Νάσος Ηλιόπουλος και Κώστας Μπακογιάννης διασταυρώνουν τα ξίφη τους στο Andro.

Και τώρα οι δύο τους. Οι κάλπες την προηγούμενη Κυριακή ανέδειξαν πρώτο τον Κώστα Μπακογιάννη και δεύτερο τον Νάσο Ηλιόπουλο στην κούρσα για τον Δήμο Αθηναίων. Αυτή την Κυριακή (2/6) θα ξέρουμε πως θα είναι ο επόμενος «άρχοντας» της πόλης.

Κι επειδή η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης και ο καλύτερος σύμβουλος του ψηφοφόρου (ειδικά εκείνου που δεν έχει διαμορφώσει ακόμη άποψη) παραθέτουμε τις απόψεις των δύο πολιτικών ανδρών έτσι όπως αναπτύχθηκαν στο ευρύ debate που διοργάνωσε το Andro.

Οι δύο υποψήφιοι δήμαρχοι (όπως και ο Παύλος Γερουλάνος που δεν κατάφερε να περάσει στον β’ γύρο) απάντησαν στον Κίμωνα Φραγκάκη σε όλα τα καυτά και άκρως πρακτικά ζητήματα που αφορούν τον Δήμο Αθηναίων αποφεύγοντας μάλιστα να περιττολογήσουν να χρησιμοποιήσουν ξύλινη γλώσσα.

Τώρα, σε τούτο το πιο περιορισμένο debate θα μπορείτε να διαβάσετε τις απόψεις του Κώστα Μπακογιάννη και του Νάσου Ηλιόπουλου και να κρίνετε μόνοι σας ποιες απόψεις, πρόγραμμα και σκέψεις σάς ταιριάζουν περισσότερο.

1. Συμφωνείτε να προκηρυχθεί σοβαρός –διεθνής ενδεχομένως– αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για να κατασκευαστεί ένα αξιόλογο τζαμί στην Αθήνα;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Ο αρχικός σχεδιασμός για την κατασκευή του Τεμένους περιλάμβανε τη διενέργεια διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού όπως έχει συμβεί σε πολλές αντίστοιχες περιπτώσεις διεθνώς. Παρ’ όλα αυτά, οι αντιδράσεις ενάντια στην κατασκευή του τεμένους, όχι μόνο δεν επέτρεψαν τη διαμόρφωση ενός κτιρίου υψηλής αρχιτεκτονικής αισθητικής, αλλά οδήγησαν στην απαγόρευση κατασκευής μιναρέ σε αυτό. Παρά το ότι επιλέχθηκε μια πολύ απλή αρχιτεκτονικά και κατασκευαστικά λύση με κόστος κάτω του 1 εκατ. ευρώ (ο νόμος αρχικά υπολόγιζε επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού κατά 15 εκατ.), χρειάστηκαν οκτώ χρόνια από την πρώτη προκήρυξη του διαγωνισμού (2011) για να ολοκληρωθεί το έργο, καθώς και η σταθερή πολιτική βούληση της κυβέρνησης να υποστηρίξει την υλοποίηση ενός αυτονόητου αιτήματος. Ωστόσο, θα ήθελα να παρατηρήσω εδώ ότι η επένδυση της χώρας μας σε υψηλού επιπέδου δημόσια αρχιτεκτονική είναι πενιχρή, θα με εξέπληττε λοιπόν αν γινόταν κάτι τέτοιο για το τζαμί. Το σημαντικό ωστόσο είναι να λειτουργήσει το τέμενος και να υποστηριχτεί από όλους το δικαίωμα των μουσουλμάνων της Αθήνας να προσεύχονται σε έναν ασφαλή θρησκευτικό χώρο. Ίσως σε επόμενη φάση να μπορούσε να γίνει διαγωνισμός για ένα δεύτερο τέμενος ώστε κάποια στιγμή να αποκτήσει η Αθήνα ένα τέμενος υψηλής αισθητικής που θα τιμά την ανεξιθρησκία και την συνύπαρξη των λαών. Άλλωστε, το τέμενος που κατασκευάζεται έχει πολύ μικρή χωρητικότητα (περίπου 350 ατόμων) σε σχέση με τον μεγάλο πληθυσμό των μουσουλμάνων συμπολιτών μας (περίπου 200.000) που κατοικούν στην Αττική.

-Κώστας Μπακογιάννης: Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, το τζαμί στο Βοτανικό έχει ολοκληρωθεί και ετοιμάζεται να λειτουργήσει. Δεν έχει νόημα να κάνουμε συζήτηση για ένα νέο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.

Νάσος Ηλιόπουλος: «Δεν θεωρούμε την ύπαρξη της Αρχιτεκτονικής Σχολής και το άσυλο πρόβλημα για την περιοχή»
.

