Θαύμα: Το Βατικανό συμμετέχει στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής

Το Βατικανό συμμετέχει φέτος για πρώτη φορά στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας με δέκα παρεκκλήσια σχεδιασμένα από διάσημους αρχιτέκτονες από όλον τον κόσμο.

 

Έργο του Javier Corvalan Espinola.

Η Αγία Έδρα έχει ήδη λάβει μέρος στη Μπιενάλε Τέχνης το 2013 και 2015, αλλά είναι η πρώτη της συμμετοχή σε Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής. Οι επιμελήτριες της φετινής Μπιενάλε Yvonne Farrell και Shelley Mcnamara επέλεξαν το θέμα «Ελεύθερος Χώρος», χώρος για όλους, χώρος με χρήση ελεύθερης πρόσβασης.

Ο Καρδινάλιος Gianfranco Ravasi, Πρόεδρος του Συμβουλίου του Ποντίφικα σε θέματα πολιτισμού, εξηγεί: «Αποφασίσαμε να εμπλακούμε στη σφαίρα της αρχιτεκτονικής για να δημιουργήσουμε ένα προσκύνημα στο δάσος, ένα χώρο σιωπής και σκιάς, ένα ταξίδι, έναν τόπο διαλογισμού στον οποίο μπορούν να πάρουν μέρος και όσοι δεν είναι πιστοί». Και συμπληρώνει: «Έχει γεννηθεί μια επιθυμία για ένα νέο αρραβώνα μεταξύ πίστης και τέχνης, μεταξύ δύο κόσμων που κάποτε ήταν τόσο κοντά λες και ήταν ένας, ενώ σήμερα είναι σχεδόν ξένοι μεταξύ τους».

Έργο της Carla Juacaba.

Ο Καρδινάλιος δεν παρέλειψε να σχολιάσει ότι οι σύγχρονες εκκλησίες έχουν αντιγράψει αδόκιμα αρχιτεκτονικά ρεύματα και τάσεις διαφόρων εποχών ή, ακόμη χειρότερα, έχουν προσαρμοστεί στην «ασχήμια» των νέων προαστίων και σε «επιθετικά» προγράμματα ανοικοδόμησης ή ανάπλασης, αφαιρώντας από τους τόπους λατρείας κάθε ίχνος πνευματικότητας και ομορφιάς.

Ακόμη και αν δεχτεί την «υστεροβουλία» που πιθανό να υποκρύπτει η συγκεκριμένη πρωτοβουλία σε επίπεδο θρησκευτικού «μάρκετινγκ», δεν μπορεί παρά να της αναγνωρίσει την προωθημένη σκέψη της.

Τα δέκα παρεκκλήσια θα τοποθετηθούν στο μικρό δασώδες νησί San Giorgio, το οποίο βλέπει το παλάτι του Δόγη και συνήθως επισκέπτεται λίγος κόσμος. Το «Παρεκκλήσιο στο Δάσος», το οποίο είχε υλοποιήσει ο Gunnar Asplund το 1920 σε ένα κοιμητήριο στη Στοκχόλμη, αποτέλεσε την έμπνευση για το συγκεκριμένο πρότζεκτ, όπως δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο επιμελητής του περιπτέρου της Αγίας Έδρας, ιστορικός αρχιτεκτονικής Francesco Dal Co. Διευκρινίζοντας ότι, πέραν της Αγίας Τράπεζας και του Άμβωνα, τα παρεκκλήσια δεν απαιτείται να έχουν αναφορές στη χριστιανική εκκλησία.

Αριστερά: Έργο του γραφείου Foster + Partners. Δεξιά: Έργο του γραφείου Sean Godsell Architects.

Στο περίπτερο του Βατικανού, συμμετέχουν με τις καινοτόμες προτάσεις τους οι αρχιτέκτονες Andrew Berman, Francesco Cellini, Javier Corvalàn, Eva Prats και Ricardo Flores, Norman Foster, Teronobu Fujimori, Sean Godsell, Carla Juacaba, Smiljan Radic και Eduardo Souto de Moura.

Είναι δύσκολο να αποφύγει κάποιος ένα σχόλιο, συγκρίνοντας την ασυνήθιστη, αν μη τι άλλο, απόφαση συμμετοχής της Καθολικής Εκκλησίας στην Μπιενάλε της Βενετίας, με τις γενικότερες αντιλήψεις της δικής μας Ορθόδοξης.

Έργο του Smiljan Radic.

Ακόμη και αν δεχτεί την «υστεροβουλία» που πιθανό να υποκρύπτει η συγκεκριμένη πρωτοβουλία της σε επίπεδο θρησκευτικού «μάρκετινγκ», δεν μπορεί παρά να της αναγνωρίσει την προωθημένη σκέψη της, σε ένα μάλιστα μη προνομιακό γι’ αυτήν πεδίο.

Τα εγκαίνια της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής είναι προγραμματισμένα για τις 26 Μαΐου. Δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό ποια θα είναι η τύχη των δέκα παρεκκλησίων μετά τη λήξη της διοργάνωσης στις 25 Νοεμβρίου.

Αριστερά: Έργο του Smiljan Radic. Δεξιά: Έργο του γραφείου Andrew Berman Architect.

 

Διαβάστε ακόμα: Η χαρά του ΚΠΣΙΝ και ο «μαντάμ σουσουδέ» επαρχιωτισμός μας

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή
Θοδωρής Τσεκούρας Θοδωρής Τσεκούρας: Τι μου έμαθαν τα παιδιά μου για την πολιτική 

Πώς να κρυφτείς από τα παιδιά; Αλλά και πώς να κρυφτεί ένας πρωθυπουργός που δεν δείχνει να είναι ενήλικας; Η χώρα, περισσότερο από όλα, χρειάζεται πολιτικούς που θα είναι υπεύθυνοι γονείς.

26.12.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Διονύσης Μαρίνος Αυτοί οι δρόμοι φτιάχτηκαν για εμάς, Δημήτρη Κουφοντίνα 

Ο αρχιδολοφόνος της 17 Νοέμβρη εξακολουθεί να πιστεύει πως ο κόσμος του ανήκει. Αμετανόητος και με ελαφρά συνείδηση περπατάει πλέον ανάμεσά μας σαν να μην έχει συμβεί τίποτα. Την ίδια στιγμή που οι ομοϊδεάτες του θεωρούν πως οι δρόμοι είναι δικοί τους.

04.01.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Κίμων Φραγκάκης Χρήστος Ροζάκης: «Η Συμφωνία για το Μακεδονικό είναι μια δίκαιη λύση, ένας έντιμος συμβιβασμός» 

Ο πρώην αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και νυν Πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΥΠΕΞ μιλάει στον Κίμωνα Φραγκάκη. Για τις αγκυλώσεις μας στα εθνικά θέματα, για τα κτυπήματα κάτω από τη ζώνη που δέχτηκε ως μέλος της πρώτης κυβέρνησης Σημίτη, για το αστικό κεκτημένο της χώρας μας που ανήκει αδιαπραγμάτευτα στη Δύση.

13.12.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Διονύσης Μαρίνος Οι καλλιτέχνες νιώθουν ακόμα υποχρεωμένοι να δηλώνουν αριστεροί; 

Υπήρξε αριστερή επιβολή στην τέχνη από το 1974 και μετά; Ποιος μπορεί να το αρνηθεί. Κι όμως, για πρώτη φορά η αριστερή κουλτούρα δεν διαθέτει το αλάθητο του Πάπα. Είναι κι αυτό ένα από τα καλά της κρίσης, γράφει ο Διονύσης Μαρίνος.

29.12.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro