Το απόγευμα του Σαββάτου (2 Φεβρουαρίου 2019), ένα ακόμη event των ARTISANS σηματοδότησε τη διαφορετική κουλτούρα που πρεσβεύουν και την προσπάθεια του θεσμού να αναδείξει πτυχές της σύγχρονης δημιουργικότητας που ξεφεύγουν από τη νόρμα. Τιμώμενο πρόσωπο αυτή τη φορά ήταν ο chef Άρης Βεζενές – ένας αυθεντικός artisan για τον τρόπο που διαχειρίζεται το κρέας ως πρώτη ύλη. Που διακονεί την υψηλή τέχνη της χασαπικής βάζοντας δίπλα στην απόλαυση ιδέες που τρέφουν και τη σκέψη, και κάνουν την απόλαυση συνειδητή, για όσους έχουν την ευαισθησία να το αντιληφθούν.
Η εκλεκτική συνάντηση των ARTISANS, παρουσία 50 aficionados που έστερξαν με χαρά να παρακολουθήσουν ένα masterclass στη διαχείριση του κρέατος, αλλά και ένα ταξίδι γευσιγνωσίας, πραγματοποιήθηκε στο χώρο που δημιουργεί ο Άρης Βεζενές, στο εμβληματικό εστιατόριο Vezené πίσω από το Χίλτον. Το έναυσμα έδωσε ο εμπνευστής των ARTISANS, Κίμων Φραγκάκης, που απένειμε στον Άρη Βεζενέ τη χρυσή καρφίτσα του θεσμού.
Ο Άρης Βεζενές είναι ο πέμπτος Artisan μετά τον Γιάννη Ταλούμη, τον Massimo Scapellato, τον Gennaro Annunziata και τον Βασίλη Μπουρτσάλα, που τιμάται με το χρυσό pin του θεσμού, ένα στολίδι που είναι επίσης αρτιζανάλ, καθώς φιλοτεχνείται σε χυτήριο του κέντρου των Αθηνών από επιδέξιους τεχνίτες. Περισσότερα για τον θεσμό των Artisans μπορείτε να βρείτε εδώ.
Οι λόγοι της επιλογής του Άρη Βεζενέ είναι αυταπόδεικτοι: είναι ένας άκρως ευαισθητοποιημένος αριστοτέχνης στον τομέα του. Ένας δημιουργός που πρεσβεύει την υπεύθυνη –ηθικά και γευστικά– κατανάλωση κρέατος. Σε μια εποχή που η κατανάλωση κρέατος έχει φτάσει σε τέτοιο βαθμό υπερβολής ώστε να έχει γίνει χυδαία και πλέον η ίδια η ηθική βάση της να τίθεται σε έντονη αμφισβήτηση, υπήρχε ανάγκη να θυμηθούμε ότι για αιώνες στην ελληνική παράδοση η κρεοφαγία ήταν μια ιερουργία. Σφάζαμε το ζώο τελετουργικά, εκμεταλλευόμασταν όλα τα κομμάτια που θυσιάστηκαν για εμάς -δεν γυρεύαμε απλώς ακριβά φιλέτα- και προπαντός τρώγαμε πολύ λίγο κρέας.
Η σφαγή ήταν ένα τελετουργικό που σημάδευε σημαντικές στιγμές της οικογενειακής και κοινωνικής (στα χωριά) συνύπαρξης, μια πράξη με ιδιαίτερη νοηματοδότηση, ενταγμένη ομαλά σε έναν φυσικό κύκλο ζωής και δημιουργίας. Η κοινότητα των Artisans προκρίνει και προτάσσει ξανά σήμερα το γνήσιο, μικρής παραγωγής, ηθικής προέλευσης, μοναδικής ράτσας κρέας, δηλαδή το σπάνιο και το αυθεντικό, που είναι η αληθινή πολυτέλεια. Ζώο παμφάγο αλλά όχι αδηφάγο ο άνθρωπος, αυτό ήταν το δίδαγμα της ημέρας.
