Προσοχή, κλέφτες ποδηλάτων!

Μαζί με την «επιστροφή στο ποδήλατο» εμφανίστηκε και η μάστιγα των κλοπών. Το αριστούργημα του Βιτόριο ντε Σίκα αναβιώνει, στην Αθήνα και όχι μόνο.

 
ladri-biciclette

Ο ιταλικός νεορεαλισμός επιστρέφει ως… ρεαλισμός στην Ελλάδα του σήμερα.

Παρά τις όποιες προσπάθειες, εκ μέρους του Δήμου για παράδειγμα, αλλά και αρκετές θαρραλέες πρωτοβουλίες, να εμπεδωθεί μια κουλτούρα του ποδηλάτου στις μετακινήσεις στην πόλη, τα πράγματα δεν εξελίσσονται προς την επιθυμητή κατεύθυνση: η Αθήνα δεν μπορεί –ούτε πρόκειται ποτέ– να γίνει Άμστερνταμ, Βερολίνο, Ζυρίχη ή Πεκίνο, ούτε καν Καρδίτσα. Δεν βοηθάνε μήτε οι αποστάσεις μήτε η μορφολογία μήτε η πλημμυρίδα των τετράτροχων.

Το ποδήλατο, σε αντίθεση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές μητροπόλεις, αλλά και τις γερμανικές πανεπιστημιουπόλεις, εξορίστηκε από τους αθηναϊκούς δρόμους, κυρίως στο δεύτερο, και χειρότερο ίσως, κύμα εσωτερικής μετανάστευσης που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Μέχρι τότε, υπήρχε, πάντως, μια «γενηά» που μεγάλωσε με αυτά, κυρίως τις καλοκαιρινές διακοπές στα νότια προάστια, αλλά και στην Αίγινα ή τη Ρόδο, όπως (ξανα)βλέπουμε στις παλιές, ασπρόμαυρες ταινίες, όταν ακόμα η Πατησίων ήταν ο δρόμος των καταστημάτων με την επωνυμία «Εμπορία ποδηλάτων» και κάθε γειτονιά είχε τουλάχιστον ένα ποδηλατάδικο, στο οποίο επιδιόρθωνες κάποια ζημιά ή, ακόμα, μπορούσες να νοικιάσεις ένα ποδήλατο.

Τα θύματα κλοπών, πάντως, δεν απογοητεύονται. Σαν τον Λαμπέρτο Ματζιοράνι, τον πρωταγωνιστή της ταινίας, ψάχνουν στα στέκια και τις πιάτσες τα χαμένα ποδήλατα της νιότης τους.

Ήταν η εποχή που, μαζί με τον γαλατά και τον ταχυδρόμο, σχεδόν κάθε σπίτι είχε ένα ποδήλατο: στις μάρκες τους (τα ιστορικά, τσεχοσλοβάκικα Eska, με το παλιομοδίτικο, αλλά χαλκέντερο μοντέλλο Eska Cheb, τα στίλβοντα, αγγλικά Raleigh, «the King of the road», όπου στα γυναικεία ένα πλαστικό ακτινωτό πλέγμα προστάτευε τα κορίτσια, ώστε η φούστα τους να μη μπλεχτεί στην πίσω ρόδα, τα Phillips, με τις ταχύτητες της Sturmey Archer, τα Manhattan, τα αγωνιστικά Peugeot κ.ά.) μπορούσες να διακρίνεις το οικονομικό βαλάντιο, στον εξοπλισμό τους το μεράκι του αναβάτη ή τη φροντίδα του πατέρα, στον τρόπο οδήγησης (ορθοπεταλιά, χωρίς χέρια) τη δεξιοτεχνία ή τη ματαιοδοξία του αναβάτη. Κάπου δύο δεκαετίες μετά, έκαναν θραύση τα διαβολικά ΒΜΧ, που στροβιλίζονταν στους δρόμους και στις πλατείες χωρίς σκοπό, αλλά με πολλές ακροβατικές φιγούρες, και, λίγο αργότερα, τα Mountainbikes και, μετά, τα ΚΤΜ.

