Νέα μεγάλη ασημί μάσκα, εισαγωγές αέρα χαμηλά, λεπτά φωτιστικά σώματα LED και διαμήκεις νευρώσεις στο καπό. Η Jaguar F-Pace έγινε κομψότερη και δυναμικότερη (photo Jaguar).

Η όσφρηση είναι αυτή που «ξεκλειδώνει» τις αναμνήσεις, λένε πιο παραμορφωμένοι από εμένα. Μυρωδιές και συναισθήματα, λένε, αποθηκεύονται διαρκώς στον «σκληρό» μας, με αποτέλεσμα μια μυρωδιά να απελευθερώνει μνήμες που συνδέονται με αυτή, συνιστώντας τη λεγόμενη οσφρητική μνήμη. Ή κάπως έτσι, τέλος πάντων.

Τα γράφω αυτά διότι η μυρωδιά του δέρματος στο εσωτερικό της Jaguar F-Pace μού θύμισε αμέσως εκείνη του σαλονιού της εταιρικής XJ6, που οδηγούσα πριν από πολλά χρόνια, τα κρύα Λονδρέζικα βράδια της επιστροφής από το γραφείο στο σπίτι – που ήταν και τη τελευταία Jaguar που είχα οδηγήσει.

Η αναγεννημένη με ινδικά χρήματα Jaguar έπρεπε να βρίσκεται, και μάλιστα με αξιώσεις, σε κάθε κατηγορία του λεγόμενου premium segment.

Αυτή λοιπόν η Jaguar F-Pace –F-PACE τη γράφει η εταιρεία, αλλά με κεφαλαία γράφω εγώ μόνο τα αρκτικόλεξα, που το Pace δεν είναι– είναι το πρώτο SUV της Jaguar. Παρουσιάστηκε πριν από έξι χρόνια με την εταιρεία να έχει προσθέσει στη γκάμα του μοντέλου και μια facelifted, και εκ των ων ουκ άνευ πλέον, plug-in υβριδική έκδοση το 2020.

Ποιος θα περίμενε πάντως ότι η ιστορική μάρκα που μας έδωσε εμβληματικά σπορ αυτοκίνητα, όπως τις ΧΚ των ‘50s’, την E-Type, ή την XJS V12 και αμιγώς αγωνιστικά μοντέλα όπως τις D-Type ή τις XJR του Tom Walkinshaw, θα έβγαζε κάποτε «τζιπ»; Ούτε η ίδια η Jaguar, εδώ που τα λέμε, κάποτε, όχι πολύ παλιά. Όμως, ανάγκα και θεοί, λέμε τώρα, πείθονται.

Ποιος θα περίμενε ότι η μάρκα που μας έδωσε εμβληματικά αγωνιστικά και σπορ αυτοκίνητα όπως, για παράδειγμα, τις D-Type και E-Type θα έβγαζε κάποτε «τζιπ»; (photo Lipmann)

Μέχρι λοιπόν το 2016, οπότε ξεκίνησε η νέα εποχή για τη Jaguar, ήταν απόλυτα λογικό η μάρκα να έχει ταυτιστεί με την παραγωγή πολυτελών, μεγάλων σεντάν και σπορ αυτοκινήτων για όσους έδιναν μεγαλύτερη σημασία στην παράδοση και στο συναίσθημα από όση στην αξιοπιστία.

H F-Pace διατηρεί το DNA της μάρκας, κάτι που γίνεται αντιληπτό και με την όλη εικόνα του εσωτερικού.

Ωστόσο, οι καιροί ου μενετοί εισίν. Η αναγεννημένη με ινδικά χρήματα Jaguar έπρεπε να βρίσκεται, και μάλιστα με αξιώσεις, σε κάθε κατηγορία του λεγόμενου premium segment. Έτσι, η ανταγωνιστική των Mercedes GLC, BMW X3, Audi Q5 κ.ά. (και Porsche Macan για τη συγκεκριμένη έκδοση με τα 404 άλογα) F-Pace, εκτός από κύριο μέρος της επανεφεύρεσης της μάρκας, είναι το μεγαλύτερο πλέον SUV της Jaguar, μιας και ακολουθήθηκε από τη (λίγο) μικρότερη E-Pace και την αμιγώς ηλεκτρική I-Pace.