2. Συμφωνείτε να γίνει υποχρέωση των ιδιοκτητών να κρατάνε καθαρές τις προσόψεις των κτιρίων τους δηλαδή να είναι τελικά υπεύθυνοι και για τα γκράφιτι / παράνομες αφίσες;
(Αυτονόητη η παράλληλη εντατικοποίηση των ελέγχων και αυστηροποίηση των προστίμων για τους γκραφιτάδες / αφισορυπαντές).

-Νάσος Ηλιόπουλος: Η Ανοιχτή Πόλη υπερασπίζεται την τέχνη στο δρόμο και την ελεύθερη πολιτική έκφραση και υποστηρίζει πως η αισθητική δεν είναι κάτι που μπορεί να επιβληθεί από τα πάνω και με μέτρα κατασταλτικού τύπου. Το γκράφιτι είναι μέρος της αστικής κουλτούρας, συχνά ομορφαίνει την πόλη, δίνει χρώμα στις γκρίζες προσόψεις των κτιρίων. Εννοείται πως δεν ισχύει το ίδιο για τις περιπτώσεις βανδαλισμού των μνημείων. Θα θέλαμε μια πόλη λοιπόν που να προσφέρει στην κοινότητα των γκραφιτάδων επιφάνειες στις οποίες να μπορούν να εκφραστούν δημιουργικά, κάτι που ήδη συμβαίνει. Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις που τέτοιες πρακτικές δεν διαθέτουν καμία αισθητική, που μουτζουρώνουν τον δημόσιο χώρο. Ωστόσο, ένα ακόμη χαρακτηριστικό της τέχνης του δρόμου είναι και ο εφήμερος χαρακτήρας της, ένα ίχνος που εμφανίζεται και στις περισσότερες περιπτώσεις είναι προορισμένο να χαθεί, να σβηστεί. Δεν συμφωνούμε ωστόσο ούτε με υποχρεωτική οικονομική επιβάρυνση των ιδιοκτητών, που μπορεί να μην έχουν αυτή τη δυνατότητα, ούτε με την ενεργοποίηση αντανακλαστικών κοινωνικής αντιπαλότητας και αλληλοαστυνόμευσης μεταξύ των πολιτών.

-Κώστας Μπακογιάννης: Μα, έτσι και αλλιώς οι ιδιοκτήτες είναι υπεύθυνοι για την περιουσία τους. Το ερώτημα είναι τι μπορεί να κάνει ο Δήμος για να τους βοηθήσει. Εμείς λοιπόν πολύ πρακτικά λέμε τα εξής. Νούμερο ένα, πριν από μερικές εβδομάδες βρέθηκα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στο Λουξεμβούργο και συμφωνήσαμε πως μπορούμε να σχεδιάσουμε ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο, που να δίνουμε οικονομικά κίνητρα στους ιδιοκτήτες να βάψουν τις προσόψεις τους και να «σώσουν» τα ακίνητά τους. Αυτά τα κίνητρα μπορούν να πάρουν τη μορφή σχεδόν άτοκων δανείων, τα οποία θα αποπληρώνονται μέσω των δημοτικών τελών, σε βάθος χρόνου. Νούμερο δύο. Θεωρούμε ότι ο Δήμος θα πρέπει επιτέλους να πάρει μία πολύ σοβαρή πρωτοβουλία, για το άντι – γκράφιτι και να κάνουμε το διαχωρισμό ανάμεσα στο street art και τους βανδαλισμούς. Γι’ αυτό και πιστεύουμε πως πρέπει να υπάρχουν ειδικοί χώροι όπου θα επιτρέπεται αυτή η μορφή της καλλιτεχνικής και δημιουργικής έκφρασης, αλλά κατά τα λοιπά στην πόλη θα πρέπει να είμαστε απολύτως σαφείς πως απαγορεύεται το γκράφιτι. Επίσης η Δημοτική Αστυνομία να αναλάβει την ευθύνη ελέγχων και βέβαια ο Δήμος να χρησιμοποιεί και να εφαρμόζει νέα άντι – γκράφιτι υλικά, τα οποία σήμερα κυκλοφορούν στην αγορά.