Τα τελευταία χρόνια, είναι γεγονός, υπάρχει μία «αναβίωση», στα όρια του lifestyle, καθώς όλο και περισσότεροι, νέοι στη μεγάλη πλειοψηφία τους, κυκλοφορούν στην πόλη με ποδήλατο, η κρατική τηλεόραση αφιέρωνε μέχρι πρότινος ειδικές εκπομπές (όμως ποτέ δεν σκέφτηκε να μεταδώσει τον Γύρο της Γαλλίας), όπου οι «ειδικοί» πρότειναν μοντέλα και εξοπλισμό, συνήθως ακριβά, ακόμα και κάποια ποδηλατάδικα εμφανίστηκαν δειλά στο κέντρο. Μαζί με την «επιστροφή στο ποδήλατο» όμως, εμφανίστηκε και η μάστιγα των κλοπών. Ό,τι γνωρίζαμε από το αριστούργημα του Λουίτζι Μπαρτολίνι και, πολύ περισσότερο, στη νεορεαλιστική κινηματογραφική μεταφορά του από τον Βιτόριο ντε Σίκα, εμφανίστηκε με το πιο αποκρουστικό πρόσωπο των «συμμοριών», που κλέβουν ποδήλατα και τα προωθούν πάραυτα «έξω», όπως μαθαίνουμε από το ρεπορτάζ της «Καθημερινής» (14. 7.). Το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό και, πάντως, τα θύματα των κλοπών δεν απογοητεύονται. Σαν τον Λαμπέρτο Ματζιοράνι, τον πρωταγωνιστή της ταινίας, ψάχνουν στα στέκια και τις πιάτσες τα χαμένα ποδήλατα της νιότης τους.

Ο Κώστας Θ. Καλφόπουλος είναι συγγραφέας και δημοσιογράφος.   

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή
Διονύσης Μαρίνος Κορίτσι του GNTM, γιατί το κάνεις αυτό στον εαυτό σου; 

Φωτογραφίζονται κρατώντας φίδια ή στη μέση του δρόμου ημίγυμνες. Γιατί όλο αυτό στην εποχή του #metoo; Για να γίνουν ανθυπομοντέλα στην κολεξιόν ενός ανθυπομόδιστρου; Και η πραγματική ομορφιά τους πού θα έχει εξαφανιστεί;

09.10.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Διονύσης Μαρίνος Λιάγκας & Co: η trash κακομοιριά της ελληνικής TV δεν έχει τέλος 

Πόσο πιο κάτω μπορεί να πέσει μια τηλεοπτική εκπομπή και ο παρουσιαστής της; Εως το σημείο να κάνει αναπαράσταση μιας σεξουαλικής επίθεσης για να βγάλει γέλιο (!). Φταίει αυτός; Όχι! Φταίει το κανάλι που τον έχει και εμείς που αποφασίζουμε να τον δούμε. Ας προσέχαμε κι ας πρόσεχαν.

08.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Γιάννης Παλιούρης Oι σημερινοί σαραντάρηδες είναι που χτυπήθηκαν περισσότερο από την κρίση 

Μπορεί όλοι να ασχολούνται με τους εικοσάρηδες που επαναστατούν και τους εξηντάρηδες που τους έκοψαν τις συντάξεις, αλλά το συντριπτικό πλήγμα της κρίσης το δέχτηκαν οι σημερινοί έμπειροι εργαζόμενοι 40 ως 50 ετών. Που στην πιο παραγωγική τους φάση, θεωρούνται αναλώσιμοι.

08.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Γιάννης Παλιούρης Μην τρελαθούμε: Στην ΑΣΟΕΕ δεν καταλύθηκε το άσυλο, αλλά η παρανομία 

Αυτοί που φρίττουν από την επιχείρηση της αστυνομίας στην ΑΣΟΕΕ, είτε κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν ή δεν καταλαβαίνουν τι ακριβώς συνέβαινε. Το πανεπιστήμιο είχε γίνει χώρος διακίνησης ναρκωτικών, παράνομων εμπορευμάτων, μπάχαλων ακόμα και επιθέσεων σε ΑμΕΑ. Γράφει ο Γιάννης Παλιούρης.

13.11.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro