Γενικώς προσέχουμε πού στεκόμαστε. Για καλό όλων (φωτογραφία: Orestis Seferoglou / SOOC).

Καταρχάς, μερικές επισημάνσεις πριν συνεχίσετε να διαβάζετε:

Φέτος δεν θα υπάρξει εκκίνηση κάτω από την Ακρόπολη. Η επονομαζόμενη τελετουργική εκκίνηση θα γίνει το βράδυ της Πέμπτης, 8 Σεπτεμβρίου, στο ΟΑΚΑ που αμέσως μετά θα φιλοξενήσει και τη λεγόμενη υπερειδική διαδρομή.

Αυτή είναι η δεύτερη συνεχής χρονιά που διεξάγεται το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις (Ακρόπολις σκέτο, για τους φίλους) αποτελώντας και πάλι γύρο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος, μετά τα οκτώ χρόνια ηχηρής απουσίας του από το WRC. Οπότε, ένα μπράβο οφείλεται και πάλι στη Motorsport Greece, στην Οργάνωση, στον αρμόδιο υφυπουργό Αυγενάκη και, δια μέσω αυτού, στην Πολιτεία και στις τοπικές αυτοδιοικήσεις που το στηρίζουν.

Με δεδομένους δε τους περιορισμούς και τις προδιαγραφές των ράλλυ του WRC της εποχής, είναι ένας καλοσχεδιασμένος αγώνας (πιο καλοσχεδιασμένος από το 2021, αν και, με γνώμονα τα όσα έγιναν εκεί πέρυσι, θεωρώ την επιλογή της ΕΔ Ελευθεροχώρι ως Power Stage τολμηρή – για να μην πω παράτολμη), με αρκετές καινούργιες ειδικές διαδρομές (επέκεινα ΕΔ) και περισσότερες συμμετοχές από πέρυσι ο οποίος διαθέτει όλα τα… εφόδια, έμψυχα και άψυχα, για να διεξαχθεί με επιτυχία. Υπό προϋποθέσεις. Ποιες; Αυτές προφανώς που εξαρτώνται από τους θεατές.

Αυτή είναι δεύτερη χρονιά που έχουμε Ακρόπολις «με Facebook».

Τι εννοώ; Αυτή είναι δεύτερη χρονιά που έχουμε Ακρόπολις «με Facebook». Και επειδή στο συγκεκριμένο ΜΚΔ και αλλού διαβάζω, όχι μόνο διάφορες ανοησίες, αλλά και προκλητικές προτροπές –μέχρι και ύβρεις για την Οργάνωση που δεν έχει φροντίσει να είναι «ανοιχτά τα πάντα όλα, πάντα και για όλους»– εύχομαι ο ενθουσιασμός και η προσμονή του συνειδητοποιημένου θεατή να κυριαρχήσουν επί της ξερολίασης, του εξυπνακισμού και του κρετινισμού του μαλάκα τοιούτου έτσι ώστε και η ασφάλεια θεατών και πληρωμάτων να διασφαλιστεί και ο αγώνας να διεξαχθεί ομαλά χωρίς καθυστερήσεις ή, φευ, ακυρώσεις ΕΔ· κάτι που βέβαια θα συμβάλει στη μακροημέρευσή του.

Αριστερά: Τα αυτοκίνητα της κορυφαίας κατηγορίας RC1 είναι τετρακίνητες, πλαστικές σιλουέτες μικρών hatchback με κινητήρες 1.6 με turbo και, από φέτος, υβριδική υποβοήθηση που παρέχει πάνω από 500 άλογα. (photo Media Acropolis Rally/Nikos Katikis). Δεξιά: Τα αυτοκίνητα της πολυπληθέστερης κατηγορίας RC2 (Skoda Fabia, Hyundai i20 N, Citroën C3, Ford Fiesta κ.ά.) είναι επίσης τετρακίνητα και διαθέτουν κινητήρες 1.6, με μικρότερο turbo, που βασίζονται σε κινητήρες παραγωγής (photo Media Acropolis Rally/John Kouskoutis).