3. Συμφωνείτε να μεταστεγαστεί το Πολυτεχνείο και να χρησιμοποιηθεί το κτίριο για να αναδειχθούν οι συλλογές του αρχαιολογικού μουσείου που βρίσκονται σε αποθήκες; Λύνοντας έτσι και το ζήτημα του ασύλου και των εγκληματιών που παρασιτοζωούν μέσα και γύρω από το Πολυτεχνείο;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Αυτή η πρόταση, που έχει ακουστεί κατ’ επανάληψη από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας εν γένει και από την παράταξη του κυρίου Μπακογιάννη σε αυτές τις εκλογές, δεν λαμβάνει κατ’ αρχάς υπόψη της βασικά στοιχεία, και γενικά υπερβαίνει τις αρμοδιότητες της δημοτικής αρχής. Το κτίριο του Πολυτεχνείου είναι κληροδότημα και η παρουσία της Αρχιτεκτονικής Σχολής αποτελεί όρο χρήσης του. Ωστόσο, η ιδέα αυτή αποτελεί και ένα σημείο που αναδεικνύει τη διαφορετική λογική που διέπει την Ανοιχτή Πόλη σε σχέση με την παράταξη του κ. Μπακογιάννη. Εμείς δεν θεωρούμε την ύπαρξη της Αρχιτεκτονικής Σχολής και το άσυλο πρόβλημα για την περιοχή. Θέλουμε να υπάρχουν πανεπιστημιακές σχολές στο κέντρο της πόλης, θέλουμε να δημιουργήσουμε ζωντανές γειτονιές, θεωρώντας ότι αυτό θα λειτουργήσει θετικά και ως προς την ασφάλεια στις περιοχές αυτές. Αυτή τη στιγμή εκπονούνται σχέδια για την περιοχή των Εξαρχείων, του Πολυτεχνείου και του Μουσείου, με στόχο μια ζωντανή γειτονιά κατοικίας και την ενίσχυση χρήσεων στον δημόσιο χώρο πέριξ του Πολυτεχνείου και του Αρχαιολογικού Μουσείου. Επιπλέον, το Πολυτεχνείο αποτελεί ένα ζωντανό σύμβολο για την πόλη μας, και η «μουσειοποίησή» του δεν είναι κάτι που θα υποστηρίζαμε.

-Κώστας Μπακογιάννης: Απολύτως. Έχουμε την σπουδαιότερη αρχαιολογική συλλογή στον πλανήτη. Σκεφτείτε μόνο ότι στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο έχουμε αυτή τη στιγμή 11.000 θεατά ευρήματα και άλλα 200.000 τα οποία βρίσκονται κλειδωμένα στα υπόγεια. Έχουμε λοιπόν μία πολύ μεγάλη ευκαιρία να αλλάξουμε την εικόνα της πρωτεύουσας. Ακόμα και αν δεν υπήρχε το ζήτημα της κατάχρησης και της κακοποίησης του ασύλου, το οποίο από άσυλο δημοκρατίας, διαλόγου και παιδείας, έχει γίνει άσυλο εγκληματικότητας και παραβατικότητας, θα έπρεπε να πάρουμε αυτή την πρωτοβουλία, διότι η Αθήνα σήμερα απαιτεί μία επίθεση πολιτισμού.

Ο Κώστας Μπακογιάννης κατέγραψε ένα σημαντικό ποσοστό στον α’ γύρο των Δημοτικών εκλογών και θα προσπαθήσει να το διατηρήσει κι αυτή την Κυριακή (George Vitsaras / SOOC).

4. Συμφωνείτε να γίνει υποχρεωτικό για κάθε νέα οικοδομή να διαθέτει υποδομή για τη συγκέντρωση των σκουπιδιών της στο υπόγειο;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Μια τέτοια πρόβλεψη για μελλοντικές οικοδομές θα μπορούσε να υπάρξει, αν και συχνά δεν υπάρχει δυνατότητα ούτε για υπόγειο πάρκινγκ λόγω της στενότητας των οικοπέδων. Κάτι τέτοιο όμως θα άλλαζε ελάχιστα την Αθήνα, μια πόλη κορεσμένη ως προς το κτιριακό της απόθεμα, όπου η δυνατότητα προσαρμογής προσβάσιμου χώρου σε υπόγεια είναι σχεδόν αδύνατη. Επομένως, λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά δεδομένα, παραμένει η ανάγκη για έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τη χωροθέτηση των κάδων και των πράσινων σημείων σε όλη την έκταση του Δήμου, για ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαλογής των σκουπιδιών, για την εκπαίδευση των κατοίκων, για μια νέα λογική αναφορικά με τη διαχείριση των απορριμάτων. Το κύριο ζητούμενο είναι η ενίσχυση της ανακύκλωσης- όχι ως πολυτέλεια, αλλά ως αναγκαία προϋπόθεση για να έχουμε μια καθαρή πόλη.

-Κώστας Μπακογιάννης: Αυτή θα ήταν μία πολύ μεγάλη αλλαγή στον πολεοδομικό κώδικα, η οποία θα με έβρισκε απόλυτα σύμφωνο. Όμως το ζήτημα σήμερα στην Αθήνα δεν  είναι οι νέες πολυκατοικίες αλλά εκείνες που ήδη υπάρχουν. Σε αυτές πρέπει να εστιάσουμε καθώς έχουν συγκεκριμένα δομικά χαρακτηριστικά. Ένας λόγος παραπάνω λοιπόν για το Δήμο να αναθεωρήσει συνολικά το μοντέλο της καθαριότητας και να δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ανακύκλωση.

