοτεχνίας με ένα μυθιστόρημα που έχει έντονο πολιτικό χρώμα. Δύο αδέλφια ξεκομμένα μεταξύ τους, εν μέσω της οικονομικής κρίσης. Ο ένας αμίλητος, με το κωδικό όνομα «Πυθαγόρας». Ο άλλος οργισμένος και γεμάτος λύπη αναζητεί απαντήσεις. ‘Ενας αδελφικός διχασμός που συνομιλεί και μ’ αυτόν μιας χώρας βουτηγμένης σε μια δύσκολη κατάσταση. Καυτά ζητήματα όπως ο ρατσισμός και η άρνηση της αποδοχής στην διαφορετικότητα αποτελούν κεντρικοί πυρήνες της αφήγησης.

 

 

 

 

 


 

Ο βασιλιάς της – Χρήστος Χωμενίδης (Εκδόσεις Πατάκη)

Ο λόγος στον απατημένο Μενέλαο.

Η ιστορία της Ωραίας Ελένης είναι γνωστή από την ελληνική μυθολογία. Η αρπαγή της από τον Τρωαδίτη Πάρη και η μετέπειτα εξέλιξη που οδήγησε στον Τρωικό Πόλεμο. Φαίνεται να ξέρουμε τα πάντα, ωστόσο, λησμονούμε την πλευρά του άμοιρου Μενέλαου που είδε τη γυναίκα του να φεύγει και να καταλήγει στην αγκαλιά ενός άλλου άντρα. Ο Χρήστος Χωμενίδης δίνει στον απατημένο σύζυγο στόμα και φωνή και τον αφήνει να μιλήσει ελεύθερα, εξομολητικά και φυσικά αγαπητικά προς την Ελένη της καρδιάς του. Ένα πρωτότυπο μυθιστόρημα που ξεπερνάει τον αρχαίο μύθο. Ας μην κρυβόμαστε: και σήμερα υπάρχουν «Μενέλαοι» που δεν έχουν καταφέρει να μιλήσουν.

 

 

 


 

Γυμνός – Χρήστος Χρηστίδης (Εκδόσεις Εντευκτήριο)

Προσγείωση σε μια φασματική πόλη.

Μετά την αναγκαστική προσγείωση του αεροπλάνου τους, δύο επιβάτες βρίσκονται σε μια αχαρτογράφητη χώρα και εκεί τους ρουφάει, σχεδόν τους καταπίνει, μια αλλόκοτη, λαβυρινθώδης, φασματική πόλη, όπου συναντούν πρόσωπα άγνωστα αλλά και ταυτόχρονα οικεία.
Μία νουβέλα που διασταυρώνει παραμιλητό με στιχομυθία, φάρσα με ζόφο, ασθματικό με μακροπερίοδο λόγο, καθώς η αγωνία της πλοκής διολισθαίνει στην αγωνία της ύπαρξης. Πρωτότυπη γραφή στα όρια του αισθητικά ελκυστικού. Ο Χρηστίδης, έπειτα από επίσης ιδιαίτερο αφήγημα «Αναποδογεννημένος» (εκδ. Εντευκτήριο) δείχνει να βρίσκει τη φωνή του.

 

 

 


 

Αροκάρια – Θέδα Καϊδόγλου (Εκδόσεις Απόπειρα)

Η αροκάρια ως άλλο δέντρο της γνώσης.

Μπορεί ένα δέντρο να καθορίσει, να αιτιολογήσει ή, έστω, να νοηματοδοτήσει τη ζωή των ανθρώπων; Η αροκάρια, ένα ζωντανό απολίθωμα, μαζί με την κεντρική ηρωίδα του βιβλίου, μια νέα γυναίκα που αναζητεί την ταυτότητά της εν μέσω πνιγηρών ωρών αϋπνίας και ερωτικών έλξεων και απώσεων είναι οι βασικοί πόλοι του μυθιστορήματος της Θέδας Καϊδόγλου. Τριγύρω, μπλέκονται ακτινωτά, αλλά και αυτόνομα, ιστορίες ανθρώπων που ενώνονται, χωρίζουν, ξαναβρίσκονται, υποκύπτουν στο θάμπος της αποδοχής, αλλά και το θάλπος της ερωτικής έλξης. Ιδιοσυγκρασιακό μυθιστόρημα που παίρνει σφρίγος από την αφοπλιστική του ειλικρίνεια.