Προς τούτο, ακολουθεί πρώτα ένας Οδηγός για τον καλό, συνειδητοποιημένο, προσεκτικό θεατή:

Τα αυτοκίνητα που συμμετέχουν χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες με τα εξής (πολύ επιγραμματικά) τεχνικά χαρακτηριστικά:

RC1/Rally1: αυτοκίνητα με κινητήρα 1.6 με turbo και υβριδική υποβοήθηση, η οποία επιτρέπει και ηλεκτροκίνηση εκτός ειδικών διαδρομών, απόδοση πάνω από 500 άλογα, τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό, σειριακό μηχανικό κιβώτιο πέντε πλέον σχέσεων (χωρίς paddles στο τιμόνι) και ελάχιστο βάρος 1.190 kg.

RC2/Rally2: αυτοκίνητα επίσης με κινητήρες 1.6, με μικρότερο turbo, που βασίζονται σε κινητήρες παραγωγής, απόδοση περίπου 290 άλογα, τετρακίνηση δίχως κεντρικό διαφορικό, σειριακό μηχανικό κιβώτιο και ελάχιστο βάρος 1.230 kg.

RC3/Rally3: αυτοκίνητα είτε με ατμοσφαιρικούς κινητήρες έως 2.0 είτε έως 1.6 με ακόμη μικρότερο turbo, απόδοση περίπου 210 άλογα, τετρακίνηση δίχως κεντρικό διαφορικό, σειριακό μηχανικό κιβώτιο και ελάχιστο βάρος 1.210 kg.

RC4/Rally4: παρόμοια αυτοκίνητα με τα RC3/Rally3, αλλά δίχως τετρακίνηση, με ελάχιστο βάρος 1.080 kg.

Κανονίστε να δείτε δύο ΕΔ κάθε μέρα ή δύο φορές μια από αυτές που επαναλαμβάνονται το Σάββατο και την Κυριακή.

Οι ΕΔ κλείνουν για τα αυτοκίνητα των θεατών τρεις ώρες πριν από το πρώτο αγωνιστικό αυτοκίνητο –εκτός αν κριθεί από την Οργάνωση ότι χρειάζεται να κλείσουν νωρίτερα– οπότε, αν είναι να μπείτε με το αυτοκίνητό σας μέσα στην ΕΔ, κάντε το εγκαίρως.

Έχοντας δε μπει μέσα στην ΕΔ, φροντίστε να παρκάρετε σε μέρος που αφενός δεν ενοχλεί τη διέλευση των αγωνιστικών αυτοκινήτων (στοιχειώδες) και αφετέρου δεν κινδυνεύει το αυτοκίνητό σας από πέτρες (ακόμη πιο στοιχειώδες).

17 χρόνια μετά την τελευταία φορά, το ΟΑΚΑ θα φιλοξενήσει και πάλι Υπερειδική του Ράλλυ Ακρόπολις (photo Media Rally Acropolis).

Κανονίστε να δείτε δύο ΕΔ κάθε μέρα (σχετικά εύκολο εγχείρημα για την πρώτη μέρα) ή δύο φορές μια από αυτές που επαναλαμβάνονται το Σάββατο και την Κυριακή. Βάσει των όσων αναφέρονται στη συνέχεια (και του πλήθους, βέβαια, που θα κατακλύσει τις ΕΔ και τις προσβάσεις σε αυτές) το να επιχειρήσετε να παρακολουθήσετε περισσότερες από δυο κάθε μέρα είναι εξαιρετικά δύσκολο και επικίνδυνο.

