Mικρό, αλλά ιδιαίτερο.

Κάντε το εικόνα: βρισκόμαστε στην Μπελ Επόκ της Βιέννης του Sigmund Freud και του Egon Schiele. Eκεί στο κέντρο της πόλης, ανάμεσα σε μια βαριά αρχιτεκτονική που όριζε το μέγεθος ως προμαχώνα δόξας, εμφανίστηκε το μικρότατο και κομψό American Bar.

Ήταν ένας «ναός» εξέγερσης στη γενικευμένη αισθητική της πόλης. Σχεδιασμένο από τον Adolf Loos, το μπαρ έγραψε και γράφει τη δική του ιστορία. Μας το θύμισε με μια ανάρτηση του στα κοινωνικά δίκτυα ο Έλληνας ντιζάινερ Kirios Kriton, που έχει σχεδιάσει θρυλικά αθηναϊκά στέκια. Τί κρίμα που αυτά πια δεν υπάρχουν όπως και τόσα παλιότερα ιστορικά μαγαζιά, τη εξαιρέσει ενός Galaxy ή ενός Au Revoir;

Το Loos Βar είναι γεμάτο κάθε βράδυ. Είναι σχεδόν αδύνατο να περάσεις.

Για να γίνει απόλυτα κατανοητή η ιστορία του Loos αρκεί να σημειωθεί πως το θρυλικό Loos American Bar (όπως είναι ολόκληρη η ονομασία του) υπάρχει 115 χρόνια και παραμένει άκρως δημοφιλές ακόμη και σήμερα. Σχεδιάστηκε από τον Adolf Loos εξ ου και πήρε το όνομά του.

Το Loos Βar είναι γεμάτο κάθε βράδυ. Είναι σχεδόν αδύνατο να περάσεις. Με μόλις 27 τετραγωνικά μέτρα, είναι το μικρότερο μπαρ της Βιέννης. Ένας ενδιαφέρων συνδυασμός επισκεπτών έχει συναντηθεί εδώ τα τελευταία 110 χρόνια. Από χίπστερ μέχρι δικηγόρους και από διασημότητες μέχρι περαστικούς τουρίστες. Όλοι μένουν έκπληκτοι με το πόσα άτομα μπορεί να χωρέσει αυτός ο μικρός χώρος.

Ο επαναστάτης δημιουργός Αdolf Loos.

Τίποτα δεν είναι τυχαίο σ’ αυτό το μπαρ. Ο τότε αμφιλεγόμενος αρχιτέκτονας και καλλιτέχνης Adolf Loos σηματοδότησε την αρχή του αρχιτεκτονικού μοντερνισμού στη Βιέννη. Μετά από μια παρατεταμένη παραμονή στην Αμερική, σχεδίασε το μαγαζί που έχει χαρακτηριστεί πλέον πολιτιστική κληρονομιά, το 1908.

Το Loos Βar είναι ένα συμπύκνωμα του παραδόξου που κάνει την Μπελ Επόκ αυτής της πόλης τόσο μαγνητική.

Με το Loos Bar, παρουσίασε μια πρωτοποριακή ιδέα που έχει διαμορφώσει αμέτρητα αμερικανικά μπαρ. Με ξύλο, γυαλί, ορείχαλκο και όνυχα δημιούργησε μια μοναδική ατμόσφαιρα. Διαφορετικοί καθρέφτες κάνουν το δωμάτιο να φαίνεται μεγαλύτερο. Δεν πρέπει να φοβάται κανείς την επαφή εδώ. Φυσικά η επιθυμία για ιδιωτικότητα είναι επίσης άτοπη. Αλλά κανείς δεν έρχεται για αυτό. Το Loos Βar είναι απλά cult.

Το Loos Βar είναι ένα συμπύκνωμα του παραδόξου που κάνει την Μπελ Επόκ αυτής της πόλης τόσο μαγνητική. Εκείνοι που της χάρισαν τη γοητεία της εποχής ήταν εμπνευσμένοι ταραχοποιοί, που επαναστατούσαν ενάντια στο Zeitgeist. Σκεφτείτε το νυστέρι του Έγκον Σίλε με ένα πινέλο που κόβει όλους τους προηγούμενους ζωγραφικούς ευφημισμούς που είχαν κρατήσει το γυμνό από το να είναι πραγματικά, ωμά γυμνό.

Υπήρξε το πρώτο αμερικανικό μπαρ στη Βιέννη.

Από την άλλη, η αποκαλυπτική ανατροπή του Sigmund Freud για όσα πιστεύαμε για την ανθρώπινη ψυχή. Οι θεμελιώδεις επιθέσεις του Arnold Schoenberg στη μελωδία και την ηχητικότητα. Ο Adolf Loos ανήκε σε εκείνη την ομάδα των «επαναστατών».

