O Μοντερόσο κατάφερε με λίγες μόλις αράδες να δημιουργεί ένα διήγημα με άρτια δομή (eternacadencia.com.ar).

Μιας και παραμένουμε σπίτι με συνέπεια να παραμορφωνόμαστε, είπα να κατεβάσω από τα πάνω ράφια της βιβλιοθήκης, με την ετικέτα Να Ξαναδιαβαστούν επί Πανδημίας, τη συλλογή διηγημάτων Complete Works and Other Stories (Άπαντα και Άλλες Ιστορίες, κορυφαίος τίτλος!) ενός από τους πλέον, ας πούμε, ιδιόρρυθμους συγγραφείς: του παντελώς άγνωστου στο μη ευρυμαθές κοινό Augusto Monterroso.

Ο Μοντερόσο ειδικεύτηκε στο μικροδιήγημα.

O Augusto Monterroso Bonilla, που πέθανε το 2003 πλήρης ημερών, σελίδων και βραβείων, έχει μεταξύ άλλων γράψει το μικρότερο διήγημα στην ιστορία της λογοτεχνίας. Έχει τίτλο Ο Δεινόσαυρος και το παραθέτω εδώ ολόκληρο:

Όταν ξύπνησε, ο δεινόσαυρος ήταν ακόμα εκεί.

Ειδικότητα βλέπετε του Augusto Monterroso ήταν το “microcuento” (μικρο-διήγημα), μια υπέροχα ολιγόλογη και ειρωνική συνήθως, σουρεαλιστική ιστορία που με ελάχιστες λέξεις (εφτά εδώ) κατορθώνει να αποκαλύψει, με αξιοθαύμαστη σαφήνεια, την πολυπλοκότητα ενός μηνύματος ή μιας πληροφορίας· εν προκειμένω τη μη συνύπαρξη ανθρώπου και δεινοσαύρων – αν χρειαζόταν βέβαια επεξήγηση.

Πολλές από τις ιστορίες του, microcuentos ή άλλες, περιέχουν πολιτικά μηνύματα.

Ένα λίγο μεγαλύτερο microcuento, από τη συλλογή Το Μαύρο Πρόβατο και Άλλα Παραμύθια του 1969, εξηγεί, σε τρεις μόνο προτάσεις, το γνωστότερο από τα παράδοξα του Ζήνωνα, αυτό με τον Αχιλλέα και τη χελώνα:

Τελικά, σύμφωνα με το τηλεγράφημα, την προηγούμενη εβδομάδα η χελώνα πέρασε τη γραμμή του τερματισμού. Στη συνέντευξη Τύπου δήλωσε με μετριοφροσύνη πως από την αρχή ήταν σίγουρη πως θα έχανε μιας και ο αντίπαλός της διαρκώς βρισκόταν ακριβώς πίσω της. Πράγματι, ένα δεκάκις χιλιάκις τρισχιλιοστό του δευτερολέπτου αργότερα, ρίχνοντας κατάρες στον Ζήνωνα τον Ελεάτη, τερμάτισε σαν βέλος και ο Αχιλλέας.

Ο γεννημένος το 1921 στην Tegucigalpa της Ονδούρας Augusto Monterroso, ως υπήκοος αργότερα Γουατεμάλας, ήταν αντίθετος με τις πολιτικές του δικτάτορα της χώρας, Jorge Ubico, αλλά και με τον επεκτατισμό αμερικανικών συμφερόντων στη Λατινική Αμερική. Που ήταν και ο λόγος για τον οποίο, το 1944, εξορίστηκε στο Μεξικό.

Είναι φυσικό λοιπόν πολλές από τις ιστορίες του, microcuentos ή άλλες, να περιέχουν πολιτικά μηνύματα. Όπως το Μαύρο Πρόβατο, για παράδειγμα:

Σ’ έναν μακρινό τόπο, πριν πολλά χρόνια, ζούσε ένα μαύρο πρόβατο. Στήθηκε στον τοίχο και εκτελέστηκε. Έναν αιώνα μετά, το κοπάδι έφτιαξε ένα άγαλμα προς τιμήν του που έδειχνε πολύ όμορφο στο πάρκο. Τα χρόνια που ακολούθησαν, κάθε φορά που εμφανιζόταν μαύρο πρόβατο εκτελείτο έτσι ώστε τα κανονικά πρόβατα να εξασκούνται στη γλυπτική.

O πολυβραβευμένος Monterroso έζησε στο Μεξικό μέχρι το 1996 όταν επέστρεψε στη Γουατεμάλα για να βραβευτεί και με το Βραβείο Λογοτεχνίας της χώρας. Οι μεταφρασμένες στα αγγλικά συλλογές Complete Works and Other Stories (1959) και The Black Sheep and Other Fables (1969) υπάρχουν στο Amazon· οι υπόλοιπες επίσης υπάρχουν εκεί, αλλά στο πρωτότυπο.

Τελευταίο του έργο ήταν το The Cow (1999) το οποίο, κατά τον ίδιο, είναι «συλλογή δοκιμίων που μοιάζουν παραμύθια και παραμυθιών που μοιάζουν δοκίμια»…

 

Διαβάστε ακόμα: E. B. White – «Βάστα γερά. Κάνε κουράγιο και μην χάνεις την ελπίδα σου».

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top