Τα premium κρασιά έχουν σημαντικά καλύτερη απόδοση από τα χαμηλότερης τιμής και αυτό φαίνεται πως θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. (φωτό από την ταινία “Back to Burgundy”)

Οι πωλήσεις των αφρωδών κρασιών συνεχίζουν να εμφανίζουν αυξητική τάση

Η ζήτηση για αφρώδη κρασιά συνεχίζει να αυξάνεται. Παρόλο που οι ειδικοί συζητούν μια πιθανή επιβράδυνση στο εγγύς μέλλον, η παγκόσμια αγορά τους αναμένεται να έχει σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 4,48% (CAGR 2024 – 2028).

Το γεγονός είναι ότι οι πωλήσεις των αφρωδών βγήκαν από την πανδημία δυνατότερες. Η έλλειψη μεγάλων, επίσημων εορταστικών εκδηλώσεων οδήγησε στην πιο ‘ανεπίσημη’ κατανάλωσή τους στο σπίτι, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να έχουν επανεξετάσει τη στάση τους απέναντι στις φυσαλίδες.

No/Low alcohol κρασιά

Όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, η ανάπτυξη των κρασιών και γενικά των αλκοολούχων με χαμηλό ή μηδενικό ποσοστό αλκοόλης είναι πλέον αναμφισβήτητο γεγονός. Ιδίως στις βασικές αγορές του κρασιού, δηλαδή στις ΗΠΑ, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία, την Ισπανία, τη Γαλλία(!) αλλά και στην Αυστραλία και την Ιαπωνία.

Tο Nοughty Chardonnay, ένα αφρώδες Chardonnay χωρίς αλκοόλ (φωτο: ve-refinery.ch).

Έχουν μάλιστα δημιουργηθεί και μπαρ που σερβίρουν αποκλειστικά no/low alcohol ποτά, με τα μη αλκοολούχα κρασιά να θεωρούνται από τα πιο δημοφιλή ανάμεσά τους. Οι δε μεγάλες εταιρείες των spirits είναι τόσο σίγουρες ότι τα μη αλκοολούχα ποτά είναι το μέλλον, ώστε επενδύουν σε μεγάλο βαθμό σε αυτά.

Λευκό VS ερυθρό κρασί

Ένα άλλο γεγονός είναι ότι η κατανάλωση του ερυθρού κρασιού μειώνεται, καθώς οι καταναλωτές προτιμούν πιο φρέσκα κρασιά, ιδίως λευκά και αφρώδη. Εν μέρει μπορούμε να θεωρήσουμε ότι αυτό είναι αποτέλεσμα της υπερθέρμανσης του πλανήτη -καθώς ο καιρός θερμαίνεται και το καλοκαίρι διαρκεί περισσότερο, τα ερυθρά κρασιά είναι λιγότερο ελκυστικά. Το αποτέλεσμα, πάντως, είναι ότι η παγκόσμια κατανάλωση λευκού κρασιού έχει αυξηθεί κατά 10% από το 2000, ενώ του ερυθρού έχει μειωθεί κατά 15% από την κορύφωσή της, το 2007. Στη Γαλλία, συγκεκριμένα, μειώθηκε κατά 32% την τελευταία δεκαετία.

Η παγκόσμια κατανάλωση λευκού κρασιού έχει αυξηθεί κατά 10% από το 2000, ενώ του ερυθρού έχει μειωθεί κατά 15% από την κορύφωσή της, το 2007.

Οι νεότεροι καταναλωτές δεν θεωρούν τους εαυτούς τους φίλους του κρασιού. (φωτό από την ταινία “Bottle Sock”)

Premiumisation & «μεγάλα» ερυθρά κρασιά

Τα premium κρασιά έχουν σημαντικά καλύτερη απόδοση από τα χαμηλότερης τιμής και αυτό φαίνεται πως θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Συγκεκριμένα τα «μεγάλα» ερυθρά κρασιά –με τον όρο να χρησιμοποιείται για τα ερυθρά χαρμάνια διαφόρων ποικιλιών, που χαρακτηρίζονται από έντονο χρώμα, ιδιαίτερα πυκνή μύτη και στόμα, υψηλή αλκοόλη και αρκετά υπολειμματικά σάκχαρα και τα οποία πωλούνται σε σχετικά υψηλές τιμές-εξακολουθούν να έχουν μεγάλη επιτυχία.

Το κίνημα Dry January μας προτρέπει να απέχουμε από το αλκοόλ τον πρώτο μήνα του χρόνου, ως μέθοδο αποτοξίνωσης του οργανισμού.

Κάθε χρόνο όλο και λιγότεροι άνθρωποι πίνουν κρασί

Σε παγκόσμιο επίπεδο, το κρασί είναι μια κατηγορία σε αργή πτώση και ελάχιστες ενδείξεις υπάρχουν ότι αυτό θα αλλάξει σύντομα. Σίγουρα το 2023 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά, με την οικονομία (πληθωρισμός) να έχει άμεση αντανάκλαση -και- στην πτώση της κατανάλωσης κρασιού. Ωστόσο, οι αναλυτές θεωρούν ότι υπάρχουν και βαθύτερα αίτια, τα οποία σχετίζονται με την ‘κατάρρευση’ των ορίων ανάμεσα στους τύπους των καταναλωτών. Όπως λένε: «Οι καταναλωτές, ιδίως οι νεότεροι, δεν θεωρούν τους εαυτούς τους φίλους του κρασιού, της μπύρας ή των κοκτέιλ κλπ. Δεν τους ενδιαφέρει το αν πίνουν κρασί ή μπύρα… αρκεί να έχει ωραία γεύση.» Και έτσι εξηγούν και την εμφάνιση και επιτυχία κρασιών που παράγονται από τη ζύμωση του μούστου μαζί με φρούτα ή μπαχαρικά!

Το 2023 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά, με την οικονομία να έχει άμεση αντανάκλαση -και- στην πτώση της κατανάλωσης κρασιού.

Ένας μήνας χωρίς αλκοόλ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. (© NY Post)

Dry January

Μία από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες τάσεις στον τομέα των ποτών είναι η «λελογισμένη κατανάλωση». Καθώς ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνεχίζει σταθερά να στέλνει μηνύματα για τους κινδύνους του αλκοόλ, οι καταναλωτές ανταποκρίνονται μειώνοντας την κατανάλωσή τους ή και εγκαταλείποντας το αλκοόλ, εντελώς. Κάπως έτσι προέκυψε και το κίνημα Dry January, που μας προτρέπει να απέχουμε από το αλκοόλ τον πρώτο μήνα του χρόνου, ως μέθοδο αποτοξίνωσης του οργανισμού.

Δηλώνοντας υπέρμαχος της «λελογισμένης κατανάλωσης», αποφεύγοντας ωστόσο τις ακρότητες, είμαι σίγουρη ότι το κρασί, ένα ποτό που αποτελεί μέρος του πολιτισμού μας εδώ και 8.000 χρόνια, έχει ακόμη πολλές εμπειρίες και αξέχαστες στιγμές να προσφέρει στην ανθρωπότητα.

 

Διαβάστε ακόμα: Wine Vixen, καταστροφικό το ‘23 για την παραγωγή κρασιού στη χώρα μας. 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top