Είδε την υπέροχη κυκλική λεωφόρο Ringstrasse, σαν έναν κατακλυσμό από γοτθικά, αναγεννησιακά και μπαρόκ στολίδια, που πνίγουν κάθε ίχνος αυθεντικότητας. Σιχαινόταν εκείνα τα αραβουργήματα της γοητείας με τα οποία οι Βιεννέζοι έκρυβαν την πραγματική τους φύση.

To Loos American Bar όπως ήταν στα πρώτα του βήματα. Δεν έχει αλλάξει εδώ και 115 χρόνια

Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 αναλαμβάνει το μπαρ η Marianne Kohn. Το έφτασε στο σήμερα άκρως επιτυχημένο.

Το αμέρικαν μπαρ του, θα ενσάρκωνε το ακαταμάχητο όραμά του. Η καφασωτή οροφή, τόσο καθαρά τετράγωνη όσο η πράσινη και άσπρη σκακιέρα του πατώματος, μαζί με τις έντονες, καθαρές γραμμές του πάγκου του μπαρ, τα σκαμπό, τα τραπέζια, τα booths – όλα σχηματίζουν μια λεπτή γεωμετρία εξαιρετικά ενορχηστρωμένη.

Πάνω από την είσοδο του έξω από την Kärntnerstrasse, το μπαρ kärntner (όπως ονομάστηκε τότε) είναι γραμμένο σε ένα πεδίο με πέτρες όνυχα που συνθέτουν τη σημαία των ΗΠΑ. Μια δεύτερη πινακίδα γράφει, American Bar.

Η πρόσοψη του μπαρ.

Ήταν το πρώτο αμερικάνικο μπαρ της Βιέννης. Στο εσωτερικό, η ατμόσφαιρα τότε ήταν αυτό που είναι ακόμα και σήμερα. Ο Loos, κατά κάποιον τρόπο, δημιούργησε ένα μοντερνιστικό αντικατοπτρισμό, παρόμοιο με τον κυβισμό που δημιουργούσε ταυτόχρονα ο Πικάσο στο Παρίσι.

Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος… έκλεισε το μπαρ, όπως και ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Ενδιάμεσα, ο Adolf Loos πέθανε, το 1933. Μετά την κατάρρευση των Ναζί, τα πράγματα δεν βελτιώθηκαν ιδιαίτερα. Όταν η πόλη άρχισε να ανακτά την ισορροπία της, προσωρινά, μια μορφή ζωής επέστρεψε στο Loos Bar.

Πιείτε στην υγειά μας μια ζεστή βιενέζικη σοκολάτα, μια καλή μπίρα ή ένα σκέτο ουίσκι.

Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος… έκλεισε το μπαρ, όπως και ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος.

Ένα συγκρότημα νεαρών μουσικών που δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να πάρoυν τα ηνία του μπαρ, έφτιαξαν ένα κλαμπ (το Straw Trunk) στο κελάρι του μαγαζιού, Εκεί πήγαιναν ο Jean Cocteau, ο Benjamin Britten, ο Orson Welles και ο Cab Calloway. Στη συνέχεια όμως το Straw Trunk έπεσε σε οικονομικό αδιέξοδο και έκλεισε.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 αναλαμβάνει το μπαρ η Marianne Kohn και το έφτασε στο σήμερα άκρως επιτυχημένο. Δεν είναι ποτέ η Frau Kohn. Είναι απλά η Μαριάνε, ένα φαινόμενο που ξεπερνά το φύλο, με μια τραχιά φωνή που ξέρει να βάζει στη θέση του κάθε πιθανό ταραξία.

Το φοβερό; Το Loos Bar έδωσε ιδέα σε έναν νεαρό Αυστριακό εστιάτορα ονόματι Edi Frauneder να ανοίξει κάτι αντίστοιχο στη λεωφόρο C στο Μανχάταν. Το όνομα του «Τhe Third Man». Όπως η λιτή, σκοτεινή κλασική ταινία που προβάλλει το νουάρ της Βιέννης.

Αν βρεθείτε στο ιστορικό βιενέζικο στέκι, οι ιδιοκτήτες προτείνουν να δοκιμάσετε το κοκτέιλ Hot Port (με πορτ, ζάχαρη, χυμό πορτοκάλι, γαρύφαλλο και κανέλα), το Corn ‘N’ Oilpunsch (Bacardi, λάιμ, βατόμουρο και angostura) και το Cuban (ρούμι, κρέμα κακάο, κανέλα, ζεστό καφέ και κόκκους καφέ).

Εμείς πάλι θα προσπερνούσαμε τις ευφάνταστες αυτές αναμιξιολογίες και θα σας προτείναμε μια ζεστή βιεννέζικη σοκολάτα, μια καλή μπίρα ή ένα σκέτο ουίσκι.

 

Διαβάστε ακόμα: Στο βάθος… Philos. Το νέο, «μυστικό» μπαρ της Αθήνας.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top