Ήταν άραγε έκπληξη η δημιουργία της F-Pace; Αν στην αστείρευτη ελκυστικότητα των SUV συνυπολογίσει κανείς τη συνδυασμένη σήμερα τεχνογνωσία των Jaguar και Land Rover (JLR για τους φίλους), τεχνογνωσία που μεταφράζεται στη χρήση δοκιμασμένων μηχανικών και άλλων μερών της Land Rover και στη συνεπαγόμενη οικονομία κλίμακας (το Range Rover Velar [ποιο;], για παράδειγμα, είναι πρακτικά ίδιο αυτοκίνητο), όχι και τόσο.

Φαίνεται πάντως ότι η F-Pace διατηρεί το DNA της μάρκας, κάτι που γίνεται αντιληπτό όχι μόνο με τη συμβολή της οσφρητικής μνήμης της εισαγωγής, αλλά και με την όλη εικόνα του εσωτερικού το οποίο είναι όσο πολυτελές και άνετο όσο θα περίμενες να είναι το εσωτερικό ενός SUV από τη Jaguar.

Τον προηγούμενο αιώνα, τα εσωτερικά των Jaguar, όπως άλλωστε και εκείνα κάθε βρετανικής μάρκας (με τις δυο προφανείς εξαιρέσεις), απείχαν αρκετά σε ποιότητα υλικών και, κυρίως, σε ποιότητα συναρμογής από εκείνα του γερμανικού αυτοκινητικού μαγνητικού βορρά. Το εσωτερικό της F-Pace τα αλλάζει αυτά.

To εσωτερικό της κορυφαίας F-Pace, ειδικά αυτό με τα λευκά, δερμάτινα καθίσματα, θυμίζει (ψιθυριστά) μικρή Bentley Bentayga (photo Jaguar).

Η συνήθης αστεία ποιότητα, ειδικά αυτή της συναρμογής μετρίων πλαστικών και φτηνών καπλαμάδων, και η εξίσου συνήθης ανέμπνευστη τεχνολογία (σε infotainment, διακόπτες κ.λπ.) έχουν δώσει εδώ τη θέση τους σε καλά υλικά, ψηφιακό καντράν, σημαντικά αναβαθμισμένο infotainment, με οθόνη αφής 11,4”, και πλούσιο εξοπλισμό.

Τόσο δε αποτελεσματικά ηχομονωμένο είναι το εσωτερικό της F-Pace που σου δίνει την αίσθηση ότι ο υπόλοιπος κόσμος περνά δίπλα σου σαν σε video, με τον ήχο στο mute. Μάλιστα, αυτό του συγκεκριμένου αυτοκινήτου με τα λευκά, πολλαπλώς ρυθμιζόμενα, δερμάτινα καθίσματα, το αψεγάδιαστο σύστημα κλιματισμού που, διαβάζω, παρέχει και δυνατότητα ιονισμού από τυχόν βλαβερά σωματίδια του ως άνω έξω κόσμου, θυμίζει (ψιθυριστά) μικρή Bentley Bentayga.

Αν πάντως το εσωτερικό παραπέμπει σε πολυτέλεια, η εξωτερική εμφάνιση της F-Pace προϊδεάζει για μια σπορ εικόνα.

Ναι, το infotainment της Jaguar δεν προσφέρει την ευχρηστία, ειδικά εν κινήσει, του MBUX των Mercedes ή του iDrive των BMW, είναι όμως ένα από τα καλύτερα συστήματα οθόνης αφής, όχι μόνο για την πληθώρα πληροφόρησης, αλλά και για την αμεσότητα απόκρισής του.