Το θάλπος της συνάντησης προκλήθηκε και για άλλους λόγους – εξίσου ελκυστικούς. Δύο μύθοι ήταν να συναντηθούν στο εστιατόριο Vezené: Η νέα DS7 Crossback, το SUV που χρησιμοποιεί και ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, και το μεγαλειώδες Johnnie Walker Blue Label, ίσως το κορυφαίο blended ουίσκι της αγοράς.
Kάπως έτσι, προτού χορτάσουν τροφή οι εκλεκτοί καλεσμένοι είχαν ήδη χορτάσει αυτοκινητιστική φαντασίωση με τις DS που κυκλοφορούσαν ήσυχα στο μικρό δρομάκι της Βρασίδα, αλλά παρά τον αθόρυβο κινητήρα τους δεν μπορούσαν να περάσουν απαρατήρητες. Ο εντυπωσιακός αεροδυναμικός σχεδιασμός και η ποιότητα κατασκευής υπόσχονται επιδόσεις και άνεση στην οδήγηση. Μαζί με εκείνην την αίσθηση του μοναδικού και ιδιαίτερου ντιζάιν που χαρακτήριζε και την ιστορική DS, ένα “καλτ” όχημα που έκλεψε την παράσταση σε τόσες Γαλλικές ταινίες.
Ας μην ξεχνάμε πως πρόκειται για ένα μοντέλο και πλέον μια αυτόνομη μάρκα που έχει υμνήσει με τον τρόπο του, δεκαετίες πιο πριν, ο ένδοξος Ρολάν Μπαρτ μιλώντας γι’ αυτή τη θεότητα (DS, γαλλιστί déesse) με τα καλύτερα λόγια. Από τον κλασικό «βάτραχο» που γνωρίζαμε τη δεκαετία του ’60 και του ’70, πλέον έχουμε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε τις νέες θεότητες υπό μορφήν SUV που είναι απόλυτα ταυτισμένες με τις νέες τεχνολογίες και τις σύγχρονες ανάγκες.
Φτάνοντας στο Vezené, όλοι κοινώνησαν ένα μεθυστικό ποτήρι Blue Sand, το κοκτέιλ που δημιούργησε ο World Class bartender του 2016 Αλέξης Σιμωνίδης. Είχε βεβαίως σαν βάση την πολύτιμη πρώτη ύλη του Johnnie Walker Blue Label, ενός ποτού που φτιάχνεται από τα σπανιότερα malts ιστορικών Σκωτσέζικων αποστακτηρίων. Το εκλεκτό ουίσκι συνδυάστηκε με “clear strawberries” (γλυκό-ξινό σιρόπι από φρέσκιες φράουλες, άχρωμο και διαυγές, παρασκευής του Αλέξη Σιμωνίδη), Lillet Blanc (ενισχυμένος και αρωματισμενος οίνος, ελαφρά πικρός τύπου βερμούτ, από την Γαλλία) και Olorosso Sherry.
Όλα μαζί έδιναν ένα υπόξινο και ανεπαίσθητα γλυκό μίγμα που γαργαλούσε τις αισθήσεις. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι το ποτό αυτό, επινόησης του Έλληνα bartender, ήταν παγκόσμιας κλάσης, ένα από τα πιο ισορροπημένα και φινετσάτα κοκτέιλ με ουίσκι που έχουμε γευτεί, και θα μπορούσε να κάνει διεθνή “καριέρα”. Αντίστοιχη φινέτσα και ισορροπία υπήρχε στον ανθικό στολισμό των τραπεζιών που επιμελήθηκε ο Pavlos The Flower Workshop, ένας artisan της ανθοδετικής που χρησιμοποίησε και εξαιρετικά χειροποίητα βάζα – έργα τέχνης.
Εν τω μεταξύ στην κεφαλή του κεντρικού τραπεζιού εντός του εστιατορίου, είχε στηθεί το butcher’s block του χασάπη εν είδει βωμού ώστε ο Άρης Βεζενές να δώσει μια διάλεξη υψηλής μακελλευτικής με ζωντανό (τρόπος του λέγειν) παράδειγμα κοπής ενός εκλεκτού τεμαχίου κρέατος. Όπως κάθε πετυχημένος άνθρωπος στην επικοινωνιακή κοινωνία μας, ο Άρης Βεζενές αποδείχθηκε δεξιοτέχνης του λόγου, προτού αποδείξει ότι είναι και δεξιοτέχνης του έργου.