5. Συμφωνείτε να είναι υποχρεωτική η έξοδος των σκουπιδιών από τα σπίτια μας σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες (πριν περάσει το σκουπιδιάρικο) και όχι όποτε θέλει ο καθένας;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Ο προγραμματισμός της απόρριψης απορριμμάτων από τους πολίτες, σε συνδυασμό με ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης στην πηγή, θα μπορούσε όντως να βοηθήσει για μια πιο καθαρή και υγιεινή πόλη και να διευκολύνει το έργο των υπηρεσιών καθαριότητας. Απαιτεί όμως έναν πολύ καλό σχεδιασμό και συνέπεια από την μεριά των υπηρεσιών, και βεβαίως ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο εκπαίδευσης των πολιτών ώστε να σέβονται και να ακολουθούν το πρόγραμμα που έχει η γειτονιά τους. Παράλληλα με τον σωστό διαχωρισμό των οικιακών και επαγγελματικών απορριμμάτων, την κομποστοποίηση των οργανικών απορριμμάτων που απαιτούν και την πιο συχνή αποκομιδή, θα μπορούσε να αλλάξει συνολικά το μοντέλο διαχείρισης των σκουπιδιών στην πόλη.

-Κώστας Μπακογιάννης: Είναι η λεγόμενη αποκομιδή με ραντεβού. Πιστεύουμε πάρα πολύ σε αυτό το σύστημα και πρέπει να το διευρύνουμε σε όλη την πόλη. Βεβαίως αυτή είναι μια μεγάλη αλλαγή η οποία θέλει χρόνο.

Ο Νάσος Ηλιόπουλος φιλοδοξεί να ανατρέψει τη μεγάλη διαφορά του α’ γύρου (Georgia Nikoletou / SOOC).

6. Συμφωνείτε να απαγορευτεί η μόνιμη εγκατάσταση αστέγων σε ορισμένα ευαίσθητα κεντρικά σημεία της πόλης; (Αυτονόητη η παράλληλη ενίσχυση και των προνοιακών υπηρεσιών).

-Νάσος Ηλιόπουλος: Η αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων δεν γίνεται με απαγορεύσεις, ούτε κρύβοντας το πρόβλημα κάτω από το χαλί, σε λιγότερο κεντρικές περιοχές της πόλης. Τι εννοείτε, ας πούμε, όταν μιλάτε για «ευαίσθητα» σημεία της πόλης; Οι άστεγοι επιλέγουν κεντρικές περιοχές γιατί εκεί νιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια. Και η δική μας θέση δεν αφορά μια πολιτική που χωρίζει την πόλη σε βιτρίνα και πίσω αυλή. Ο Δήμος πρέπει να δώσει διεξόδους με μια συστηματική πολιτική υποστήριξης των ανθρώπων που βρίσκονται σε συνθήκες ακραίου αποκλεισμού και αποστέρησης. Πολλοί από τους αστέγους που παραμένουν χρόνια στο δρόμο, πέρα από τη φτώχεια και την εγκατάλειψη, αντιμετωπίζουν πολλαπλές επιβαρύνσεις και προβλήματα, υγείας, ψυχικής υγείας, τοξικοεξάρτησης κ.ά. Η μόνη λύση είναι μια πολιτική που θα δώσει απαντήσεις με ολοκληρωμένο και εξατομικευμένο τρόπο με βάση τις ανάγκες των αστέγων, που θα τους εμπνεύσει εμπιστοσύνη και θα τους δώσει την δυνατότητα να πατήσουν στα πόδια τους. Που θα δημιουργήσει περισσότερες θέσεις σε εξειδικευμένες δομές για τοξικοεξαρτημένους και ψυχικά ασθενείς, εφαρμογή ενός μακροπρόθεσμου προγράμματος άμεσης πρόσβασης στη στέγη παράλληλα με υποστηρικτικές υπηρεσίες υγείας, ψυχικής υγείας, αποκατάστασης, ψυχοκοινωνικής στήριξης, εργασιακής ένταξης κ.ά. Για μας αυτό είναι το πρόβλημα που χρειάζεται να λυθεί, των ανθρώπων, όχι της βιτρίνας της πόλης.

-Κώστας Μπακογιάννης: Δηλαδή τι θέλετε να πείτε; Ότι ο άστεγος θα μπορεί να είναι στην Ακαδημία Πλάτωνος, αλλά όχι στα Προπύλαια; Ότι θα μπορεί να είναι στα Σεπόλια, αλλά όχι στο Παγκράτι; Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Αυτό το οποίο μπορεί να γίνει και ο Δήμος θα πρέπει να πάρει την πρωτοβουλία, είναι να σχεδιάσουμε ολοκληρωμένες κοινωνικές δομές, όπως υπνωτήρια και κέντρα ημέρας, αλλά και ταυτόχρονα να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στο street work, για να μπορούμε να είμαστε αποτελεσματικοί .