Αυτά, μάλλον, που με ενόχλησαν στην ολιγοήμερη συμβίωση με την F-Pace είναι η, ας πούμε, ευαισθησία των διάφορων κουμπιών στο τιμόνι (φταίνε βέβαια και τα δάχτυλα αγρότη) και η «φλυαρία» λειτουργίας του επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου οκτώ σχέσεων, λειτουργίας που χρειάζεται να συνηθίσεις μέχρι να σιγουρευτείς ότι έχεις περάσει από το R στο D – και τούμπαλιν.

Αν πάντως το εσωτερικό παραπέμπει σε πολυτέλεια, η εξωτερική εμφάνιση της F-Pace προϊδεάζει για μια σπορ εικόνα, δυναμικότερη και κομψότερη εκείνων του ανταγωνισμού. Σε αυτό συντελούν η μεγάλη ασημί μάσκα, οι εισαγωγές αέρα χαμηλά, τα λεπτά φωτιστικά σώματα LED και οι τέσσερις διαμήκεις τσακίσεις στο καπό.

Το άλλο που έχει κατορθώσει η σχεδιαστική ομάδα της Jaguar είναι να προσδώσει στην ανανεωμένη F-Pace εικόνα μεγαλύτερου, βλέποντας το εξωτερικό, αυτοκινήτου από αυτήν που αποκομίζεις από το εσωτερικό. Διαβάζω πως το εσωτερικό της F-Pace άνετα φιλοξενεί πέντε ενήλικες και τις αποσκευές τους. Πρώτον, όχι δεν φιλοξενεί άνετα πέντε ενήλικες –για κάνα σινεμά ναι, αλλά όχι για ταξίδι– και δεύτερον, πότε ήταν η τελευταία φορά που είδατε πέντε ενήλικες σε αυτοκίνητο;

Όσο για τις αποσκευές τους, η τοποθέτηση της μπαταρίας της υβριδικής έκδοσης κάτω από το πορτμπαγκάζ μοιραία μειώνει κατά τι τη χωρητικότητά του. Οπότε, αν πρέπει οπωσδήποτε να ταξιδεύετε συχνά με άλλους τέσσερις, συν τις αποσκευές τους, προτιμήστε μια σκέτη βενζινοκίνητη F-Pace.

Κεντρική οθόνη αφής 11,4” με πληθώρα πληροφόρησης. Η ηλεκτρική αυτονομία δεν ξεπερνά τα 43 km, που στην πράξη είναι γύρω στα 35, με αξιοθαύμαστη όμως κατανάλωση. Η υβριδική F-Pace φορτίζεται και σε οικιακή πρίζα. Ο επιλογέας του κιβωτίου απαιτεί εξοικείωση. Δίλιτρος κινητήρας με συνδυασμένη απόδοση 404 ίππων και 640 Nm (photos Jaguar).

Ναι, αλλά έτσι χάνετε. Διότι επιλέγοντας τούτη δω την plug-in υβριδική F-Pace επιλέγετε ένα ξεχωριστό SUV που εφοδιάζεται με 4κύλινδρο, 2λιτρο βενζινοκινητήρα 300 ίππων και 400 Nm συν ηλεκτροκινητήρα 145 ίππων οι οποίοι, συνδυαζόμενοι, αποδίδουν 404 ίππους και 640 Nm (από μόλις τις 1500 rpm μάλιστα το δεύτερο μέγεθος).

Η υβριδική Jaguar F-Pace ξεχωρίζει χάρη στον πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό της, αλλά κυρίως στην οδηγική της συμπεριφορά.

Επιλέγετε έτσι ένα αυτοκίνητο, όχι μόνο με εξαιρετικές επιδόσεις –0-100 km/h σε 5,3” και τελική ταχύτητα 240 km/h, σύμφωνα με τη Jaguar–, αλλά και αξιοθαύμαστη συνδυαστική κατανάλωση – 2,1 lt/100 km σύμφωνα με μένα (υπάρχει και φωτογραφία).