Αν επιλέξετε να φτάσετε σε ΕΔ από τις ιδιαίτερα δημοφιλείς προσβάσεις για θεατές (επίσημα ανακοινωθείσες από την Οργάνωση ή μη), φροντίστε να φτάσετε και πάλι εγκαίρως. Παρκάρετε πίσω από το τελευταίο αυτοκίνητο που θα βρείτε σταματημένο και ΜΟΝΟ ΣΤΗ ΜΙΑ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ. Κάντε και αναστροφή για να φύγετε ευκολότερα.

Μην επιχειρήσετε να προσπεράσετε τα ήδη παρκαρισμένα αυτοκίνητα για να φτάσετε κοντά στην κορδέλα της ΕΔ ή να παρκάρετε και στις δύο πλευρές του δρόμου γιατί και μποτιλιάρισμα θα δημιουργήσετε και θα αποκλείσετε πιθανή διέλευση ασθενοφόρου ή πυροσβεστικού οχήματος, με πιθανή συνέπεια να ακυρωθεί η ΕΔ.

Αποφύγετε τα σημεία εκκίνησης και τερματισμού των ΕΔ μιας και, για να μη δημιουργείται εκεί συνωστισμός.

Σημειώστε δε πως το κλείσιμο οποιασδήποτε πρόσβασης είναι στη διακριτική ευχέρεια της Οργάνωσης και για να εξασφαλιστεί η ως άνω απρόσκοπτη διέλευση ασθενοφόρου ή πυροσβεστικού οχήματος και για να αποφευχθεί η ταλαιπωρία κατά την αποχώρηση των θεατών που έφτασαν εκεί εγκαίρως.

Αποφύγετε τα σημεία εκκίνησης και τερματισμού των ΕΔ μιας και, για να μη δημιουργείται εκεί συνωστισμός που δυσκολεύει το έργο των κριτών, είναι αφενός δυσπρόσιτα (πλην εξαιρέσεων π.χ. ΕΔ Λουτράκι, Βωξίτες, Ταρζάν) και αφετέρου απαγορευτικά για θεατές. Και δεν προσφέρουν και ιδιαίτερο θέαμα, εδώ που τα λέμε.

Επεξηγηματικό, idiot-proof διάγραμμα της Οργάνωσης για το πού πρέπει και πού δεν πρέπει να βρίσκονται θεατές μέσα σε μια ΕΔ (photo Media Rally Acropolis).

Μέσα στην ΕΔ, βρείτε το σημείο από όπου θα παρακολουθήσετε μέχρι 30’ πριν από την ώρα έναρξης της ΕΔ και ΜΕΙΝΕΤΕ ΕΚΕΙ. Στη συνέχεια, κάθε μετακίνηση θεατών στον δρόμο ελέγχεται και απαγορεύεται.

Με την αφορμή, μέσω όχι μόνο των πλοηγών αυτοκινήτων και του ελικοπτέρου των υπεύθυνων ασφαλείας, αλλά και των συστημάτων ελέγχου της FIA, το κέντρο του αγώνα έχει πλήρη και λεπτομερή εικόνα για οτιδήποτε συμβαίνει μέσα στην ΕΔ, είτε πριν την έναρξή της είτε καθ’ όλη της τη διάρκεια. Αν λοιπόν κριθεί πως η ασφάλεια πληρωμάτων ή/και θεατών βρίσκεται σε κίνδυνο, μπορεί να αποφασιστεί η καθυστέρηση έναρξης της ΕΔ ή η ακύρωσή της.

Μην κάθεστε στην εξωτερική πλευρά μιας στροφής, κοντά σε σημεία με άλματα ή όπου υπάρχει συνδυασμός και των δύο. Τέτοιες καταστάσεις δίνουν ελάχιστο χρονικό περιθώριο και στους οδηγούς να διορθώσουν τυχόν λάθος και σε σας να μετακινηθείτε.