Κώστας Μπακογιάννης: «Ο διοργανωτής της κάθε πορείας πρέπει να είναι υπεύθυνος και οικονομικά για τις φθορές που μπορεί να δημιουργηθούν στην πόλη».

7. Συμφωνείτε να απαγορευτούν οι ολιγομελείς διαδηλώσεις στο κέντρο του δρόμου και να πρέπει να γίνονται στο πεζοδρόμιο ή σε μια λωρίδα κυκλοφορίας;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Και πάλι νομίζω ότι ασχολούμαστε με ένα ψευδοζήτημα, που χρησιμοποιήθηκε, σε βαθμό υπερβολής, κατά την περίοδο της κρίσης, και μάλιστα σε περιόδους που οι διαδηλώσεις ήταν ως επί το πλείστον πολυμελείς και ογκώδεις. Δεν θεωρούμε ότι οι διαδηλώσεις αποτελούν ένα πραγματικό πρόβλημα για την καθημερινότητα της πόλης. Νομίζουμε πως η κανονικότητα της πόλης δεν έχει πραγματικά κάτι να φοβάται από την ελεύθερη πολιτική έκφραση των πολιτών και τις διαδηλώσεις.

-Κώστας Μπακογιάννης: Με ενθουσιασμό. Όπως ενδεχομένως γνωρίζετε, έχω ήδη καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση, η οποία βασίζεται πάνω στην αρχή της αναλογικότητας. Τι λέμε πολύ απλά; Αν είστε 50 πεζοδρόμιο, αν είστε 200, μια λωρίδα. Αν είστε 10.000, μπράβο σας, πάρτε όλο το δρόμο. Αλλά και ότι ο διοργανωτής της πορείας πρέπει να είναι υπεύθυνος και οικονομικά για τις φθορές που μπορεί να δημιουργηθούν στην πόλη.

8. Συμφωνείτε να μη δίνονται άδειες υγειονομικού ενδιαφέροντος σε όσα καφέ / εστιατόρια / μπαρ δεν μπορούν να αποθηκεύσουν τα σκουπίδια τους για 24 h τουλάχιστον για να τα βγάζουν σε ορισμένες ώρες που θα περνούν ειδικά απορριμματοφόρα για τις επιχειρήσεις αυτές;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Δεν θα ήταν κακή ιδέα και ίσως θα μπορούσε να προβλεφθεί στις προδιαγραφές για τη χορήγηση αδειών. Και πάλι όμως θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τις δυνατότητες του περιορισμένου κτιριακού αποθέματος της Αθήνας. Στόχος μας είναι η συνεργασία του Δήμου με τους επιχειρηματίες και η εμπέδωση μιας διαφορετικής κουλτούρας όσον αφορά τόσο την αποκομιδή των απορριμμάτων, όσο και γενικότερα τις επιβαρύνσεις και την όχληση που προκαλούν τέτοια καταστήματα στις γειτονιές.

-Κώστας Μπακογιάννης: Όπως είναι σήμερα ο σχεδιασμός του κτιριακού αποθέματος της πόλης, δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα. Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε; Μπορούμε συστηματικά να δημιουργήσουμε και οικονομικά κίνητρα και αντικίνητρα για τους καταστηματάρχες. Να σας το πω αλλιώς. Για παράδειγμα, αν ένας καταστηματάρχης ανακυκλώνει, τότε να πληρώνει λιγότερα δημοτικά τέλη.

Οι δύο υποψήφιοι τοποθετήθηκαν και για το θέμα των διαδηλώσεων στο κέντρο της πόλης (George Vitsaras / SOOC).

9. Συμφωνείτε να αποτελεί ευθύνη των επιχειρήσεων που βρίσκονται σε ισόγεια (δηλαδή των περισσότερων καταστημάτων) ο καθαρισμός του πεζοδρομίου και το πότισμα των δέντρων μπροστά στο μαγαζί τους;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Θα σας πω τι θα ήθελα. Θα ήθελα όλοι και όλες μας να έχουμε μεγαλύτερη έγνοια για τον δημόσιο χώρο και να αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για αυτό. Η εικόνα αυτού που δεν πιάνει μια σκούπα και φωνάζει “που είναι το κράτος” είναι όντως απωθητική. Από την άλλη, ο Δήμος έχει σημαντικές ευθύνες και δεν μπορεί στο όνομα της πρωτοβουλίας των πολιτών να εγκαταλείπει τα πεζοδρόμια ή τα δέντρα της πόλης. Χρειαζόμαστε μία νέα κουλτούρα δράσης: αυτο-οργάνωση της κοινότητας και την ίδια στιγμή ορατή παρουσία του Δήμου στην καθημερινότητα της πόλης.

