Θαύμα: Το Βατικανό συμμετέχει στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής

Το Βατικανό συμμετέχει φέτος για πρώτη φορά στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας με δέκα παρεκκλήσια σχεδιασμένα από διάσημους αρχιτέκτονες από όλον τον κόσμο.

 

Έργο του Javier Corvalan Espinola.

Η Αγία Έδρα έχει ήδη λάβει μέρος στη Μπιενάλε Τέχνης το 2013 και 2015, αλλά είναι η πρώτη της συμμετοχή σε Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής. Οι επιμελήτριες της φετινής Μπιενάλε Yvonne Farrell και Shelley Mcnamara επέλεξαν το θέμα «Ελεύθερος Χώρος», χώρος για όλους, χώρος με χρήση ελεύθερης πρόσβασης.

Ο Καρδινάλιος Gianfranco Ravasi, Πρόεδρος του Συμβουλίου του Ποντίφικα σε θέματα πολιτισμού, εξηγεί: «Αποφασίσαμε να εμπλακούμε στη σφαίρα της αρχιτεκτονικής για να δημιουργήσουμε ένα προσκύνημα στο δάσος, ένα χώρο σιωπής και σκιάς, ένα ταξίδι, έναν τόπο διαλογισμού στον οποίο μπορούν να πάρουν μέρος και όσοι δεν είναι πιστοί». Και συμπληρώνει: «Έχει γεννηθεί μια επιθυμία για ένα νέο αρραβώνα μεταξύ πίστης και τέχνης, μεταξύ δύο κόσμων που κάποτε ήταν τόσο κοντά λες και ήταν ένας, ενώ σήμερα είναι σχεδόν ξένοι μεταξύ τους».

Έργο της Carla Juacaba.

Ο Καρδινάλιος δεν παρέλειψε να σχολιάσει ότι οι σύγχρονες εκκλησίες έχουν αντιγράψει αδόκιμα αρχιτεκτονικά ρεύματα και τάσεις διαφόρων εποχών ή, ακόμη χειρότερα, έχουν προσαρμοστεί στην «ασχήμια» των νέων προαστίων και σε «επιθετικά» προγράμματα ανοικοδόμησης ή ανάπλασης, αφαιρώντας από τους τόπους λατρείας κάθε ίχνος πνευματικότητας και ομορφιάς.

Ακόμη και αν δεχτεί την «υστεροβουλία» που πιθανό να υποκρύπτει η συγκεκριμένη πρωτοβουλία σε επίπεδο θρησκευτικού «μάρκετινγκ», δεν μπορεί παρά να της αναγνωρίσει την προωθημένη σκέψη της.

Τα δέκα παρεκκλήσια θα τοποθετηθούν στο μικρό δασώδες νησί San Giorgio, το οποίο βλέπει το παλάτι του Δόγη και συνήθως επισκέπτεται λίγος κόσμος. Το «Παρεκκλήσιο στο Δάσος», το οποίο είχε υλοποιήσει ο Gunnar Asplund το 1920 σε ένα κοιμητήριο στη Στοκχόλμη, αποτέλεσε την έμπνευση για το συγκεκριμένο πρότζεκτ, όπως δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο επιμελητής του περιπτέρου της Αγίας Έδρας, ιστορικός αρχιτεκτονικής Francesco Dal Co. Διευκρινίζοντας ότι, πέραν της Αγίας Τράπεζας και του Άμβωνα, τα παρεκκλήσια δεν απαιτείται να έχουν αναφορές στη χριστιανική εκκλησία.

Αριστερά: Έργο του γραφείου Foster + Partners. Δεξιά: Έργο του γραφείου Sean Godsell Architects.

Στο περίπτερο του Βατικανού, συμμετέχουν με τις καινοτόμες προτάσεις τους οι αρχιτέκτονες Andrew Berman, Francesco Cellini, Javier Corvalàn, Eva Prats και Ricardo Flores, Norman Foster, Teronobu Fujimori, Sean Godsell, Carla Juacaba, Smiljan Radic και Eduardo Souto de Moura.

Είναι δύσκολο να αποφύγει κάποιος ένα σχόλιο, συγκρίνοντας την ασυνήθιστη, αν μη τι άλλο, απόφαση συμμετοχής της Καθολικής Εκκλησίας στην Μπιενάλε της Βενετίας, με τις γενικότερες αντιλήψεις της δικής μας Ορθόδοξης.

Έργο του Smiljan Radic.

Ακόμη και αν δεχτεί την «υστεροβουλία» που πιθανό να υποκρύπτει η συγκεκριμένη πρωτοβουλία της σε επίπεδο θρησκευτικού «μάρκετινγκ», δεν μπορεί παρά να της αναγνωρίσει την προωθημένη σκέψη της, σε ένα μάλιστα μη προνομιακό γι’ αυτήν πεδίο.

Τα εγκαίνια της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής είναι προγραμματισμένα για τις 26 Μαΐου. Δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό ποια θα είναι η τύχη των δέκα παρεκκλησίων μετά τη λήξη της διοργάνωσης στις 25 Νοεμβρίου.

Αριστερά: Έργο του Smiljan Radic. Δεξιά: Έργο του γραφείου Andrew Berman Architect.

 

Διαβάστε ακόμα: Η χαρά του ΚΠΣΙΝ και ο «μαντάμ σουσουδέ» επαρχιωτισμός μας

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή
Γιώργος Κωνσταντινίδης Γυναίκες και σπέρμα: It’s complicated 

Αν το καλοσκεφτείς, το πού θα τελειώσεις είναι ένα θέμα. Πρώτον διότι κάπου πρέπει να γίνει και δεύτερον διότι οι αντιδράσεις της παρτενέρ σου δεν είναι δεδομένες. Σε κάποιους λοιπόν μπορεί μπορεί να φαίνεται χυδαίο να διαπραγματευόμαστε ένα τέτοιο θέμα δημόσια, αλλά δεν είναι. Συμπερικλείει αγάπη, φροντίδα, ενδιαφέρον και τρυφερότητα. Και ηδονή.

30.09.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Δημήτρης Ποτηρόπουλος Γιατί δεν έχουμε ουρανοξύστες στην Αθήνα; 

Γιατί η πρωτεύουσα δεν έχει αποκτήσει ψηλότερο κτίριο από τον Πύργο Αθηνών εδώ και 50 χρόνια; Αληθεύει ότι τα κτίρια δεν πρέπει να περνούν σε ύψος την Ακρόπολη; Φταίει η καχυποψία απέναντι στη Χούντα που είχε αυξήσει τους συντελεστές δόμησης; Γράφει ο βραβευμένος αρχιτέκτων Δημήτρης Ποτηρόπουλος.

30.09.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Κίμων Φραγκάκης Παρακαλούμε το Πολυτεχνείο να βανδαλιστεί ξανά, με άποψη 

Μπροστά στην τριτοκοσμική εικόνα βρομιάς και ευτέλειας που παρουσιάζει ο ναός αυτός της γνώσης, θα ήταν προτιμότερο να αποκτήσει εκ νέου το μαύρο του «καμουφλάζ» απέναντι στα γκράφιτι.

01.10.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top Andro