Έτσι, προτού σηκώσει το λευκό προσόψι που προφύλασσε από άκαιρα βλέμματα το αντικείμενο της κρεοκοπτικής, εξήγησε την αναγκαιότητα επιστροφής σε μια πιο φυσιολογική σχέση με το κρέας και την έμβια πηγή προέλευσής του, δηλαδή το ζώο. Μετέφερε τους προσκεκλημένους στη συνθήκη της ελληνικής φύσης και παράδοσης, εκεί που τα ζωντανά (κυρίως τα αμνοερίφια) ζουν ακόμα ανεμπόδιστα, τρώνε χορτάρι, δίνουν γάλα, και μόνον όταν ολοκληρωθεί ο κύκλος της ζωής οδηγούνται στο θάνατο (σε ήπια ευθανασία, αν ανήκουν σε συνειδητοποιημένους εκτροφείς). Το κρέας που παράγεται έτσι είναι λίγο, αλλά είναι εκλεκτό.
Η συνθήκη αυτή, βέβαια, είναι ασυμβίβαστη με τον εθισμό μας σε μια τακτική και εύκολη κατανάλωση των θεωρούμενων εκλεκτών κομματιών του βοοειδούς, δηλαδή του φιλέτου και της μπριζόλας, ελάχιστου μέρους ενός οργανισμού μερικών εκατοντάδων κιλών. Κακή συνήθεια που δημιουργεί στην αγορά ανάγκες, οι οποίες δεν μπορούν να ικανοποιηθούν παρά μόνο μέσα από έναν φαύλο βιομηχανικό κύκλο παρά φύσιν εκτροφής και βίαιου, άωρου θανάτου, που θίγει εξίσου το ζώο όσο και τον άνθρωπο καταναλωτή, ως προς την ποιότητα της τροφής του αλλά και την κατασπατάληση των φυσικών πόρων.
Για περίπου 20 λεπτά οι προσκεκλημένοι άκουσαν προσεκτικά τον Chef / Artisan Butcher να μιλά με ενάργεια για τα μυστικά του κρέατος. Χωρίς στιγμή να γίνεται κουραστικός ή ηθικοπλαστικός. Όσοι επισκεφτείτε το εστιατόριο Vezené σαν πελάτες, μην παραλείψετε να πλησιάσετε τον Άρη Βεζενέ και να του ζητήσετε να σας μιλήσει για τις διαφορετικές ράτσες, εκτροφές και κοπές που προσφέρει το εστιατόριο του.
Το ζητούμενο, λοιπόν, είναι οι καταναλωτές να υιοθετήσουμε μια υπεύθυνη στάση απέναντι στο κρέας, με επιστροφή σε μια λελογισμένη και ορθολογική κατανάλωση. Αυτό έχει πρώτη προϋπόθεση τη γνώση, και εκεί ο Άρης Βεζενές αποκάλυψε το κομμάτι για να προχωρήσει σε μια επίδειξη κοπής του κρέατος που αξιοποιεί κάθε γραμμάριο του θυσιασμένου ζώου. Ανατέμνοντας διεξοδικά το σφάγιο έκοβε με προσοχή και ονομάτιζε κάθε μυ και οστό, εξηγώντας ταυτόχρονα τη μαγειρική του χρήση, χωρίς να πετάξει τίποτα. Μέρη που σε ένα βιομηχανικό σφαγείο θα ανακυκλώνονταν σε παχυντικά αλλαντικά β΄ διαλογής, εδώ αποσύρθηκαν προς την κουζίνα για να επανέλθουν σε λίγο μεταμορφωμένα σε γευστικές αποκαλύψεις.
