Η γκαλερί έργων τέχνης στο Μουσείο KISTEFOS της Δανίας

Οι Δανοί BIG σχεδίασαν την «inhabitable bridge», ένα κτίριο-χώρο τέχνης που αιωρείται στο κενό πάνω από το νορβηγικό ποτάμι Randselva. Ο γραμμικός ελικοειδής όγκος του εντάσσεται στο θεματικό πάρκο γλυπτών του Μουσείου Kistefos.

 
4-1190

Το σημείο “περιστροφής”.

Το πάρκο δημιουργήθηκε στα τέλη του 1990 στη δασική περιοχή που περιβάλλει τις εγκαταστάσεις μιας παλιάς χαρτοβιομηχανίας, η οποία λειτουργεί σήμερα ως βιομηχανικό μουσείο. Στην υπαίθρια αυτή έκθεση φιλοξενούνται έργα γνωστών καλλιτεχνών, όπως των Olafur Eliasson, Anish Kapoor κ.ά. Συνδυάζοντας την αρχιτεκτονική με τη γλυπτική, το υβριδικό κτίριο ενώνει τις δύο όχθες του Randselva εν είδει γέφυρας.

1-1190

Εναέρια άποψη.

Οι Δανοί αρχιτέκτονες περιγράφουν την πρότασή τους ως κτίριο-πέρασμα και όχι ως κτίριο-προορισμό, καθώς αποτελεί επέκταση του περιπάτου κατά μήκος των γλυπτών που εκτίθενται στο πάρκο. Έτσι, παρότι ο ποταμός διχοτομεί τον υπαίθριο εκθεσιακό χώρο, ο γραμμικός όγκος του αποκαθιστά τη συνέχεια της κυκλικής πορείας.

Το μικρό κτίριο των 1.400 τ.μ. μοιάζει να περιστρέφεται στο μέσον του, με αποτέλεσμα το ένα άκρο του να είναι υψηλότερο από το άλλο, παράγοντας με τον τρόπο αυτό δύο διαφορετικού τύπου χώρους. Ενώ στην βόρεια πλευρά του αναπτύσσεται ένα ενιαίο lobby, κατάλληλο για έκθεση γλυπτών μεγάλης κλίμακας, στο νότιο τμήμα του η οργάνωση του χώρου είναι κατακόρυφη.

5-1190

Πλησιάζοντας στην είσοδο.

Ο επισκέπτης εισέρχεται στο τριπλού ύψους νότιο άκρο, συναντάει τη reception με τις πληροφορίες και το κατάστημα της gallery, στη συνέχεια δε μπορεί να κατευθυνθεί προς το café που βρίσκεται στη βόρεια πλευρά – κατά την κίνηση αυτή του αποκαλύπτεται η εντυπωσιακή θέα προς το κτιριακό συγκρότημα της παλιάς χαρτοβιομηχανίας, το ποτάμι και το δάσος.

“Πρόκειται, κατά κάποιον τρόπο, για ένα πείραμα. Μπορεί κάποιος να θεωρήσει ότι το κτίριο είναι ένα έργο υποδομής – μια γέφυρα δηλαδή που λειτουργεί και ως κτίριο – ή, αντίστροφα, ένας χώρος τέχνης που είναι χρήσιμος και ως μέρος των υποδομών του Μουσείου”.

Χωροθετημένη στο κέντρο του κτίσματος, η σκάλα που συνδέει τα διάφορα επίπεδά του μετριάζει την αίσθηση της αλλαγής στη γεωμετρία του όγκου, διπλασιάζοντας παράλληλα το ύψος του χώρου, ο οποίος λειτουργεί και ως καθιστικό με δυνατότητα προβολής videos.

2-1190

Ο ελικοειδής όγκος του Μουσείου.

Το επίμηκες υαλοστάσιο της ανατολικής όψης ακολουθεί τη στροφή της κτιριακής μάζας, καθώς περνάει από την κατακόρυφη θέση στην οριζόντια, αφήνοντας να δημιουργηθεί μια εκτεταμένη γυάλινη οροφή πάνω από τον εκθεσιακό χώρο του νότιου τμήματος της gallery.