Δεν είναι επικίνδυνη μόνο η εξωτερική πλευρά μιας στροφής. Με τη δύναμη, το momentum και την ταχύτητα που αναπτύσσουν αυτά τα αυτοκίνητα –ταχύτητα που ακόμη και σε χωματόδρομους ξεπερνά τα 180 km/h– μπορούν να βγουν από τον δρόμο ακόμα και στις ευθείες – το έχουμε δει πολλάκις αυτό να συμβαίνει.

Έτσι, φροντίστε, όπου είναι αυτό δυνατό, να παρακολουθήσετε τον αγώνα από υπερυψωμένο σημείο και μακριά από τον δρόμο – πέτρες εκτινάσσονται σε μεγάλη απόσταση. Θαυμάστε οδηγούς και αυτοκίνητα από τις προκαθορισμένες ζώνες θεατών που σηματοδοτούνται με πλέγματα ή κορδέλες.

Φροντίστε να είστε πάντα όρθιοι και έτοιμοι για το αναπάντεχο.

Για κανέναν λόγο μην επιχειρήσετε να παρακολουθήσετε από σημεία όπου υπάρχουν απαγορευτικές πινακίδες (No Go Area). Και μη φύγετε από τη θέση σας μεταξύ διελεύσεων των αγωνιστικών και μέχρι να περάσει το ουραγό αυτοκίνητο με την καρό σημαία.

Μην αφήνετε την προσοχή σας να αποσπάται απ’ ό,τι συμβαίνει στην ειδική διαδρομή. Φροντίστε να είστε πάντα όρθιοι και έτοιμοι για το αναπάντεχο. Ακόμα και οι καλύτεροι οδηγοί κάνουν λάθη, ενώ μια μηχανική βλάβη μπορεί να προκύψει οποιαδήποτε στιγμή.

Το καλύτερο θέαμα και τα καλύτερα βιντεάκια και οι σωστές σέλφι για το ίνστα βγαίνουν όταν είσαι ακριβώς πάνω στο apex της στροφής. Απόσπασμα από τον Οδηγό του καλού μαλάκα (photo YouTube).

Σε συνέχεια των παραπάνω, σεβαστείτε τους ανθρώπους (εθελοντές, συνήθως) που βρίσκονται από πολύ νωρίς στις ΕΔ για τη δική σας ασφάλεια και ακολουθείστε τις οδηγίες τους. Η Οργάνωση έχει μεριμνήσει να βρεθείτε όσο το δυνατόν πιο κοντά στη δράση, μένοντας όμως ασφαλείς.

Ελέγξτε για το «Πράσινο Φως». Από φέτος, τα αυτοκίνητα RC1/Rally1 διαθέτουν υβριδικά κινητήρια σύνολα, κάτι που, λόγω της υψηλής τάσης που μπορεί να αναπτυχθεί, συνεπάγεται επιπλέον προφυλάξεις για θεατές και πληρώματα σε περίπτωση εξόδου από τον δρόμο ή ατυχήματος. Έτσι, πρέπει πάντα να ελέγχετε για πράσινο φως πριν αγγίξετε ένα αυτοκίνητο σταματημένο που δείχνει ότι το αυτοκίνητο είναι ασφαλές.

Επειδή βλέπω διάφορους να προετοιμάζονται για ψησταριές στο βουνό, ΜΗΝ ΑΝΑΨΕΤΕ ΦΩΤΙΑ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑ ΛΟΓΟ.

Αυτά τα φώτα ασφαλείας βρίσκονται στο παρμπρίζ και στις δύο πλαϊνές κολόνες. Κόκκινο φως που αναβοσβήνει, μαζί με ήχο συναγερμού, ή και κανένα φως, σημαίνει ότι το αυτοκίνητο ΔΕΝ είναι ασφαλές. Αγγίξτε το ακινητοποιημένο αυτοκίνητο ΜΟΝΟ αν ανάβει το πράσινο φως.

Και επειδή βλέπω διάφορους να προετοιμάζονται για ψησταριές στο βουνό, ΜΗΝ ΑΝΑΨΕΤΕ ΦΩΤΙΑ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑ ΛΟΓΟ. Ακόμα και τα τσιγάρα σας, σβήστε τα σίγουρα και με προσοχή. Τα δάση, η χλωρίδα και η πανίδα τους αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι και του Ράλλυ Ακρόπολις και φυσικά της πατρίδας μας. Σεβαστείτε τα! Προστατεύστε τα!

Τέλος, σε διάφορα σημεία των ΕΔ, η Οργάνωση έχει φροντίσει να υπάρχουν κάδοι σκουπιδιών και ανακύκλωσης. Οπότε, είτε αφήστε εκεί τα σκουπίδια σας είτε, ακόμα καλύτερα, πάρτε τα μαζί σας – ειδικά αν η Οργάνωση δεν έχει φροντίσει να υπάρχει κάδος ακριβώς δίπλα σας.

Παρκάρετε μόνο στη μία πλευρά του δρόμου γιατί και μποτιλιάρισμα θα δημιουργήσετε και θα αποκλείσετε διέλευση ασθενοφόρου ή πυροσβεστικού οχήματος, με συνέπεια να ακυρωθεί η ΕΔ. Οι φωτογραφίες είναι από την περυσινή ΕΔ Ελευθεροχώρι – που ακυρώθηκε. Οι δε θεατές που πάρκαραν στην άσφαλτο χρειάστηκε να περπατήσουν πολλά χιλιόμετρα μέχρι να φτάσουν στην εκκίνηση της ΕΔ (photos (photos Media Rally Acropolis, Νίκος Τσακνιάς, Μανώλης Σαλούρος, Μάνος Στέλλας, Κωνσταντίνος Χριστόπουλος).

Εδώ ολοκληρώθηκε ο Οδηγός του καλού θεατή. Ακολουθεί ο Οδηγός του καλού μαλάκα:

Στις προσβάσεις για τους θεατές που, για άγνωστο λόγο, είναι, λέει και πιθανοί οδοί διαφυγής σε περίπτωση ανάγκης (άκου «ανάγκης», ποιας ανάγκης;), όταν, φτάνοντας καθυστερημένος, βλέπεις ήδη παρκαρισμένα αυτοκίνητα, κοίτα μην πιαστείς κορόιδο και παρκάρεις εσύ τελευταίος – συνέχισε μέχρι την κορδέλα. Εκεί σίγουρα θα βρεις θέση που δεν θα έχει βρει άλλος.

Ειδικά σε στενό δρόμο, πάρκαρε και από τις δυο πλευρές – εντάξει, αφήνοντας λίγο χώρο για πεζούς. Σιγά δηλαδή μη χρειαστεί να χρησιμοποιηθεί ο δρόμος και για άλλο λόγο – ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, τέτοια.

Διάλεξε εσύ πού θα στηθείς για να δεις, μη δίνεις σημασία στις πινακίδες “No Go Area”.

Περπατώντας με τα πόδια μέσα στην ΕΔ, φρόντισε να περνάς μπροστά από το πλαστικό πλέγμα και τις κορδέλες που έχει τοποθετήσει σε ορισμένα μέρη, για λόγους ασφαλείας υποτίθεται, η Οργάνωση ή, ακόμα καλύτερα, να τα τσαλαπατάς αφού από την άλλη μπάντα μπορεί να έχει πέτρες και αγκάθια.

Οι ΕΔ κλείνουν, λέει, τρεις ώρες πριν από τη διέλευση του πρώτου αγωνιστικού. Ντάξ’, σχετικά είναι αυτά… Και αργότερα να πας, αν σβήσεις μπροστά στον σταθμό ελέγχου της εκκίνησης και βάλεις και τις φωνές στους κριτές επειδή, ας πούμε, βρήκες κίνηση στον δρόμο φεύγοντας από την προηγούμενη ΕΔ ή άργησε να σου φέρει τον λογαριασμό ο κάπελας, τι θα κάνουν; θα σε αφήσουν να μπεις, μην ακούς, γιατί δεν θα θέλουν να ακυρωθεί η ΕΔ. Ο επιμένων νικά.