-Κώστας Μπακογιάννης: Συμφωνώ απολύτως, Πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα πρόγραμμα υιοθεσιών δημόσιων χώρων. Αυτό μας αφορά όλους. Σήμερα ζούμε το εξής παράλογο, ο Δήμος όχι μόνο να μην ενθαρρύνει, αλλά και τα τιμωρεί όποιον δημότη θέλει να πάρει την πρωτοβουλία και να φροντίσει το δημόσιο χώρο. Αυτό πρέπει να σταματήσει. Ό,τι είναι δημόσιο, δεν είναι κρατικό.

Κώστας Μπακογιάννης: «Το Αθηναϊκό περίπτερο είναι ένα σημαντικό τοπόσημο. Είναι κομμάτι της ιστορίας μας, όχι μόνο αισθητικά, αλλά και λειτουργικά».

10. Συμφωνείτε να κηρυχθούν διατηρητέα τα τελευταία παραδοσιακά περίπτερα της Αθήνας; Προτιμάτε να γίνει αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για νέα περίπτερα με διακριτή αθηναϊκή αισθητική και λειτουργικότητα;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Τα περίπτερα αποτελούν για την ελληνική επικράτεια και για την Αθήνα συγκεκριμένα ένα πολύ ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της πόλης, μια συνέχεια του αστικού ιστού στο χώρο και στο χρόνο. Πιστεύουμε πως αυτή η ιδιαιτερότητα πρέπει να διατηρηθεί και ίσως είναι μια καλή ιδέα να αναλάβει ο Δήμος τη συντήρηση και τη διαχείριση (σε περίπτωση που δεν υπάρχουν ιδιοκτήτες) ορισμένων παραδοσιακών περιπτέρων. Η απερχόμενη δημοτική αρχή έχει κάνει και αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για τη νέα μορφή των περιπτέρων, αλλά και ενέργειες για τον περιορισμό του αριθμού τους και της έκτασης του δημόσιου χώρου που καταλαμβάνουν. Έχει εκδοθεί μάλιστα σχετικός κανονισμός από το Δημοτικό Συμβούλιο και θα πρέπει να γίνεται έλεγχος για την εφαρμογή του. Αν δείτε και τα αποτελέσματα εκείνου του διαγωνισμού, θα παρατηρήσετε ότι οι πιο ενδιαφέρουσες λύσεις λαμβάνουν υπόψη τους την ιστορικότητα αυτής της αρχιτεκτονικής κατασκευής και διατηρούν ένα στοιχείο νοσταλγίας. Νομίζω πως μια τέτοια κατεύθυνση θα έπρεπε να έχει και ο σχεδιασμός νέων περιπτέρων.

-Κώστας Μπακογιάννης: Το Αθηναϊκό περίπτερο είναι ένα σημαντικό τοπόσημο. Είναι κομμάτι της ιστορίας μας, όχι μόνο αισθητικά, αλλά και λειτουργικά. Έχουμε κάθε λόγο λοιπόν να θέλουμε να διαφυλάξουμε αυτήν μας την παράδοση. Από εκεί και πέρα όμως, το μεγάλο ζητούμενο αυτή τη στιγμή που μιλάμε, είναι πώς συνυπάρχει το περίπτερο στο δημόσιο χώρο. Για αυτό και πρέπει να δώσουμε απόλυτη προτεραιότητα στη βιώσιμη κινητικότητα και στην ελεύθερη πρόσβαση.

Μπορεί η Αθήνα να γίνει πιο καθαρή πόλη; Οι δύο υποψήφιοι τοποθετήθηκαν και επ’ αυτού (Nick Paleologos / SOOC).

11. Συμφωνείτε να μειωθούν έως ολικής αφαίρεσης τα αρχιτεκτονικά στοιχεία που μεταχειρίζονται οι επιχειρήσεις εστίασης προκειμένου να δημιουργούν μόνιμους στεγασμένους χώρους ιδιωτικοποιώντας στην πράξη τον δημόσιο χώρο; Αναφερόμαστε σε φορητά τοιχία, πυκνές σειρές από ζαρντινιέρες, χαμηλές τέντες που ενώνονται με πλαϊνά προστατευτικά καρφωμένα στο πεζοδρόμιο κ.ο.κ.

-Νάσος Ηλιόπουλος: Ο δημόσιος χώρος της πόλης ανήκει σε όλους και πρέπει να προστατεύεται από κάθε είδους καταπατήσεις και πρακτικές ιδιοποίησης. Θα πρέπει να υπάρχει επαρκής χώρος για τους πεζούς, ακόμη περισσότερο για τους ανάπηρους, τις μητέρες με τα καροτσάκια, και φυσικά να απομακρυνθούν στοιχεία που εμποδίζουν την κίνηση και τη λειτουργία των δημόσιων χώρων. Υπάρχουν όμως κανονισμοί για όλα αυτά και ο Δήμος είναι απολύτως αρμόδιος για τις άδειες τραπεζοκαθισμάτων και χρήσης του κοινόχρηστου χώρου από τις επιχειρήσεις εστίασης. Η τήρηση των όρων και των ορίων αυτών πρέπει να ελέγχεται αυστηρά από τη δημοτική αρχή διαρκώς. Δυστυχώς, βλέπουμε πάρα πολύ συχνά αυτοί οι κανόνες να παραβιάζονται και η δημοτική αρχή κάνει ουκ ολίγες φορές τα στραβά μάτια απέναντι σε τέτοιες καταπατήσεις.

-Κώστας Μπακογιάννης: Αναφερόμαστε σε φορητά τοιχία, πυκνές σειρές με ζαρντινιέρες, χαμηλές τέντες που ενώνονται με πλαϊνά προστατευτικά, καρφωμένα στο πεζοδρόμιο και ούτω  καθ’ εξής. Εξαρτάται. Εξαρτάται από κάθε γειτονιά και κάθε περιοχή. Μπορεί να είμαστε όλοι ίσοι, αλλά δεν είμαστε όλοι ίδιοι σε αυτήν την πόλη. Για αυτό και πιστεύω ότι οι οριζόντιες κανονιστικές αποφάσεις της λογικής, πονάει χέρι, κόβει χέρι, είναι προς τη λάθος κατεύθυνση. Θα πρέπει να προσαρμόσουμε το σχεδιασμό μας, στις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και κάθε γειτονιάς.

12. Συμφωνείτε να κηρυχθούν διατηρητέοι ορισμένοι παραδοσιακοί χώροι εστίασης – αθηναϊκά τοπόσημα; Και με ποια κριτήρια;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Η πόλη διαθέτει κάθε είδους τοπόσημα, χώρους που σε κάποια εποχή ταυτίστηκαν με μια χρήση και αποτελούν κομμάτι της ιστορίας της και των αναμνήσεων των δημοτών. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με τα θερινά σινεμά, με χώρους πολιτισμού, ίσως όπως λέτε και με κάποιους χώρους εστίασης. Την ίδια στιγμή οι πόλεις αλλάζουν, οι χρήσεις αλλάζουν, η εικόνα του αστικού ιστού εξελίσσεται και μετασχηματίζεται. Δεν μπορώ να σκεφτώ ένα γενικό κριτήριο ή σύνολο κριτηρίων που θα ανταποκρινόταν στο ερώτημά σας. Νομίζω ωστόσο ότι ακριβώς αυτή η ιστορικότητα οδηγεί συχνά και τους επιχειρηματίες που αποφασίζουν να επενδύσουν σε τέτοιους χώρους, και συνήθως επιδιώκουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο αποφασίζουν να σεβαστούν το ίχνος της. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται περαιτέρω παρέμβαση του Δήμου ή αν χρειάζεται, αυτό θα έπρεπε να κρίνεται κατά περίσταση. Δεν βρίσκω το λόγο να επιβληθεί μια λογική «μουσειοποίησης».

-Κώστας Μπακογιάννης: Ξέρετε, μία επιχείρηση εξ ορισμού οφείλει να είναι βιώσιμη. Άρα λοιπόν, δεν μπορεί ούτε το Υπουργείο Πολιτισμού, ούτε ο Δήμος να τη θωρακίσει με αυτόν τον τρόπο. Τι μπορούμε να κάνουμε;  Μπορούμε να δώσουμε προτεραιότητα στα παραδοσιακά επαγγέλματα για να μπορέσουν να συνυπάρξουν αρμονικά με τις νέες οικονομικές και τεχνολογικές τάσεις. Μη ξεχνάτε ότι το πολύ μεγάλο στοίχημα για όλους εμάς είναι η μεικτή χρήση.

Χώροι στάθμευσης. Το μεγάλο πρόβλημα της Αθήνας (Menelaos Myrillas / SOOC).

13. Στην Αθήνα υπάρχουν χιλιάδες κενές θέσεις στάθμευσης σε ακριβά υπαίθρια πάρκινγκ που λειτουργούν εν πολλοίς καταχρηστικά και δεν προσφέρουν καμία άλλη υπηρεσία. Συμφωνείτε να επιβληθεί διατίμηση στα πάρκινγκ με παράλληλα κίνητρα/φοροαπαλλαγές για εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων τους, φόρτιση ηλεκτρονικων αυτοκινήτων κλπ.;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Δεν νομίζω ότι υπάρχει τρόπος για επιβολή τέτοιων όρων στην ελεύθερη αγορά. Ως Ανοιχτή Πόλη, δίνουμε έμφαση σε μια πολιτική περιορισμού της χρήσης του ΙΧ στο κέντρο της Αθήνας, στη μετακίνηση με μέσα μαζικής μεταφοράς. Άρα θέλουμε να υπάρχουν αντικίνητρα όσον αφορά τη μετακίνηση με ΙΧ στην πόλη. Από την άλλη, σίγουρα τα ιδιωτικά parking μπορούν να συμμετέχουν (με αντίστοιχα κίνητρα) σε έναν σχεδιασμό για τον έλεγχο της στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, ειδικά αν συνδυάζονται με παρεμβάσεις περιορισμού των υφιστάμενων θέσεων στάθμευσης, επέκτασης του δημόσιου χώρου και χωροθέτησης κοινωφελών εγκαταστάσεων π.χ. πράσινα σημεία, στάθμευση ποδηλάτων/δικύκλων κλπ.