Ξεκίνημα με ένα απερίγραπτης νοστιμιάς αλλαντικό από αυθεντικό βοδινό wagyu καμωμένο με τον τρόπο του jamon. Διαλυόταν σε μια σχεδόν μοριακή έκρηξη στο στόμα και ετοίμαζε τον ουρανίσκο για ένα μικρό φρεσκάρισμα από Johnnie Walker Blue Label. Αυτή τη φορά στη φυσική του κατάσταση, με έναν artisanal πάγο από το εργαστήριο της Ice Up στη Νέα Ιωνία. Τηκόμενος αργά, ο συμπαγής κρυστάλλινος πάγος αντιστάθμιζε την ζέστη της αίθουσας βοηθώντας ταυτόχρονα τα αρώματα να αναδειχθούν πληρέστερα.
Ακολούθησαν μικρά “σουβλάκια” τύπου yakitori από λεπτοκομμένo βοδινό kushiyaki με wasabi salsa, ψημένα σε ιδανικό βαθμό ώστε να διατηρούν σε ελαφρά υγρή μορφή την πρωτεϊνη τους – δεν είναι “αίμα” όπως κάποιοι κακώς λένε, αφού το κρέας έχει υποστεί αφαίμαξη μετά τη σφαγή. Έπειτα τα μίνι μπέργκερ, όπου η κάθε δαγκωματιά αποκάλυπτε ένα σφιχτοαλεσμένο και κοκκινωπό εσωτερικό από εκλεκτό γευστικό κιμά από ψαχνά μοσχαρίσιων ribs, ένα tour de force απροσποίητης νοστιμιάς.
Επόμενη πράξη με τα king oyster μανιτάρια πάνω στα οποία είχε λιώσει ένα λεπταίσθητο “χιόνι” από φουα γκρα ενώ και ο παραδοσιακός ντολμάς, γεμιστός με εκλεκτό βοδινό ταρτάρ υπήρξε μια έξοχη Ελληνική αναφορά.
Ενώ εμείς στο Andro δεν συμπαθούμε εύκολα τα ταιριάσματα φαγητών με σκληρό αλκοόλ και προτιμάμε το κρασί, πρέπει να πούμε ότι ο συνδυασμός των μεστών, συμπυκνωμένων γευστικά, μαστόρικα σιτεμένων κρεάτων, με το έξοχο μπουκέτο αποσταγμάτων ωριμασμένων για χρόνια και δεκαετίες σε βαρέλια που συνθέτουν το Johnnie Walker Blue, ήταν υποδειγματικό: Καπνός, ξύλο, σάρκα, φωτιά, έδεναν αριστοτεχνικά.
Στη συνάθροιση έδωσαν το παρών άνθρωποι από διαφορετικούς χώρους που ήλθαν να μοιραστούν την αγάπη της ποιότητας και την ένταση της δημιουργίας. Εκεί ήταν οι καταξιωμένοι καλλιτέχνες Αλέξανδρος Ψυχούλης – εγκαινίασε εικαστικά την Εναλλακτική Σκηνή στο Κέντρο Πολιτισμού “Ίδρυμα Στάυρος Νιάρχος” το καλοκαίρι του 2016 – και ο Ηλίας Παπαηλιάκης, διεθνής δημιουργός και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πατρών, δίπλα σε νέα ονόματα, όπως ο Complex Shadow των ATH KIDS.
Οι επίσης καταξιωμένες και εντυπωσιακές στην τέχνη και στο στυλ κυρίες εικαστικοί, η γεμάτη χιούμορ Βένια Μπεχράκη, η εκρηκτική Ιόλη Ξιφαρά, η ευθύβολη Μαργαρίτα Μυρογιάννη, αλλά και η εξίσου εντυπωσιακή art consultant και φίλη των καλλιτεχνών Άννα Χατζηνάσιου. Και ο απίθανος Άγγελος Παπαδημητρίου, εικαστικός, γνωστός … γατοπατέρας, λάτρης της όπερας με υπέροχη φωνή και μπρίο, που δεν έπαυε να σιγοτραγουδάει το “χασαπάκι” της Ρόζας Εσκενάζυ.
Εκεί ήταν περσόνες της τηλεόρασης, όπως η Genevieve Majari και ο Άλεξ Κάβδας, προσωπικότητες από το χώρο της μόδας όπως ο fashion director της Vogue Νικόλας Γεωργίου και η στυλίστρια Δάφνη Ηλιάκη. Φωτογράφοι, όπως η ντίβα Μάρα Δεσύπρη και ο σοφιστικέ Γιώργος Κορδάκης και δραστήριοι του Instagram όπως η χορεύτρια Γωγώ Ξηρού, η γλυκιά Ανδρονίκη Ξημέρη, ο νεοδανδής φωτογράφος Μιχαήλ Ανδρουλιδάκης, ο πολυμήχανος Δημήτρης Τσακούμης.
Διευθύντριες γυναικείων μέσων, όπως η Γαλάτεια Λασκαράκη του Marie Claire και η Ελένη Πατεράκη του Harper’s Bazaar, αλλά και επικεφαλής ηλεκτρονικών μέσων, όπως η Ανδρονίκη Κολοβού (Bovary) και ο Χρήστος Χατζηϊωάννου (One Man). Δεν θα μπορούσαν φυσικά να λείπουν οι food writers των μεγάλων μέσων όπως η Νίκη Μηταρέα (Lifo), η Νενέλα Γεωργελέ (Athens Voice) και Κική Τριανταφύλλη (Protagon), αλλά και επιχειρηματίες που εξάγουν ελληνικά γκουρμέ προϊόντα, η “ικαριώτισσα” Έρση Ξενάκη και ο “παριζιάνος” Κρίτων Πούλης .
Δυναμικό παρών έδωσαν, φυσικά, οι δημοσιογράφοι, μεταξύ των οποίων η Ιωάννα Αλεξάτου του περιοδικού ΓΥΝΑΙΚΑ, η Έλις Κις της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, ο αρχισυντάκτης του περιοδικού Glow.gr της Θεσσαλονίκης Αριστοτέλης Σπηλιωτόπουλος, ο κριτικός κινηματογράφου Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος. Επίσης εκπρόσωποι της αρχιτεκτονικής και του ντιζάιν όπως η Κατερίνα Αποστόλου και ο Βασίλης Μπαρτζώκας, οι επιχειρηματίες Αλέξανδρος Κάραλης και Φίλιππος Τσαγκρίδης και οι γνωστοί δικηγόροι των Αθηνών Στάθης Ποταμίτης και Χριστόφορος Καπαρουνάκης.
Πολλά βλέμματα συγκέντρωσαν η πρωταθλήτρια του στίβου με την εξωτική και σπάνια ομορφιά που θα μπορούσε να είναι διεθνές μοντέλο, Αθηνά Κοϊνη, και οι πανέμορφες ντίβες Δωροθέα Μερκούρη και Κατερίνα Μισιχρόνη. Παρόντες και οι stylish άνδρες Βασίλης Μπουρτσαλάς και Χάρης Ντάβλας, και βέβαια δημιουργοί που προμηθεύουν τους στυλάτους, όπως ο Ιάσων Πάχος της μάρκας MOHXA, ο κοσμηματοποιός των adornments Γιάννης Σεργάκης, η Irène Μαμφρεντός του Kimalé.
Ήταν ένα εκλεκτικό mix δημιουργικών ανθρώπων σε μια μαγική ώρα της ημέρας που έπεφτε το απογευματινό φως, με εξαιρετικό ποτό και έναν σπουδαίο οικοδεσπότη. Ο Άρης Βεζενές μας δίδαξε πράγματα. Μας ενέπνευσε να απαιτούμε από τον χασάπη, να ρωτάμε επίμονα τον εστιάτορα, να αναστοχαζόμαστε τις δικές μας ανάγκες, να απολαμβάνουμε περισσότερο όχι ποσοτικά, αλλά ποιοτικά.
Ακολουθήστε τους Artisans στα social media @artisans.gr με hashtag #artisansgr. Mέσα στους επόμενους μήνες θα ακολουθήσουν και άλλοι σύγχρονοι Artisans, στη νέα σειρά video & events που ξεδιπλώνει η Sophisticated Media, εκδότρια του Andro.gr.
// Φωτογραφίες: Σπύρος Παλούκης – Θεόφιλος Βενάρδος.
Διαβάστε ακόμα: Στο ξεκίνημα μιας νέας εποχής για τους εραστές της ποιότητας. Το πρώτο event των ARTISANS.