Επιλέγετε ηλεκτροκίνητη αυτονομία που, σύμφωνα με την εταιρεία, φτάνει τα 53 km, αν και με μπαταρία στο 100% η σχετική ένδειξη (EV Range) ποτέ δεν ξεπέρασε τα 43 που, στην πράξη και παρόλη την προσεκτική οδήγηση, καταλήγουν ακόμη λιγότερα· επαρκούν ωστόσο για διαδρομές σπίτι/γραφείο/σπίτι δίχως βενζίνη, αλλά με ενδιάμεση βέβαια φόρτιση.

Επιλέγετε ακόμη ένα SUV που, σε δρόμο με αλλεπάλληλες στροφές, παρά το ύψος του, και το βάρος των 2+ τόνων, και τις επακόλουθες κλίσεις –λογικές, αλλά κλίσεις– με κινητήρα, τιμόνι, κιβώτιο και ανάρτηση στο δυναμικό πρόγραμμα, σου δίνει την εντύπωση ότι οδηγείς σπορ hatchback, ψηλό έστω. Με κανένα άλλο SUV –εξαιρουμένης της Porsche Macan– δεν νιώθεις τέτοια εμπιστοσύνη.

Πολύ καλές επιδόσεις και εξαιρετική οδική συμπεριφορά που κάθε άλλο παρά SUV θυμίζει (photo Jaguar).

Επιλέγετε τέλος, και πάλι παρά το διόλου αμελητέο βάρος, αποτελεσματικά φρένα, τέσσερα προγράμματα οδήγησης, από το ECO για τα μποτιλιαρίσματα της Κηφισίας μέχρι το άλλο για τα χιόνια και τους πάγους της Κηφισιάς, ρυθμιζόμενη ανάρτηση και τη στάνταρ σε κάθε F-Pace μηχανική τετρακίνηση.

Μιλώντας για τετρακίνηση, αν και δεν είχα την ευκαιρία (ούτε και την επιθυμία) να βγάλω μια Jaguar εκτός δρόμου –το πλησιέστερο σε συνθήκες off-road ήταν ένα βράδυ για κεμπάπ στα Λιπάσματα, στη Δραπετσώνα–, η F-Pace, όπως γράφουν και ειδικότεροι εμού, είναι αναμφίβολα ανάλογα ικανή και σε ό,τι επιλέξει να της αντιτάξει μια λασπωμένη Ζήρεια ή ένας χιονισμένος Παρνασσός.

Μπορεί λοιπόν να υπάρχουν εκεί έξω SUV που είναι μεγαλύτερα, ανετότερα και φτηνότερα. Η υβριδική Jaguar F-Pace όμως ξεχωρίζει χάρη στον πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό της, αλλά κυρίως στην οδηγική της συμπεριφορά. Δεν είναι απαραίτητο βέβαια να την αποκτήσετε, αλλά δεν βλέπω και τον λόγο να μην το κάνετε.

Δείτε περισσότερα για τη γκάμα της Jaguar F-Pace εδώ.

Τα βασικά

Μοντέλο: Jaguar F-Pace PHEV 404e HP
Κινητήρες: 4κύλινδρος turbo 1.997 κ.εκ. συν ηλεκτροκινητήρας
Συνδυαστική ισχύς: 404 HP @ 5500 rpm
Συνδυαστική ροπή: 640 Nm @ 1500 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: 4WD/αυτόματο 8 σχέσεων
Συνδυαστική κατανάλωση: 2,2-2,4 lt/100 km (επίσημη WLTP)
0-100: 5,3”
Τελική ταχύτητα: 240 km/h
Τιμή: από €83.163

 

 

Διαβάστε ακόμα: Driven. Opel Astra 1.2 130 HP AT8. Αd Astra per aspera.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top