Η ρύθμιση αυτή επιτρέπει να παραχθεί ένας συνδυασμός πλευρικών υαλοστασίων και αντίστοιχων οριζόντιων, τα οποία εξυπηρετούν την έκθεση διαφορετικού τύπου και κλίμακας έργων τέχνης. Παράλληλα, το παιχνίδι αυτό των διάφανων επιφανειών προσφέρει μια ποικιλία από θέες και ποιότητες φυσικού φωτισμού.

6-1190

Θέα στο ποτάμι.

“Γοητευτήκαμε από το δραματικό τοπίο του Kistefos”, λέει ο Bjarke Ingels. “Η πρότασή μας είναι ένα πέρασμα πάνω στο ίχνος της πορείας που εξελίσσεται κατά μήκος των γλυπτών του πάρκου. Πρόκειται, κατά κάποιον τρόπο, για ένα πείραμα. Μπορεί, λοιπόν, κάποιος να θεωρήσει ότι το κτίριο είναι ένα έργο υποδομής – μια γέφυρα δηλαδή που λειτουργεί και ως κτίριο – ή, αντίστροφα, ένας χώρος τέχνης που είναι χρήσιμος και ως μέρος των υποδομών του Μουσείου”.

Οι BIG συνεργάστηκαν στο συγκεκριμένο project με τους AKT II, Max Fordham, Davis Langdon και GCAM. Η κατασκευή του αναμένεται να ξεκινήσει το 2016 και να ολοκληρωθεί το 2019.

Σε αντίθεση με τα ελληνικά παραδείγματα περιορισμένων μέσων, ο εντυπωσιακός στη σύλληψή του χώρος τέχνης των Δανών αρχιτεκτόνων στο πάρκο Kistefos προσφέρει μια απροσδόκητη εμπειρία. Η εκφραστική ελευθερία της πρότασής τους, ως επίδειξη υψηλής δεξιοτεχνίας, διαθέτει πολλά από τα τυπικά χαρακτηριστικά της δουλειάς των BIG. Όπως είναι ο συνδυασμός γεωμετρικής πολυπλοκότητας και ενός “ανήσυχου” δυναμισμού, με μεγάλης πνοής σχεδιαστικές χειρονομίες, αλλά και με τον εμπνευσμένο τρόπο που ενσωματώνουν στις συνθέσεις τους το φυσικό στοιχείο.

7-1190

Διαμήκης άποψη του εκθεσιακού χώρου.

Διαβάστε ακόμα: Mια παγανιστική εμπειρία στον Κεραμεικό.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή
Διονύσης Μαρίνος Κορίτσι του GNTM, γιατί το κάνεις αυτό στον εαυτό σου; 

Φωτογραφίζονται κρατώντας φίδια ή στη μέση του δρόμου ημίγυμνες. Γιατί όλο αυτό στην εποχή του #metoo; Για να γίνουν ανθυπομοντέλα στην κολεξιόν ενός ανθυπομόδιστρου; Και η πραγματική ομορφιά τους πού θα έχει εξαφανιστεί;

09.10.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Γιώργος Κωνσταντινίδης Όταν οι γυναίκες βγάζουν νύχια 

Κόκκινα; Μαύρα; Τα γυναικεία νύχια κρύβουν κάτι ζωώδες και αρπαχτικό. Είναι, όμως, και ένα προκλητικό σήμα προς τα αρσενικά που σαν ξελιγωμένα, και με γρατζουνισμένη πλάτη, το αποδέχονται με ρίγη συγκίνησης. Γράφει ο Γιώργος Κωνσταντινίδης.

25.09.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Κώστας Πετρόπουλος Η έκτρωση δεν είναι μορφή αντισύλληψης 

Το ξέρατε ότι είμαστε πρώτοι σε αριθμό αμβλώσεων σε όλη την Ευρώπη; Προφανώς, η γυναίκα έχει δικαίωμα στο σώμα της, αρκεί να μην θεωρεί -εκείνη και ο σύντροφος της που συχνά σφυρίζει αδιάφορα- τη διακοπή της κύησης ως μέτρο αντισύλληψης. Σήμερα, 26 Σεπτεμβρίου, είναι η Παγκόσμια Ημέρα Αντισύλληψης.

26.09.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Guest / Άποψη Μια ραψωδία για τον Χατζηπαναγή 

Ο δημοσιογράφος Πέτρος Δεμερτζής γράφει με πάθος για τον αγαπημένο του Ηρακλή, αλλά κυρίως για τον αξεπέραστο «Νουρέγιεφ» των ελληνικών γηπέδων.

15.09.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro