Από το 1903 η καρδιά της παγκόσμιας ποδηλασίας, με μια δωδεκαετή διακοπή λόγω του Ευρωπαϊκού και του Παγκοσμίου Πολέμου, χτυπάει στη χώρα του Μπαρτ, αλλά και της Peugeot. Φέτος, για τέταρτη φορά από το 1974, ο Γύρος της Γαλλίας (Tour de France) ξεκίνησε από την Αγγλία, με την αναγκαία χρονική μετάθεση λόγω του Μουντιάλ.
Χάρις στον διευθυντή του περιοδικού L’ Auto, Ανρί Ντεγκράνζ, και τον συνεργάτη του Ζεό Λεφέβρ, την 1η Ιουλίου 1903, στις 15. 16 ακριβώς, ξεκίνησαν μπροστά από το θρυλικό καφενείο Le Reveil Matin, στο Μονζερόν, νοτιανατολικά του Παρισιού, 78 ποδηλάτες, πάνω σε ποδήλατα με ξύλινες ακτίνες και χωρίς ταχύτητες, συμμετέχοντες στον πρώτο Γύρο της Γαλλίας, που εκτεινόταν τότε στα 1196 χιλιόμετρα χωρίς διακοπή. Από τότε, κάθε χρόνο, οι καλύτεροι ποδηλάτες του κόσμου (κατά ομάδες πλέον) συγκεντρώνονται για να καλύψουν μιαν απόσταση περίπου 2.500 χιλιομέτρων, σε έναν αγώνα εξαντλητικό, που διεξάγεται πάντα υπό τη σκιά των μεγάλων ονομάτων, όπως του βελγικού μύθου και πρώτου πολυνίκη στις διαδρομές (34 νίκες) Έντυ Μερξ, των Γάλλων Μπερνάρ Ινώ, Αντρέ Λεντύκ, Αντρέ Νταριζάντ, αλλά και του Λανς Άρμστρονγκ, των Γερμανών Έρικ Τσάμπελ και Γιαν Ούλριχ, του Ιταλού Τζίνο Μπαρτάλι. Σ’ αυτούς προστέθηκαν τα τελευταία χρόνια ο Ελβετός Φάμπιαν Καντσελλάρα, οι Άγγλοι Κρις Φρουμ και Μαρκ Κάβεντις, ο Ισπανός Αλμπέρτο Κονταντόρ, οι Γερμανοί Μαρσέλ Κίττελ και Αντρέ Γκράιπελ κ.ά.
Ο Γύρος της Γαλλίας είναι το τρίτο αθλητικό μέγα-θέαμα, αγωνιστικά και τηλεοπτικά, μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το Παγκόσμιο Κύπελλο. Κινείται, σχεδόν αενάως, στα όρια της αντοχής και της εξάντλησης, καθώς οι ποδηλάτες δοκιμάζονται σε ένα άκρως ανταγωνιστικό πλαίσιο υπό αντίξοες συχνά συνθήκες, όπου όμως το ντόπινγκ έπαιξε, δυστυχώς, ιδιαίτερο ρόλο στις επιδόσεις πολλών πρωταθλητών.
Το 1967, ο βρετανός Τομ Σίμπσον, που είχε κερδίσει δύο χρόνια πριν το τουρνουά, θα «κάνει ένα διάλειμμα», πίνοντας λίγες γουλιές κονιάκ σε κάποιο παντοπωλείο του Μοντ Βαντού, μια από τις πλέον δύσκολες διαδρομές, με ανωφέρεια 16% και υπό 40 βαθμούς θερμοκρασία. Ο θάνατός του από αμφεταμίνες, πάνω στο ποδήλατο, θα είναι ο πρώτος πιστοποιημένος από ντόπινγκ, και θα αποτελέσει την απαρχή των συστηματικών ελέγχων αντιντόπινγκ, που, πάντως, δεν θα αποτρέψουν το φαινόμενο της λήψης απαγορευμένων ουσιών, ακόμα και στην περίπτωση του Λανς Άρμστρονγκ, που περιέγραψε τον Γύρο της Γαλλίας, ως «ένα εγχείρημα 90 σφυγμών το λεπτό, με ταχύτητα ανάμεσα στα 40 και τα 70, ώρα με την ώρα να αναπνέεις ασθματικά, να δροσίζεσαι με νερό και να καταβροχθίζεις ενέργεια από τα δυναμωτικά, αφού χάνει κανείς κάθε μέρα 12 λίτρα νερό και καίει 6.000 θερμίδες». Πριν δυο χρόνια αφαιρέθηκαν από τον αμερικανό πολυνίκη όλοι οι τίτλοι από τον Γύρο της Γαλλίας.
Ο Ρολάν Μπαρτ αφιέρωσε στον «Γύρο της Γαλλίας» ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο στις «Μυθολογίες» του, ενώ το 2003 το γερμανικό συγκρότημα ηλεκτρονικής μουσικής Kraftwerk κυκλοφόρησε για τα 100 χρόνια της διοργάνωσης το CD «Τour de France Soundtracks», βασισμένο στο ομότιτλο σινγκλ του 1983.
Στην Ελλάδα, δυστυχώς, ελάχιστοι γνωρίζουν και ενδιαφέρονται για τον Γύρο της Γαλλίας, κι αυτός είναι ο λόγος που ποτέ δεν προβλήθηκε από τον ελληνικό τύπο και τα μίντια. Ας ευχηθούμε, κάποια στιγμή, με την άνοδο του ποδηλατικού ενδιαφέροντος τα τελευταία χρόνια, αυτή η «άρνηση» (και από τα δυο μέρη) προς ένα πραγματικό μέγα-θέαμα να αλλάξει.
Ακούστε το single «Tour De France» των Kraftwerk
Διαβάστε ακόμα: Top 10 συμβουλές ποδηλατικής επιβίωσης στον καύσωνα