 

 

 

 


 

Τι όμορφη που είναι η ζωή – Μαρία Λαϊνά (Εκδόσεις Πατάκη)

Η αγριότητα της ζωής είναι η ομορφιά της.

Μια γυναίκα, με το βάρος της ζωής και των απωλειών, καθώς µεγαλώνει, βρίσκει ξαφνικά τον εαυτό της να βιώνει συναισθήµατα που είχε βιώσει η µητέρα της πριν, αλλά εκείνη τα αγνοούσε όταν ήταν νέα. Μια κατάθεση κατάθλιψης, όπου αναθεωρούνται ιδέες και σκέψεις. Μια περιπέτεια ζωής για τον ανελέητο χρόνο. Όπου ο άνθρωπος µόνο αν γίνει ερείπιο, θα φτάσει στο τέρµα. Η εξαίρετη ποιήτρια Μαρία Λαϊνά μιλάει για τον άνεμο της ζωής, την αδυναμία να αντέξει κανείς την ύπαρξή του. Μια γυναίκα και η μητέρα της, μια ζωή που αναμετράται με τις εγκοπές της. Η νουβέλα της Λαϊνά θέλει προσοχή διότι κόβει σαν νυστέρι. Ένας μονόλογος που συνεχίζει να δουλεύει μέσα μου μετά το πέρας της ανάγνωσης.

 

 

 

 


 

Φανή – Ευγενία Μπογιάνου (Εκδόσεις Μεταίχμιο)

Για ένα σημερινό κορίτσι.

Η Φανή κινείται στους δρόμους μιας Αθήνας καθημαγμένης από την κρίση. Είναι είκοσι χρονών, περπατά ασταμάτητα μέσα στην κίνηση των γεγονότων, με το μυαλό της να δουλεύει επίσης ασταμάτητα. Ξέρει με ποιους είναι και με ποιους όχι. Ή μήπως δεν είναι έτσι ακριβώς; Η Μπογιάνου γράφει με πυρετικό τρόπο για ένα κορίτσι του σήμερα που κουβαλάει πλήθος ερωτημάτων, τα οποία δεν βρίσκουν εύκολη απάντηση. Η συναισθηματική προσέγγιση της ηρωίδας είναι από τα μέγιστα ατού του μυθιστορήματος.

 

 

 

 

 


 

Πέντε στάσεις – Μάκης Τσίτσας (Εκδόσεις Μεταίχμιο)

Η ιστορία μιας γυναίκας από την επαρχία.

Όπως στη βραβευμένη του νουβέλα «Μάρτυς μου ο Θεός» (εκδ. Μεταίχμιο), έτσι και στο καινούργιο του βιβλίο, ο Μάκης Τσίτσας απλώνει την αφήγηση μέσω ενός μονολόγου πυρετικής μορφής. Ηρωίδα είναι η Τασούλα, μια γυναίκα απ’ την επαρχία, που έζησε τριάντα χρόνια στη Θεσσαλονίκη κινούμενη με ασφάλεια στη διαδρομή των πέντε στάσεων του λεωφορείου, από το σπίτι στη δουλειά και πάλι πίσω. Μια ιστορία δοσμένη με συμπόνια και αγάπη, για τις αμέτρητες γυναίκες που έζησαν και ζουν με γνώμονα την ιερή αίσθηση του καθήκοντος, πληρώνοντας συνειδητά το όποιο τίμημα. Η αμεσότητα της αφήγησης καθηλώνει.

 

 

 

 


 

Διηγήματα – Ρέα Γαλανάκη (Εκδόσεις Καστανιώτης)

Ολα τα διηγήματα της Ρέας Γαλανάκη.

Έντεκα διηγήματα, έντεκα διαφορετικές ματιές στην πραγματικότητα και τον μύθο, στα αισθήματα και τα πάθη, στο όνειρο ή την τιμωρία, στα σύνορα μνήμης και λήθης. Και στα άλλα όμως σύνορα, αυτά που ενώνουν, που χωρίζουν, που σημαίνουν πόλεμο και προσφυγιά. Έντεκα διηγήματα, έντεκα απόπειρες για να ειπωθούν, όσο είναι δυνατόν να ειπωθούν, τα ανείπωτα. Για να ζυγιστεί, όσο κι αν είναι δύσκολο να ζυγιστεί, το σωστό και το λάθος στις ζωές των ηρώων, αλλά και στις δικές μας τις ζωές. Τι σώζει, ή τι στήνει ίσως την παγίδα της μοίρας. Σ’ αυτό το βιβλίο συγκεντρώνονται όλα τα διηγήματα (1984-2018) της Ρέας Γαλανάκη.