-Κώστας Μπακογιάννης: Η διατίμηση δεν είναι αποτελεσματικό οικονομικό εργαλείο. Αυτό το οποίο μπορούμε να κάνουμε, είναι να σχεδιάσουμε συγκεκριμένα κίνητρα. Για παράδειγμα, σήμερα τα πάρκινγκ πληρώνουν ατελείωτα δημοτικά τέλη. Πληρώνουν περίπου ανά τετραγωνικό, όσο πληρώνετε εσείς και εγώ για τα διαμερίσματα στα οποία ζούμε. Εάν μειώσουμε αυτά τα δημοτικά τέλη, με μία συμφωνία εμπιστοσύνης με τους ιδιοκτήτες και τους εκμισθωτές, πιστεύω ότι μπορούμε να μειώσουμε και τα τέλη των παρκινγκ και έτσι να βοηθήσουμε στην αποφόρτιση της πόλης.

Νάσος Ηλιόπουλος: «Θεωρώ εξοργιστικό ότι εδώ και χρόνια οι συντηρητικές φωνές συνεπικουρούμενες από θρησκευτικούς παράγοντες εμπόδισαν τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου».

14. Συμφωνείτε να συστήσει ο Δήμος δημοτική επιχείρηση για την καύση των νεκρών στην Αθήνα;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Προφανώς και συμφωνούμε. Θεωρώ εξοργιστικό ότι εδώ και χρόνια οι συντηρητικές φωνές συνεπικουρούμενες από θρησκευτικούς παράγοντες εμπόδισαν τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου. Και είμαι πολύ χαρούμενος που επιτέλους η Αθήνα του 21ου αιώνα αποκτά έναν τέτοιο χώρο.

-Κώστας Μπακογιάννης: Σε καμία περίπτωση. Γιατί; Εχουμε δημοτικά γραφεία τελετών; Μη ξεχνάτε ότι αυτή τη στιγμή που μιλάμε προχωράει η πρώτη εγκατάσταση για την καύση των νεκρών στην Ριτσώνα, η οποία γίνεται από ιδιώτες.

15. Συμφωνείτε να απαγορευτεί η κυκλοφορία αυτοκινήτων / SUV πάνω από ένα ορισμένο μήκος / όγκο στο κέντρο της πόλης;

-Νάσος Ηλιόπουλος: Δεδομένου της αυξημένης κυκλοφορίας στην πόλη λόγω της μεγέθυνσης του τουρισμού στο κέντρο, γενικώς συμφωνούμε. Όμως η περίπτωση της Αθήνας είναι πιο ιδιαίτερη διότι αποτελεί και διοικητικό αλλά και οικονομικό κέντρο της χώρας, για αυτό χρειάζεται μια ολιστική προσέγγιση και όχι ένα μεμονωμένο μέτρο. Σχεδιάζουμε διάφορα μέτρα για την γενικότερη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης, με σκοπό πέρα από τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας και μετακίνησης, την μείωση των ρύπων και τη βελτίωση της ατμόσφαιράς μέσα στην Αθήνα. Οποιοδήποτε μέτρο όμως λάβουμε πρέπει να είναι αποτέλεσμα συνολικής μελέτης αλλά και διαβούλευσης με όλους τους σχετιζόμενους φορείς ώστε να αποτελεί μια πραγματική λύση και να μην δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα λύνει.

-Κώστας Μπακογιάννης: Θεωρώ ότι έφτασε η εποχή και η στιγμή να προετοιμαζόμαστε σε βάθος χρόνου για μια πόλη η οποία θα δίνει προτεραιότητα στον πεζό και όχι στα αυτοκίνητα Αυτό όμως γίνεται σταδιακά. Για αυτό και στο πρόγραμμά μας μεταξύ των άλλων προτείνουμε τη πεζοδρόμηση και το κλείσιμο στην κυκλοφορία του ιστορικού τριγώνου, αλλά και συγκεκριμένα οικονομικά κίνητρα για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.

 

Διαβάστε ακόμα: Η Νέα Δημοκρατία στο δρόμο για το Μαξίμου.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top