To Hyundai i20 N Hybrid είναι ένα από τα τρία αυτοκίνητα που διεκδικούν τη νίκη. Τα άλλα δύο είναι το Toyota GR Yaris Hybrid και το Ford Puma Hybrid (photo Media Acropolis Rally/John Kouskoutis).

Συνέχισε να ψάχνεις το καλύτερο μέρος για να παρακολουθήσεις μέχρι και την τελευταία ώρα. Ρώτα, πειραματίσου, περπάτα από δω κι από κει, ανεβοκατέβα στα πρανή, ακόμα και μετά από αυτά τα αυτοκίνητο της οργάνωσης με τα διάφορα μηδενικά στη μπάντα – έχεις πολύ χρόνο μέχρι να περάσει ο πρώτος. Να ‘σαι όμως και ευγενής. Χαιρέτα, για παράδειγμα, το ελικόπτερο που πετάει από πάνω. Κάνε το μάλιστα από τη μέση του δρόμου, για να σε βλέπουν καλύτερα.

Διάλεξε εσύ πού θα στηθείς για να δεις, μη δίνεις σημασία στις πινακίδες “No Go Area” ξερωγώ και μην ακούς τι λένε αυτοί με τις σφυρίχτρες και τα χαζογιλεκάκια. Αν χρειαστεί, πέτα τους και καμιά πέτρα ή κάνα φραπόγαλο μπας και μαζευτούν. Που φορέσαν εκειδαπέρα ένα φωσφοριζέ γιλέκο και κάνουν τον καμπόσο…

Το καλύτερο θέαμα και τα καλύτερα βιντεάκια και οι σωστές σέλφι για το ίνστα βγαίνουν όταν είσαι ακριβώς πάνω στο apex της στροφής – μη φοβάσαι, οι τύποι ξέρουν να οδηγούν.

Αν έχεις γεμίσει παϊδάκια και πράσινες και πας να δεις την ΕΔ από τους σταθμούς ελέγχου εκκίνησης ή τερματισμού, φρόντισε να στηθείς δίπλα στους κριτές.

Αν κάνει ότι βγάζει ψύχρα στο βουνό, άναψε φωτιά να ζεσταθεί το κοκαλάκι σου – τα ξερόχορτα και οι πευκοβελόνες ανάβουν πανεύκολα αυτή την εποχή. Παρομοίως αν πεινάσεις. Τι, άψητη θα τη φας την παντσέτα;

Δες καμιά δεκαπενταριά συμμετοχές, έτσι κι αλλιώς οι από πίσω ψιλοσέρνονται, και φύγε για άλλη ΕΔ – τρεις-τέσσερις την ημέρα τις προλαβαίνεις άνετα. Εξάλλου, μέσα στο δίλεπτο που μεσολαβεί ανάμεσα στα αγωνιστικά προλαβαίνεις να περπατήσεις πολλά μέτρα.

Αν έχεις γεμίσει παϊδάκια και πράσινες και πας να δεις την ΕΔ από τους σταθμούς ελέγχου εκκίνησης ή τερματισμού, φρόντισε να στηθείς δίπλα στους κριτές για να τους κάνεις και παρέα. Ιδανικά, στήσου μπροστά από το χρονόμετρο στο STOP. Ή τον πίνακα με τους χρόνους.

Καλό αγώνα είπαμε; Ε, να πούμε. Στο μεταξύ, δείτε περισσότερα (συμμετοχές, ωράρια, χάρτες, προσβάσεις κ.λπ.) στο επίσημο site του EKO Rally Acropolis εδώ.

 

Διαβάστε ακόμα: Βασίλης Χαρίτος. Το Ράλλυ Ακρόπολις που δεν θέλω να θυμάμαι.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top