 

 

 

 

 


 

Τα παγοπέδιλα – Λίνα Ζαρκαδούλα (Εκδόσεις Ενύπνιο)

Τα παγοπέδιλα πάνω στον πάγο της καθημερινότητας.

Ποιος είναι πως τα παραμύθια έχουν πάντα αίσιο τέλος ή οφείλουν να έχουν; Τα διηγήματα της Λίνας Ζαρκαδούλα (ορισμένα είναι μικρά σαν μια ανάσα, ένα κλασικότροπο flash fiction) κάνουν σλάλομ ανάμεσα στην παραμυθία και την πραγματικότητα. Υπερβατικές εικόνες συνδιάλλονται με τον ρεαλισμό. Μια άλλη μορφή του καθημερινού όπου το φως και το σκοτάδι διαπλέκονται με αξεδιάλυτο και συχνάκις μυστηριακό τρόπο. Τα παγοπέδιλα περπατούν στον πάγο που ολοένα και σπάει από το βάρος των πραγμάτων που δεν ευοδώθηκαν. Ο κυνισμός και η τρυφερότητα, οι δύο όψεις της ζωής μας, συνυπάρχουν αρμονικά στα διηγήματα.

 

 

 

 

 


 

Οσο πιο μακριά από το σπίτι – Γιώργος Παυλόπουλος (Εκδόσεις Στερέωμα)

Τα ξενοδοχεία ως άλλοι ψυχικοί τόποι.

Πόσο μακριά από το σπίτι μπορεί να πάει κανείς; Κι εκεί που θα βρεθεί, με μόνη αποσκευή μία παρόρμηση φυγής, τι θα τον περιμένει;  Ο Γιώργος Παυλόπουλος μιλάει για τα ξενοδοχεία, τους χώρους που στεγάζουν τους ταξιδευτές. Οι χώροι γίνονται ψυχικές αντανακλάσεις, δίνουν την αίσθηση οικειότητας καίτοι είναι κατεξοχήν ουδέτεροι. Η οπτική του Παυλόπουλου θυμίζει αρκετά τον Ίταλο Καλβίνο στις Αόρατες πόλεις.

 

 

 

 

 

 

 


 

Τρεις χάριτες στον τοίχο – Πόλυ Χατζημανωλάκη (Εκδόσεις Εύμαρος)

Οι εικόνες του παρατηρητή.

Το βιβλίο χωρίζεται σε δύο αυτόνομα μέρη. Στις τρεις χάριτες στον τοίχο και στο Ζουμ στα 199 σκαλοπάτια. Από την μακρινή Σκωτία έως το αθηναϊκό τοπίο, με την επίρρωση φωτογραφιών, αλλά με υψηλής αισθητικής αποτύπωση των εικόνων ενός οξυμμένου παρατηρητή, η Χατζημανωλάκη μας προσφέρει ένα βιβλίο εξωτερικής και εσωτερικής οδοιπορίας. Δεν πρόκειται για μυθοπλασία, αλλά μια πλάγια αποτύπωση μιας πραγματικότητας που ενώ την ζούμε μέσα στο ρεαλισμό της, στην ουσία γινόμαστε κι εμείς ήρωες και μάρτυρές της.

 

 

 

 

 


 

Ο πολτός των πραγμάτων – Αριστείδης Αντονάς (Εκδόσεις Αντίποδες)

Ένας άνθρωπος απέναντι στα αντικείμενα.

Πρωτοποριακό και με εμφανή τα αποτυπώματα του θαυμαστού Ζορζ Περέκ. Ένας άνθρωπος απέναντι στα αντικείμενα, απέναντι σε μια βιτρίνα που περιέχει έναν νεκρό και μια τσάντα, απέναντι στον διευθυντή του, απέναντι στην έρευνα για το φόνο, απέναντι στον πολτό των πραγμάτων. Ο Αντονάς, χρησιμοποιώντας μια στοχαστική λογοτεχνική γλώσσα, η ένταση της οποίας αυξάνεται διαρκώς, παραδίδει ένα αλλόκοτα επίκαιρο μυθιστόρημα. Η ανάγνωση του συγκεκριμένου βιβλίου είναι ο ορισμός της εγρήγορσης.

 

Διαβάστε ακόμα: Τop 20 νέες εκδόσεις ξένης λογοτεχνίας για τις διακοπές.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top